Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Annemarie D.-Sørensen Paludan
|
Hold
|
2023 bi-y (2y bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Liv og celler
Hvad vil det sige at noget er levende? Cellers opbygning og funktion. Procaryote og eucaryote celler, plante- og dyreceller. Cellemembranens opbygning, transport af stof over cellemembranen og funktionen af de vigtigste organeller og strukturer i cellen. Fotosyntese og respiration. Naturvidenskabelig metode (repetition fra NV).
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopiforsøg til illustration af celler (dyreceller og planteceller) samt cellers stofoptagelse.
Osmose i kartoffelceller.
Materialer:
Biologi til tiden af L. A. Egebo m. fl., Nucleus, 2010, side 7-15.
Biologi i udvikling af M. Frøsig m. fl., Nucleus, 2014, side 17-21 (ligger som scannede noter i OneNote -og omhandler cellemembranprocesser og transportprocesser).
Små videoer fra YouTube om transportprocesser (findes på OneNote)
Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Forløb 2: Kost, fordøjelse og sundhed
Forløbet indledes med en kort gennemgang af kroppens organsystemer og deres overordnede opbygning og funktion.
Kostens bestanddele - herunder makromolekylernes (kulhydrater, fedt og proteiner) opbygning. Fordøjelsessystemets forskellige afsnit (form og funktion), beregning af energiindhold og fordeling i kost, kostvurdering. Appetitregulering, glukagon og insulin og sukkersyge.
I forløbet indgår også enzymers opbygning og virkemåde.
Materialer:
Biologi til tiden, af L.A. Egebo m.fl., Nucleus 2010, Siderne 16-39.
Eksperimentelt arbejde:
Der arbejdes med eksempler på forskellige måltider - hvor energiindhold beregnes og -sammensætning vurderes.
Nedbrydning af stivelse med spytamylase.
Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 19 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Hormoner og forplantning
Kønnet og ukønnet formering. Human kønsdifferentiering i fosterstadiet og herunder forskellige definitioner af begrebet "køn". Kvindens og mandens kønsorganer - med fokus på form og funktion. Def. af primære og sekundære kønsorganer. Kønshormoner og kønshormonregulering (feedback-mekanismer) hos mand og kvinde. Undfangelse, fosterudvikling og fødsel. Kønssygdomme og prævention (- hormonel og mekanisk). Kønshormonforstyrrende stoffer - (androgene og østrogene) - og deres påvirkning af den normale kønsudvikling. Ufrivillig barnløshed og metoder til afhjælpning af barnløshed/kunstig befrugtning.
Forløbet rummer også SRP-3 (dansk og biologi) , hvor temaet var "Sex og samtykke".
Materialer:
Biologi til tiden, af L.A. Egebo m. fl., Nucleus 2010, Siderne 63-99.
Biologi i udvikling, 2. udg. Af M. Frøsig m. fl., Nucleus, 2020. Siderne 157-159. (Findes som pdf på OneNote som "Mandens kønshormoner").
"Miracle of Life" - lille film der viser fosterudvikling fra befrugtning til fødsel (link til filmen findes på OneNote).
Projektarbejde og produkt:
Eleverne udarbejdede i grupper et formidlingsprodukt i form af et "lyrisk manifest", som blev fremsagt/fremlagt for klassen. Manifestet blev fulgt op af en mindre skriftlig meta-opgave om det biologifaglige indhold.
Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 37 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Det centrale dogme og genetik
DNA's opbygning og proteinsyntesen (replikation, transkription og translation), celledelingsprocesser (mitose og meiose), eksempler på og betydningen af kromosom- og genmutationer. Genetiske grundbegreber, monogen nedarvning, Mendels 1. lov krydsningsskemaer og stamtræsanalyser. Blodtypesystemerne ABO- og rhesus og deres nedarvning.
Materialer:
Biologi i udvikling (2. udg.) af M. Frøsig m. fl., Nucleus, 2021. Siderne 117-143. Siderne findes som scannede noter på OneNote.
Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse (-forsøgsvejledning findes på OneNote)
PTC-test
Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 27 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5: Mikrobiologi og genteknologi
I dette forløb undersøger vi mikroorganismer - med hovedvægt på gærceller.
Hvad er mikroorganismer (herunder pro- og eukaryote celler), mikroorganismers generelle vækst - og vækstkurvens 4 faser. Forskellige vækstfaktorers betydning (temperatur, pH, næringsmedie m.m.). Hvordan mikroorganismer skaffer sig energi og producerer forskellige enzymer hertil. Vi gennemgår hvordan organismers genomer kan ændres (mutation, kloning, forædling og gensplejsning) med fokus på gensplejsning, eksempler på gensplejsede organismer, gensplejsning som middel for at øge fødevareproduktionen samt etiske- og biodiversitetsmæssige problematikker omkring gensplejsning og GMO.
Materialer:
Biologi til tiden, af L. A. Egebo, Nucleus, 2014. Siderne 141-149 + 154-161 + 171-181.
Note om enzymer (findes på OneNote)
På jagt i Ikka-søjlerne, Aktuel naturvidenskab, 3, 2008. (artiklen findes på OneNote).
Små artikler om Roundup:
"Landmændene må sprøjte med Roundup på markerne i 10 år mere: "Det eneste rigtige". Af EH Mortensen og AO Jersild, 17.11.2023. (findes på OneNote)
"Er det OK at bruge Roundup i haven?" Af MJ Jensen, 20.11.2023 (findes på OneNote).
"Spørg eksperten om Roundup". Af K. Findsen, 06.05.2020 (findes på OneNote)
Øvelsesvejledning til forsøg med gæring og bobler.
Eksperimentelt arbejde:
Gæring med gærrør og boble-tælling
Gærcellers evne til at udnytte forskellige kulhydrater
Læste sider i alt: Ca. 36
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4: Gæringsforsøg
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Naturen omkring os
Forløbet omhandler økosystemer og økologiske grundbegreber - herunder fotosyntese og respiration, fødekæder og energitab i fødekæder. Kulstofkredsløbet - herunder drivhuseffekt og konsekvensen af klimaforandringer.
Registrering af småfugle v.h.a. lyd/sang på lokaliteter nær SG - undersøgelse af småfuglenes biologi og udbredelse - koblet til en biodiversitetskontekst.
Vandløbet som naturtype og som led i vandets kredsløb. Undersøgelse af vandløb v.h.a. MakroIndeks-metoden.
Materialer:
Biologi til tiden, af M. Frøsig m. fl, Nucleus, 2010. Siderne 117-137
Biologi i udvikling, 2. udg. Af M. Frøsig m. fl. Nucleus 2020. Siderne 228-233. (Siderne findes som pdf på OneNote).
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med fotosyntese og respiration hos Vandpest.
MakroIndeks-undersøgelse af vandløb.
Fugletælling m MerlinApp på lokaliteter nær SG.
Læste sider ialt: Ca 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685068150",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685068150",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685068150"
}