Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lotte Abildgaard
|
Hold
|
2023 bi-d (2d bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Celler
Dette første forløb startede ud med en præsentation af biologi c i gymnasiet, hvor læreplan, årshjul osv. blev præsenteret.
Forløbet om celler har haft sit fokus på eukaryote og prokaryote celler og deres organeller/strukturer samt membrantransport. Der er ligeledes blevet talt om livets opståen og klassifikation af organismer.
Eleverne har arbejdet med spørgsmål til pensum og set video om celletransport, som stillaserende værkstøj.
Øvelser:
Fotosyntese og respiration i Elodeaplante
Mikroskopi af celler + osmose i Elodeablad
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og respiration (demo)
|
15-09-2024
|
mikroskopi og osmose
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evolution
Evolution
Da eleverne har anvendt Biologi til tiden, Nucleus som deres grundbog har vi været en tur på nettet og arbejdet med hjemmesiden "Evolution.dk" under dette forløb.
Afsnit: Biologisk variation, Variation, Genetisk variation, Tab og vind, Genetisk drift, Miljøvariation og Naturlig selektion.
Eleverne har arbejdet med spørgsmål til pensum og med dem som udgangspunkt har vi gennemgået pensum vha. powerpoint og tavlegennemgang.
Der har under dette forløb også været en kort præsentation til begrebet "mutationer" og deres betydning for evolutionen.
Der er ikke udarbejdet en separat øvelse til dette forløb, men øvelserne "Udtræk af DNA fra egne celler" (DNA og det centrale dogme) og "PTC-smagning" (genetik) kan oplagt inddrage relevant teori fra forløbet "Evolution"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
sexologi
Sexologi
Plenumgennemgang har været fokuseret på mandens og kvindes fysiologi samt anatomi (kønsorganer, funktionalitet, hormoner og feedbackmekanismer etc. Klassen har også berørt nogle begreber ifm. forsterudvikling)
Eleverne har i mindre grupper arbejdet med klasseoplæg som en del af pensum. Herigennem er "kønssygdomme", "prævention", "fosterdiagnostik" og "ufrivillig barnløshed" gennemgået. Hormonforstyrrende stoffer er i denne sammenhæng også berørt.
Dette forløb har ligeledes været en del af et SRP forløb omhandlende "seksualitet, grænser, samtykke og identitet" i samarbejdet med danskfaget. Eleverne har som produkt skulle lave og præsentere et formidlingsprodukt rettet mod unge med fokus på et eller flere af forløbets tematikker
Øvelse:
Graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
graviditetstest
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA og det centrale dogme
DNA og det centrale dogme
Der er læst pensum fra "Biologi til tiden" og arbejdet med flere stillaserende opgaver samt været fokus på elevgennemgang af diverse figurer ved tavlen.
DNA's opbygning og funktion er gennemgået samt hvorledes DNA kopieres (light-version).
Derudover har vi arbejdet med det centrale dogme og proteinsyntesen (light).
Under dette forløb er der ligeledes blevet arbejdet med typer af mutationer og mulige konsekvenser ved dette.
Øvelse:
DNA-udtræk fra egne celler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave. DNA molekylet. Indsæt strukturer og beskriv funktion. K20 (1).pptx
-
L.A Egebo, P.P Mûller, K.C Torp, S Ussin: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 84, 86-88, 90-92, 104-105, 150-153, 162
-
Opgave. Det centrale dogme. HCØG,Frb. version2018. klu&la (1).pptx
-
Opgave. Proteinsyntesen og mutationer. BioC. versionKLU2020 (1).docx
-
PP. DNA og det centrale dogme inkl. mutationer. HCØG, Frb. version2020.pptx
-
løs opgaven ved at benytte siderne 84-92 i jeres grundbog
-
Udtræk af DNA fra egne celler. Øvelsesvejledning og journaloplæg. 22.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik
Genetik
Genetik er et begrebstungt forløb, hvorfor der under dette forløb dels er blevet terpet begreber, men også gennemgået en række af de arbejdsopgaver, som eleverne normalt afslutter i mindre grupper, i plenum.
Foruden kernestoffet er meiose og mitosen overfladisk gennemgået.
Øvelse:
PTC-smagning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
mikrobiologi/bioteknologi
mikrobiologi/bioteknologi
Eleverne har under dette forløb stiftet bekendtskab med mikroorganismer i industriel sammenhæng.
Hvad kendetegner en mikroorganisme? Og hvad er godt at vide noget om, hvis man ønsker at anvende en organismes ressource?
Herunder har vi også berørt gensplejsning.
Vi har gennemgået den mikrobielle vækstkurve og arbejdet med enzymernes påvirkning ved fx varme og ph.
Vi har særlig haft fokus på bagegær som eksempel, men har også talt generelt om mikroorganismer.
Øvelse:
Gærcelleaktivitet som funktion af temperatur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gærcellers aktivitet som funktion af temp.
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
krop og energi
Krop og energi
Under dette forløb har vi arbejdet med menneskets fysiologi med fokus på hjerte, kredsløb og lunger. Ligeledes har vi arbejdet med, hvorfra kroppen "får" energi til alt sit arbejde (ATP).
Undervisningen har været stillaseret med Powerpoint og tavleundervisning med klassedialog om dagens lektie. Elever har været til tavlen og gennemgået figurer, grafer og modeller.
Derudover har eleverne arbejdet med arbejdspørgsmål til pensum i mindre grupper.
Lektien har været en kombination af læsning i fysisk grundbog, kompendium og figur"læsning"
Eleverne har udført 3 øvelser:
Blodtryk
Dissektion af grisehjerte
Konditest
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtryk
|
02-03-2025
|
Hjertets anatomi
|
16-03-2025
|
konditest
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kostens molekyler
kostens molekyler
"Kostens molekyler" fokuserer på de energigivende stoffer i vores mad; carbohydrater, lipider og proteiner. Eleverne har stiftet bekendtskab med molekylernes opbygning og i hvilke type fødevarer, de typisk optræder.
Der har ligeledes været en overordnet gennemgang af fordøjelsen, hvor enzymers opbygning og funktion også er blevet gennemgået.
Desforuden er der arbejdet med konsekvenser ved overvægt og manglende motion, hvor vi har arbejdet med begreber som energibalance og forbrænding.
Eleverne har også under dette forløb arbejdet med plenumgennemgang samt opgaver.
Øvelser:
BMI
Nedbrydning af næringsstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi
Økologi
Under dette forløb er kernestof gennemgået og "søen som økosystem" har været i fokus - eleverne har lavet en mindre feltundersøgelse af en lille sø i nærheden af skolen, hvor der er kigget på biodiversitet (flora og fauna) og søens generelle tilstand. Eleverne har kigget nærmere på faunaen og forsøgt at bestemme faunaklasser og på den baggrund estimeret iltforholdene.
Vi har ligeledes arbejdet overfladisk med forureningsfaktorer og eutrofiering samt med minimumsloven
Foruden grundbogen har eleverne også læst i et supplerende kompendium om energistrømme og energiflow.
Øvelse:
Livet i søen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
livet i søen
|
16-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685036729",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685036729",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685036729"
}