Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Birgitte Linnet Dahlberg
|
Hold
|
2023 DA-n (1n DA, 2n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Krimi
Faglige mål:
- Introducere til danskfaget via en populær og genkendelig genre
- Anlægge en teoretisk vinkel på genren og få et overordnet overblik over krimitypologier, forskellige krimitraditioner og genrehistorie
- Undersøge og analysere genretypiske træk i opbygning, sprog, stil og persontegninger
- Reflektere over krimigenrens popularitet og tiltrækningskraft
- Læse og arbejde med et selvlæst værk
- Skrive os ind på genren gennem kreative øvelser
- Arbejde med tv-serien og lave fremlæggelse, hvor også filmiske virkemidler gennemgås og dokumentation trænes.
- Stifte bekendtskab med true crime og de etiske aspekter, der er forbundet med genren.
Læste tekster:
Om genren: "Kriminalromanen" (fra "Litteraturhistorien på langs og tværs") + "Krimi" (fra Litteraturens Veje)
Jo Nesbø: "Kakerlakkerne", kap. 3
Jo Nesbø: "Panserhjerte". kap. 1
"Tv-fiktion i serieform": Fra < https://krydsfelt.systime.dk/index.php?id=299
"Forbrydelsen", 1. afsnit, 1. sæson.
"Anne Bettina Pedersen: "Drop nu besættelsen af den smukke døde kvinde", Politiken 19. november 2022
Podcast: "Et stille mord": https://www.dr.dk/lyd/p1/et-stille-mord
Læreroplæg om True Crime genren basseret på ?... fokus på fakta og fiktionskoder.
Andrea Dragsdahl: "Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie", Information, 16. juli 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sprog, retorik og argumentation
I dette forløb er der arbejdet med følgende emner inden for retorik: Taler, Appelformer, argumentation. Grundbog: "Begreb om dansk"
Fokuspunkter:
Det retoriske pentagram
Sproglige figurer
Talegenrer
Argumentation
Eleverne har arbejdet med taler fra Nordisk Talefest: www.talefest.nu og skrevet og holdt egne taler.
Materiale:
Video om appelformer: https://www.youtube.com/watch?v=AlJZj04rvS8
Video: Jason Diakité (Timbuktu): Tale i Riksdagen under Fem til Tolv Bevægelsens manifestationhttps://www.youtube.com/watch?v=22KMnI3WNxE&t=13s (tekst i OneNote)
Det retoriske pentagram
"Begreb om dansk" side 100-103: Om argumentation (kopi i OneNote)
Kong Frederiks nytårstale 2024 og Kong Haralds nytårstale 2024. Link i OneNote
Sofie Lindes tale om ligestilling 2020: https://www.youtube.com/results?search_query=sofie+linde+zulu+awards+2020
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Svar på følgende spørgsmål:
-
Birgitte Darger, Kasper Lezuik Hansen, Claus Nielsen: Begreb om dansk, Dansklærerforeningen; sider: 98-102
-
Skriv en kort tale med overskriften: "Sidst jeg tog et vigtigt valg"
-
Du skal til dette modul have valgt et emne, som du vil skrive en argumenterende tale om. Hvis du ikke var til timen i onsdags, så kig OneNote igennem og se videoerne.
-
Du må gerne skrive videre på din tale til dette modul. Talen skal afleveres i aften.
-
Lektierne til dette modul er at øve jeres tale igennem, så I er klar til at holde den for halvdelen af klassen. I må ikke læse op, så lav evt. et talepapir med noter, som I kan støtte jer til.
-
Mens halvdelen holder tale, skal den anden halvdel lave disse øvelser med verber. Fortsæt med adjektiver, hvis I bliver færdige.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analyse af fiktive tekster
Faglige mål:
Anlyse og fortolkning af digte, romaner og noveller
Baggrundsstof: "Begreb om dansk" side 15-56
Tekster: (OneNote)
Pia Juul: "Alle kan ro"
Helle Helle: "Globryllup"
Naja Marie Aidt: "Bulbjerg"
Andreas Odbjerg: "I morgen er der også en dag"
Katinka: "Måske"
Gnags: "Danmark"
Artigeardit: "Forklar ma"
Tobias Rahim: "F'social angst"
L.O.C: "Frk. Escobar"
Caspar Eric: "NIKE", værklæsning
Scherfig: "Det forsømte forår" (uddrag)
Film: "Det forsømte forår", som eleverne skrev danskopgave om.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Danskopgave
Eleverne har skrevet danskopgave om "Det forsømte forår"
Vi har set filmatisreingen i biografen og arbejdet med remedialisering.
Eleverne har læst uddrag af romanen: Hans Scherfig: Det forsømte forår (1940) kap. 38 og 39.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sproghandlinger
Baggrund:
"Begreb om dansk" kapitel 7: "Samtale og regler for sproglig opførsel" side 83-86
Fokuspunkter: Samarbejde, høflighed, undertekst og facework.
Video: "Sproghandlinger": https://www.youtube.com/watch?v=xnAsC15OD0k
Film: "Skam", 1. afsnit, 1. sæson
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Amsterdam
I forbindelse med studietur til Amsterdam har vi læst Anne Franks dagbog gengivet som grafisk roman (værk). Gået en guidet tur rundt i Anne Franks Amsterdam og set hendes hus med VR-briller.
Vi har arbejdet med billedanalyse af Van Gogh malerier og besøgt museet, hvor analysen blev fremlagt.
Vi har arbejdet med reportagegenren og eleverne har skrevet rejsereportager fra Amsterdam.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Litteraturhistorie før 1900
Grundbog: "Brug litteraturhistorien", Systime E-bog.
Middelalderen:
Kaptilet: "Middelalderens litteratur" i "Brug litteraturhistorien"
Folkeviser: "Torbens datter", Germand Gladensvend"
Folkeeventyr: "Kong Lindorm"
Perspektivering: Kortfilm Dennis
Oplysningstiden:
Kapitlerne: "Oplysningen fornuftens tidsalder" og "Idealer om fremskridt og frihed.
Uddrag af "Jeppe på Bjerget" fra Brug litteraturhistorien
Podcast: Kanon4 om Ludvig Holberg
Romantikken med fokus på nationalromantik:
Dokumentar: 1800-tallet på vrangen (DR)
Kapitlet: "En kaotisk tidsalder" og "Nationalromantisk harmoni" i Brug litteraturhistorien"
Tekster:
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Grundtvig: "Danmarks Trøst", "Er lyset for de lærde blot" + en selvvalgt julesalme af Grundtvig.
Dokumentar: "5 skarpe om Grundtvig"
Det moderne gennembrud:
Kapitlet: "Det moderne gennembrud - ud med gud" i "Brug litteraturhistorien"
I.P Jacobsen: "Indledningen til Fru Marie Grubbe
Pontoppidan: "Ane-Mette", uddrag i "Brug litteraturhistorien"
Amalie Skram: "Constance Ring" (uddrag, hvor Constance samtaler med præsten om skilsmisse.)
Herman Bang: "Ved vejen" (Værklæsning)
Kanon14: Podcast om Herman Bang
Film: "Før frosten"
,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Litteraturhistorie efter 1900
Grundbog: "Brug Litteraturhistorien", Systime E-bog
Det folkelige gennembrud:
Kapitlet "Århundredeskiftet: Industriens tid" , "Arbejderne vinder frem" i "Brug litteraturhistorien"
Tekster:
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (Se OneNote)
Johannes V Jensen: "Arbejderen" og "Nu smiler fagert den danske kyst" (OneNote)
Video: "Øgendal og de store forfattere" om Johannes V Jensen
Ismer i mellemkrigstiden:
Projektarbejde om ekspressionisme, futurisme, surealisme, kubisme. Eleverne fik hver deres isme, som de arbejdede med og fremlagde for hinanden ud fra baggrundsmateriale efter eget valg.
Tekster:
Emil Bønnelycke: "Vesterbrogade"
Tom Kristensen: "Fribytter"
Gustav Munch-Petersen: "Det underste land"
Rudolf Broby Johansen: "Foråret kommer til cafeen"
Eksistentialisme:
Kapitel: "Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme" i "Brug litteraturhistorien"
Tekster:
Karen Blixen: Uddrag af Barbettes Gæstebud i "Brug litteraturhistorien"
Martin A Hansen: "Roden"
Peter Seeberg: "Hullet"
Kortfilm: "Hullet", instruktør: Christoffer Ansel
Podcast: Kanon14 om Peter Seeberg og Karen Blixen
1960'erne:
Kapitlerne "1960'ernes velstand" og "Velstandens skyggesider i litteraturen" i Begreb om dansk.
Tekster:
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt"
1980'erne:
Digtere, divaere og dogmebrødre 1980-1990
Kapitek fra "Brug litteraturhistorien": 80'er-lyrik: Et sort nærvær
Tekster:
Michael Strunge: "SKRÅT OP" (uddrag), "Livetes hastighed", "Intelligente mennesker keder sig aldrig", "Det kommende", Gylden lort.
1990erne:
Kapitel i Begreb om dansk: "Skrivestile i 1990'erne"
Helle Helle: "Globryllup og "Fasaner"
Efter 2000: Kapitlet "Autofiktive tendenser" fra Brug litteraturhistorien
Yahya Hassan: "Barndom"
Lone Hørslev: "Jeg skrå over vejen og spekulerer"
Uddrag af Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" kapitel 24 og 25. Samt uddrag af "Man skulle vist have været der" + dramatisering af romanen på det Kongelige Teater.
Artikel: "Det usandt og for groft", Politiken 9.2.2007
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tilladte netsteder til eksamen
https://bl.systime.dk/
Retorik og argumentation - Diskursanalyse: https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns
Retorik og argumentation: Appelformer - etos, logos og patoshttps://www.youtube.com/watch?v=AlJZj04rvS8
NYHEDSTREKANT OG REPORTAGENS GENRETRÆK // Flipped learning video om nyhedstrekanten og reportagen
Folkeviser - dansk litteraturhttps://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
www.ordnet.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60659939731",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60659939731",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60659939731"
}