Holdet 2023 En-q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anine Jørgensen
Hold 2023 En-q (1q En, 2q En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1HF Setting Out in Life
Titel 2 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 3 1HF The UK - class and culture
Titel 4 1HF Identity
Titel 5 2HF The American Promise
Titel 6 2HF Canada
Titel 7 2HF English as lingua franca
Titel 8 2HF The Perks of Being a Wallflower (værklæsning)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1HF Setting Out in Life

Forløbet er et introduktionsforløb til engelskfaget på HF-B, hvor vi har fokus på arbejdet med fiktive tekster (noveller og en kortfilm) og tilhørende fagbegreber såsom setting, narrator, point-of-view, character, time aspect, composition og udvalgte filmiske virkemidler (især lyd, lys, framing, cuts).
Alle tekster behandler temaet "Setting Out in Life".
Vi arbejder løbende med det at læse engelsk og at læse lektier i faget. (I alt 31 sider).

Kernetekster:
Jimmy Glen, "The Vase", i Jørgen Riber Christensen, The Human Heart, Systime: 2002 (2 sider)
Jackie Brewster, "The Fox Cub" (2014), fra HF eksamensopgave 29/5-2015 (6 sider)
Charles Bukomwski, "Son of Satan", i Kirsten Egebjerg, Texting, Systime: 2005 (7 sider)
Mike Feder, "Here's Herbie", i Henriette Madsen, Prime Cuts, Gyldendal: 2002 (8 sider)
Steph Green, "New Boy", Zanzibar Films: 2007, https://www.shortoftheweek.com/2009/02/24/new-boy-oscar-nominee/ (4 sider)

Suppl. stof har været tekster, f.eks. leksikale opslag, om baggrundsviden om "genocide in Rwanda", "New York, Queen's, Manhattan" til at understøtte arbejdet med kerneteksterne (gns. 4 sider)

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelske tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.

Kernestof:
̶ udtale og ordforråd
̶ et genremæssigt varieret udvalg af nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Følgende digitale hjælpemidler og læremidler er tilladte ved terminsprøven og eksamen 2025


Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
Ordbogen.com:  http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger

https://abc.ordbogen.com

Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Advanced Dictionary (brit):  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary:  https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary:  http://www.thefreedictionary.com/

Ordbøger med synonymer:
Thesaurus:  http://www.thesaurus.com/

Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk:  https://ordnet.dk/


OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1HF The UK - class and culture

Forløbet handler om to aspekter af Storbritannien, nemlig det klasseopdelte samfund og det multikulturelle samfund. De læste tekster stammer fra perioden efter 2. Verdenskrig til i dag, herunder Thatchertiden. Ud over det fortsatte arbejde med fiktionstekster introduceres sagprosa og tilgange til analyse heraf (det retoriske pentagram). Derudover har vi arbejdet med spillefilmen "This Is England" med fokus på analyse af de vigtigste karakterer og deres sociale tilhørsforhold, som de vises i dialog (sproglige virkemidler) og filmisk.
I grupper har klassen præsenteret en typisk britisk ret, enten fra det traditionelle køkken eller en ret med rødder i immigrantkøkkenet med fokus på rettens historie, ingredienser, fremgangsmåde samt rettens popularitet (hvornår, hvilke samfundsgrupper etc.)
(I alt 46 sider).

Kernetekster:
Penelope Lively, "The Happiest Days of Your Life", i Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Worlds of English, Systime: 2010 (6 sider)
Doris Lessing, "DHSS", i Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Worlds of English, Systime: 2010 (8 sider)
Digt: John Agard, "Listen Mr Oxford Don", i Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Worlds of English, Systime: 2010 (2 sider)
Essay: Andrea Levy, "This Is My England", i Daugaard og Andersen, Angles, Gyldendal: 2014 (7 sider)
Spillefilm: Shane Meadows, "This Is England",Warp Films/FilmFour: 2006 (10 sider)
Reportage: Falmouth's food crisis: "I'd have a criminal record without the foodbank", Times Reports, https://www.youtube.com/watch?v=6AjVSPJ1Zm4 (3 sider)

Suppl. stof:
Margaret Thatcher og thatcherismen:
Margaret Thatcher: UK's First Female Prime Minister - Fast Facts | History, https://www.youtube.com/watch?v=kzmnNsTIqZk
https://www.tutor2u.net/politics/reference/thatcherism
Margaret Thatcher's Memorable Remarks: A Video Mash-up | The New York Times https://www.youtube.com/watch?v=odb8ux3g9_8
https://margaretthatcherje.weebly.com/thatcher-the-milk-snatcher.html

The Windrush Generation:
https://www.islandlifecaribbean.com/caribbean-map/
https://www.bbc.com/news/av/uk-england-london-23074985/memories-of-windrush-journey-to-london
https://www.bbc.com/news/av/uk-43963008/what-was-life-like-for-first-generation-windrush-migrants

Foodbanks:
https://www.bigissue.com/news/social-justice/cost-of-living-food-banks-first-time-users-crisis/

Diverse selvvalgte sider om "British Food Culture"
I alt ca. 10 siders suppl. stof.


Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
-udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
-orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1HF Identity

Forløbets tematiske fokus er identitet med fokus på 'vocation and education', 'family', 'fandom' og 'gender and sexuality'. Metodisk fokuserer vi på analyse af sagprosa (tekst og dokumentar), og vi har primært anvendt det retoriske pentagram samt arbejdet med appelformer og semantiske felter. Vi har desuden inddraget elementer fra dokumentarfilmsanalyse (filmiske virkemidler samt fakta- og fiktionskoder).
I alt: 27 sider

Materiale:
Brian Tognotti, Just Ask Him, 2020 - short film, fiction (5 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=QVlZozfnKEA Sports Fanatics (2022) – short documentary (5 sider)
Eric Rockey, Pink Boy (2016) https://www.shortoftheweek.com/2016/09/08/pink-boy/ - short documentary (5 sider)

Andrew Nicholls, ”I Was a Football Hooligan for 30 Years, and I Loved Every Second of It”, World Football, March 10, 2015, https://bleacherreport.com/[articles/2375447-i-was-a-football-hooligan-for-30-years-and-i-loved-every-second-of-it (5 sider)

Dorthe Hjort Jensen et al., Compass, Systime: 2022:
- Sarah Whale: I was told I wasn't intelligent enough to study (2019), s. 14-15 (2 sider)
- Jephta Asamoah: As a black, deaf student, I work 10 times harder (2019), s. 17-18 (2 sider)
- Ashley Westerman: I Found My Birth Mother. It Didn't Rock My Life - And That's OK (2018), s. 34-39 (5 sider)
- Kevin Shafer: Why Canadian dads are more involved in raising their kids than American fathers (2021), s. 48-51 (3 sider)

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold


Kernestof:
principper for tekstopbygning
et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 2HF The American Promise

Forløbet "The American Promise" tager udgangspunkt i en kort historisk introduktion til de første amerikanere (Native Americans, European settlers, Enslaved people), hvorefter vi undersøger og diskuterer nogle af de idéer og værdier, der har været og stadig er kendetegnende for det amerikanske samfund, herunder idéen om "The Promised Land" og "The American Dream", "The American Promise". Det sker med udgangspunkt i tekster, fiktion (noveller og en spillefilm), og sagprosa.

I sidste del af forløbet fokuserer vi på det amerikanske præsidentvalg ml. Harris og Trump. Der er en kort introduktion til det amerikanske politiske system, de to store partier, samt valgsystemet, men hovedvægten lægges på de to præsidentkandidater og deres politiske ståsteder, som set i valgkampen 2024.
I alt: 58,5 sider

Materiale:

Native Americans:
Jan Sørlie, “Who are the Native Americans?”, in Geirr Dahl et al., Adult Worlds, Gyldendal Uddannelse: 2000, p. 140 (1 side)
Map: https://www.nps.gov/bela/learn/historyculture/the-bering-land-bridge-theory.htm
David Oliver Relin, ”Walking the Red Road”, in Adult Worlds, pp. 141-142 (2 sider)
Om "Totem" (uddrag) https://www.legendsofamerica.com/na-totems/  (0,5 side)
The United States Government’s Relationship with Native Americans
https://education.nationalgeographic.org/resource/united-states-governments-relationship-native-americans/ (3 sider)

The Making of the USA:
Immigration photo https://www.researchgate.net/figure/immigrants-spot-the-statue-of-liberty-as-they-arrive-in-new-York-Harbor-source-image_fig4_309145617
Geirr Dahl, ”The Making of a Nation”, in Adult Worlds, pp. 148-153 (5 sider)
Selvvalgt materiale om “The American Regions” (3 sider, gns. til gruppefremlæggelser)
Map: https://www.fla-shop.com/resources/us-regions/
Spillefilm: Ron Howard, Far and Away, 1992 (10 sider)
Maryanne Datesman et al., "The Context of Traditional American Values", in American Ways, (3rd ed.) Longman: 2005, pp. 28-34 (7 sider)
Howard Fast, “Spoil the Child” (1938), https://www.trussel.com/hf/spoil.htm (7 sider)
"Pioneer" billeder: http://historyofmormonism.com/files/2012/11/mormon-pioneers.jpg og http://cclc.english.ufl.edu/event/looking-for-laura-place-memory-and-the-authentic-little-house/

The 2024 US American Presidential Election:
Michelle Obama’s speech at the Democratic Convention, Aug. 2024, https://www.nbcwashington.com/decision-2024/do-something-read-the-full-text-of-michelle-obamas-speech-to-the-democratic-national-convention/3698924/ (7 sider)
Lotte Genefke et al., Election Year, Columbus: 2024, ch. 1, pp. 10-22 (10 sider)
Selvvalgt materiale om de to præsidentkandidater og deres standpunkter (Økonomi, indvandring, abort, udenrigspolitik og valgløfter generelt) (3 sider, gns., til gruppefremlæggelser)


Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold


Kernestof:
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 2HF Canada

Forløbet omhandler Canada og har følgende nedslag:
En kort introduktion til Canadas historie. Klassen har i grupper været ansvarlige for at fremlægge hver en periode.
Canadisk selvforståelse baseret på "I Am Canadian" reklamen, Curnoe's "Map of North America" og Fergusons tekst "America Is Sexy".
Den indfødte befolkning (Inuit, Metis, First Nation) med særligt fokus på anbringelsen af børn fra disse folk på kostskoler samt de forhold, der mødte dem her.
Canada som multikulturelt samfund.
Yderligere har vi i et par moduler fulgt med i dengang siddende PM Trudeau's håndtering af Trump's udmelding om at gøre Canada til USA's 51. stat samt i den efterfølgende krise i den canadiske regering (dec. 2024).
(I alt 46 sider).

Materiale:

Claire Campbell: "A Very Brief History of Canada", pp. 11-24 (6 sider)
Canadian Molson Beer: "I Am Canadian, The Rant" (commercial - text and video) pp. 44-45 https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU (2 sider) - kernestof
Gregory Richard Curnoe: "Map of North America", p. 47 (0,5 sider)
Will Ferguson: "America Is Sexy", pp. 48-53 (3,5 sider) - kernestof
Robert Chr. Thomsen, "Introduction to Indigenous Peoples of Canada", pp. 89-92 (3,5 sider) - kernestof
Robert Stanley Weir, "O Canada" (1908), p. 98 (0,5 sider)
Lenore Keeshig-Tobias, "Canada", p. 99 (0,5 sider)
"The Canadian Multiculturalism Act", p. 70 (1 side) - kernestof
Neil Bissoondath, "The Limits of Diversity", pp. 72-76 (3,5 sider) - kernestof
Anne Jew, "Everybody Talked Loudly in Chinatown", pp. 79-85 (4,5 sider) - kernestof
Joe Chang (2008), p. 85 (2 sider)
https://www.nfb.ca/film/chinese_violin/
Ovenstående tekster er fra Eva Pors, Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof: 2014.

Timeline of Canadian History: https://www.youtube.com/watch?v=J04aoVjtsBo (2 sider)
Trudeau's apology to indigenous Canadians (uddrag) (1 side)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=p8CCAJzaT3I
- Transcript:  <https://www.canada.ca/en/parks-canada/news/2020/09/the-residential-school-system.html>  

(Teksterne om den indfødte befolkning er kernestof):
BBC, "Uncovering Canada’s Buried Past", July 24, 2021 https://mitcfu.dk/MaterialeInfo.aspx?id=d69f1c0d-d8f2-4fdf-addf-7b6df074a74d&mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20De%20forsvundne%20piger%20i%20Canada&orderby=title&index=1&SearchID=c0053e7e-5d9f-4a3a-b88d-df28c49d0886
+
https://thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools (Uddrag)
+
https://en.wikipedia.org/wiki/National_Day_for_Truth_and_Reconciliation (Uddrag)
(10 sider)

Trump v. Trudeau:
https://ustr.gov/countries-regions/americas/canada (Uddrag - 1 side)
https://www.international.gc.ca/country-pays/us-eu/relations.aspx?lang=eng ((Uddrag - 1 side)
https://www.foxnews.com/politics/trump-suggests-canada-become-51st-state-after-trudeau-said-tariff-would-kill-economy-sources (Kun videoen = 1 side)
https://www.youtube.com/watch?v=bwUiG_37urA (1 side) https://www.youtube.com/watch?v=8E-TgPsnoxw (0,5 side)
Chrystia Freeland’s letter of resignation: https://x.com/cafreeland/status/1868659332285702167 (1 side)

Faglige mål:
Sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur:
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2HF English as lingua franca

Forløbet omhandler det engelske sprogs rolle som globalt lingua franca, hvordan engelsk gennem historien har fået denne position samt de muligheder og udfordringer, der i dag knytter sig til brugen af engelsk som globalt sprog. Ud over de læste tekster har klassen fundet eksempler på brugen af ELF (”signs in ELF”) og har beskrevet de sproglige variationer af engelsk samt givet en vurdering af kommunikationsværdien i de enkelte tilfælde. (I alt 14 sider)
Materiale
Kernestof:
Trine Østergaard, The English Handbook, Systime: 2024, kap. 4.5 “English as Lingua Franca”, s. 153-157 (5 sider)
Heather Hansen, "2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly", TED-Talk, https://www.youtube.com/watch?v=9dum2Z4B3js (6 sider)
Michele Gazzola, “English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power?”, https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/dec/27/english-world-power-language-linguistic-justice (3 sider)

Suppl. stof:
Figur fra ENGLISH AS LINGUA FRANCA? | Simanaitis Says
Braj Kachrus model – omtalt i Østergaard (2024): https://www.facebook.com/photo/?fbid=506848894024400&set=gm.1935956736569771

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur  
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge

Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 2HF The Perks of Being a Wallflower (værklæsning)

Vi har læst romanen "The Perks of Being a Wallflower" af Stephen Chbosky (værklæsning). I vores analyse og fortolkning af romanen har vi især fokuseret på narrator, point of view, characters samt romanens væsentlige tematikker (identity and self-discovery, mental health and trauma, friendship and acceptance).
Som supplement har vi desuden set filmatiseringen af romanen fra 2012.
(I alt 230 sider)

Materiale:
Stephen Chbosky, "The Perks of Being a Wallflower", Simon & Schuster: 1999
(Spillefilm: Stephen Chbosky, "The Perks of Being a Wallflower", Mr Mudd Productions: 2012)

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk  
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer