Holdet 2022 ol-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sanna Høgh
Hold 2022 ol-v (3v ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antigone
Titel 2 Odysséen
Titel 3 Ovids Metamorfoser
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Eros - vejen til erkendelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antigone

ANTIK TEKST

Sofokles "Antigone" oversat af Otto Steen Due, Aarhus Universitetsforlag 2006

PERSPEKTIVERENDE TEKST

Kamila Shamsie: "Vores elskede" s. 208-210



TEMATISKE FOKUSPUNKTER
• Guddommelige love vs. menneskeskabte love
• Civil ulydighed
• Stat vs. individ
• Tyranni vs. demokrati
• Kønsroller
• Slægtsforpligtelse

Der er perspektiveret til nutidige problemstillinger, hvor individets moral og/eller religion kan komme i konflikt med statens love, hvilket kan medføre civil ulydighed

Særligt fokus på brugen af følgende begreber: Fysis, nomos, hybris, nemesis, sofrosyne, ate, polis, oikos, timé og kléos

Derudover har vi også arbejdet med begreber, der knytter sig særligt til tragedie-genren: Prolog, epeisodion /akt, stasimon/korsang, stichomyti, peripeti og anagnorisis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Odysséen

Antikke tekster:
Homers "Odyssé" ( v. Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfter, 2002)
1.sang v.1-105
5.sang v.1-227
6.sang
9.sang


Perspektiverende materiale:

Efterantikke malerier af Kalypso og Odysseus

Kavafis, K. "Ithaka" (1911)

Halfdan Rasmussen ”Noget om helte” (1955)

Baggrundsmateriale

Lærerproduceret film med forhistorien

Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" , Systime, 2012: s. 16-19 (begreber)


FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er,  at eleverne skal

-Lære at arbejde i dybden med en tekst, for at de kan lave en god og grundig analyse og fortolkning af centrale passager med inddragelse af relevante fagbegreber

- Vide noget om ”forfatteren” Homer, digtets mundtlige oprindelse

- Kunne kende det homeriske sprogs kendetegn: brugen af formelvers, epiteter og homeriske lignelser

-Være fortrolige med værkets forhistorie, handling, komposition og kronologi

-Kunne reflektere over temaerne i Odysseen:
Rejsen (indre og ydre);hybris/nemesis; det civiliserede/det uciviliserede; Skæbnen; det græske helteideal illustreret ved Odysseus; det græske kvindeideal

-Stifte bekendtskab med basisteksternes betydning for eftertiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ovids Metamorfoser

ANTIKKE TEKSTER
Ovid: ”Metamorfoser” v. O.S. Due, klassikerforeningens kildehæfter, 2005/2012

Icarus-myten (8. sang, v. 183-259) Læst som introduktion til faget men henblik på at introducere begreberne hybris, nemesis og sofrosyne

Pygmalion-myten (10. sang, v. 243-297)
Pyramus og Thisbe (4. sang, v. 54-172)
Orpheus i Underverdenen (10. sang v. 1-85)
Ekko og Narcissus (3. sang v. 339-510)


Perspektiverende tekster

• Genevieve Taggard : ”Galatea Again” (1929)

• Claribel Alegría “Galatea Before the Mirror” (1993)



FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er, at eleverne skal få et indblik i en række udvalgte myter fra Ovids Metamorfoser med henblik på at afdække de antikke myters betydning for eftertiden.

Fremstillinger af forskellige typer kærlighed + kærlighedens magt

Mytens funktion som ætiologisk og/eller didaktisk

ANVENDTE BEGREBER

I det omfang, det har været relevant, er begreber fra de foregående forløb anvendt i analysen.

I forløbet har der IKKE været særligt fokus på epos som genre. Der har dog været fokus på sprogbrugen, hvor der især har været fokus på brugen af metaforer + det detaljerede og meget beskrivende sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur

Baggrundslæsning:
Susan Woodford: "Introduktion til græsk og romersk kunst" om græske templer s.23-27 og s.104-110ø om romerske templer

Kristina Bonde: "Græsk arkitektur og sporene i eftertiden", Meloni, 2017: s. 50-63

Antik arkitektur:
Heratempel (Basilika) i Paestum (Syditalien), ca.550 f.Kr.
Aphaiatemplet på Aigina, 500-480 f.Kr. .
Parthenontemplet ca. 447-432 f.Kr.
Erechtheion  ca.415 f.Kr.
Nike-templet ca. 410 f. Kr.
Zeus Olympieion ca. 175 f.Kr.
Maison Carrée ca. 20 f.Kr
Pantheon ca. 120 e.Kr

I arbejdet med den antikke græske arkitektur er inddraget lærerproducerede film


Perspektiverende arkitektur:
Vor Frue Kirke, København (1817-29)
Domhuset, København (1803-06)
Supreme Court, Washington DC (1932-35)
Lincoln Memorial, Washington DC (1914-22)
Neue Wache, Berlin (1816-18)
Il Tempietto, Rom (1502)


FOKUS
I forløbet har vi fokuseret på

- Karakteristik og beskrivelse af de 3 søjleordner: dorisk, ionisk og korinthisk
- Forskelle og ligheder mellem de græske og romerske templer
- Antikkens indflydelse på eftertiden


EKSAMEN: Der eksamineres i ukendt materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eros - vejen til erkendelse

ANTIK TEKST

Platon: "Symposion” fra Mejer og Tortzen: "Kend dig selv", Gyldendal, 2000

Aristofanes´tale: § 14-16 (s. 113-118)
Agathons tale + intermezzo + Sokrates´undersøgelse: § 18-21 (s. 120-128)
Sokrates´tale: § 22-29 (s. 129-143)


PERSPEKTIVERENDE MATERIALE

Thomas Mann. "Døden i Venedig" (uddrag 1)



BAGGRUNDSMATERIALE
Mejer og Tortzen: "Kend dig selv", Gyldendal, 2000: s.9-15
Kristian Ring "At elske drenge" (Sfinks 1991,4) ss.153-157


FOKUS
I filosofiforløbet arbejdede vi med Platons syn på Det Skønne/Det Gode, kærlighed og erkendelse. Vi har desuden arbejdet med dialogen som genre, og eleverne har stiftet bekendtskab med Platon og Sokrates i deres kulturhistoriske kontekst.

Blandt andre har disse begreber været sat i spil i forløbet:
De 4 kardinaldyder (dikaiosyne, Sofia, Andreia, Sofrosyne), kalokagathos elenchos, doxa, episteme, syllogismer, ideverden, fænomenverden, Erosstigen, sokratisk dialog, erastes, eromenos, pæderasti, areté
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer