Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anja Lysell Freltofte
|
Hold
|
2022 ol-z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kærlighed og Platon
I forløbet har vi læst uddrag af Platons "Menon" og Symposion.
Vi har arbejdet med den majeutiske metode, Platons verdenssyn og den sokratiske dialog.
Centrale begreber: Episteme, Doxa, Aporia, Elenchos, Arete, Majeutik, Dualisme, Eros.
Vi har læst følgende tekster:
Platons Menon [I uddrag]: [70] [71-72] [77-81] 6ns.
Platons Symposion: Aristofanes tale[14-17](6ns.), Agathons tale[18-20](5ns), Sokrates' svar til Agathon[21](3ns)
20ns.
Supplerende materiale:
Peideia: 137-150
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Grundlæggende Skulpturkunst
Vi har i dette forløb dækket de følgende græske kunstperioder.
Arkaisk Tid (650-480 f.Kr.)
Tidlig Klassisk Tid (480-450 f.Kr.)
Højklassisk Tid (450-400 f.Kr.)
Senklassisk Tid (400-323 f.Kr.)
Hellenistisk Tid (323-31 f.Kr.)
Romersk Kunst (Kunst i republikken / Kunst i kejsertiden)
Vi har gennemgået særlige karakteristika for de forskellige kunstperioder, samt væsentlige historiske begivenheder i perioden. Vi har i forløbet trænet analyse af skulpturkunst med fokus på følgende:
Kore / Kouros
Mandeløjne, Arkaisk Smil, Livets skridt, Perlelokker
Kropsstilling
Statisk // Dynamisk
Frontalitet
Kontrapost / S-kurve
Symmetri (Lodret og Chiastisk)
Pathos
Stilististisk/naturalistisk/idealistisk/realistisk
Verisme
Wet Look
I den forbindelse har vi snakket græsk kultur med fokus på kropsidealer og samfundsændringer. Vi har desuden kigget på antikken i senere kunst: klassicismen, Renæssancen. Vi har desuden vendt "Damnatio Memoriae" ifm. romersk kunst
Vi har gennemgået følgende skulpturer:
Arkaisk:
Kleobis og Biton
Antenor Koren
Peplos Koren
Auxerre Koren
Aristodikos Kouros
Agrigento Kuros
Tidlig Klassisk
Kritios drengen
Vognstyren fra Delfi
Zeus/Poseidon
Tyrandræberne
Højklassisk
Spydbæreren
Diadoumenos
Riace Bronzestatue
Athene Lemnia
Erechteion Karyatide
Apollon fra Kessel
Senklassisk
Portræt af Sokrates
Portræt af Euripides
Lysippos' Skraberen
Hermes med Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos
Hellenistisk
Laokoon gruppen
Fordrukken Kvinde
Dreng med Splint
Afrodite, Eros og Pan
Galleren med Kone
Dreng med Gås
Den bevingede Nike
Romersk:
Senatorportrætter
Kvindeportrætter
Augustus Prima Porta
buster af: Nero, Commodus og Caligula, Vespasian, ogTiberius
Vi har brugt følgende perspektivskulpturer
Venus' fødsel af Boticelli
David af Michaelangelo
Venus med Æblet af Thorvaldsen
Adam Kadmon af Christian Lemmerz
Napoleon som Mars Ultor
Eleverne har desuden arbejdet projektorienteret, hvor de i grupper har arbejdet med forskellige "moderne" kunstnere: Thorvaldsen, Christian Lemmerz og Bjørn Nørgaard. I den forbindelse har de selv fundet andre moderne kunstnere, som har ladet sig inspirere af antikken.
Eleverne har i den forbindelse selv analyseret følgende:
Bjørn Nørgaard: Homage a Yves Klein(2005); Recycling Art(2009); Helga fra Holte møder Venus fra Milo II(2005); Venus modifikation(2005); Det Forjættede Land(2005)
Jeff Koons: Gazing Ball Sculpures (2013)
Christian Lemmerz: Virginia (1998)
Thorvaldsen: Jason med det Gyldne Skind(1828); Włodzimierz Potocki(1888); Håbets Gudinde(1851)
Der eksamineres i ukendt skulpturkunst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Græsk Drama: Ødipus
Forløbet tager udgangspunkt i tragedien Sofokles "Ødipus" (oversat af Marcel Lysgaard Lech), som er læst i sin helhed. Herudfra diskuteres grækernes idé om skæbnetro og dramaets udvikling.
Selve forløbet blev introduceret ved dokumentaren "Oldtidens Grækenland: Demokrater (1)". Her gennemgåes dramaets begyndelse, udvikling og kulturelle betydning.
I forbindelse med forløbet træner vi evnen til at identificere, forklare og forstå væsentlige tanker og aspekter af det athenske drama herunder Aristoteles' dramateori.
Vi har dækket følgende begreber
Prolog, Desis, Peripeti, Anagnorisis, Lysis
Harmartia
Katharsis
Det græske teaters opbygning
Hybris, Nemesis, Ate
Supplerende stof
- Thug notes: https://www.youtube.com/watch?v=dMD18ZF0MLo
- dramakapitlet i Paideia (grundbog)
- "Oldtidens Grækenland: Demokrater" (dokumentar)
Perspektivstof
Oedipus the King (1957)
Oedipus the movie https://www.youtube.com/watch?v=8OkMqp_a188
31 ns basistekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Odysseen
Antikke tekster:
Homers "Odyssé" ( v. Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfter, 2002)
1.sang v.1-105
5.sang v.1-227
6.sang v. 1-331
9.sang v. 1-472
23ns
Perspektiverende materiale:
Efterantikke malerier af Kalypso og Odysseus
DR serien "Maskulin" afsnit 1 og 2
Ludvig Holberg "Noget om Helte"
Spillefilmen "The Odyssey" (1997)
Andreasen og Refslund Poulsen: "Paideia" , Systime, 2012: s. 16-19 (begreber)
FORMÅL OG FOKUS
Formålet med forløbet er, at eleverne skal
-Lære at arbejde i dybden med en tekst, for at de kan lave en god og grundig analyse og fortolkning af centrale passager med inddragelse af relevante fagbegreber. Vi har arbejdet med følgende begeber: "det homeriske helteideal(time, kleos); Hybris/Nemesis; Xenia, Theofani, Antropomorfe guder, Do ut Des, oikos.
- Vide noget om ”forfatteren” Homer, digtets mundtlige oprindelse
- Kunne kende det homeriske sprogs kendetegn: brugen af formelvers, epiteter, patronymikon, daktylisk heksameter og homeriske lignelser
-Være fortrolige med værkets forhistorie, handling, komposition og kronologi
-Kunne reflektere over temaerne i Odysseen:
Rejsen (indre og ydre);hybris/nemesis; det civiliserede/det uciviliserede; Skæbnen; det græske helteideal illustreret ved Odysseus
-Stifte bekendtskab med basisteksternes betydning for eftertiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684758925",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684758925",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684758925"
}