Holdet 2023 bi-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Lotte Abildgaard
Hold 2023 bi-d (2d bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 Evolution
Titel 3 sexologi
Titel 4 DNA og det centrale dogme
Titel 5 Genetik
Titel 6 mikrobiologi/bioteknologi
Titel 7 krop og energi
Titel 8 Kostens molekyler
Titel 9 Økologi
Titel 10 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

Celler

Dette første forløb startede ud med en præsentation af biologi c i gymnasiet, hvor læreplan, årshjul osv. blev præsenteret.

Forløbet om celler har haft sit fokus på eukaryote og prokaryote celler og deres organeller/strukturer samt membrantransport. Der er ligeledes blevet talt om livets opståen og klassifikation af organismer.

Eleverne har arbejdet med spørgsmål til pensum og set video om celletransport, som stillaserende værkstøj.

Øvelser:
Fotosyntese og respiration i Elodeaplante
Mikroskopi af celler + osmose i Elodeablad
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese og respiration (demo) 15-09-2024
mikroskopi og osmose 15-09-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evolution

Evolution

Da eleverne har anvendt Biologi til tiden, Nucleus som deres grundbog har vi været en tur på nettet og arbejdet med hjemmesiden "Evolution.dk" under dette forløb.

Afsnit: Biologisk variation, Variation, Genetisk variation, Tab og vind, Genetisk drift, Miljøvariation og Naturlig selektion.

Eleverne har arbejdet med spørgsmål til pensum og med dem som udgangspunkt har vi gennemgået pensum vha. powerpoint og tavlegennemgang.

Der har under dette forløb også været en kort præsentation til begrebet "mutationer" og deres betydning for evolutionen.

Der er ikke udarbejdet en separat øvelse til dette forløb, men øvelserne "Udtræk af DNA fra egne celler" (DNA og det centrale dogme) og "PTC-smagning" (genetik) kan oplagt inddrage relevant teori fra forløbet "Evolution"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 sexologi

Sexologi

Plenumgennemgang har været fokuseret på mandens og kvindes fysiologi samt anatomi (kønsorganer, funktionalitet, hormoner og feedbackmekanismer etc. Klassen har også berørt nogle begreber ifm. forsterudvikling)

Eleverne har i mindre grupper arbejdet med klasseoplæg som en del af pensum. Herigennem er "kønssygdomme", "prævention", "fosterdiagnostik" og "ufrivillig barnløshed" gennemgået. Hormonforstyrrende stoffer er i denne sammenhæng også berørt.

Dette forløb har ligeledes været en del af et SRP forløb omhandlende "seksualitet, grænser, samtykke og identitet" i samarbejdet med danskfaget. Eleverne har som produkt skulle lave og præsentere et formidlingsprodukt rettet mod unge med fokus på et eller flere af forløbets tematikker

Øvelse:
Graviditetstest
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
graviditetstest 05-12-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DNA og det centrale dogme

DNA og det centrale dogme


Der er læst pensum fra "Biologi til tiden" og arbejdet med flere stillaserende opgaver samt været fokus på elevgennemgang af diverse figurer ved tavlen.

DNA's opbygning og funktion er gennemgået samt hvorledes DNA kopieres (light-version).
Derudover har vi arbejdet med det centrale dogme og proteinsyntesen (light).
Under dette forløb er der ligeledes blevet arbejdet med typer af mutationer og mulige konsekvenser ved dette.

Øvelse:
DNA-udtræk fra egne celler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Genetik

Genetik

Genetik er et begrebstungt forløb, hvorfor der under dette forløb dels er blevet terpet begreber, men også gennemgået en række af de arbejdsopgaver, som eleverne normalt afslutter i mindre grupper, i plenum.

Foruden kernestoffet er meiose og mitosen overfladisk gennemgået.

Øvelse:
PTC-smagning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 mikrobiologi/bioteknologi

mikrobiologi/bioteknologi

Eleverne har under dette forløb stiftet bekendtskab med mikroorganismer i industriel sammenhæng.
Hvad kendetegner en mikroorganisme? Og hvad er godt at vide noget om, hvis man ønsker at anvende en organismes ressource?
Herunder har vi også berørt gensplejsning.

Vi har gennemgået den mikrobielle vækstkurve og arbejdet med enzymernes påvirkning ved fx varme og ph.
  
Vi har særlig haft fokus på bagegær som eksempel, men har også talt generelt om mikroorganismer.

Øvelse:
Gærcelleaktivitet som funktion af temperatur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gærcellers aktivitet som funktion af temp. 25-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 krop og energi

Krop og energi

Under dette forløb har vi arbejdet med menneskets fysiologi med fokus på hjerte, kredsløb og lunger. Ligeledes har vi arbejdet med, hvorfra kroppen "får" energi til alt sit arbejde (ATP).

Undervisningen har været stillaseret med Powerpoint og tavleundervisning med klassedialog om dagens lektie. Elever har været til tavlen og gennemgået figurer, grafer og modeller.

Derudover har eleverne arbejdet med arbejdspørgsmål til pensum i mindre grupper.
Lektien har været en kombination af læsning i fysisk grundbog, kompendium og figur"læsning"

Eleverne har udført 3 øvelser:
Blodtryk
Dissektion af grisehjerte
Konditest
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtryk 02-03-2025
Hjertets anatomi 16-03-2025
konditest 26-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kostens molekyler

kostens molekyler

"Kostens molekyler" fokuserer på de energigivende stoffer i vores mad; carbohydrater, lipider og proteiner. Eleverne har stiftet bekendtskab med molekylernes opbygning og i hvilke type fødevarer, de typisk optræder.

Der har ligeledes været en overordnet gennemgang af fordøjelsen, hvor enzymers opbygning og funktion også er blevet gennemgået.

Desforuden er der arbejdet med konsekvenser ved overvægt og manglende motion, hvor vi har arbejdet med begreber som energibalance og forbrænding.

Eleverne har også under dette forløb arbejdet med plenumgennemgang samt opgaver.

Øvelser:
BMI
Nedbrydning af næringsstoffer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økologi

Økologi

Under dette forløb er kernestof gennemgået og "søen som økosystem" har været i fokus - eleverne har lavet en mindre feltundersøgelse af en lille sø i nærheden af skolen, hvor der er kigget på biodiversitet (flora og fauna) og søens generelle tilstand. Eleverne har kigget nærmere på faunaen og forsøgt at bestemme faunaklasser og på den baggrund estimeret iltforholdene.
Vi har ligeledes arbejdet overfladisk med forureningsfaktorer og eutrofiering samt med minimumsloven

Foruden grundbogen har eleverne også læst i et supplerende kompendium om energistrømme og energiflow.

Øvelse:
Livet i søen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
livet i søen 16-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer