Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Lise Gade Nielsen
|
Hold
|
2023 bi-a (2a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
I dette forløb har vi arbejdet med
Pro- og eukaryote celler, endosymbiont teori, fotosyntese, respiration og proteinsyntese.
Vi har læst siderne s. 14-21 + 176-181 i bogen "BIOLOGI i UDVIKLING 1. udg 2014, NUCLEUS
(fremover forkortet til BIU) og siderne186-188 i "BIOLOGIBOGEN" 2. udg 2005, SYSTIME 8 fremover forkortet til BB)
Vi har arbejdet eksperimentelt med:
Mikroskopi af celler
Små forsøg med cellemembraner (hydrofil/hydrofob)
Osmose i gærceller
Osmose i kartofler
Vi har lavet journaler og rapporter, individulet, i par og grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af celler
|
28-08-2024
|
Osmose journal
|
10-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Organsystemer
Vi har kort gennemgået alle organsystemer. vi har læst i BIOLOGI i udvikling C- niveau 2. udg, Nucleus, det var en PDF, som ligger i klassenotesbogen, det drejer sig om siderne 28-32,
de gennemgåede organsystemer er
Hud, skelet,
Muskler
Kredsløb
Åndedrætssystem
Fordøjelsessystem
Lever,
Nervesystem,
Hormonsystem
Immunforsvar
Forplantningssystem og nyrer.
Vi arbejde i Matrix grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi, hormoner og infertilitet
Vi har læst siderne 132-162 i BB. + s.153-158 i BIU
kønsdifferentiering
mandlige og kvindelige kønsorganer
regulering af testosteron og sædcelledannelse
menstruationscyklus
graviditet
kønssygdomme
prævention
fertil eller ej?
Supplerende stof:
Vi har i forbindelse med sexologien haft et SRP3 forløb sammen med dansk med et fokus på formidling af et selvvalgt emne
Dr deadline "Er hormonspiraler farlige"
Dr fertilitets serie 1-2 "Hvordan bliver jeg gravid", m Stephania Potalivo.
Vi har suppleret gammel bog op med nyere stof fra Sexogsamfund.dk, siderne ligger i klassenotesbog.
Eksperimentelt:
ægløsningstest - individuel rapport
SRP3 formidlingsgruppe opgave er afleveret i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dette modul skal der også samles op på osmoseøvelsen + proteinsyntesen
-
I dette modul skal vi gennemgå side 140-141- læs til hormoner hos kvinder, brug disse stikord til lektien.Stikord til s 140-141.docx
-
vi skal repetere menstruationscyklus, og i gang med prævention - læs s. 152-154 sexuelt overførte sygdomme.
-
de første 15 på klasselisten skal tage BIOLOGI bogen med de sidste 15 på liste tager biologi i udvikling-bogen med
-
Vi repeterer cyklus, gennemgår gruppegruppearbejde om prævention, hvorefter vi i de samme grupper arbejder videre med sexsygdomme.
-
DRTV - Deadline: Deadline: Er hormonspiraler farlige?
-
lektie er s. 155 sexsygdomme, Vi fortsætter med deadline, samler op.
-
Vi gennemgår sexsygdomme i store grupper, så I skal hver i sær have, styr på egen sexsygdom :-)
-
Kort snak om BioB, vi samler op på fællesarrangement og påbegynder gruppearbejde i SRP3.
-
Biologi B - valghold (003).pptx
-
læs side 153-158 i biologi i udv. lidt en repetition, men vi skal have læst siderne. brug dette arbejdsark til lektienForplantning s.docx
-
Kap_4_E_Aegloesningstest.pdf læs den her
-
Forberedelse til prøve.docx
-
DRTV - Hvordan bliver jeg gravid?: Når sæden er dårlig ...
-
20241209110713328 organsystemer.pdf
-
Skim ovenstående vi skal arbejde i grupper på klassen
-
sidste 30 min er julehygge, medbring mindst en bæredygtig/genbrugsgave til pakkeleg. gerne pakket ind i genbrugsjulepapir eller avis.
-
Vi skal også lige repetere proteinsyntesen og alt hvad vi ved om DNA og kromosomer
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartofler
|
08-10-2024
|
Fotosyntese og Respiration
|
10-10-2024
|
sexologi SRP3
|
21-11-2024
|
ægløsningstest
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og genteknologi
Vi har læst siderne 169-172 + 174, 176-192, 196-202, 203-207 i BIU
DNA, kromosomer og gener, proteinsyntese igen,
Replikation
Monogen nedarvning
Mendels 1. og 2. lov
Krydsningsskemaer og stamtavler
Meiose
kromosommutationer
genmutationer
PCR- teknik
gel elektroforese
Supplerende læsning
i forb med repetition GMO gensplejsning af plante
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost, fordøjelse, enzymer og blodsukker regulering
I dette forløb har vi læst siderne 76-92 og 95-97 i BIU
Vi har har arbejdet med
Kulhydrater, proteiner og fedt
Fordøjelse og enzymer
samt Blodsukker regulering
Eksperimentelt har vil
lavet små øvelser med fordøjelse
Kvalitativ undersøgelse af temperatur og pH indflydelse på enzymet katalase
og regulering af blodsukker afh af sukker indhold i drikkevarer
Supplerende
Har vi arbejde med test, quiz på hjemmesiden altomkost.dk, hvor vi også har fået styr på de 7 kostråd - materialet ligger i klassenotesbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fordøjelse
|
02-04-2025
|
Blodsukker og GI
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi
Vi har læste siderne 141-147 i Biologi til tiden, 2 udg Lone Ale Egebo m.fl, Nucleus, kopier en PDF der ligger både i lectio og klassenotesbog.
Eksperimentelt har vi arbejdet med Kim nedfald og Mikroorganismer i vores omgivelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukker og GI
|
29-04-2025
|
Kimnedfald og bakterier i vores omgivelser
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi og biodiversitete
Vi har læst siderne 62-65 om biodiversitet og bæredygtighed fra "Økologi - danske naturtyper", 1 udg. 2024 Bodil Blem Bidstrup m. fl. , Nucleus. (PDF, kopi i lectio og klassenotesbog)
og vi har læst https://www.dr.dk/nyheder/politik/overblik-her-er-hovedpointerne-i-den-groenne-trepartsaftale, der handler om den grønne trepart.
Vi har læst øvelsesvejledningen" Bestemmelse af kvalitet i en sø ved hjælp af Makroindeks metoden" s. 1-15, samt siderne 126-137 "Ferskvandsøkologi" fra Biologi til tiden, 2 udg., Nucleus ( PDF kopi i lectio og klassenotesbog)
Eksperimentelt har vi arbejdet med Makroindeks - metoden og lavet forureningsbestemmelse af en lokal sø "Poul Smeds Mose"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ferskvandsøkologi Makroindeksmetoden
|
19-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685065196",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685065196",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685065196"
}