Holdet 2022 ng-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Magnus Peter Kjersgaard
Hold 2022 ng-a (3a ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand, vejr og klima
Titel 2 Afrikas Horn
Titel 3 Klimaudfordringen
Titel 4 Er vulkaner gode naboer?
Titel 5 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand, vejr og klima

Generel introduktion:
Vejr og klima
Hydrologiske kredsløb


Nedbørsdannelse og forskellige nedbørstyper
Globale og lokale nedbørsforhold
Absolut og relativ luftfugtighed
Atmosfæren, temperatur og strålingsbalance
Globale variationer i strålingsbalance
Kort og langbølget stråling, absorption, refleksion, emission
Klimazoner og plantebælter
Havstrømme, havtemperatur og salinitet
Golfstrømmen og forsøg
Tipping points

Data og begrebsmodeller
Google Earth Pro-værktøjer
DMI's vejrarkiv
Hydrotermfigur

Målinger:
Relative luftfugtighedsmålinger
Aktuelle strålingsbalance
Varmekapacitetsforsøg
Grønlandspumpen

Pensum:
4.2. Vandet i naturen. I NaturgeografiGrundbogen C
"Nedbør" side 251-253 I Naturgeografi - Vores verden.
"Havstrømme og klimaet". NaturgeografiGrundbogen B.

Animationer/video:
"Verdens vildeste vejr: Vand". DR3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Afrikas Horn

Efter forløbet skal eleven kunne redegøre for...

... befolkningsforhold og demografisk transition
... befolkningstilvækst
... lokaliteten på Afrikas Horn i form af topografi, klima og jordbundsforhold
... erhvervsformer og dominerende erhverv
... landbrugssystemer på Afrikas Horn
... jordbund og forvitring
... jordforringelse
... nedbørsforhold og dannelse på Afrikas Horn
... atmosfærisk tryks betydning på nedbørsdannelse
... klimazoner på Afrikas Horn
... den intertropiske konvergenszone (ITK) og solens zenitbane
... tørtid og regntid
... klimatilpasning og resilliens

Eleven skal desuden kunne...

... analysere og diskutere demografiske data
... redegøre for Fourasties diagram
... diskutere forskellige naturlige og menneskelige påvirkninger af jordbunden
... beskrive og diskutere nedbørsoverskud og nedbørsunderskud


Pensum:

"Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?", S. 178-205 i GEOdetektiven
Hvorfor er der ørken i Somalia? https://www.youtube.com/watch?v=UfXUyHxuqaY&ab_channel=CasualEarth


Øvelser:
1) Befolkninggsudvikling på Afrikas Horn
2) Hvad lever andre områder i Verden af?
3) Erosionsforsøg
4) Socioøkonomiske forhold på Afrikas Horn
5) Forsøg: Hvorfor er der regntid og tørtid på Afrikas Horn?
6) Klima og vegetation på Afrikas Horn?
7) Øvelse i La Nina/El Nino



Animationer/Film:

1) Globalt udviklingsmål: Adgang til nærende mad https://www.youtube.com/watch?v=03JAHTe6Mio&ab_channel=VerdenidineH%C3%A6nder
2) Globalt udviklingsmål: Anstændige jobs og økonomisk vækst: https://www.youtube.com/watch?v=8ps6yr2IQjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
3) Overpopulation: https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
Globalt udviklingsmål: Livet på land https://www.youtube.com/watch?v=-ZbMirEktjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
4) Er Jordene gode til dyrkning? https://www.youtube.com/watch?v=K3MqsmrF17k&ab_channel=CasparleFevreNielsen
5) Erosionsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=im4HVXMGI68&ab_channel=funsciencedemos
6) Globalt udviklingsmål: Rent vand og sanitet https://www.youtube.com/watch?v=ln_XaxNJ764&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
7) Globalt udviklingsmål: Klimaindsats https://www.youtube.com/watch?v=p4L_yIKhN9I&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ITK og Afrikas Horn 11-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klimaudfordringen

Efter forløbet skal eleven kunne redegøre for...

... jordens strålingsbalance, herunder kortbølget stråling, langbølget stråling, albedo, ind, ud og tilbagestråling
... drivhusgassernes betydning for Jordens klima
... atmosfærens indhold af carbondioxid og kulstofskredsløbet generelt
... klimatilpasning og klimapolitik på et overordnet plan
... de fysiske mekanikker bag kyst- og fastlandsklima
... drivkræften bag havstrømme
... havstrømmenes betydning for klima og konsekvenser af en svækkelse
... den intertropiske konvergenszone (ITK) og polarfrontens sæsonbetingede vandringer og betydning for nedbøren.
... varmekapacitet af forskellige materialer

Eleven skal desuden kunne...

... identificere klimazoner ud fra hydrotermfigurer
... identificere kyst- og fastlandsklima
... forklare globale og lokale nedbørsmønstre ud fra topografi, breddegrad og havstrømme
... forklare nationale og globale klimamålsætninger

Pensum:
Afsnit 3 "Klimaændringer" i NaturgeografiGrundbogen C
Side 239-253 i kapitel 13: "Vejr og klima" i fysiske bog Vores Verden - Jorden og mennesket.
6.1 "Hvad er bæredygtighed?" i NaturgeografiGrundbogen C
7.2 "Energibalance og klimascenarier" i NaturgeografiGrundbogen B.
5.4.3.3 "Andre generelle konsekvenser" og 5.4.3.4 "Danmark under de kommende klimaforandringer" i Naturgeografiportalen.
"Havstrømme og klimaet". NaturgeografiGrundbogen B.
7.3 "Problemet ved fossil energi" i NaturgeografiGrundbogen C.
7.5 "Dannelse af olie og gas" i Naturgeografigrundbogen C.


Supplerende:
"Fremtidens energiproduktion". Afsnit 5.1 i NaturgeografiGrundbogenB (om vindenergi, solenergi, geotermisk energi, vandenergi, tidevands- og bølgeenergi, biomasse og biogas)
Tipping point og total kollaps af havstrøm: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/dommedagsgletsjer-ser-ud-til-have-naaet-tipping-point-totalt-kollaps-kan-give-0

Materialer:
1) https://www.vucdigital.dk/geo_coriolis/coriolis.html
2) https://phet.colorado.edu/en/simulations/greenhouse-effect/about
3) https://quizlet.com/673017131/drivhuseffekten-og-stralingsbalancen-diagram/?funnelUUID=d18a92f8-66e9-4ee0-9fcc-6d2aa3bcfba6
4) https://www.galapagos.dk/default.php?file=0009
5) https://earth.nullschool.net/
6) https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
7) http://dongpowerplay.portaplay.dk/
8) Statistical Review of World Energy Data 2023 (xlsx-format - kilde: Energy Institute Statistical Review of World Energy)
9) https://energinet.dk/
10) https://ourworldindata.org/explorers/co2


Øvelser:
1) Nationale drivhusgasudledninger
2) Konvektionskammer
3) Strålingsbalance
4) Varmekapacitetsforsøg
5) Grønlandspumpeforsøg
6) Undersøgelse af vedvarende energikilde


Animationer/Film:
The Climate Planet: https://www.youtube.com/watch?v=Bp6wzYqh9AE&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fnaturgeografiportalen.systime.dk%2F&feature=emb_title
https://nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Er vulkaner gode naboer?

Formål:

Forløbet har undersøget GEO-detektiv-forløbet "Er vulkaner gode naboer?" hvori en række problemstillinger er undersøgt.


Efter forløbet skal eleven kunne redegøre for...

... det geologiske kredsløb og tidsskala
... klasser af magma og de bjergarter og mineraler som de kan danne
... sedimentære processer: erosion, transport, aflejring
... vulkantyper, udbrudstyper og deres relation til magmaklasser.
... kontinenternes dannelse
... vulkaners eksplosivitets-fare
... fordele og ulemper ved bosættelse på og nær vulkaner
... mulig energiudnyttelse fim. vulkaner
... vulkaners rolle i dannelsen af råstoffer


Pensum:
Kapitel 6: "Er vulkaner gode naboer?" i GEOdetektiven. Side 107-133.
"Grundstoffer, mineraler og bjergarter". Afsnit 1.3.1 i Naturgeografiportalen.
"Varsling af vulkanudbrud". Side 14-18: https://www.geocenter.dk/wp-content/uploads/2018/07/Geoviden_4_2007.pdf
Geotermi - Geoviden: https://www.geoviden.dk/geotermi/


Supplerende:
Jordens opbygning: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=201
Pladetektoniske model i dag: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=203
Pladerandene: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=204
"Geologiske ressourcer": NaturgeografigrundbogenC
"Bæredygtigt forbrug af ressourcer". NaturgeografiGrundbogenC.


Materialer:
1) Interaktive kort: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/api/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/GIS-video/GIS-fil/destruktivoceanocean.html
2) https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/api/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/GIS-video/GIS-fil/konstruktivtopografi.html
3) https://resourcetrade.earth/
4) https://www.esa.int/SPECIALS/Eduspace_Disasters_DK/SEMT6P9TVPG_0.html
5) https://volcano.si.edu/

Øvelser:
Oceanskorpens alder
Grovsortering af bjergarter
Navngivning af magmatiske bjergarter
Kaffe, energi og minedrift (Google Earth-øvelse)
Bestemmelse af askemængder (Google Earth-øvelse)
Bestemmelse af epicenter ifm. jordskælv


Animationer/Film:
1) Pladetektonisk aktivitet - 200 min år: https://www.youtube.com/watch?v=ADsjdu27WaM&ab_channel=CaliforniaAcademyofSciences
2) https://nbvm.no/no/resources_no.html
3) Hydrotermale årer: https://www.youtube.com/watch?v=v7g4bQN4vng&t=9s&ab_channel=Formaci%C3%B3nFundamentalB-LearningPUCV
4) Geotermi i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=jnx6pBV-EiI&ab_channel=NOAHkanalen
5) Farlig mission: Johanne på vulkaner: https://www.dr.dk/drtv/episode/farlig-mission_-johanne-paa-vulkaner_253830
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer