Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anja Lysell Freltofte
|
Hold
|
2022 ol-t (3t ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Magt og ret: Sofokles' Antigone.
I Magt og Ret-forløbet arbejder eleverne med den centrale konflikt i dramaet mellem Antigone og Kreon, fysis og nomos, oikos og polis. De skal have kendskab til dramaet som genre og bruger i den forbindelse Aristoteles' begreber, herunder peripeti og anagnorisis.
Klassen præsenteres for det athenske demokrati, som diskuteres i og udenfor dramaets kontekst.
Kernestof:
Sofokles' "Antigone" v. Otto Steen Due.
Perspektiverende tekst:
Morten Rasmussen: "Præster vil fortsat skjule flygtninge". Kristeligt Dagblad 26/4 2003.
Baggrundsmateriale:
Video om det athenske demokrati lavet af Sanna Høgh og Karin Pedersen, 2016
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia. Systime. Ss. 101-108 (drama).
Ca. 55 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mødet og Rejsen i Homers Epos
Vi har i forløbet fokus på de litterære motiver rejsen og mødet med fokus på gæst-vært-forholdet. I læsningen undersøger vi desuden det antikke værks fremstilling af køn og sammenligner de kvinder, den homeriske helt Odysseus møder.
Genrekarakteristika såsom formelvers, patronymikon, homeriske lignelser undersøges i sammenhæng med mundtlig overlevering/oral komposition.
Basistekster:
Homer: Odysseen (Dues oversættelse): I 1-177, V 1-227, VI 1-197, IX, X 1-495
Perspektiverende:
Konstantinos P. Kavafis: Ithaka
http://www.gadekunst.dk/index.php?open=488
Henrik Nordbrandt: På vejmod Ithaka.
Glas, 1976.
Klaus Rifbjerg: Penelope på Ithaca
Mytologi, 1970
Sekundærlitteratur:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia: grundborg til oldtidskundskab. Systime, 2012. Uddrag af eposkapitlet
Omfang: ca. 55 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ovids Metamorfoser
I forløbet arbejder vi med Ovids fremstilling af forvandlingsmotivet og årsagerne til den enkelte forvandling, og herunder begreberne ate, hybris og nemesis. Tematikkerne skaberkraft/kunstneren og kærlighed binder myterne sammen.
Vi arbejder desuden med genrekarakteristika og får indsigt i Ovids historiske kontekst.
Kernestof:
Ovids Metamorfoser, oversat af Otto Steen Due. Klassikerforeningens Kildehæfter, 2005.
Arachne VI, 1-145 (s. 121-125)
Niobe: VI, 146-312 (s. 125-130)
Daedalos, Icarus og Perdix: VIII, 183-259 (s. 174-176)
Pyramus og Thisbe IV, 55-166 (s. 78-81)
Daphne og Apollon I, 452-567 (s. 18-21)
Ekko og Narcissus III, 341-510(s. 64-69)
Pygmalion X,243-297 (s. 226-227)
Perspektiverende materiale:
Pieter Brueghel d.æ.: "Landskab med Ikaros’ fald" (ca 1560)
http://www.wga.hu/html_m/b/bruegel/pieter_e/01/03icarus.html
William Carlos Williams: "Landscape with the Fall of Icarus".
https://www.poets.org/poetsorg/poem/landscape-fall-icarus
Kate Tempest: Icarus. 2001.
https://www.youtube.com/watch?v=yv5fggapRwQ
Bernini: Apollon og Daphne, 1622-1625.
Genevieve Taggard: Galatea Again (1929)
Claribel Alegría: Galetea Before the Mirror (1993)
Andrew Lang: The New Pygmalion or the Statue's Choice (uddrag) (1911)
Sekundærlit:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia: grundborg til oldtidskundskab. Systime, 2012, s. 37-38
Omfang 25 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
I forløbet om græsk-romersk arkitektur har vi arbejdet med et klart fokus på tempelbyggerier og den antikke arkitekturs påvirkning på senere vestlig arkitektur.
Eleverne har arbejdet med udviklingen i den doriske og joniske stil, med græsk og romersk formsprog og med templets plads i byrummet.
Der eksamineres i ukendt antik arkitektur.
Græsk arkitektur:
Poseidontemplet/det yngre Heratempel i Paestum.
Aphaiatemplet i Aigina
Parthenon
Erechteion
Nike-templet
Hefaistostemplet, Athen
Apollon-templet i Didyma
Romersk arkitektur:
Augustustemplet i Pula, Kroatien
Maison Carrée i Nimes, Frankrig.
Pantheon
Perspektiverende arkitektur:
Det Hvide Hus, Washington
Elevvalgte bygninger i Svendborg og omegn.
Litteratur mm.
Susan Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst. Systime, 1990. Ss. 23-27 + 103-110.
Om Parthenons historie: https://www.youtube.com/watch?v=aGitmYl6U90&feature=player_embedde
Ca. 20 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Symposion: Kærlighedens nødvendighed
I filosofiforløbet arbejdede vi med Platons syn på det skønne, kærlighed og erkendelse. Vi har desuden arbejdet med dialogen som genre, og eleverne har stiftet bekendtskab med Platon og Sokrates i deres kulturhistoriske kontekst.
Blandt andre har disse begreber været sat i spil i forløbet: Psyche, soma, elenchos, doxa, episteme, ideverden, fænomenverden, absolutisme (vs relativisme), Erosstigen, sokratisk dialog.
Kernestof:
Platon: Symposion (oversat af Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen): Aristofanes’ tale og Sokrates’ tale. 189a-193e + 198b-212c.
Platon: samlede værker i ny oversættelse, bind II
Gyldendal, 2010.
Supplerende stof:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia: grundborg til oldtidskundskab. Systime, 2012. Ss. 146-153.
Kristian Ring: ”At elske drenge”. Sfinx 1991, nr. 4.
Nanna Liv Elkjær Olsen: ”Homosex i dag og i antikken”. Information 20/1 2014
Thomas Mann: ”Døden i Venedig” (uddrag), 1912.
”The Origin of Love”, sang og musikvideo fra filmen ”Hedwig and the Angry Inch”, 2001. https://www.youtube.com/watch?v=c3oSc8gMrGo
Omfang ca. 35 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensfokus
Hjælpemidler til eksamen:
Bøger og filer brugt i undervisningen (som ligger på computeren og kan tilgås offline eller er printet ud).
Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger
https://abc.ordbogen.com
Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684748202",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684748202",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684748202"
}