Holdet 2023 bi-z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Peter Teglhøj
Hold 2023 bi-z (2z bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 DNA, celler og nedarvning
Titel 2 Forløb 2 Sexologi
Titel 3 Forløb 3 Kredsløb, åndedræt motion og doping
Titel 4 Forløb 4 Mikroorganismer, enzymer og evolution
Titel 5 Forløb 5 Økologi - vandløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 DNA, celler og nedarvning

I forløbet introduceres til biologiske arbejdsmetoder, bl.a. anvendelse af mikroskopet. Eleverne præsenteres for cellers generelle opbygning og funktion, udveksling af stoffer over cellemembranen, samt forskelle og ligheder mellem pro-og eukaryoter. I forløbet arbejdes med genetiske grundbegreber, herunder opbygning af DNA, kromosomer, gener, dominerende/vigende egenskaber, autosomal og kønsbunden nedarvning,.

Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA
- genetik og molekylærbiologi: eksempler på nedarvningsprincipper


Eksperimentelt arbejde:

- Osmose over vandpestcellemembran (J)
- Blodtypebestemmelse (R)


Arbejdsformer:

- varierede arbejdsformer

Læste sider: ialt  ca. 28 sider

- M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling" (Nucleus, 1. udg. 3. opl. 2015): s. 17-21 (5 sider)
- L. Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" (Nucleus, 2. udg. 9. opl. 2009): s. 13-15, 101-111 (11 sider)
- M. Frøsig m.fl. "Et godt liv" (Nucleus, 1. udg, 2. opl. 1992): s. 110-113 (3 sider)
- Øvelsesvejledning: Osmose over vandpestcellers membran (3 sider)
- Øvelsesvejledning: Bestemmelse af blodtype i ABO - og Rhesussystemet (6 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Sexologi

Forløbet fokuserer på køn, seksuel selektion, opbygning og funktion af kønsorganer hos kvinden og manden, herunder den hormonelle regulering af kvindens menstruationscyklus og mandens sædcelleproduktion. Befrugtning, implantation og fosterudvikling belyses. Metoder til behandling af ufrivillig barnløshed gennemgås og problemstillinger omkring hormonforstyrrende stoffer og nedsat fertilitet belyses. Eleverne arbejder med forskellige præventionsformer som præsenteres ved mundtlige fremlæggelser.

Forløbet lægger op til tværfagligt SRP-3 formidlingsforløb (Dansk A - biologi C) i uge 47 (2024).

Kernestof:

- fysiologi: oversigt over kroppen organsystemer, udvalgte organsystemers opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Eksperimentelt arbejde:

- Undersøgelse af ornesæd (J)

Supplerende stof:

- sundhed, sygdom, medicin (miljøfremmede stoffer, reproduktion, kunstig befrugtning, prævention)

Udadrettede aktiviteter:

Fællesarrangement med Sex og Samfund med oplæg om køn, grænser og samtykke d. 18/11 204.

Perspektiverende stof:

- DR dokumentar: Kuk i hormonerne (http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031204161410)
- DR P3: Prævention (https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?faust=CFUTV1131127)

Arbejdsformer:

- varierede arbejdsformer

Læste sider: ca. 43 sider

- Frank R. Jacobsen & Mads-Holger Bang Jacobsen "Mit køn" (Praxis, 20??, opl. ) s. 13-15, 18-25 (11 sider)
- M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling" (Nucleus, 1. udg. 3. opl. 2015): s. 133-158 (26 sider)
- Vagn J. Larsen m.fl. "Biologien ABc" (NICHE, 1. udg. 2007): 137-139 (3 sider)
- Øvelsesvejledning - Undersøgelse af ornesæd (J) (3 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Kredsløb, åndedræt motion og doping

Forløbet sætter fokus på blodkredsløbets og åndedrætssystemets opbygning og funktion, samt hvilken betydning motion/træning har på disse systemer. Der arbejdes med fokus på energifrigørelsesprocesser (aerobt/anaerobt) i hvile og under arbejde. Konditionsbegrebet introduceres og anvendelsen af og betydning af udvalgte præstationsfremmende stoffer (doping) belyses.

Kernestof:

-  fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer og udvalgte organsystemers opbygning og funktion

Eksperimentelt arbejde:

- Undersøgelse af puls og blodtryk (R) (2 sider)
- Måling af vitalkapacitet (J) (3 sider)
- Måling af hæmatokrit (J) (3 sider)

Supplerende stof:

- sundhed, sygdom, medicin (doping)

Perspektiverende stof:

- Doping af sjæl og legeme (DR dokumentar)

Arbejdsformer:

- varierede arbejdsformer

Læste sider: ca. 36 sider

- Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" (Nucleus, 2. udg. 2010): s.35-50 (16 sider)
- K. Hede & P. Paludan-Müller "Kroppen i fokus" (Nucleus, 1. udg. 1.opl. 2012): s. 157-161 5 sider)
- øvelsesvejledninger (8 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Mikroorganismer, enzymer og evolution

I forløbet arbejdes med mikroorganismers opbygning og vækst, herunder vækstregulerende faktorer og vækstfasers betydning. Eleverne arbejder med præsentation af udvalgte seksuelt overførte sygdomme. Enzymers opbygning og funktion inddrages, herunder betydningen af aerobe/anaerobe forhold. Kulhydrater, fedtstof og proteiners opbygning og funktion belyses og proteinsyntesen og mutationers betydning eksemplificeres. Endelig arbejdes der kort med evolutionsbegreber og evolutionsmekanismer.

Kernestof:

- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration og gæring
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer


Eksperimentelt arbejde

- Vækst af mirkoorganismer (E. coli) med dataopsamling (J)
- More juice from apples (J)


Supplerende stof:

-Artsdannelse: https://www.youtube.com/watch?v=8yvEDqrc3XE


Læste sider: ca. 29 sider

Lone A. Egebo m.fl. "Biologi til tiden"  (2. udg, 3. opl 2006): s. 26-29,  141-147, 152-153, 162
M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling" (1. udg. 1. opl. 2014): s. 90-92, 222-223, 230-233
M. Frøsig m.fl. "Biologi i udvikling C-niveau" (2. udg. 1. opl 2020): s. 47
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 Økologi - vandløbet

I forløbet arbejdes med økosystemers generelle opbygning, herunder biotiske og abiotiske faktorer. Eleverne introduceres til fødekæder/fødenet, begreberne brutto- og nettoproduktion, C-kredsløb herunder fotosyntese og respiration samt kulhydrater og fedtstoffers opbygning og funktion. Vandets kredsløb og dyrs tilpasninger til livet i vand eksemplificeres gennem arbejde med vandløbet som økosystem, herunder undersøgelse af forureningsgraden af et lokalt vandløb. Endelig introduceres eleverne kort til fuglediversitet på skolens område ved brug af fuglestemmer (app)/observationer og efterfølgende småoplæg om udvalgte fuglearter.

Kernestof:

- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater og lipider

Eksperimentelt arbejde:

- Påvisning af fotosyntese og respiration (J)
- Biotopundersøgelse - Undersøgelse af forureningsgraden i et vandløb (J)


Supplerende stof:

-Aktuel naturvidenskab nr. 5, 2024 (s.34-37): Naturen kan blive vildere end vi drømmer om.

- Miljøbeskyttelse
- bæredygtighed

Perspektiverende stof:

- Vilde vidunderlige Danmark - søer og vandløb (DR dokumentar)


Arbejdsformer:

- Varierede arbejdsformer

Antal læse sider: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer