Holdet 2023 En-n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sinan A. Piskin, Una Vujanovic
Hold 2023 En-n (1n En, 2n En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1hf Setting Out In Life
Titel 2 1hf Crime, Justice and Punishment
Titel 3 1hf Australia
Titel 4 Black Voices
Titel 5 Skriftlighedsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1hf Setting Out In Life

Formålene med dette skoleår har været:

Sprogfærdighed:

- At eleverne forstår mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- At eleverne formår at læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- At eleverne lærer at skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur:

- At eleverne kan gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- At eleverne kan analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- At eleverne kan perspektivere tekster litteraturhistorisk og kulturelt

Formålet med dette specifikke forløb været at give eleverne et dybere indblik på opvækst og hvad det kan indebære i andre kulturer og under problematiske forhold, såsom mentale udfordringer og hvad der kunne betegnes som  privilegier hos nogen, men som er en forhindring for andre. Ydermere har eleverne haft fokus på betydningen af ensomhed, da dette er blevet stigende problem, som fortsat flere unge oplever.
For at udvide synet på opvækst blandt eleverne, har de arbejdet både med fiktive og ikke-fiktive tekster.
Under analysering af de fiktive værker har eleverne haft fokus på og udarbejdet forståelse for analytiske værktøjer, såsom:

- Setting
- Characters
- Theme
- Message

Med henblik på, at dette er første skoleår for HF’erne, har der været størst fokus på tekstforståelse og hvordan de kan bruge de analytiske værktøjer til at fremme deres forståelse af teksterne, de har læst.

Kernestof:

- ”Indian Camp” – Ernest Hemmingway (”Contexts”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: 12-16)
- ”The Vase” – Jimmy Glen (”The Human Heart”, Christensen, Jørgen Riber)
- “The Moonlight Ride” – Anonym (https://www.thegardenhelper.com/dontdrink.htm)
- “Son of Satan” – Charles Bukowski

Supplerende stof:

- ”PM’s wife crusades against bullies” – Kamal Ahmed (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: 39-41)
- “Together, we can beat the bullies” – Cherie Booth (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: 42-44)
- “My life as a teen mom”: https://www.parents.com/parenting/better-parenting/teenagers/teen-talk/im-a-teen-with-type-1-diabetes-it-impacts-my-life-more-than-you-know/

Grammatiske områder:

- Kongruens
- DO-omskrivning
- Førnutid
- Ordstilling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indian Camp 01-09-2023
Bullying 04-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1hf Crime, Justice and Punishment

Under dette forløb har eleverne haft fokus på kriminalitet, den effekt det har på personerne der udfører de kriminelle gerninger samt ofrene og deres familier. Mere præcist har der været fokus på serie mordere, deres gerninger og straffen de endte med, hvis de overhovedet blev opdaget. For at danne en bredere forståelse for de kriminelles handlinger har eleverne yderligere haft fokus på tekster, der begrunder førnævnte handlinger, blandt andet via dokumentarer, podcasts og research artikler.
Eftersom eleverne har arbejdet med både fiktive og ikke-fiktive værker, har de dannet forståelse for analytiske værktøjer:

Fiktive værker:

- Setting
- Theme
- Title

Ikke-fiktive værker:

Det retoriske pentagram:
- Reader/audience
- Circumstances
- Wider contexts
- Intentions

Ydermere har dette forløb haft fokus på elevernes mundtlighed, hvilket de har haft mulighed for at træne via diverse øvelser og ved selv at lave deres egen podcasts.
Eleverne begyndte yderligere at træne hvordan man skriver en diskussion og hvad det indebærer.

Kernestof:

- ”The social study of serial killers” (Haggerty, Kevin; Ellerbrok, Ariane. CJM, 2011: https://www.crimeandjustice.org.uk/sites/crimeandjustice.org.uk/files/09627251.2011.646180_0.pdf)
- “True Crime Genre: Risks of Glorification & Its negative Impact on Victim’s Families” (Timea. Movieweb, 2022: https://movieweb.com/true-crime-genre-glorification-retraumatization/)
- "The Terrifying Case of Edmund Kemper: Co-Ed Killer" (https://www.youtube.com/watch?v=56lH5C2Pu7g)
- Brev fra "The Zodiac Killer" (https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2018/05/04/608653787/hope-for-new-dna-leads-in-zodiac-killer-case)
- Brev fra "The Zodiac Killer" (https://www.iflscience.com/zodiac-killers-final-two-messages-may-have-been-decoded-and-his-identity-finally-revealed-once-and-for-all-60141)
- Brev fra "The Zodiac Killer" (https://medium.com/@cristineagront/hey-guys-so-im-into-unsolved-murders-etc-afc5242fb4c6)
- “School of Life” – Lauren Keenan
- ”Goodbye, Crime Boy” -  Not Just Business as Usual
- “The Alibi” - Sarah Koenig (https://serialpodcast.org/season-one/1/the-alibi)
- “The Truth About True Crime Podcasts” (Howlin, Erin: https://sites.suffolk.edu/jhtl/2023/03/25/the-truth-about-true-crime-podcasts/)
- “The Horrifying Murders of The Zodiac Killer”: https://www.youtube.com/watch?v=UzIxYdWVbm0&t=913s

Supplerende stof:

- (Forside med Ed Kemper) http://edmundkemperstories.com/blog/2019/08/04/rare-magazine-featuring-the-kemper-case/
- (Forside med Jeffrey Dahmer) https://www.pinterest.dk/pin/311874342932216195/
- (Forside med BTK) https://theclio.com/entry/68191
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik prøve 27-10-2023
Goodbye Crime Boy 18-12-2023
Podcast episode 29-01-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1hf Australia

Under dette forløb har eleverne beskæftiget sig med en anden engelsksproget region, som ikke er USA eller Storbritannien – Australien; hvor det startede, dets historie med ”the Aboriginal people” samt hvordan indbyggere med anden etnisk baggrund i landet bliver behandlet af hvide australiere, med særligt fokus på ”Aboriginal people” og hvordan mishandlingen af dem har udviklet sig igennem årene i Australien.

Med dette forløb har eleverne yderligere arbejdet med filmanalyse og dannet forståelse for filmiske virkemidler, såsom:

- The Hollywood Model
- Setting
- Framing and focus
- Camera movement
- Camera angle
- Lighting and color
- Sound track
- Editing

Yderligere har eleverne dannet forståelse for de tre appelformer:

- Ethos
- Logos
- Pathos

Kernestof:

- ”Freddy Andrews” – Polly Borland (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: s. 120)
- ”Going Home” – Archie Weller (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: s. 107-110)
- “Took the Children Away” – Archie Roach (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. S. 100-102)
- “The Wall” – Julie Koh (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. s. 189)
- “The Gift” – Karen Phillips
- “The Yield” – Tara June Winch (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. s. 72-82)
- “H for Happy” – Barry Jonsberg
- “The Redfern Speech” – Paul Keating (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. S. 87-93)

Supplerende stof:

- “Bushfire in Australia”: https://www.cbc.ca/news/world/australia-bushfire-1.5403850
- “Canadians spending holidays fighting fires in Australia”: https://www.youtube.com/watch?v=IRLlB9CWtlA&t=323s

Grammatiske områder:

- Adjektiver
- Adverbier
- Præpositioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik prøve (igen) 23-02-2024
Write your own story 28-02-2024
The Gift (analyse) 19-04-2024
The Gift (diskussion) 07-05-2024
"H is for Happy" 17-05-2024
Grammatik 30-05-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Black Voices

Vi har rettet fokus på de sorte amerikaneres historie, racisme, borgerrettigheder, Jim Crow laws for at kunne give et nuanceret billede af undertrykkelse af denne befolkningsgruppe i USA's historie.


"Black Voices", kapitel: "Slavery" af Thomsen & Erlich-Møller (2022), Systime
"12 Years a Slave" - Chapter 6, Solomon Northup, (1853)
"The Lynching of Jube Benson", Paul Laurence Dunbar (1904)
"The Green Book", Peter Farrely (2018)


Kernestof
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster,
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skriftlighedsforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer