Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Kristine Rasmussen
|
Hold
|
2022 re-z (3z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam og Introduktion + metode
Introduktion til religionsfaget
Powerpoint: Hvad er religion? – herunder Ninian Smarts model og om at skelne ml. indefra og udefra
Islam:
Fup eller fakta med religiøse fysiske genstande – herunder ihram (hajjklædedragt), bedetæppe, Koran, model af Kabaen m.m
Escaperoom om islam med henblik på en kortfattet overordnet introduktion til religionen og baggrunden. Herunder læsning af tekster og film på nedenstående links:
https://www.religion.dk/islam/islam-i-dag (de første 2 afsnit)
Religionsnørdens video om islam: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
Kabaen i Mekka: Islams helligste sted - Religion.dk
Teologien og Koranen
Herunder fokus på mytebegrebet og forskellige tekstgenrer (Sura, hadith, artikel)
Koranen: Sura 4,171 og 3,65-70 (om forholdet til Kristendommen + lidt om Abraham)
Ibn Ishaq: Muhammads rejse (profetbiografi, minder om en hadith)
Avisartikel: ”Guds ord fra oven” (baggrundsinfo om koranen, Islam Politiken Særtryk, Jens Kerte)
Hadith: Troens hovedpunkter (Fokus på de 6 trosartikler)
De 5 søjler
(særligt fokus på Ramadan og valfart samt tekstlæsningskompetencer – herunder vurdering af religion indefra/udefra og tekstens hensigt)
Selvfundet materiale på nettet til korte elevpræsentationer af de 5 søjler + spise- og slagteregler
Avisartikel: ”At komme tættere på Gud”, Humma Bari (Kr. Dagblad, kronik 7/11 2002)
Avisartikel: ”Rend mig i Ramadanen”, Helle Lykke Nielsen (Kr. Dagblad, kronik 6/11 2002)
Film:
”Hajj” Engelsk dokumentarfilm om valfarten
Sharia og forskellige måder at være muslim på
(Fokus på forskellige fortolkninger af islam: fundamentalister, modernister, traditionalister, sekularister samt fokus på kildekritik):
"Sharia er troens kilde" Kristeligt Dagblad, 3/10 2003
”Et muslimsk manifest” på forum for kritiske muslimer (Internettekst om demokrati og islam)
”Indførelse af Sharia og Hudud” af Abd al-Halim Mahmud (fra Moderne islam s. 154-155)
”Indførelse af Sharia og Hudud” af Naquib Mahfouz (Moderne islam 155-56)
Interview med Imram M. Hussein (fundamentalistisk gymnasieelev, JP 29/9 2002)
Isam B: Dansker med marokkansk baggrund (Psykiatri-Information, 2009/4)
Helen Latifi: Tørklædet har styrket min identitet (Sirene 2007)
Latifa Ljørring: ”Jeg er muslim, og jeg er stolt af at være kvinde i Danmark med demokrati og frihed” (Den korte avis, 2013)
Kildekritisk tilgang til internettet:
Udgangspunkt i forskellige tekster om kvindesyn + krig/jihad fra websiderne www.islaminfo.dk (nu i arkiv) og www.islamstudie.dk (Aminah Tønnsen). Førstnævnte site er islamkritisk, mens sidstnævnte er lavet af en modernistisk muslim
Kulturmøde, konflikter og kriser
(særligt fokus på muhammedtegninger og koranafbrændinger)
De 12 Muhammed-tegninger (2005)
Kortfilmen ”Grisen” (om konflikter på et dansk sygehus mellem 2 familier om et billede af en gris, hvilket afspejler samfundskonflikter med udgangspunkt i værdiforskelle mellem nogle muslimer og etniske danskere)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom + religionernes dag
Kristendom
Skabelse, syndefald og arvesynd:
(fokus på religion indefra/udefra, modernisme vs. fundamentalisme samt de kristne grundproblemer: døden og synden)
Bibelen: 1. mos 1-2 (skabelse)
Bibelen: 1. mos kap.3 (Syndefald)
”Endnu en præst erkender: Tror ikke Gud skabte jorden” Ekstra Bladet 2015: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/endnu-en-praest-erkender-tror-ikke-gud-skabte-jorden/5419365, overfladisk behandlet
”Jorden er kun 6.000 år gammel” 7. juni 2015 BT (Om kreationisme i USA), overfladisk behandlet
Johs. Møllehave om arvesynden i Jakob Kvist: Møllehave – Et liv har fem akter, Aschehoug 2002 (uddrag på 1 side)
Søren Søberg Poulsen: ”Giv mig den kristne synd tilbage” (Kristeligt Dagblad, 2016)
http://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/giv-mig-synden-tilbage
Den gamle og den nye pagt
(Fokus på Jesu nytolkninger af moseloven, den kristne frelsesforståelse samt næstekærlighedsbegrebet)
Bibelen: 2.mos kap. 20 (Moseloven/De 10 bud)
Bibelen: Matt. Kap. 5 (Bjergprædikenen)
Bibelen: Matt 12,1-8 (om aksplukning på sabbatten)
Bibelen: Matt 22,34-40 (det dobbelte kærlighedsbud)
Jesu død og opstandelse samt offertanken (fokus på betydningen af Jesu død og opstandelse samt Lars von Triers brug af dette og andre bibelske fortællinger i filmen Breaking the Waves)
Bibelen: Markusevangeliet. Kap. 14-16
Film: Lars von Trier: Breaking the Waves (1996)
Følgende små tekstuddrag fra Det nye testamente er læst i forbindelse med arbejdet med filmen, og vi har undersøgt, hvordan Lars von Trier inddrager eller spiller på disse tekster og korsfæstelsesberetningen (direkte eller indirekte)
Johannesevangeliet 8,3-11: Kvinden grebet i ægteskabsbrud (Den uden synd, skal kaste den første sten…)
Lukasevangeliet 10, 25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Markusevangeliet 2, 1-12: Helbredelsen af den lamme i Kapernaum
Lukasevangeliet 18,9-14: Lignelsen om farisæeren og tolderen
Paulus Første brev til Korintherne kap 14, 33-35 (Om at kvinder skal tie stille i menigheden)
Frelsesforståelser og kristendomssyn
Powerpoint om Luther
Luther: ”Et opgør med gerningsretfærdigheden” (fra Jacobi og Josephsen: Religionerne, Munksgaard 1987 fra s. 242-244, men stærkt forkortet af KR og indlagt i en ”skattejagt” om kristendom, så overfladisk behandlet)
”En gruppe troende kristne” (tekst 21) i Forman: … og tog bolig iblandt os
Poul Hansen: Et syn på kristendommen (2005), læserbrev
(De to ovennævnte tekster repræsenterer 2 vidt forskellige syn på kristendommen, livet og frelsen i kristendommen)
Religionernes dag – Heldagsarrangement for alle religionsklasser
Fællesoplæg for alle klasser ved Jens André Herbener, tidligere lektor i religionsvidenskab på SDU, klimaaktivist, provokatør m.m. Holder oplæg under overskriften: ”Er Danmark et kristent land?”
Hertil 3 kortere oplæg ude i klasserne med spørgerunder ved forskellige religiøse repræsentanter (se oversigt nedenfor) samt desuden mulighed for at snakke individuelt med en masse forskellige religiøse repræsentanter/gæster til ”mangfoldighedsmessen”
3z:
Kl. 12.10. Dansk spirituel sammenslutning i lokale B8
Kl. 12.40 Buddhisme i lokale B2
Kl. 13.10 Folkekirken i lokale B4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Etik (Sekulær)
Etik
Fokus: Sekulær etik. Skelnen mellem deskriptiv og normativ etik, træning i at analysere etisk argumentation særligt med henblik på at identificere pligt- og/eller nytteetiske træk i medicinsk og bioteknologisk sammenhæng. Desuden fokus på etiske dilemmaer og komplekse problemstillinger samt personlige overvejelser herover
Om de etiske teorier pligt og nytteetikken og etiske dilemmaer
Immanuel Kant: Af ”Grundlæggelse af moralens metafysik” i Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling?, Systime 2001 s. 34-36 (forkortet af KR)
Bentham: Af ”En indføring i principperne for moral og lovgivning” (i samme s. 40-41, forkortet af KR)
Brug af teorien på forskellige konstruerede cases
Fosterdiagnostik og selektiv abort
Kampagne på World Down Syndrome Day 2014: https://www.youtube.com/watch?v=Ju-q4OnBtNU
Claus Dahl Kristensen: ”Den genteknologiske racehygiejne” (i Den optimale behandling s. 85)
”Retten til at vælge” - Indlæg af Michala Høg Daimar (Mor til barn med cystisk fibrose) torsdag den 9.oktober 1997 på Christiansborg
Interaktiv artikel: Ville du designe din baby smukkere eller mere talentfuld, hvis du kunne? | Nysgerrig | DR
Kloning
Udsagn om kloning – fem forskellige udvalgte korte synspunkter på kloning udvalgt fra Ulla Poulsen: ”Sagt om kloning” (i Den optimale behandling s. 114-116) + kort uddrag fra Kirsten Hansen: Mig og min klon | Information 2002
Filmen: The Island (Sci Fi om kloning af mennesker og de etiske dilemmaer forbundet hermed)
Euthanasi (aktiv dødshjælp)
TV-dokumentar DR1: Drabsmand uden fortrydelse (Om Ebbe Preisler, der foretog medlidenhedsdrab på sin syge kone), 21.marts 2024
Svend Brinkmann om aktiv dødshjælp: Staten skal ikke slå borgere ihjel, selvom de ønsker det - Altinget - Alt om politik: altinget.dk 4/10 2023
Ditte: Alle har ret til et fedt liv... https://www.youtube.com/watch?v=U9Zjg3EmacM Filmklip på youtube (25/1 2017) fra organisationen ”Ikke død endnu” (der er imod aktiv dødshjælp)
Paneldiskussion i klassen med diverse argumenter fra teksterne og input fra bl.a. internettet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Buddhisme
Klassisk Buddhisme
H. Nørhøj: De 10 vigtigste ting at vide om buddhismen: http://www.religion.dk/buddhisme/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-buddhismen
Filmen Lille Buddha (1993) (som bl.a. præsenterer buddhalegenden og i et parallelspor i moderne tid følger nogle munke, der leder efter reinkarnationen af deres buddhistiske leder i nogle børn)
Buddhalegenden (Om Buddhas liv og oplysning)
Benarestalen (Buddhas tale om de 4 ædle sandheder og den ædle 8-ledede vej)
Billede af livshjulet + lille film om årsagskæden: Livshjulet - Del 2 on Vimeo (Vælg ”Livshjulet del 2”)
Genfødsel uden sjæl ( Fra: Milindapanha, hvor en konge stiller spørgsmål til munken Nagasena om den buddhistiske lære og genfødsel)
Nirvana (Fra: Milindapanha, se ovenfor)
Begær (Sutra: En munk (Buddha?) belærer om begærets rolle i buddhismen, fra verdensreligionernes hovedværker bind. 5)
Baggrundsstof til buddhismen:
Religionsnørden om buddhisme: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Kristines powerpoint
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684790277",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684790277",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63684790277"
}