Holdet 2022 ol-z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anja Lysell Freltofte
Hold 2022 ol-z (3z ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kærlighed og Platon
Titel 2 Grundlæggende Skulpturkunst
Titel 3 Græsk Drama: Ødipus
Titel 4 Odysseen
Titel 5 Romersk søjle: Dramatik og Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kærlighed og Platon

I forløbet har vi læst uddrag af Platons "Menon" og Symposion.
Vi har arbejdet med den majeutiske metode, Platons verdenssyn og den sokratiske dialog.
Centrale begreber: Episteme, Doxa, Aporia, Elenchos, Arete, Majeutik, Dualisme, Eros.

Vi har læst følgende tekster:

Platons Menon [I uddrag]: [70] [71-72] [77-81] 6ns.
Platons Symposion: Aristofanes tale[14-17](6ns.), Agathons tale[18-20](5ns), Sokrates' svar til Agathon[21](3ns)

20ns.

Supplerende materiale:
Peideia: 137-150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Grundlæggende Skulpturkunst

Vi har i dette forløb dækket de følgende græske kunstperioder.

Arkaisk Tid (650-480 f.Kr.)
Tidlig Klassisk Tid (480-450 f.Kr.)
Højklassisk Tid (450-400 f.Kr.)
Senklassisk Tid (400-323 f.Kr.)
Hellenistisk Tid (323-31 f.Kr.)
Romersk Kunst (Kunst i republikken / Kunst i kejsertiden)

Vi har gennemgået særlige karakteristika for de forskellige kunstperioder, samt væsentlige historiske begivenheder i perioden. Vi har i forløbet trænet analyse af skulpturkunst med fokus på følgende:


Kore / Kouros
Mandeløjne, Arkaisk Smil, Livets skridt, Perlelokker
Kropsstilling
Statisk // Dynamisk
Frontalitet
Kontrapost / S-kurve
Symmetri (Lodret og Chiastisk)
Pathos
Stilististisk/naturalistisk/idealistisk/realistisk
Verisme
Wet Look

I den forbindelse har vi snakket græsk kultur med fokus på kropsidealer og samfundsændringer. Vi har desuden kigget på antikken i senere kunst: klassicismen, Renæssancen.  Vi har desuden vendt "Damnatio Memoriae" ifm. romersk kunst


Vi har gennemgået følgende skulpturer:

Arkaisk:
Kleobis og Biton
Antenor Koren
Peplos Koren
Auxerre Koren
Aristodikos Kouros
Agrigento Kuros

Tidlig Klassisk
Kritios drengen
Vognstyren fra Delfi
Zeus/Poseidon
Tyrandræberne

Højklassisk
Spydbæreren
Diadoumenos
Riace Bronzestatue
Athene Lemnia
Erechteion Karyatide
Apollon fra Kessel

Senklassisk
Portræt af Sokrates
Portræt af Euripides
Lysippos' Skraberen
Hermes med Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos

Hellenistisk
Laokoon gruppen
Fordrukken Kvinde
Dreng med Splint
Afrodite, Eros og Pan
Galleren med Kone
Dreng med Gås
Den bevingede Nike

Romersk:
Senatorportrætter
Kvindeportrætter
Augustus Prima Porta
buster af: Nero, Commodus og Caligula, Vespasian, ogTiberius


Vi har brugt følgende perspektivskulpturer
Venus' fødsel af Boticelli
David af Michaelangelo
Venus med Æblet af Thorvaldsen
Adam Kadmon af Christian Lemmerz
Napoleon som Mars Ultor


Eleverne har desuden arbejdet projektorienteret, hvor de i grupper har arbejdet med forskellige "moderne" kunstnere: Thorvaldsen, Christian Lemmerz og Bjørn Nørgaard. I den forbindelse har de selv fundet andre moderne kunstnere, som har ladet sig inspirere af antikken.

Eleverne har i den forbindelse selv analyseret følgende:
Bjørn Nørgaard: Homage a Yves Klein(2005); Recycling Art(2009); Helga fra Holte møder Venus fra Milo II(2005); Venus modifikation(2005); Det Forjættede Land(2005)
Jeff Koons: Gazing Ball Sculpures (2013)
Christian Lemmerz: Virginia (1998)
Thorvaldsen: Jason med det Gyldne Skind(1828); Włodzimierz Potocki(1888); Håbets Gudinde(1851)

Der eksamineres i ukendt skulpturkunst.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Græsk Drama: Ødipus

Forløbet tager udgangspunkt i tragedien Sofokles "Ødipus" (oversat af Marcel Lysgaard Lech), som er læst i sin helhed. Herudfra diskuteres grækernes idé om skæbnetro og dramaets udvikling.

Selve forløbet blev introduceret ved dokumentaren "Oldtidens Grækenland: Demokrater (1)". Her gennemgåes dramaets begyndelse, udvikling og kulturelle betydning.

I forbindelse med forløbet træner vi evnen til at identificere, forklare og forstå væsentlige tanker og aspekter af det athenske drama herunder Aristoteles' dramateori.

Vi har dækket følgende begreber

Prolog, Desis, Peripeti, Anagnorisis, Lysis
Harmartia
Katharsis
Det græske teaters opbygning
Hybris, Nemesis, Ate

Supplerende stof
- Thug notes: https://www.youtube.com/watch?v=dMD18ZF0MLo
- dramakapitlet i Paideia (grundbog)
- "Oldtidens Grækenland: Demokrater" (dokumentar)

Perspektivstof
Oedipus the King (1957)
Oedipus the movie https://www.youtube.com/watch?v=8OkMqp_a188


31 ns basistekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Odysseen

Antikke tekster:
Homers "Odyssé" ( v. Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfter, 2002)
1.sang v.1-105
5.sang v.1-227
6.sang v. 1-331
9.sang v. 1-472

23ns

Perspektiverende materiale:

Efterantikke malerier af Kalypso og Odysseus
DR serien "Maskulin" afsnit 1 og 2
Ludvig Holberg "Noget om Helte"
Spillefilmen "The Odyssey" (1997)

Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" , Systime, 2012: s. 16-19 (begreber)


FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er,  at eleverne skal

-Lære at arbejde i dybden med en tekst, for at de kan lave en god og grundig analyse og fortolkning af centrale passager med inddragelse af relevante fagbegreber. Vi har arbejdet med følgende begeber: "det homeriske helteideal(time, kleos); Hybris/Nemesis; Xenia, Theofani, Antropomorfe guder, Do ut Des, oikos.

- Vide noget om ”forfatteren” Homer, digtets mundtlige oprindelse

- Kunne kende det homeriske sprogs kendetegn: brugen af formelvers, epiteter, patronymikon, daktylisk heksameter og homeriske lignelser

-Være fortrolige med værkets forhistorie, handling, komposition og kronologi

-Kunne reflektere over temaerne i Odysseen:
Rejsen (indre og ydre);hybris/nemesis; det civiliserede/det uciviliserede; Skæbnen; det græske helteideal illustreret ved Odysseus

-Stifte bekendtskab med basisteksternes betydning for eftertiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romersk søjle: Dramatik og Filosofi

Denne søjles fokus har været på Senecas forfatterskab (Medea) og Filosofi(stoicisme). Vi har i den forbindelse læst uddrag af Senecas Medea med særlig fokus på senecas stoiske tanker i teksten. Søjlen har givet eleverne et indblik i romersk kultur(drama) og filosofi. Vi har desuden arbejdet med "Den stoiske grundfigur", "Damnatio Memoriae", argonautertogtet, stoicisme, Aristoteles' dramateori, Fatum og Fortuna; samt det romerske teaters opbygning.

Basistekster:
Senecas Medea: Akt 1,2,3 og 5
Senecas brev 107

25ns

supplerende materiale:
Paideia s. 117, 121 og 122
https://www.youtube.com/watch?v=peFwikd2-bw&pp=ygUSdGhlIG15dGggYXJnb25hdHVz
(Argonautertogtet)
https://www.youtube.com/watch?v=M7cIc7IAN6U&pp=ygUWdGhlIG15dGggZ29sZGVuIGZsZWVjZQ%3D%3D
(Jason og det gyldne skind)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer