Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Sinan A. Piskin, Una Vujanovic
|
Hold
|
2023 En-n (1n En, 2n En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1hf Setting Out In Life
Formålene med dette skoleår har været:
Sprogfærdighed:
- At eleverne forstår mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- At eleverne formår at læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- At eleverne lærer at skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
- At eleverne kan gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- At eleverne kan analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- At eleverne kan perspektivere tekster litteraturhistorisk og kulturelt
Formålet med dette specifikke forløb været at give eleverne et dybere indblik på opvækst og hvad det kan indebære i andre kulturer og under problematiske forhold, såsom mentale udfordringer og hvad der kunne betegnes som privilegier hos nogen, men som er en forhindring for andre. Ydermere har eleverne haft fokus på betydningen af ensomhed, da dette er blevet stigende problem, som fortsat flere unge oplever.
For at udvide synet på opvækst blandt eleverne, har de arbejdet både med fiktive og ikke-fiktive tekster.
Under analysering af de fiktive værker har eleverne haft fokus på og udarbejdet forståelse for analytiske værktøjer, såsom:
- Setting
- Characters
- Theme
- Message
Med henblik på, at dette er første skoleår for HF’erne, har der været størst fokus på tekstforståelse og hvordan de kan bruge de analytiske værktøjer til at fremme deres forståelse af teksterne, de har læst.
Kernestof:
- ”Indian Camp” – Ernest Hemmingway (”Contexts”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: 12-16)
- ”The Vase” – Jimmy Glen (”The Human Heart”, Christensen, Jørgen Riber)
- “The Moonlight Ride” – Anonym (https://www.thegardenhelper.com/dontdrink.htm)
- “Son of Satan” – Charles Bukowski
Supplerende stof:
- ”PM’s wife crusades against bullies” – Kamal Ahmed (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: 39-41)
- “Together, we can beat the bullies” – Cherie Booth (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: 42-44)
- “My life as a teen mom”: https://www.parents.com/parenting/better-parenting/teenagers/teen-talk/im-a-teen-with-type-1-diabetes-it-impacts-my-life-more-than-you-know/
Grammatiske områder:
- Kongruens
- DO-omskrivning
- Førnutid
- Ordstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indian Camp
|
01-09-2023
|
Bullying
|
04-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1hf Crime, Justice and Punishment
Under dette forløb har eleverne haft fokus på kriminalitet, den effekt det har på personerne der udfører de kriminelle gerninger samt ofrene og deres familier. Mere præcist har der været fokus på serie mordere, deres gerninger og straffen de endte med, hvis de overhovedet blev opdaget. For at danne en bredere forståelse for de kriminelles handlinger har eleverne yderligere haft fokus på tekster, der begrunder førnævnte handlinger, blandt andet via dokumentarer, podcasts og research artikler.
Eftersom eleverne har arbejdet med både fiktive og ikke-fiktive værker, har de dannet forståelse for analytiske værktøjer:
Fiktive værker:
- Setting
- Theme
- Title
Ikke-fiktive værker:
Det retoriske pentagram:
- Reader/audience
- Circumstances
- Wider contexts
- Intentions
Ydermere har dette forløb haft fokus på elevernes mundtlighed, hvilket de har haft mulighed for at træne via diverse øvelser og ved selv at lave deres egen podcasts.
Eleverne begyndte yderligere at træne hvordan man skriver en diskussion og hvad det indebærer.
Kernestof:
- ”The social study of serial killers” (Haggerty, Kevin; Ellerbrok, Ariane. CJM, 2011: https://www.crimeandjustice.org.uk/sites/crimeandjustice.org.uk/files/09627251.2011.646180_0.pdf)
- “True Crime Genre: Risks of Glorification & Its negative Impact on Victim’s Families” (Timea. Movieweb, 2022: https://movieweb.com/true-crime-genre-glorification-retraumatization/)
- "The Terrifying Case of Edmund Kemper: Co-Ed Killer" (https://www.youtube.com/watch?v=56lH5C2Pu7g)
- Brev fra "The Zodiac Killer" (https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2018/05/04/608653787/hope-for-new-dna-leads-in-zodiac-killer-case)
- Brev fra "The Zodiac Killer" (https://www.iflscience.com/zodiac-killers-final-two-messages-may-have-been-decoded-and-his-identity-finally-revealed-once-and-for-all-60141)
- Brev fra "The Zodiac Killer" (https://medium.com/@cristineagront/hey-guys-so-im-into-unsolved-murders-etc-afc5242fb4c6)
- “School of Life” – Lauren Keenan
- ”Goodbye, Crime Boy” - Not Just Business as Usual
- “The Alibi” - Sarah Koenig (https://serialpodcast.org/season-one/1/the-alibi)
- “The Truth About True Crime Podcasts” (Howlin, Erin: https://sites.suffolk.edu/jhtl/2023/03/25/the-truth-about-true-crime-podcasts/)
- “The Horrifying Murders of The Zodiac Killer”: https://www.youtube.com/watch?v=UzIxYdWVbm0&t=913s
Supplerende stof:
- (Forside med Ed Kemper) http://edmundkemperstories.com/blog/2019/08/04/rare-magazine-featuring-the-kemper-case/
- (Forside med Jeffrey Dahmer) https://www.pinterest.dk/pin/311874342932216195/
- (Forside med BTK) https://theclio.com/entry/68191
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik prøve
|
27-10-2023
|
Goodbye Crime Boy
|
18-12-2023
|
Podcast episode
|
29-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1hf Australia
Under dette forløb har eleverne beskæftiget sig med en anden engelsksproget region, som ikke er USA eller Storbritannien – Australien; hvor det startede, dets historie med ”the Aboriginal people” samt hvordan indbyggere med anden etnisk baggrund i landet bliver behandlet af hvide australiere, med særligt fokus på ”Aboriginal people” og hvordan mishandlingen af dem har udviklet sig igennem årene i Australien.
Med dette forløb har eleverne yderligere arbejdet med filmanalyse og dannet forståelse for filmiske virkemidler, såsom:
- The Hollywood Model
- Setting
- Framing and focus
- Camera movement
- Camera angle
- Lighting and color
- Sound track
- Editing
Yderligere har eleverne dannet forståelse for de tre appelformer:
- Ethos
- Logos
- Pathos
Kernestof:
- ”Freddy Andrews” – Polly Borland (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: s. 120)
- ”Going Home” – Archie Weller (“Context”, Jonna Engberg-Pedersen et al.: s. 107-110)
- “Took the Children Away” – Archie Roach (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. S. 100-102)
- “The Wall” – Julie Koh (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. s. 189)
- “The Gift” – Karen Phillips
- “The Yield” – Tara June Winch (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. s. 72-82)
- “H for Happy” – Barry Jonsberg
- “The Redfern Speech” – Paul Keating (uddrag fra bogen ”Boomerang. Australia: race, identity, nature and horse thieves”. Kaalund, Jesper; Clause, Bo. 2023. S. 87-93)
Supplerende stof:
- “Bushfire in Australia”: https://www.cbc.ca/news/world/australia-bushfire-1.5403850
- “Canadians spending holidays fighting fires in Australia”: https://www.youtube.com/watch?v=IRLlB9CWtlA&t=323s
Grammatiske områder:
- Adjektiver
- Adverbier
- Præpositioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik prøve (igen)
|
23-02-2024
|
Write your own story
|
28-02-2024
|
The Gift (analyse)
|
19-04-2024
|
The Gift (diskussion)
|
07-05-2024
|
"H is for Happy"
|
17-05-2024
|
Grammatik
|
30-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Black Voices
Vi har rettet fokus på de sorte amerikaneres historie, racisme, borgerrettigheder, Jim Crow laws for at kunne give et nuanceret billede af undertrykkelse af denne befolkningsgruppe i USA's historie.
"Black Voices", kapitel: "Slavery" af Thomsen & Erlich-Møller (2022), Systime
"12 Years a Slave" - Chapter 6, Solomon Northup, (1853)
"The Lynching of Jube Benson", Paul Laurence Dunbar (1904)
"The Green Book", Peter Farrely (2018)
Kernestof
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster,
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skriftlighedsforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60659958377",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60659958377",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60659958377"
}