Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Andreas Bech
|
Hold
|
2022 ol-c (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Seneca og stoicismen
I dette forløb fokuserer vi på den stoiske etik, som den kommer til udtryk i Senecas breve til Lucilius. I læsningen taler vi om dyder og laster, det gode og onde, ligegyldigheder, synet på døden, rigdom og status. Vi arbejder med det stoiske syn på fællesskabet, guder og mennesker, om det naturlige og unaturlige. I perspektiveringen diskuterer vi, hvad stoicismen kan bidrage med i vores tid.
Kernetekster:
- Senecas breve oversat af Kell Commerau Madsen og Hans Gregersen
Brev 16, 41, 47, 63, 82 (afsnit 5-14)
Perspektivtekster:
- Uddrag fra Martin Luther Kings tale "I have a Dream"
- Uddrag fra Svend Brinkmanns bog Stå Fast – et opgør med tidens udviklingstvang fra 2014, s. 7-8.
Øvrigt materiale:
- Dokumentar: Seneca om vrede fa CFU
- Dilemmaer til 'Den Stoiske Brevkasse' hentet fra Stine Pilgaards roman "Meter i sekundet" fra 2020.
- Stoisk filosofi med Niels Overgaard: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=3WyQzQMYQbQ&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Homers Iliade
I dette forløb fokuserer vi på den episke helt. Gennem en læsning af Homers Iliade har vi analyseret, hvordan den trojanske prins Hektor og den græske Achilleus må forholde sig til sig selv og hinanden i en verden med både krig, guder og skæbne.
Basistekst:
Homers Iliade, oversat af Otto Gelsted, 1955.
-1. sang (hele sangen)
- 9. sang (linje 82-186)
- 18. sang (linje 1-255)
- 22. sang (linje 58-206)
- 24. sang (linje 242-334)
Perspektiv:
-Filmen Troy (2004)
-Jonathan Shay, Achilleus i Vietnam (1994), oversat af Lasse Pedersen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
Arkaisk tid:
- Heratemplet i Pæstum (ca. 560 f.Kr.)
- Aphaiatemplet på Aigina (ca. 500 f.Kr.)
Højklassisk tid:
- Parthenon på Akropolis i Athen
- Niketemplet på Akropolis i Athen
- Erechtaion på Akropolis i Athen
Romersk tid:
- Colosseum
- Portunus-templet
- Pantheon
Perspektivering:
-Københavns byret
-Vor Frue Kirke
-Værnedamsvej 1, Frederiksberg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter
Forløbet har haft fokus på mytens funktion og formål. Myterne er læst med fokus på sproglige virkemidler, karakteristik af personer og guder. Myternes problemstillinger er perspektiveret til i dag.
Basistekster:
Fra: "Ovids Forvandlinger", på danske vers af Otto Steen Due. Otto Steen Due og centrum 1989, 2.
udgave, 1. oplag 1996
- Verdensaldermyten (1. sang, vers 89-150)
- Arachne (6. sang, vers 1-145)
- Apollo og Dafne (1. sang, vers 441-567)
- Ekko og Narcissus (3. sang, vers 390-510)
- Daedalus, Icarus, Perdix (8. sang, vers183-259)
- Erysichthon (8. sang, vers 738-878)
- Caenis/Caeneus (12. sang, vers 169-209)
Perspektivtekster:
- Emily Cullen, Daphne's riposte 2019
Begreber:
-antropologi
-teologi
-kosmologi
-ætiologi
-deskriptiv
-normativ
-hybris og nemesis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sofokles' Antigone
I dette forløb har vi arbejdet med det klassiske drama gennem læsning af Sofokles' tragedie 'Antigone' i sin helhed. I forløbet har vi diskuteret forskellige problemstillinger som civil ulydighed, konflikter mellem familie og samfund, konflikter mellem menneskebestemte nedskrevne love overfor de uskrevne og naturbestemte regler. Vi har desuden talt om teaterets funktion og opbygning, og tragedien som genre i det klassiske demokratiske Athen.
Begreber:
- prolog, parodos, episode, stasimon, kommos, exodos
- stichomythi og agon
- fysis vs. nomos
- oikos vs. polis
Primærtekst:
- Sofokles Antigone, oversat af Otto Steen Due
Perspektiverende materiale:
- Jean Anouilh, Antigone (1944) s. 24-27
Øvrigt materiale:
- BBC-dokumentar 'The Greatest Show on Earth'
- 'ikke voldlig civil ulydighed' fra videnskab.dk https://videnskab.dk/kultur-samfund/ikke-voldelig-civil-ulydighed-hvornaar-virker-det/ (4. april, 2022)
- 'civil ulydighed er totalitær tænkning' Berlinske, 1. skt. 31. juli, Dagens Brev i Opinion s. 37.
- 'Selma de Montgomery er en af klimakampens mest aktive stemmer' Berlinske, 22. juli 2022 (udrag).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684743688",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684743688",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684743688"
}