Holdet 2023 ng-m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Jan Birk-Jørgensen
Hold 2023 ng-m (2m ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Fedtemøg
Titel 2 Forløb#2 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Titel 3 Forløb#3 Er vulkaner gode naboer?
Titel 4 Forløb#4 Klima

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Fedtemøg

Forløb 1 - Fedtemøg
Forløbets indhold og fokus
Vi arbejdet med problemstillingen. Er der andet end min badetur, der bliver ødelagt af fedtemøg og iltsvind - og hvad kan vi gøre for at forhindre eller mindske problemet?

Forløb med fokus på det hydrologiske kredsløb og dets betydning for transporten af næringsstoffer til det nære havmiljø og problematikkerne i forhold til fedtemøg og iltsvind.

Særligt fokus på:
- Relativ og absolut luftfugtighed
- Nedbørsdannelse og de tre nedbørstyper.
- Globale og lokale nedbørsforhold
- Flodens landskab (fluvialmorfologi)
- Vandløbets tre stadier
- Erosion, transport og aflejring
- Den menneskeskabte flod
- Vandløbsundersøgelse.
- Landbruget påvirkning af vandløbet.
- Kvælstofkredsløbet.
- Grundvandsdannelse og drikkevand




Faglige mål
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Kernestof
Jordens og landskabernes processer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

Anvendt materiale.
Kernestof.
NaturGeografi C - Kapitel 4 - Hydrologi - Side 83 til 84 tilpasset
Hvorfor regner det - NF grundbogen side 66-69
Grundvandstekst og grundvandsforurening fra vandetsvej.dk - 5 normalsider
Hvordan påvirker landbruget Danske åer?  - 3,5 normalsider
Det fluviale landskab - Naturgeografi C - side 116-119
Naturgeografi grundbogen C - 4.5 Beskyttelse og udnyttelse af vandressourcen. 4 normalsider.

Video.
Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare? DRtv.

Supplerende stof.
Klar til sommer-dukkerten_ Fedtemøg breder sig langs de åbne kyster _ Indland _ DR.pdf   -  2 normalsider.
Den naturvidenskabelige metode  - 1,5 normalsider


Omfang samlet: 22,5 sider
Omfang tid: 11 moduler = 17,4 timer

Arbejdsformer Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, GIS analyser, forsøg mm.

Øvelser:
Beregning af skyhøjde
Beregn dit vandforbrug
Kortanalyser (GEUS) - Hvordan er grundvandet i vores område?
Kortanalyser (GEUS) – Hvor kan der findes lavbundsjorder til udtagning lokalt?
Undersøgelse af Water footprint

Forsøg:
Permeabilitets forsøg
Undersøgelse af et vandløbs processer i sand


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Forløb 2 - Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Forløbets indhold og fokus
Vi arbejdet med problemstillingen. Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Forløb med fokus på demografi, og sultproblemer på Afrikas Horn. Der undersøges årsager indenfor følgende områder; klimatiske, demografiske, erhvervsmæssige forhold, nedbørsforhold, jordbundsforhold, klimaændringers betydning.


Særligt fokus på:
- befolkningsforhold og demografisk transition
- befolkningstilvækst
- lokaliteten på Afrikas Horn i form af topografi, klima og jordbundsforhold
- erhvervsformer og dominerende erhverv
- landbrugssystemer på Afrikas Horn
- jordbund og forvitring
- jordforringelse
- nedbørsforhold og dannelse på Afrikas Horn
- atmosfærisk tryks betydning på nedbørsdannelse
- klimazoner på Afrikas Horn
- den intertropiske konvergenszone (ITK) og solens zenitbane
- tørtid og regntid
- klimatilpasning og resilliens



Faglige mål
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Kernestof
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.


Anvendt materiale.
Kernestof.
"Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?", S. 178- 196 + 200-205 i GEOdetektiven
Demografiske transitionsmodel - Naturgeografi - Vores verden - Side 306-310

Supplerende stof.
Videoer.
1) Globalt udviklingsmål: Adgang til nærende mad https://www.youtube.com/watch?v=03JAHTe6Mio&ab_channel=VerdenidineH%C3%A6nder
2) Globalt udviklingsmål: Anstændige jobs og økonomisk vækst: https://www.youtube.com/watch?v=8ps6yr2IQjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
3) Overpopulation: https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
Globalt udviklingsmål: Livet på land https://www.youtube.com/watch?v=-ZbMirEktjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
4) Er Jordene gode til dyrkning? https://www.youtube.com/watch?v=K3MqsmrF17k&ab_channel=CasparleFevreNielsen
5) Erosionsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=im4HVXMGI68&ab_channel=funsciencedemos
6) Globalt udviklingsmål: Rent vand og sanitet https://www.youtube.com/watch?v=ln_XaxNJ764&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
7) Globalt udviklingsmål: Klimaindsats https://www.youtube.com/watch?v=p4L_yIKhN9I&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling

Omfang samlet: 25 sider
Omfang tid: 9 moduler = 14,2 timer

Arbejdsformer Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, GIS analyser, forsøg mm.

Øvelser:
- Øvelser med befolkningspyramider.
- Jordforringelse og skovrydning på Afrikas Horn
- Klima og vegetation på Afrikas Horn.
- Er klimaforandringerne skyld i, at de sulter på Afrikas Horn?

Forsøg/undersøgelser:
- Hvad lever man af i andre land rundt om i Verden?
- Erosions analyse af beplantet og ubeplantet jorder.
- Høj- og lavtryk i en flaske.
- Luftcirkulation
- Undersøgelse af sedimentprøver fra Danmark og Somalia.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordbundsanalyse i Danmark og Somalia 26-01-2025
Hvorfor sulter de på Afrikas Horn? 16-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Er vulkaner gode naboer?

Forløb 3 - Er vulkaner gode naboer?
Forløbets indhold og fokus
Vi arbejdet med problemstillingen. Er vulkaner gode naboer?

Forløb med fokus på vulkaner, hvorfor de opstår og hvilke påvirkninger de har på mennesker, natur og klima.

Særligt fokus på:
- det geologiske kredsløb og tidsskala
- klasser af magma og de bjergarter og mineraler som de kan danne
- sedimentære processer: erosion, transport, aflejring
- vulkantyper, udbrudstyper og deres relation til magmaklasser.
- kontinenternes dannelse
- vulkaners eksplosivitets-fare
- fordele og ulemper ved bosættelse på og nær vulkaner
- mulig energiudnyttelse fim. Vulkaner
- vulkaners rolle i dannelsen af råstoffer

Faglige mål
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Kernestof
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold


Anvendt materiale.
Kernestof.
Kapitel 6: "Er vulkaner gode naboer?" i GEOdetektiven. Side 107-133.
"Grundstoffer, mineraler og bjergarter". Afsnit 1.3.1 i Naturgeografiportalen.
"Varsling af vulkanudbrud". Side 14-18: https://www.geocenter.dk/wp-content/uploads/2018/07/Geoviden_4_2007.pdf
Geotermi - Geoviden: https://www.geoviden.dk/geotermi/

Video.
Klodens kræfter Afsnit 1 – Vulkaner. Findes på CFU hval. 51 mm

Supplerende stof.
Jordens opbygning: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=201
Pladetektoniske model i dag: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=203
Pladerandene: https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=204
"Geologiske ressourcer": NaturgeografigrundbogenC
"Bæredygtigt forbrug af ressourcer". NaturgeografiGrundbogenC.

Omfang samlet: 32 sider
Omfang tid: 8 moduler = 12,6 timer

Arbejdsformer
Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, GIS analyser, forsøg mm.

Øvelser:
- Den pladetektoniske model
- Virtuel ekskursion til Island
- Pyroklastiske strømme
- Eksamenstræning NG C.

Forsøg/undersøgelse:
- Viskositet.
- GIS analyse - Hvorfor er vulkanske jorde attraktive
- Placering af geoterme anlæg
- Ekskursion til stranden og geologisk kredsløb
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afrunding af Tema 3. 25-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Klima

Forløb 4 - Energi og Klima
Forløbets indhold og fokus
Vi arbejdet med problemstillingen. Hvordan påvirker vores energiforbrug klimaet og hvad kan vi gøre for at mindske vores påvirkning.

Forløb med fokus på energiløsninger og deres påvirkning af klimaet.


Særligt fokus på:
- Fortidens og fremtidens klima
- Strålingsbalancen
- Drivhusgasser og drivhuseffekten
- Figurtegning, Figurforståelse og figurfremlæggelser
- Albedo og solindstrålingsvinklen
- Det nuværende energiforbrug
- Kulstofkredsløbet
- Dannelse af gas og olie indvending
- Klimamål og bæredygtighed
- Plastik
- Vedvarende energi og CCS
- Hvorfor smelter isen i Arktis og
- Havstrømme og dybhavspumper



Faglige mål
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder


Kernestof
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug


Anvendt materiale.
Kernestof.
- NaturgeografiGrundbogen C
o 3.1. Fortidens og fremtidens klima       - 6 Normalsider
o 3.2 Mennesket påvirker temperaturen  - 8 Normalsider
o 7.1 Det nuværende energiforbrug        - 0,5 Normalsider
o 7.2 Begrænsede oliereserver                 - 5,5 Normalsider
o 7.3 Problemet ved fossil energi            - 6 Normalsider
o 7.5 Dannelse af gas og olie                   - 3,5 Normalsider
- Hvorfor smelter isen i Arktis? – GEOdetektiven – side 63-67
- Bæredygtighed – Mennesket og naturvidenskaben – side 82-89
- https://klimaleksikon.dk/opslag/albedo
- https://drive.google.com/file/d/1zWtEfI1OdU2DkYGOyEj3jRUYFiA6jfHB/view
- https://faktalink.dk/emner/baeredygtighed-og-gron-omstilling#introduktion

Videoer
- https://youtu.be/QDofDdH-aUI

Supplerende stof.
- NaturgeografiGrundbogen C
o 7.7 Solenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=554
o 7.8 Vandenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=577
o 7.10 Vindenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=579
o 7.11 Geotermi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=581
o 7.12 Bioenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=580
Programmer.
- https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/greenhouse/latest/greenhouse.html

Omfang samlet: 40,5 sider
Omfang tid: 6 moduler = 9,5 timer

Arbejdsformer
Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, fremlæggelser, forsøg mm.

Øvelser:
- Globale klimaændringer data undersøgelse
- Figurtræning
- Beregning af energikilder og kuldioxidudledning.
- Undersøgelse af sæsonvariationer af CO2 indholdet i atmosfæren
- Klimamål og bæredygtighed
- undersøgelse af olie i hverdagen.

Forsøg:
- Bestemmelse af den aktuelle strålingsbalance
- Solindstrålingsvinkel og albedo
- Olies migration i sand og vand
- Indvinding af olie fra kalk
- Dybhavspumpe forsøg + Densitet og salinitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer