Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sanna Høgh
|
Hold
|
2022 re-y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam
ISLAM-FORLØB
FOKUSPUNKTER:
Islams oprindelse, Troen, Søjlerne, klassisk og moderne sharia, Islams møde med Vesten
Derudover er der arbejdet med
Van Gennep model for overgangsritualer
Podemann Sørensen myte-ritual
OVERSIGT OVER PENSUM
GRUNDBOG
Madsen, L. m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime 2012
• s. 93-96: islams historie
• s. 97-103: Religiøs praksis
• s. 104-106: Helligsteder
• s. 108-109: islamiske forestillinger
• s. 253-256: Ritualer og myter (Van Gennep og Podemann Sørensen)
s. 257: Helligt og profant
Lindhardt, S. m.fl.: ”Kuplen, Muren, Graven”, Gyldendal 2002
• s. 215-216: Sharia
Følner og Lund, ’Fundamentalisme i kristendom og islam”, Systime 2008 • s. 120-122: modernisme, sekularisme, traditionalisme og fundamentalisme
TEKSTER Forman, J.: "Muslimernes religion - tro, praksis og sharia", Systime 2006-9
• Tekst 2: Koranen om Guds storhed
• Tekst 3: Guds egenskaber
• Tekst 6: Profetens himmelrejse
• Tekst 23: Bønnens udførelse
• Tekst 25: Fastens betydning
Zubair Butt Hussain: "Brev til profeten" (uddrag), 7. april 2006 Kristeligt Dagblad
Henegan, T. : ”Moskeplaner møder protester i Europa” Kristeligt Dagblad 08.08.07
Hvidberg-Hansen: "Hvad siger Koranen", Rosinante, 2006: "Vin og spiseforbud" s. 148-149
Koranen om påklædning: 33:59-60; 24:30-31; 7:26
Illustration af forskellige typer påklædning
Nielsen, N.G.: "Kæmpe lysskilt skal markere ramadan: Vigtigt det står på dansk", 09.03.2024 https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/kaempe-lysskilt-skal-markere-ramadan-vigtigt-det-staar-paa-dansk
Hjortkær, K.: "Historien om Tempelbjerget", 30.03.2011 https://www.religion.dk/viden/historien-om-tempelbjerget
Munk-Petersen, T.: "Oprør over ramadansang i Højskolesangbogen: Totalt til grin!", Berlingske, 01.08.2019
HJEMMESIDER
Politiets information om tildækningsforbudet: https://politi.dk/tildaekningsforbud
Om Muhammedtegningerne: https://denstoredanske.lex.dk/Muhammed-tegningerne
http://islamsvar.dk/ (her har eleverne selv været på "opdagelse")
FILM
Isam B "Ramadan i København": https://www.youtube.com/watch?v=wEnLss8E-00
Film om islams opståen: https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
· "Hajj" BBC 2001 (CFU)
· ”Sarahs Niqab-fængsel”, DR2, 2019 (CFU)
· “Holy Cribs: The Mosque” https://www.youtube.com/watch?v=VR69eWVggr0
· Mona Haydar ”Hijabi”: https://youtu.be/XOX9O_kVPeo (musikvideo)
DR "Hvorfor fejrer muslimerne ramadan?": https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/hvorfor-fejrer-muslimerne-ramadan#!/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik: Det værdige liv
I forløbet arbejdes der med følgende former for etik
• Sekulær etik i form af nytte- og pligtetik
• Religiøs etik i form af kristendom
Disse etiske anskuelser bruges til at undersøge forskellige holdninger til følgende emner
• Fosterdiagnostik
• Abort
• Det danske sundhedsvæsen - hvem skal hjælpes?
• Aktiv dødshjælp
Formålet med forløbet er at undersøge hvad, der kan definere Det værdige menneskeliv
MATERIALER
Baggrundsmateriale
Motzfeldt, D.T.: ”Religion og etik – grundbog til etik i religionsfaget”, Systime 2016 (s. 7-11ø: Hvad er etik)
Gjerris og Nissen ”Liv og magt”, Systime, 2012 (s. 28-35: Nytte- og pligetik + s. 38-42: Kristen etik)
Tekster
Claus Dahl Kristensen: "Den genteknologiske racehygiejne" Kristeligt Dagblad 23.12.1999 (Fra ”Den optimale behandling” Tekst 19)
Hoffmann-Hansen og Korsgaard: ”Bertel Haarder: Lægen skal ikke redde liv for enhver pris” Etik.dk ,27. marts 2010
Linstow, L.K.: "På lægestudiet lærer vi, at pligtetik er godt. Bagefter lukkes vi ud i et nytteetisk samfund" Information, 02.02.2018
Korsholm, S.Aa: ”Et foster er et rigtigt menneske” 19.02.2016, https://indremission.dk/impuls/forsiden/vis-artikel/artikel/et-foster-er-et-rigtigt-menneske/#.Vxc6H01f3cs
Hansen, M.S.: ”Kirkers abortmodstand er faldende”, Kristeligt Dagblad, 30.04.18
1 Mos 1-2,4a (Verdens skabelse)
1 Mos 2,4b-3,24 (Adam og Eva + Syndefaldet)
Film
Rapport fra fremtiden: De perfekte børn, DR2 (2003)
7 små film fra etisk råd om prioritering i sundhedsvæsenet: https://www.youtube.com/playlist?list=PLf4miXUm02JovZ31vtaZiyW-LD-bpORNY
Dokumentar: ”Selvmordslægen” DR, 2018
Hjemmesider
https://etiskraad.dk/
https://livogdoed.dk/temaer/aktiv-og-passiv-doedshjaelp/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
FOKUS
Kristendommens jødiske udspring (Skabelse, profeterne, Jerusalem/Israel, Moseloven, Messias-forventning)
Jesus som reformator og Messias
Kristendommens udbredelse og hovedretninger (læreroplæg)
Kristendommens indflydelse i DK
Kort introduktion til kreationisme og Intelligent design
Med udgangspunkt i Smarts 7 dimensioner har vi arbejdet særligt med kristendommens mytiske, rituelle, dogmatiske og etiske dimension
MYTISK DIMENSION
Myters årsagsforklarende og belærende rolle i religioner (her er arbejdet med begreberne didaktisk, ætiologisk, antropogonisk, kosmogonisk, eskatologisk, theogonisk)
RITUEL DIMENSION
Podemann Sørensen: Myter og ritualer (dåb og nadver)
Van Gennep: Analysemodel for overgangsritualer
DOGMATISK DIMENSION
Trosbekendelse (skabelse, opstandelse, frelse)
Gudsopfattelse
ETISK DIMENSION
Det dobbelte kærlighedsbud
Næstekærlighedsbuddet
Jesu radikalisering af Loven – troen som frelse
OVERSIGT OVER PENSUM
GRUNDBØGER
Andreasen, E. m.fl.: ”Religion og kultur – en grundbog”, Systime 2002:
• s. 136-42: Kristendommens baggrund og historie (opsummeret i lærerproduceret film https://youtu.be/MYCL2b1v-Ts)
Madsen, L. m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime 2012
s. 59-62: De 3 hovedretninger
s. 79: Faktaboks om næstekærlighed
ANDET MATERIALE
Den apostolske trosbekendelse
1 Mos 2,4b-3,24 (Adam og Eva + Syndefaldet) oprindeligt læst i etik-forløb, men genlæst med nyt fokus
2 Mos 35,1-3 (Overholdelse af sabbat)
3 Mos 11,1-8 (Loven om rene og urene dyr)
Luk 3,21- 4,15(Jesu dåb + fristelsen i ørkenen)
Mark 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
Mark 2, 23 – 3, 6 (Aksplukning på sabbat + helbredelsen af manden med den visne hånd)
Matt 5,21-30 +38-48 (Bjergprædikenen – uddrag)
Matt. 22,34-40 (Det største bud i loven)
Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Mark 14, 26-50;15,21-39; 16,1-20 (Jesu død og opstandelse)
Pedersen, A.R.: ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste”, www.kristendom.dk, 06.10.2015
Poulsen, M.L.: ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste” www.kristendom.dk, 09.10.2015
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (tekst 6 i kristendom i nutid)
Baltsen og Rickers: ”DF's Mikkel Bjørn kritiserer præst for 'inshallah'-gudstjeneste” 18.03.2025
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dfs-mikkel-bjoern-kritiserer-praest-inshallah-gudstjeneste
FILM
• ”5 skarpe om Jesus” DR.dk/undervisning, 2014 http://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
• ”Natholdet” TV2, 28.10.2015: Om næstekærlighed https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
• Relevante klip om nadver og dåb http://www.dr.dk/undervisning/religion/kristendom-0
HJEMMESIDER
Kreationismemuseet i Kentucky, USA: https://creationmuseum.org/
https://lex.dk/kreationisme (læs frem til afsnittet "Intelligent Design")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
FOKUS: Med udgangspunkt i Smarts 7 dimensioner har vi arbejdet særligt med buddhismens mytiske, rituelle, dogmatiske, etiske og sociale dimension
MYTISK DIMENSION
Buddha-legenden
RITUEL DIMENSION
Munkeindvielsesritualet
Meditationsritualet
Her er inddraget
Podemann Sørensen: Myter og ritualer
Van Gennep: Analysemodel for overgangsritualer
DOGMATISK DIMENSION
De 3 juveler
De 4 ædle sandheder
De 5 skandhaer
ETISK DIMENSION
De 5 forskrifter
Regler for munke
SOCIAL DIMENSION
Forholdet ml munke og lægfolk
Samsara – karma som afgørende for ens position
Der er arbejdet med buddhismens forskellige praksisformer; nirvanisk, karmisk og apotropæisk. Der er desuden arbejdet med buddhismens rolle i en dansk kontekst, hvor der er fokuseret på konvertitbuddhisme.
MATERIALE
Madsen, L m.fl: "Grundbogen til religion C", Systime, 2012 (1. udgave):
s. 148-149: Buddhismens historiske udvikling
s. 150-155: Religiøs praksis
s. 156-157: Buddhistiske forestillinger
s. 158-160m: Det buddhistiske livshjul
Andreasen, E. m.fl. ”Mennesket og magterne – en grundbog”, Gyldendal, 1992:
s. 150-151 (Sangha og etik)
fra Andreasen, E. m.fl. ”Mennesket og magterne – en tekstsamling”, Gyldendal, 1992
4: Benarestalen
6: Ildprædikenen
13: Optagelse i munkeordenen
14: Munke og lægfolk
"Nydahls møde med lamaerne" (Tekst 8 i"Danske verdensreligioner - Buddhisme" s. 48-49)
FILM
”Buddhas liv”, BBC, 2003 (fra Buddhas budbringere 00:02:41 - 00:51:00), DR2, 2010 ligger på CFU
3 små film om Livshjulet https://vimeo.com/godkarma?fbclid=IwAR2SEIz1GRDuhEPZISjgalLo2aTL5uwJWuap0icfyHj3k3_zNgX9Egugz4w&mibextid=xfxF2i
”Den danske lama” (fra Buddhas budbringere 00:54:54 - 01:12:03), DR2, 2010 ligger på CFU
Munkindvielsesritual: https://www.youtube.com/watch?v=4cnsbp-XD10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684781833",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684781833",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684781833"
}