Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En-r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24
Institution
Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Anya Wihlborg Petersen, Sinan A. Piskin
Hold
2023 En-r (
1r En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1.Setting Out in Life
Titel 2
2. The USA: Norms, Values and Beliefs
Titel 3
3. Black Voices
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1.Setting Out in Life
Indhold (kernestof):
"Texting 1st year fiction" by Egebjerg, Ehrenreich & Frølund. System 2005.
- "Aline's Journey" by Edwidge Danticat (7,3ns).
Poems, a song and a case:
- "My Mother's Closet" (poem) by Kate Buckley (1ns)
- "Jeremy" (song) by Pearl Jam (1991) (1ns)
- "Jeremy: The Tragedy behind the Pearl Jam song" (4:38 min). WFAA, 1. nov. 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=Y8VeNMGmEMU
"Indian Camp" by Ernest Hemmingway (7,8ns)
- Read by Tom O'Bedlam (9 min):
https://www.youtube.com/watch?v=P8sgIu5G7LM
Film:
"The Cider House Rules" (1999) directed by Lasse Halström. The movie is based on the novel (1985) written by John Irwing.
* The Setting and the characters in "The Cider House Rules" and "Indian Camp" are compared by the students (assignment).
Supplerende materiale:
Why Haiti is poor? PBS News: "Hundreds of years after Haiti paid to be free from slavery the costs are still being felt".
(4:33min):
https://www.youtube.com/watch?v=Q0oLTtrHcD8
TED talk (podcast): Can Cinderella Heal Children of Trauma? by Siena Jacob (10:28min)
"The Little Match Girl" read by Ewan McGregor (audioread 6:26min) + the original fairy tale by H.C. Andersen.
"Needles"(poem) by Brian Bliss.
Foki:
Intro. og brug af analyseredskaber og fagbegreber til fiktion og non-fiktion.
Processkrivning og analyse (basis, trin 1): setting, narration and characterisation.
Basisgrammatik: Ordstilling, kongruens, neksus, substantivers tællelighed (repetition af grundskolelæring)
Introduktion til resumeskrivning.
Hukommelsestræning.
Indhold
Kernestof:
Medbring blyant og taske til de bøger, som du får udleveret idag.
Elevintranettet
Medbring bogen "Texting 1st year", dit grønne hæfte og en blyant. Tjek at din computer virker, så du kan bruge den til IT-Lars kommer forbi.
Læs Aleen's journey, p. 14-17 i bogen "Texting 1st year" (var du ikke til engelsk sidst, læser du hele novellen fra p. 12-17). Bogen hentes på bogdepotet.
Genfortæl historien for dig selv på engelsk bagefter (hukommelsestræning ;-)
formål: resume - og analyseskrivning
Du skal have læst hele "Aline's Journey" i bogen "1st year texting". Genfortæl historien for dig selv på engelsk, når du har læst den. Formål: at huske og træne hukommelsen.
Lektie: Besvar spørgsmål 1-5, 7-8, 10 og 13 på side18 til Aline's Journey, som er i Texting 1st year. Skriv så fyldige svar som du kan, så er det lettere for dig som, når du skal skrive analysen.
Formål idag: At begynde på at skrive en analyse
Husk at finde teksteksempler (=beviser på det du skriver) og angiv præcist på hvilken side og hvilken linje de står i Aline's Journey.
Lektie: Læs Aline's Journey igen, hvis du har svært ved at huske den eller blot har brug for en genopfriskning. Skriv også en smule videre på din analyse, så får du mindre hjemmearbejde (inden afleveringsfristen, som er på fredag).
Hvem er din gruppe? Sæt dig sammen med dem, der har samme nummer = de samme som sidst
Idag arbejder du med din analyse, som skal afleveres i Lectio senest fredag. Hvad du ikke bliver færdig med idag, er hjemmearbejde.
1234567.Alberte C.A. Alberte LinkeAstrid H.Astrid MarieEmilSilkeCaroline Køhrsen.JuliusSofie-AmalieAndersNannaRonnyOscar GeislerLaura.FillippaOliver G. LarsenViktoriaAyaZüleyhaKaroline LundLiva.Oliver Ø. MelanieRasmus Oskar Agerholm Magnus
Sæt dig med din nye gruppe (se lodret):
Lav: Fejlstøvsugeren, p. 20 Kongruens, Opgave A(2)
Hvad er neksus? Hvad betyder kongruens? Kan du huske hvad du lærte sidste gang? Hvis nej, så kig i OneNote ->grammatik -> kongruens.
lektie: Fejlstøvsugeren, p.21, opgave C, sætning 10 og resten af opgave C
Lektie:
Hvad er kongruens? Hvad betyder utælleligt navneord?
læs digtet vedhæftet. My Mothers Closet (poem).docx
Lektie: Oversæt til engelsk opgave C, som er på p. 12 i engelsk øvehæfte, og sæt din oversættelse i din portfolio i OneNote. Eng basisgrammatik REPE kompendium (awp) 1r.pdf
Idag skriver du/I videre på Jeremy-analysen af nyhedsklippet fra ABCNews. Brug Ciceros pentagram. Var du der ikke sidste gang, så er din lektie at være forbedret og have skrevet (i ca. 60min) til punkterne i dokumentet vedhæftet. Jeremy by Pearl Jam.
Genlæs hvad du/ I nåede af skrive sidste gang, og overvej hvad du vil skrive til idag. Altås: hvad kan du mere skrive og uddybe om sprog og stil? AWP har givet feedback til din/jeres opgave.
Afsnit
Lyt til fortællingen oplæst, mens du læser: Indian Camp; by Ernest Hemingway (read by Tom O'Bedlam)
læs 4. Indian Camp by Hemingway.pdf
Læs og lyt til novellen "Indian Camp" af Ernest Hemingway.(vedhæftet her). Fokus når du læser er: Portrættering af forholdet på drengen, hans far og Uncle George. Den indianske kvinde og hendes mand - hvad sker der med dem, og mellem dem?
Characterize the four characters.Find evidence in the text where you can see how they are.
Explain the relation between:
Kig i teksten og nærlæs teksten igen, hvis du ikke kan huske hvad du læste sidste gang.
4. Indian Camp by Hemingway.pdf
medbring dit skrivehæfte, en blyant og evt. slik ;-)
Medbring blyant og dit skrivehæfte/ papiret som du skrev en karakteristik af Homer, Wilbur og en tredje persongruppe på i tirsdags.
Vær klar til at skrive fra timens start =du laver noget ellers skal og kan du ikke deltage.
Idag arbejder du i modulet med at skrive dine 3 person- karakteristikker, som du skal fremlægge i næste uge.
Formål: at du bliver klar til KS-eksamen og du har prøvet at fremlægge
"Cider House Rule": 3 personkarakteristikker fremlægges, dit skriv har du uploaded til Lectio- opgavemappen.
Du taler KUN frit på engelsk, og evt. fra et par noter fra et papir. Ingen oplæsning eller brug af computer. Formål: Du får sagt hvad du har forberedt. Og du får tips og tricks til eksamen.
Vi mødes alle i 039
Who presents when
Hvis du ikke fremlægger medbringer du hørebøffer /telefoner
Vi mødes alle i lokale 38 - fremlægger du IKKE idag, medbringer du hørebøffer
Who presents when next week
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bare en prøve så du ved hvordan: Aline's Journey
24-08-2023
Aline's journey (resumé + analyse)
01-09-2023
Aline's Journey rettet og forbedret
25-09-2023
My Mother's Closet (digtanalyse)
08-10-2023
Jeremy, del 1 processkrivning
24-10-2023
Jeremy, part 2 (færdig analyse)
09-11-2023
Cider House Rules (karakteristisk + præsentation)
03-12-2023
Podcast: Can Cinderella Heal Trauma?
04-12-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. The USA: Norms, Values and Beliefs
Materiale (kernestof):
- What is the American Dream? James Trusllow Adams " The Epic of America" (1931), excerpt p. 214-215:
http://www.loc.gov/teachers/classroommaterials/lessons/american-dream/students/thedream.html
- "4321" by Paul Auster (2016), chapter 1, page 1 (excerpt from the novel):
https://granta.com/4-3-2-1-overture-auster/
- "Immigrants" poem by Pat Mora
- Ellis Island a tour:
http://teacher.scholastic.com/activities/immigration/tour/
- The New, Young Immigrants:
https://teacher.scholastic.com/activities/immigration/young_immigrants/index.html
- "National Geographics: 50 states" (præsentation x 4 pr. person):
https://kids.nationalgeographic.com/geography/states
-
-"Understanding Americans", Targets, p. 170-174, and p. 153.
- "The U.S. Constitution and the Bill of Rights" compendium written by Anya Wihlborg Petersen. Including four real U.S. Supreme Court Cases (from 1957, 1989,1997-1999).
- Florida: "Govenor DeSantis Signes Legislation to Protect Children and Uphold Parental Rights":
https://www.flgov.com/2024/03/25/governor-desantis-signs-legislation-to-protect-children-and-uphold-parental-rights/
Supplerende materiale:
-"The Land of the Promised" (1884) painted by Charles Frederic Ulrich.
-"Immigrants at Ellis Island" (4:37 min),
History.com
:
https://www.youtube.com/watch?v=bDNKHWzQiz8
-"An Immiigrant's Dream, the American Response" (2001) painted by Malaquias Montoya:
https://galeriasinfronteras.org/2014/09/15/sample-image-title-3/
-"RBG" (2018, 93min) , documentary about Ruth Bader Ginsberg, the Supreme Court Judge.
-
Ordbogen.com
:
https://www.ordbogen.com/da/
- Oxford:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/usa?q=usa
Foki:
- At læse, lytte, skrive, forstå, se og formidle på engelsk (basis sprogindlæring).
- Mundtlighed (præsentationer) og skriftlighed - en vekselvirkning.
- Præsentationsteknik (tips & tricks..
- Grammatik (verbets tider, hjælpeverberne to be, to have, to do)
- Brug og anvendelse af ordbøger og valide kilder (kildekritik, almene studiefærdigheder i opgaver i samarbejde med dansk)
- Almendannelse
Indhold
Kernestof:
Afsnit
"An immigrants Dream - The American response" (2023) painted by Malaquias Montoya: An Immigrant’s Dream, The American Response
medbring blyant og det grønne skrivehæfte
Lektie: Læs teksten What is the American Dream.docx (lav ikke opgaverne) Læsefokus: Hvad er den amerikanske drøm ifølge James Truslow?
Your presentation is to be ready for Friday (3-4minutes). So if you are not done today, the rest is homework for Friday. Remember to record yourself in OneNote by Friday also.(4x præsentationer = din aflevering til fredag).
1r hvilken amerikansk stat har du.docx
Your presentation is to be ready for today (3-4minutes). So you are to present it four times to different groups and in different ways for today. Please, upload your notes/presentation /Power Point to Lectio before class begins.
"To be" er et hjælpeverbum? Hvad er et hjælpeverbum? Kan du huske hvad du lærte igår?
Idag arbejder du ALENE i modulet med et barn i USA, som fortæller sin immigrant historie. Dit job er at udarbejde en præsentation af dit barns fortælling. Brug både alle tekstsider og videoen i linket fra Ellis Island.
Næste tirsdag: præsentater du for din farvegruppe, og du har indtalt din præsentation i OneNote til AWP (mig) ;-)
Hvilket barn har du:
index.htm
New Immigrant presentation.pdf
Eksamens klar
du arbejder videre med "din immigrant"-præsentation
Idag læser vi digtet "Immigrants"(ikke lektie): Immigrants_by_Pat_Mora.pdf
Idag har du inden kl. 8:00 indtalt din præsentation i OneNote - Portfolio. Og du fremlægger på engelsk om din immigrant for din farve-gruppe.
Øv dig på din præsentation - du må jo ikke læse op.:-) Det er ligesom det plejer. Nothing new under the sun.
Du skal være på spansk/franskgangen i lokalet ved siden af hvor vi var igår.
Where do you see inequality in Denmark? Come up with an example.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
U.S. States (presentation 4 times)
12-01-2024
The Promised Land (painting)
16-01-2024
New immigrant (presentation x 2)
30-01-2024
TEDTalk: Division of Power US Constitution
04-03-2024
Supreme Court Cases (Cicero + sproglig analyse)
03-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Black Voices
Indhold (kernestof):
- "Jim Crow Laws and etiquette". The Gallant South.
- "The Ethics of Living Jim Crow Laws" by Richard Wright. (excerpt from autobiography); https://www.scarsdaleschools.k12.ny.us/cms/lib/NY01001205/Centricity/Domain/908/AT%20Ethics%20of%20Jim%20Crow.pdf
-"Poor Man" (song) by Bessie Smith:
https://www.youtube.com/watch?v=8k-K42KSo6o
Emmett Till (case):
- Link 1: The Lynching in Texas 1916 (BBC History):
https://www.youtube.com/watch?v=3NCSDlTyv4w
Strange Fruit (case 2):
- Link 2+3: Abel Meerpool did write ”Strange Fruit” - why?
Why did he care about what happened in the South, do you think?
http://genius.com/Abel-meeropol-strange-fruit-annotated
(link 2a)
http://spartacus-educational.com/USACstrangefruit.htm
(link 2b).)
- Link 4: Why did Billy Holiday turn the poem into a song?
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-25034438
Link 5: "The Strange Story Of The Man Behind 'Strange Fruit'", NPR, September 5, 2012 (42min):
https://www.npr.org/2012/09/05/158933012/the-strange-story-of-the-man-behind-strange-fruit
- "Strange Fruit" (poem) by Abel Meeropol, and song by Billie Holiday.
Film:
- "Green Book" instr. Peter Farrelly, 2018 (124min)
Foki:
The Jim Crow Laws
Emmett Till (case1)
Abel Meeropol and Strange Fruit (case 2).
What caused the Harlem Renaissance in the 1920s
Icons: Bessie Smith, Richard Wright, Billie Holiday & Josephine Baker
Art as a powerful tool in the fight for civil and equal rights
Indhold
Kernestof:
læs om the U.S Constitution, p. 1-5 i kompendiet her: 2. US Constitution OCR.pdf
læs den sidste side i kompendiet - the Supreme Court Cases:US Constitution OCR.pdf
Jim Crow Laws and Etiquette.pdf
Please, read page 1-3 (chapter 1+2) in the text called "the Ethics of Living Jim Crow". Highlight important things or words in the text while you read it at home, so you are able to rememeber them and find them, when you are to talk about them in cla
Homework: Please, read the rest of The Ethics of Living Jim Crow, p. 3-8, chapter 3-8.
Lav opgave 5-15. Du har arket på papir og har muligvis lavet det i modulet. Medbring arket. 3. Auxilary verbs and tense 15 sentences.docx
Var du fraværrende sidste gang, så læs op på casen i OneNote så du har styr på hvad den handler om inden modulet idag ellers kan du ikke forstå hvad vi skal arbejde med idag.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Emmett Till (case): listen, understand and write
07-05-2024
Strange Fruit ( 45min)
15-05-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035643942", "T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035643942", "H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035643942" }