Holdet 2023 bi-m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Annemarie D.-Sørensen Paludan
Hold 2023 bi-m (2m bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Liv og celler
Titel 2 Forløb 2: Kost, fordøjelse og sundhed
Titel 3 Forløb 3: Hormoner og forplantning
Titel 4 Forløb 4: Det centrale dogme og genetik
Titel 5 Forløb 5: Mikrobiologi og genteknologi
Titel 6 Forløb 6: Naturen omkring os

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Liv og celler

Hvad vil det sige at noget er levende? Cellers opbygning og funktion. Procaryote og eucaryote celler, plante- og dyreceller. Cellemembranens opbygning, transport af stof over cellemembranen og funktionen af de vigtigste organeller og strukturer i cellen. Fotosyntese og respiration. Naturvidenskabelig metode (repetition fra NV).

Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopiforsøg til illustration af celler (dyreceller og planteceller) samt cellers stofoptagelse.
Osmose i kartoffelceller.

Materialer:
Biologi til tiden af L. A. Egebo m. fl., Nucleus, 2010, side 7-15.
Biologi i udvikling af M. Frøsig m. fl., Nucleus, 2014, side 17-21 (ligger som scannede noter i OneNote -og omhandler cellemembranprocesser og transportprocesser).
Små videoer fra YouTube om transportprocesser (findes på OneNote)

Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Kost, fordøjelse og sundhed

Forløbet indledes med en kort gennemgang af kroppens organsystemer og deres overordnede opbygning og funktion.
Kostens bestanddele - herunder makromolekylernes (kulhydrater, fedt og proteiner) opbygning. Fordøjelsessystemets forskellige afsnit (form og funktion), beregning af energiindhold og - fordeling i kost, kostvurdering. Appetitregulering, glukagon og insulin og sukkersyge.
I forløbet indgår også enzymers opbygning og virkemåde.

Materialer:
Biologi til tiden, af L.A. Egebo m.fl., Nucleus 2010, Siderne 16-39.

Eksperimentelt arbejde:
Der arbejdes med eksempler på forskellige måltider - hvor energiindhold beregnes og -sammensætning vurderes.
Nedbrydning af stivelse med spytamylase.

Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 19 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Hormoner og forplantning

Kønnet og ukønnet formering. Human kønsdifferentiering i fosterstadiet og herunder forskellige definitioner af begrebet "køn". Kvindens og mandens kønsorganer - med fokus på form og funktion. Def. af primære og sekundære kønsorganer. Kønshormoner og kønshormonregulering (feedback-mekanismer) hos mand og kvinde. Undfangelse, fosterudvikling og fødsel. Kønssygdomme og prævention (- hormonel og mekanisk). Kønshormonforstyrrende stoffer - (androgene og østrogene) - og deres påvirkning af den normale kønsudvikling. Ufrivillig barnløshed og metoder til afhjælpning af barnløshed/kunstig befrugtning.

Forløbet rummer også SRP-3 (dansk og biologi) , hvor temaet var "Sex og samtykke".

Materialer:
Biologi til tiden, af L.A. Egebo m. fl., Nucleus 2010, Siderne 63-99.
Biologi i udvikling, 2. udg. Af M. Frøsig m. fl., Nucleus, 2020. Siderne 157-159. (Findes som pdf på OneNote som "Mandens kønshormoner").
"Miracle of Life" - lille film der viser fosterudvikling fra befrugtning til fødsel. (link til filmen findes på OneNote).

Projektarbejde og produkt:
Eleverne udarbejdede i grupper et formidlingsprodukt i form af digt, sang, video, podcast..., som blev præsenteret på klassen. Produktet blev fulgt op af en mindre skriftlig meta-opgave om det biologifaglige indhold.

Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 37

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2: Kostberegning 31-10-2024
Opgave 3: Biofaglig redegørelse til SRP-3 21-11-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Det centrale dogme og genetik

DNA's opbygning og proteinsyntesen (replikation, transkription og translation), celledelingsprocesser (mitose og meiose), eksempler på og betydningen af kromosom- og genmutationer. Genetiske grundbegreber, monogen nedarvning. Mendels 1. lov, krydsningsskemaer og stamtræsanalyser. Blodtyperne ABO- og rhesus og deres nedarvning.

Materialer:
Biologi i udvikling (2. udg.) af M. Frøsig m. fl., Nucleus, 2021. Siderne 117-143. Siderne findes som scannede noter på OneNote.

Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse (-forsøgsvejledning findes på OneNote)
PTC-test.

Estimeret omfang af fagligt stof: Ca. 27 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Mikrobiologi og genteknologi

I dette forløb undersøger vi mikroorganismer - med hovedvægt på gærceller.
Hvad er mikroorganismer (herunder pro- og eukaryote celler), mikroorganismers generelle vækst - og vækstkurvens 4 faser. Forskellige vækstfaktorers betydning (temperatur, pH, næringsmedie m.m.). Hvordan mikroorganismer skaffer sig energi og producerer forskellige enzymer hertil. Vi gennemgår hvordan organismers genomer kan ændres (mutation, kloning, forædling og gensplejsning) med fokus på gensplejsning, eksempler på gensplejsede organismer, gensplejsning som middel for at øge fødevareproduktionen samt etiske- og biodiversitetsmæssige problematikker omkring gensplejsning og GMO.

Materialer:
Biologi til tiden, af L. A. Egebo, Nucleus, 2014. Siderne 141-149 + 154-161 + 171-181.
Note om enzymer (findes på OneNote)
På jagt i Ikka-søjlerne, Aktuel naturvidenskab, 3, 2008. (artiklen findes på OneNote).
Små-artikler om Roundup:
"Landmændene må sprøjte med Roundup på markerne i 10 år mere: "Det eneste rigtige". Af EH Mortensen og OA Jersild, 17.11.23 (Findes på OneNote).
"Er det OK at bruge Roundup i haven?". Af MJ Jensen, 20.11.23 (findes på OneNote)
"Spørg eksperten om Roundup". Af K. Findsen, 06.05.20 (findes på OneNote).
Øvelsesvejledning til forsøg med gæring og bobler.

Eksperimentelt arbejde:
Gæring med gærrør og boble-tælling
Gærcellers evne til at udnytte forskellige kulhydrater

Læste sider i alt: Ca. 36
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Naturen omkring os

Forløbet omhandler økosystemer og økologiske grundbegreber - herunder fotosyntese og respiration, fødekæder og energitab i fødekæder. Kulstofkredsløbet - herunder drivhuseffekt og konsekvensen af klimaforandringer.
Registrering af småfugle v.h.a. lyd/sang på lokaliteter nær SG - undersøgelse af småfuglenes biologi og udbredelse - koblet til en biodiversitetskontekst.
Vandløbet som naturtype og som led i vandets kredsløb. Undersøgelse af vandløb v.h.a. MakroIndeks-metoden.

Materialer:
Biologi til tiden, af M. Frøsig m. fl, Nucleus, 2010. Siderne 117-137
Biologi i udvikling, 2. udg. Af M. Frøsig m. fl. Nucleus 2020. Siderne 228-233. (Siderne findes som pdf på OneNote).

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med fotosyntese og respiration hos Vandpest.
MakroIndeks-undersøgelse af vandløb.
Fugletælling m MerlinApp på lokaliteter nær SG.

Læste sider ialt: Ca 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer