Holdet 2022 ol-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anja Lysell Freltofte
Hold 2022 ol-d (3d ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antigone
Titel 2 Eros - vejen til erkendelse
Titel 3 Ovids Metamorfoser
Titel 4 Grundlæggende Skulpturkunst
Titel 5 Odysseen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antigone

ANTIK TEKST

Sofokles "Antigone" oversat af Otto Steen Due, Aarhus Universitetsforlag 2006

25ns.


PERSPEKTIVERENDE TEKST

Kamila Shamsie: "Vores elskede" s. 208-210



TEMATISKE FOKUSPUNKTER
• Guddommelige love vs. menneskeskabte love
• Civil ulydighed
• Stat vs. individ
• Tyranni vs. demokrati
• Kønsroller
• Slægtsforpligtelse

Der er perspektiveret til nutidige problemstillinger, hvor individets moral og/eller religion kan komme i konflikt med statens love, hvilket kan medføre civil ulydighed

Særligt fokus på brugen af følgende begreber: Fysis, nomos, hybris, nemesis, sofrosyne, ate, polis, oikos, timé og kléos

Derudover har vi også arbejdet med begreber, der knytter sig særligt til tragedie-genren: Prolog, epeisodion /akt, stasimon/korsang, stichomyti, peripeti og anagnorisis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eros - vejen til erkendelse

ANTIK TEKST

Platon: "Symposion” fra Mejer og Tortzen: "Kend dig selv", Gyldendal, 2000

Aristofanes´tale: § 14-16 (s. 113-118)
Agathons tale + intermezzo + Sokrates´undersøgelse: § 18-21 (s. 120-128)
Sokrates´tale: § 22-29 (s. 129-143)

Platon: "Hulebilledet” fra Mejer og Tortzen: "Kend dig selv", Gyldendal, 2000 (s. 163-170)

30ns.


PERSPEKTIVERENDE MATERIALE

HC Andersen: "Nissen hos spækhøkeren"
Fra filmen "Hedwig and the angry inch" klip med sangen "The Origin of Love" + sangteksten i kopi

BAGGRUNDSMATERIALE
Mejer og Tortzen: "Kend dig selv", Gyldendal, 2000: s.9-15
Kristian Ring "At elske drenge" (Sfinks 1991,4) ss.153-157


FOKUS
I filosofiforløbet arbejdede vi med Platons syn på Det Skønne/Det Gode, kærlighed og erkendelse. Vi har desuden arbejdet med dialogen som genre, og eleverne har stiftet bekendtskab med Platon og Sokrates i deres kulturhistoriske kontekst.

Blandt andre har disse begreber været sat i spil i forløbet:
De 4 kardinaldyder (dikaiosyne, Sofia, Andreia, Sofrosyne), kalokagathos elenchos, doxa, episteme, syllogismer, ideverden, fænomenverden, Erosstigen, sokratisk dialog, erastes, eromenos, pæderasti, areté
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ovids Metamorfoser

ANTIKKE TEKSTER
Ovid: ”Metamorfoser” v. O.S. Due, klassikerforeningens kildehæfter, 2005

Icarus-myten (8. sang, v. 183-259) Læst som introduktion til faget men henblik på at introducere begreberne hybris, nemesis og sofrosyne

Pygmalion-myten (10. sang, v. 243-297)
Pyramus og Thisbe (4. sang, v. 54-172)
Orpheus i Underverdenen (10. sang v. 1-85)
Ekko og Narcissus (3. sang v. 341-510)
Arachne (6. sang v.1-145)

12ns



Perspektiverende tekster

• Genevieve Taggard : ”Galatea Again” (1929)

• Claribel Alegría “Galatea Before the Mirror” (1993)

*Mørkets sang af Benny Andersen (1977)



FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er, at eleverne skal få et indblik i en række udvalgte myter fra Ovids Metamorfoser med henblik på at afdække de antikke myters betydning for eftertiden.

Fremstillinger af forskellige typer kærlighed + kærlighedens magt

Mytens funktion som ætiologisk og/eller didaktisk

ANVENDTE BEGREBER

I det omfang, det har været relevant, er begreber fra det foregående forløb anvendt i analysen.

I forløbet har der IKKE været særligt fokus på epos som genre. Der har dog været fokus på sprogbrugen, hvor der især har været fokus på brugen af metaforer + det detaljerede og meget beskrivende sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grundlæggende Skulpturkunst

Vi har i dette forløb dækket de følgende græske kunstperioder.

Arkaisk Tid (650-480 f.Kr.)
Tidlig Klassisk Tid (480-450 f.Kr.)
Højklassisk Tid (450-400 f.Kr.)
Senklassisk Tid (400-323 f.Kr.)
Hellenistisk Tid (323-31 f.Kr.)
Romersk Kunst (Kunst i republikken / Kunst i kejsertiden)

Vi har gennemgået særlige karakteristika for de forskellige kunstperioder, samt væsentlige historiske begivenheder i perioden. Vi har i forløbet trænet analyse af skulpturkunst med fokus på følgende:


Kore / Kouros
Mandeløjne, Arkaisk Smil, Livets skridt, Perlelokker
Kropsstilling
Statisk // Dynamisk
Frontalitet
Kontrapost / S-kurve
Symmetri (Lodret og Chiastisk)
Pathos
Stilististisk/naturalistisk/idealistisk/realistisk
Verisme
Wet Look

I den forbindelse har vi snakket græsk kultur med fokus på kropsidealer og samfundsændringer. Vi har desuden kigget på antikken i senere kunst: klassicismen, Renæssancen.  Vi har desuden vendt "Damnatio Memoriae" ifm. romersk kunst


Vi har gennemgået følgende skulpturer:

Arkaisk:
Kleobis og Biton
Antenor Koren
Peplos Koren
Auxerre Koren
Aristodikos Kouros
Agrigento Kuros

Tidlig Klassisk
Kritios drengen
Vognstyren fra Delfi
Zeus/Poseidon
Tyrandræberne

Højklassisk
Spydbæreren
Diadoumenos
Riace Bronzestatue
Athene Lemnia
Erechteion Karyatide
Apollon fra Kessel

Senklassisk
Portræt af Sokrates
Portræt af Euripides
Lysippos' Skraberen
Hermes med Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos

Hellenistisk
Laokoon gruppen
Fordrukken Kvinde
Dreng med Splint
Afrodite, Eros og Pan
Galleren med Kone
Dreng med Gås
Den bevingede Nike

Romersk:
Senatorportrætter
Kvindeportrætter
Augustus Prima Porta
buster af: Nero, Commodus og Caligula, Vespasian, ogTiberius


Vi har brugt følgende perspektivskulpturer
Venus' fødsel af Boticelli
David af Michaelangelo
Venus med Æblet af Thorvaldsen
Adam Kadmon af Christian Lemmerz
Napoleon som Mars Ultor


Eleverne har desuden arbejdet projektorienteret, hvor de i grupper har arbejdet med forskellige "moderne" kunstnere: Thorvaldsen, Christian Lemmerz og Bjørn Nørgaard. I den forbindelse har de selv fundet andre moderne kunstnere, som har ladet sig inspirere af antikken.

Eleverne har selv gennemgået disse skulpturer:
Lemmerz: Katrina(2006); Adam Kadmon(1998); The Undead (2003)
Kai Nielsen: Venus med æblet (1928); Århuspigen(1921)
Jeff Koons: Gazing Ball Sculptures(2013)
Thorvaldsen: Kristus (1822); Apollon(1804); Jason med det gyldne skind (1803)
Damien Hirst: i Treasures from the Wreck of the Unbelievable (2017)
Antonio Canova: Perseus(1797)


Der eksamineres i ukendt skulptur




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Odysseen

Antikke tekster:
Homers "Odyssé" ( v. Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfter, 2002)
1.sang v.1-105
5.sang v.1-227
6.sang v. 1-331
9.sang v. 1-472

23ns

Perspektiverende materiale:


Ludvig Holberg "Noget om Helte"
Spillefilmen "The Odyssey" (1997)

Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" , Systime, 2012: s. 16-19 (begreber)


FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er,  at eleverne skal

-Lære at arbejde i dybden med en tekst, for at de kan lave en god og grundig analyse og fortolkning af centrale passager med inddragelse af relevante fagbegreber. Vi har arbejdet med følgende begeber: "det homeriske helteideal(time, kleos); Hybris/Nemesis; Xenia, Theofani, Antropomorfe guder, Do ut Des, oikos.

- Vide noget om ”forfatteren” Homer, digtets mundtlige oprindelse

- Kunne kende det homeriske sprogs kendetegn: brugen af formelvers, epiteter, patronymikon, daktylisk heksameter og homeriske lignelser

-Være fortrolige med værkets forhistorie, handling, komposition og kronologi

-Kunne reflektere over temaerne i Odysseen:
Rejsen (indre og ydre);hybris/nemesis; det civiliserede/det uciviliserede; Skæbnen; det græske helteideal illustreret ved Odysseus

-Stifte bekendtskab med basisteksternes betydning for eftertiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer