Holdet 2022 ol-t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anja Lysell Freltofte
Hold 2022 ol-t (3t ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Magt og ret: Sofokles' Antigone.
Titel 2 Mødet og Rejsen i Homers Epos
Titel 3 Ovids Metamorfoser
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Symposion: Kærlighedens nødvendighed
Titel 6 Eksamensfokus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Magt og ret: Sofokles' Antigone.


I Magt og Ret-forløbet arbejder eleverne med den centrale konflikt i dramaet mellem Antigone og Kreon, fysis og nomos, oikos og polis. De skal have kendskab til dramaet som genre og bruger i den forbindelse Aristoteles' begreber, herunder peripeti og anagnorisis.
Klassen præsenteres for det athenske demokrati, som diskuteres i og udenfor dramaets kontekst.  

Kernestof:
Sofokles' "Antigone" v. Otto Steen Due.

Perspektiverende tekst:
Morten Rasmussen: "Præster vil fortsat skjule flygtninge". Kristeligt Dagblad 26/4 2003.

Baggrundsmateriale:
Video om det athenske demokrati lavet af Sanna Høgh og Karin Pedersen, 2016

Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia. Systime. Ss. 101-108 (drama).

Ca. 55 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mødet og Rejsen i Homers Epos

Vi har i forløbet fokus på de litterære motiver rejsen og mødet med fokus på gæst-vært-forholdet.  I læsningen undersøger vi desuden det antikke værks fremstilling af køn og sammenligner de kvinder, den homeriske helt Odysseus møder.
Genrekarakteristika såsom formelvers, patronymikon, homeriske lignelser undersøges i sammenhæng med mundtlig overlevering/oral komposition.

Basistekster:
Homer: Odysseen (Dues oversættelse): I 1-177, V 1-227, VI 1-197, IX, X 1-495

Perspektiverende:
Konstantinos P. Kavafis: Ithaka
http://www.gadekunst.dk/index.php?open=488

Henrik Nordbrandt: På vejmod Ithaka.
Glas, 1976.

Klaus Rifbjerg: Penelope på Ithaca
Mytologi, 1970

Sekundærlitteratur:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia: grundborg til oldtidskundskab. Systime, 2012. Uddrag af eposkapitlet

Omfang: ca. 55 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ovids Metamorfoser

I forløbet arbejder vi med Ovids fremstilling af forvandlingsmotivet og årsagerne til den enkelte forvandling, og herunder begreberne ate, hybris og nemesis.  Tematikkerne skaberkraft/kunstneren og kærlighed binder myterne sammen.
Vi arbejder desuden med genrekarakteristika og får indsigt i Ovids historiske kontekst.


Kernestof:
Ovids Metamorfoser, oversat af Otto Steen Due. Klassikerforeningens Kildehæfter, 2005.

Arachne VI, 1-145 (s. 121-125)
Niobe: VI, 146-312 (s. 125-130)
Daedalos, Icarus og Perdix: VIII, 183-259 (s. 174-176)
Pyramus og Thisbe IV, 55-166 (s. 78-81)
Daphne og Apollon  I, 452-567 (s. 18-21)
Ekko og Narcissus  III, 341-510(s. 64-69)
Pygmalion X,243-297 (s. 226-227)


Perspektiverende materiale:
Pieter Brueghel d.æ.: "Landskab med Ikaros’ fald" (ca 1560)
http://www.wga.hu/html_m/b/bruegel/pieter_e/01/03icarus.html

William Carlos Williams: "Landscape with the Fall of Icarus".
https://www.poets.org/poetsorg/poem/landscape-fall-icarus

Kate Tempest: Icarus. 2001.
https://www.youtube.com/watch?v=yv5fggapRwQ

Bernini: Apollon og Daphne, 1622-1625.

Genevieve Taggard: Galatea Again (1929)

Claribel Alegría: Galetea Before the Mirror (1993)

Andrew Lang: The New Pygmalion or the Statue's Choice (uddrag) (1911)


Sekundærlit:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia: grundborg til oldtidskundskab. Systime, 2012, s. 37-38


Omfang 25 s.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur

I forløbet om græsk-romersk arkitektur har vi arbejdet med et klart fokus på tempelbyggerier og den antikke arkitekturs påvirkning på senere vestlig arkitektur.
Eleverne har arbejdet med udviklingen i den doriske og joniske stil, med græsk og romersk formsprog og med templets plads i byrummet.
Der eksamineres i ukendt antik arkitektur.

Græsk arkitektur:
Poseidontemplet/det yngre Heratempel i Paestum.                                                                                      
Aphaiatemplet i Aigina
Parthenon
Erechteion
Nike-templet
Hefaistostemplet, Athen
Apollon-templet i Didyma

Romersk arkitektur:
Augustustemplet i Pula, Kroatien
Maison Carrée i Nimes, Frankrig.
Pantheon

Perspektiverende arkitektur:
Det Hvide Hus, Washington
Elevvalgte bygninger i Svendborg og omegn.

Litteratur mm.
Susan Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst. Systime, 1990. Ss. 23-27 + 103-110.
Om Parthenons historie: https://www.youtube.com/watch?v=aGitmYl6U90&feature=player_embedde

Ca. 20 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Symposion: Kærlighedens nødvendighed

I filosofiforløbet arbejdede vi med Platons syn på det skønne, kærlighed og erkendelse. Vi har desuden arbejdet med dialogen som genre, og eleverne har stiftet bekendtskab med Platon og Sokrates i deres kulturhistoriske kontekst.
Blandt andre har disse begreber været sat i spil i forløbet: Psyche, soma, elenchos, doxa, episteme, ideverden, fænomenverden, absolutisme (vs relativisme), Erosstigen, sokratisk dialog.

Kernestof:
Platon: Symposion (oversat af Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen): Aristofanes’ tale og Sokrates’ tale. 189a-193e + 198b-212c.
Platon: samlede værker i ny oversættelse, bind II
Gyldendal, 2010.

Supplerende stof:
Andreasen og Refslund Poulsen: Paideia: grundborg til oldtidskundskab. Systime, 2012. Ss. 146-153.
Kristian Ring: ”At elske drenge”. Sfinx 1991, nr. 4.
Nanna Liv Elkjær Olsen: ”Homosex i dag og i antikken”. Information 20/1 2014
Thomas Mann: ”Døden i Venedig” (uddrag), 1912.
”The Origin of Love”, sang og musikvideo fra filmen ”Hedwig and the Angry Inch”, 2001. https://www.youtube.com/watch?v=c3oSc8gMrGo

Omfang ca. 35 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensfokus

Hjælpemidler til eksamen:

Bøger og filer brugt i undervisningen (som ligger på computeren og kan tilgås offline eller er printet ud).

Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger

https://abc.ordbogen.com

Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk:  https://ordnet.dk/


OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer