Holdet 2023 ng-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Magnus Peter Kjersgaard
Hold 2023 ng-d (2d ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det vigtige vand
Titel 2 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Titel 3 Klimaudfordringen
Titel 4 Er vulkaner gode naboer?
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det vigtige vand

Forløb med fokus på det hydrologiske kredsløb

Særligt fokus på:
- Relativ og absolut luftfugtighed
- Nedbørsdannelse og de tre nedbørstyper.
- Globale og lokale nedbørsforhold
- Vandbalanceligningen
- Afstrømning
- Grundvandsdannelse og drikkevand
- Nedsivningsforsøg (permeabilitet)
- Bæredygtighed og forurening af vandressourcer
- Hydrologiske indeks

Vejr og klima:
- Atmosfærens opbygning
- Strålingsbalancen (Kort- og langbølget stråling, refleksion, absorption, emission)
- Overfladens betydning for strålingsbalancen
- Varmekapacitets-forsøg
- Hydrotermfigur
- Klimazoner og plantebælter


Forløb med fokus på det hydrologiske kredsløb

Særligt fokus på:
- Relativ og absolut luftfugtighed
- Nedbørsdannelse og de tre nedbørstyper.
- Globale og lokale nedbørsforhold
- Vandbalanceligningen
- Afstrømning
- Grundvandsdannelse og drikkevand

Pensum:
Kapitel 14 "Vand - forudsætningen for liv" i Naturgeografi - Vores verden
4.2. Vandet i naturen. I NaturgeografiGrundbogen C
"Nedbør" side 251-253 I Naturgeografi - Vores verden.
Grundvandsdannelse og drikkevand i NaturgeografiGrundbogen C

Øvelser:
Luftfugtighed og nedbørsdannelse
Stigningsregn og dugpunkt
Nedbørsundersøgelse i Google Earth Pro.
Nedsivningsforsøg (permeabilitet)
Hydrologiske indeks

Animationer/video:
"Verdens vildeste vejr: Vand". DR3.
Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare? DRtv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Efter forløbet skal eleven kunne redegøre for...

... befolkningsforhold og demografisk transition
... befolkningstilvækst
... lokaliteten på Afrikas Horn i form af topografi, klima og jordbundsforhold
... erhvervsformer og dominerende erhverv
... landbrugssystemer på Afrikas Horn
... jordbund og forvitring
... jordforringelse
... nedbørsforhold og dannelse på Afrikas Horn
... atmosfærisk tryks betydning på nedbørsdannelse
... klimazoner på Afrikas Horn
... den intertropiske konvergenszone (ITK) og solens zenitbane
... tørtid og regntid
... klimatilpasning og resilliens

Eleven skal desuden kunne...

... analysere og diskutere demografiske data
... redegøre for Fourasties diagram
... diskutere forskellige naturlige og menneskelige påvirkninger af jordbunden
... beskrive og diskutere nedbørsoverskud og nedbørsunderskud


Pensum:

"Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?", S. 178-205 i GEOdetektiven
Hvorfor er der ørken i Somalia? https://www.youtube.com/watch?v=UfXUyHxuqaY&ab_channel=CasualEarth


Øvelser:
1) Befolkninggsudvikling på Afrikas Horn
2) Hvad lever andre områder i Verden af?
3) Erosionsforsøg
4) Socioøkonomiske forhold på Afrikas Horn
5) Forsøg: Hvorfor er der regntid og tørtid på Afrikas Horn?
6) Klima og vegetation på Afrikas Horn?
7) Øvelse i La Nina/El Nino



Animationer/Film:

1) Globalt udviklingsmål: Adgang til nærende mad https://www.youtube.com/watch?v=03JAHTe6Mio&ab_channel=VerdenidineH%C3%A6nder
2) Globalt udviklingsmål: Anstændige jobs og økonomisk vækst: https://www.youtube.com/watch?v=8ps6yr2IQjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
3) Overpopulation: https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
Globalt udviklingsmål: Livet på land https://www.youtube.com/watch?v=-ZbMirEktjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
4) Er Jordene gode til dyrkning? https://www.youtube.com/watch?v=K3MqsmrF17k&ab_channel=CasparleFevreNielsen
5) Erosionsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=im4HVXMGI68&ab_channel=funsciencedemos
6) Globalt udviklingsmål: Rent vand og sanitet https://www.youtube.com/watch?v=ln_XaxNJ764&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
7) Globalt udviklingsmål: Klimaindsats https://www.youtube.com/watch?v=p4L_yIKhN9I&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd-selv opgave Ng 29/10 29-10-2024
ITK og Afrikas Horn 18-11-2024
Folder/Planche Afrikas Horn 04-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klimaudfordringen

Efter forløbet skal eleven kunne redegøre for...

... jordens strålingsbalance, herunder kortbølget stråling, langbølget stråling, albedo, ind, ud og tilbagestråling
... drivhusgassernes betydning for Jordens klima
... atmosfærens indhold af carbondioxid og kulstofskredsløbet generelt
... klimatilpasning og klimapolitik på et overordnet plan
... de fysiske mekanikker bag kyst- og fastlandsklima
... drivkræften bag havstrømme
... havstrømmenes betydning for klima og konsekvenser af en svækkelse
... den intertropiske konvergenszone (ITK) og polarfrontens sæsonbetingede vandringer og betydning for nedbøren.
... varmekapacitet af forskellige materialer

Eleven skal desuden kunne...

... identificere klimazoner ud fra hydrotermfigurer
... identificere kyst- og fastlandsklima
... forklare globale og lokale nedbørsmønstre ud fra topografi, breddegrad og havstrømme
... forklare nationale og globale klimamålsætninger

Pensum:
Side 239-253 i kapitel 13: "Vejr og klima" i fysiske bog Vores Verden - Jorden og mennesket.
Afsnit 5.4.2 "Kulstofskredsløbet" i Naturgeogafiportalen
6.1 "Hvad er bæredygtighed?" i NaturgeografiGrundbogen C
7.2 "Energibalance og klimascenarier" i NaturgeografiGrundbogen B.
5.4.2.5 "Tilbagekoblings- eller feedbackmekanismer". 5.4.3.3 "Andre generelle konsekvenser" og 5.4.3.4 "Danmark under de kommende klimaforandringer" i Naturgeografiportalen.
7.3 "Problemet ved fossil energi" i NaturgeografiGrundbogen C.

Supplerende:
"Fremtidens energiproduktion". Afsnit 5.1 i NaturgeografiGrundbogenB (om vindenergi, solenergi, geotermisk energi, vandenergi, tidevands- og bølgeenergi, biomasse og biogas)

Materialer:
1) https://www.vucdigital.dk/geo_coriolis/coriolis.html
2) https://phet.colorado.edu/en/simulations/greenhouse-effect/about
3) https://quizlet.com/673017131/drivhuseffekten-og-stralingsbalancen-diagram/?funnelUUID=d18a92f8-66e9-4ee0-9fcc-6d2aa3bcfba6
4) https://www.galapagos.dk/default.php?file=0009
5) https://earth.nullschool.net/
6) http://dongpowerplay.portaplay.dk/
7) Statistical Review of World Energy Data 2023 (xlsx-format - kilde: Energy Institute Statistical Review of World Energy)
8) https://energinet.dk/
9) https://ourworldindata.org/explorers/co2


Øvelser:
1) Konvektionskammer
2) Strålingsbalance
3) Hydrotermfigurer
4) Undersøgelse af vedvarende energikilde

Animationer/Film:
The Climate Planet: https://www.youtube.com/watch?v=Bp6wzYqh9AE&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fnaturgeografiportalen.systime.dk%2F&feature=emb_title
https://nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Er vulkaner gode naboer?

Formål:

Forløbet har undersøget GEO-detektiv-forløbet "Er vulkaner gode naboer?" hvori en række problemstillinger er undersøgt.


Efter forløbet skal eleven kunne redegøre for...

... det geologiske kredsløb og tidsskala
... klasser af magma og de bjergarter og mineraler som de kan danne
... sedimentære processer: erosion, transport, aflejring
... vulkantyper, udbrudstyper og deres relation til magmaklasser.
... kontinenternes dannelse
... vulkaners eksplosivitets-fare
... fordele og ulemper ved bosættelse på og nær vulkaner
... mulig energiudnyttelse fim. vulkaner
... vulkaners rolle i dannelsen af råstoffer


Pensum:
Kapitel 6: "Er vulkaner gode naboer?" i GEOdetektiven. Side 107-133.
"Grundstoffer, mineraler og bjergarter". Afsnit 1.3.1 i Naturgeografiportalen.
"Varsling af vulkanudbrud". Side 14-18: https://www.geocenter.dk/wp-content/uploads/2018/07/Geoviden_4_2007.pdf
Geotermi - Geoviden: https://www.geoviden.dk/geotermi/


Supplerende:
Jordens opbygning: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=201
Pladetektoniske model i dag: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=203
Pladerandene: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=204
"Geologiske ressourcer": NaturgeografigrundbogenC
"Bæredygtigt forbrug af ressourcer". NaturgeografiGrundbogenC.


Materialer:
1) Interaktive kort: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/api/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/GIS-video/GIS-fil/destruktivoceanocean.html
2) https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/api/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/GIS-video/GIS-fil/konstruktivtopografi.html
3) https://resourcetrade.earth/
4) https://www.esa.int/SPECIALS/Eduspace_Disasters_DK/SEMT6P9TVPG_0.html
5) https://volcano.si.edu/

Øvelser:
Oceanskorpens alder
Grovsortering af bjergarter
Navngivning af magmatiske bjergarter
Kaffe, energi og minedrift (Google Earth-øvelse)
Bestemmelse af askemængder (Google Earth-øvelse)


Animationer/Film:
1) Pladetektonisk aktivitet - 200 min år: https://www.youtube.com/watch?v=ADsjdu27WaM&ab_channel=CaliforniaAcademyofSciences
2) https://nbvm.no/no/resources_no.html
3) Hydrotermale årer: https://www.youtube.com/watch?v=v7g4bQN4vng&t=9s&ab_channel=Formaci%C3%B3nFundamentalB-LearningPUCV
4) Geotermi i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=jnx6pBV-EiI&ab_channel=NOAHkanalen
5) Farlig mission: Johanne på vulkaner: https://www.dr.dk/drtv/episode/farlig-mission_-johanne-paa-vulkaner_253830
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Farlige vulkaner - aflevering 20-03-2025
Kan vulkaner danne guld? 01-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition

Vi genbesøger alle temaer og I får mulighed for at få styr på detaljer og pointer. Forløbet lægger op til en del selvstændigt arbejde, da det ikke er mig der ved hvad du mangler...

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer