Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Peter Teglhøj
|
Hold
|
2023 bi-z (2z bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 DNA, celler og nedarvning
I forløbet introduceres til biologiske arbejdsmetoder, bl.a. anvendelse af mikroskopet. Eleverne præsenteres for cellers generelle opbygning og funktion, udveksling af stoffer over cellemembranen, samt forskelle og ligheder mellem pro-og eukaryoter. I forløbet arbejdes med genetiske grundbegreber, herunder opbygning af DNA, kromosomer, gener, dominerende/vigende egenskaber, autosomal og kønsbunden nedarvning,.
Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA
- genetik og molekylærbiologi: eksempler på nedarvningsprincipper
Eksperimentelt arbejde:
- Osmose over vandpestcellemembran (J)
- Blodtypebestemmelse (R)
Arbejdsformer:
- varierede arbejdsformer
Læste sider: ialt ca. 28 sider
- M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling" (Nucleus, 1. udg. 3. opl. 2015): s. 17-21 (5 sider)
- L. Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" (Nucleus, 2. udg. 9. opl. 2009): s. 13-15, 101-111 (11 sider)
- M. Frøsig m.fl. "Et godt liv" (Nucleus, 1. udg, 2. opl. 1992): s. 110-113 (3 sider)
- Øvelsesvejledning: Osmose over vandpestcellers membran (3 sider)
- Øvelsesvejledning: Bestemmelse af blodtype i ABO - og Rhesussystemet (6 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi til tiden 13-15.pdf
-
Hej 2z :-) Vi skal starte biologi op og jeg glæder mig til at møde jer. Vi skal tale lidt om hvad faget biologi rummer og hvad vi skal igennem. Og lidt om jeres erfaringer med og forventninger til biologi. I får udleveret grundbogen på tirsdag, men f
-
2z bi - celler 130824.docx
-
Biologi i udvikling s 17-21.pdf
-
Læs vedlagte s.17-21 fra Biologi i udvikling om stoftransport over cellemembranen. Læg fokus på at notere vigtige fagbegreber og fortolkning af tekstens figurer.
-
Øvelsesvejledning - osmose over vandpestcellemembran.doc
-
L.A Egebo, P.P Mûller, K.C Torp, S Ussin: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 101-111, 149-151
-
Læs s.101-103 og 149-151 i Biologi til tiden. Skriv vigtige fagbegreber ned og læg vægt på forståelse/fortolkning af figurer.
-
Læs s. 104-107 i Biologi til tiden. Fokus på følgende nøglebegreber: mutation, monogen sygdom, autosomale egenskaber, genotype, fænotype, dominant, recessiv, homozygot, heterozygot, krydsningsskema.
-
Læs s. 108-111 i Biologi til tiden om nedarvningsmønstre for autosomale og kønsbundne egenskaber. Fokus på fortolkning af figurer. Vi løser nogle tilhørende opgaver om nedarvningsmønstr på klassen.
-
Et godt liv - s 110-113.pdf
-
Læs s. 110-113 i vedlagte pdf om blodtyper. Brug vedlagte fokusspørgsmål som guide for din læsning. Skriv stikord til spørgsmålene - vi arbejder med dem på klassen.
-
2z bi - læsespørgsmål til blodtyper 240924.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Sexologi
Forløbet fokuserer på køn, seksuel selektion, opbygning og funktion af kønsorganer hos kvinden og manden, herunder den hormonelle regulering af kvindens menstruationscyklus og mandens sædcelleproduktion. Befrugtning, implantation og fosterudvikling belyses. Metoder til behandling af ufrivillig barnløshed gennemgås og problemstillinger omkring hormonforstyrrende stoffer og nedsat fertilitet belyses. Eleverne arbejder med forskellige præventionsformer som præsenteres ved mundtlige fremlæggelser.
Forløbet lægger op til tværfagligt SRP-3 formidlingsforløb (Dansk A - biologi C) i uge 47 (2024).
Kernestof:
- fysiologi: oversigt over kroppen organsystemer, udvalgte organsystemers opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af ornesæd (J)
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom, medicin (miljøfremmede stoffer, reproduktion, kunstig befrugtning, prævention)
Udadrettede aktiviteter:
Fællesarrangement med Sex og Samfund med oplæg om køn, grænser og samtykke d. 18/11 204.
Perspektiverende stof:
- DR dokumentar: Kuk i hormonerne (http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031204161410)
- DR P3: Prævention (https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?faust=CFUTV1131127)
Arbejdsformer:
- varierede arbejdsformer
Læste sider: ca. 43 sider
- Frank R. Jacobsen & Mads-Holger Bang Jacobsen "Mit køn" (Praxis, 20??, opl. ) s. 13-15, 18-25 (11 sider)
- M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling" (Nucleus, 1. udg. 3. opl. 2015): s. 133-158 (26 sider)
- Vagn J. Larsen m.fl. "Biologien ABc" (NICHE, 1. udg. 2007): 137-139 (3 sider)
- Øvelsesvejledning - Undersøgelse af ornesæd (J) (3 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Kredsløb, åndedræt motion og doping
Forløbet sætter fokus på blodkredsløbets og åndedrætssystemets opbygning og funktion, samt hvilken betydning motion/træning har på disse systemer. Der arbejdes med fokus på energifrigørelsesprocesser (aerobt/anaerobt) i hvile og under arbejde. Konditionsbegrebet introduceres og anvendelsen af og betydning af udvalgte præstationsfremmende stoffer (doping) belyses.
Kernestof:
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer og udvalgte organsystemers opbygning og funktion
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af puls og blodtryk (R) (2 sider)
- Måling af vitalkapacitet (J) (3 sider)
- Måling af hæmatokrit (J) (3 sider)
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom, medicin (doping)
Perspektiverende stof:
- Doping af sjæl og legeme (DR dokumentar)
Arbejdsformer:
- varierede arbejdsformer
Læste sider: ca. 36 sider
- Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" (Nucleus, 2. udg. 2010): s.35-50 (16 sider)
- K. Hede & P. Paludan-Müller "Kroppen i fokus" (Nucleus, 1. udg. 1.opl. 2012): s. 157-161 5 sider)
- øvelsesvejledninger (8 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Mikroorganismer, enzymer og evolution
I forløbet arbejdes med mikroorganismers opbygning og vækst, herunder vækstregulerende faktorer og vækstfasers betydning. Eleverne arbejder med præsentation af udvalgte seksuelt overførte sygdomme. Enzymers opbygning og funktion inddrages, herunder betydningen af aerobe/anaerobe forhold. Kulhydrater, fedtstof og proteiners opbygning og funktion belyses og proteinsyntesen og mutationers betydning eksemplificeres. Endelig arbejdes der kort med evolutionsbegreber og evolutionsmekanismer.
Kernestof:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration og gæring
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Eksperimentelt arbejde
- Vækst af mirkoorganismer (E. coli) med dataopsamling (J)
- More juice from apples (J)
Supplerende stof:
-Artsdannelse: https://www.youtube.com/watch?v=8yvEDqrc3XE
Læste sider: ca. 29 sider
Lone A. Egebo m.fl. "Biologi til tiden" (2. udg, 3. opl 2006): s. 26-29, 141-147, 152-153, 162
M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling" (1. udg. 1. opl. 2014): s. 90-92, 222-223, 230-233
M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling C-niveau" (2. udg. 1. opl 2020): s. 47
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Økologi - vandløbet
I forløbet arbejdes med økosystemers generelle opbygning, herunder biotiske og abiotiske faktorer. Eleverne introduceres til fødekæder/fødenet, begreberne brutto- og nettoproduktion, C-kredsløb herunder fotosyntese og respiration samt kulhydrater og fedtstoffers opbygning og funktion. Vandets kredsløb og dyrs tilpasninger til livet i vand eksemplificeres gennem arbejde med vandløbet som økosystem, herunder undersøgelse af forureningsgraden af et lokalt vandløb. Endelig introduceres eleverne kort til fuglediversitet på skolens område ved brug af fuglestemmer (app)/observationer og efterfølgende småoplæg om udvalgte fuglearter.
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater og lipider
Eksperimentelt arbejde:
- Påvisning af fotosyntese og respiration (J)
- Biotopundersøgelse - Undersøgelse af forureningsgraden i et vandløb (J)
Supplerende stof:
-Aktuel naturvidenskab nr. 5, 2024 (s.34-37): Naturen kan blive vildere end vi drømmer om.
- Miljøbeskyttelse
- bæredygtighed
Perspektiverende stof:
- Vilde vidunderlige Danmark - søer og vandløb (DR dokumentar)
Arbejdsformer:
- Varierede arbejdsformer
Antal læse sider: ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685060742",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685060742",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685060742"
}