Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sanna Høgh
|
Hold
|
2022 ol-v (3v ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antigone
ANTIK TEKST
Sofokles "Antigone" oversat af Otto Steen Due, Aarhus Universitetsforlag 2006
PERSPEKTIVERENDE TEKST
Kamila Shamsie: "Vores elskede" s. 208-210
TEMATISKE FOKUSPUNKTER
• Guddommelige love vs. menneskeskabte love
• Civil ulydighed
• Stat vs. individ
• Tyranni vs. demokrati
• Kønsroller
• Slægtsforpligtelse
Der er perspektiveret til nutidige problemstillinger, hvor individets moral og/eller religion kan komme i konflikt med statens love, hvilket kan medføre civil ulydighed
Særligt fokus på brugen af følgende begreber: Fysis, nomos, hybris, nemesis, sofrosyne, ate, polis, oikos, timé og kléos
Derudover har vi også arbejdet med begreber, der knytter sig særligt til tragedie-genren: Prolog, epeisodion /akt, stasimon/korsang, stichomyti, peripeti og anagnorisis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Odysséen
Antikke tekster:
Homers "Odyssé" ( v. Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfter, 2002)
1.sang v.1-105
5.sang v.1-227
6.sang
9.sang
Perspektiverende materiale:
Efterantikke malerier af Kalypso og Odysseus
Kavafis, K. "Ithaka" (1911)
Halfdan Rasmussen ”Noget om helte” (1955)
Baggrundsmateriale
Lærerproduceret film med forhistorien
Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" , Systime, 2012: s. 16-19 (begreber)
FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er, at eleverne skal
-Lære at arbejde i dybden med en tekst, for at de kan lave en god og grundig analyse og fortolkning af centrale passager med inddragelse af relevante fagbegreber
- Vide noget om ”forfatteren” Homer, digtets mundtlige oprindelse
- Kunne kende det homeriske sprogs kendetegn: brugen af formelvers, epiteter og homeriske lignelser
-Være fortrolige med værkets forhistorie, handling, komposition og kronologi
-Kunne reflektere over temaerne i Odysseen:
Rejsen (indre og ydre);hybris/nemesis; det civiliserede/det uciviliserede; Skæbnen; det græske helteideal illustreret ved Odysseus; det græske kvindeideal
-Stifte bekendtskab med basisteksternes betydning for eftertiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ovids Metamorfoser
ANTIKKE TEKSTER
Ovid: ”Metamorfoser” v. O.S. Due, klassikerforeningens kildehæfter, 2005/2012
Icarus-myten (8. sang, v. 183-259) Læst som introduktion til faget men henblik på at introducere begreberne hybris, nemesis og sofrosyne
Pygmalion-myten (10. sang, v. 243-297)
Pyramus og Thisbe (4. sang, v. 54-172)
Orpheus i Underverdenen (10. sang v. 1-85)
Ekko og Narcissus (3. sang v. 339-510)
Perspektiverende tekster
• Genevieve Taggard : ”Galatea Again” (1929)
• Claribel Alegría “Galatea Before the Mirror” (1993)
FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er, at eleverne skal få et indblik i en række udvalgte myter fra Ovids Metamorfoser med henblik på at afdække de antikke myters betydning for eftertiden.
Fremstillinger af forskellige typer kærlighed + kærlighedens magt
Mytens funktion som ætiologisk og/eller didaktisk
ANVENDTE BEGREBER
I det omfang, det har været relevant, er begreber fra de foregående forløb anvendt i analysen.
I forløbet har der IKKE været særligt fokus på epos som genre. Der har dog været fokus på sprogbrugen, hvor der især har været fokus på brugen af metaforer + det detaljerede og meget beskrivende sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Baggrundslæsning:
Susan Woodford: "Introduktion til græsk og romersk kunst" om græske templer s.23-27 og s.104-110ø om romerske templer
Kristina Bonde: "Græsk arkitektur og sporene i eftertiden", Meloni, 2017: s. 50-63
Antik arkitektur:
Heratempel (Basilika) i Paestum (Syditalien), ca.550 f.Kr.
Aphaiatemplet på Aigina, 500-480 f.Kr. .
Parthenontemplet ca. 447-432 f.Kr.
Erechtheion ca.415 f.Kr.
Nike-templet ca. 410 f. Kr.
Zeus Olympieion ca. 175 f.Kr.
Maison Carrée ca. 20 f.Kr
Pantheon ca. 120 e.Kr
I arbejdet med den antikke græske arkitektur er inddraget lærerproducerede film
Perspektiverende arkitektur:
Vor Frue Kirke, København (1817-29)
Domhuset, København (1803-06)
Supreme Court, Washington DC (1932-35)
Lincoln Memorial, Washington DC (1914-22)
Neue Wache, Berlin (1816-18)
Il Tempietto, Rom (1502)
FOKUS
I forløbet har vi fokuseret på
- Karakteristik og beskrivelse af de 3 søjleordner: dorisk, ionisk og korinthisk
- Forskelle og ligheder mellem de græske og romerske templer
- Antikkens indflydelse på eftertiden
EKSAMEN: Der eksamineres i ukendt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eros - vejen til erkendelse
ANTIK TEKST
Platon: "Symposion” fra Mejer og Tortzen: "Kend dig selv", Gyldendal, 2000
Aristofanes´tale: § 14-16 (s. 113-118)
Agathons tale + intermezzo + Sokrates´undersøgelse: § 18-21 (s. 120-128)
Sokrates´tale: § 22-29 (s. 129-143)
PERSPEKTIVERENDE MATERIALE
Thomas Mann. "Døden i Venedig" (uddrag 1)
BAGGRUNDSMATERIALE
Mejer og Tortzen: "Kend dig selv", Gyldendal, 2000: s.9-15
Kristian Ring "At elske drenge" (Sfinks 1991,4) ss.153-157
FOKUS
I filosofiforløbet arbejdede vi med Platons syn på Det Skønne/Det Gode, kærlighed og erkendelse. Vi har desuden arbejdet med dialogen som genre, og eleverne har stiftet bekendtskab med Platon og Sokrates i deres kulturhistoriske kontekst.
Blandt andre har disse begreber været sat i spil i forløbet:
De 4 kardinaldyder (dikaiosyne, Sofia, Andreia, Sofrosyne), kalokagathos elenchos, doxa, episteme, syllogismer, ideverden, fænomenverden, Erosstigen, sokratisk dialog, erastes, eromenos, pæderasti, areté
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684751810",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684751810",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684751810"
}