Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Jørgen Dinesen
|
Hold
|
2023 ke-a (2a ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til kemi C
Materiale:
H. Mygind, m.fl., Basiskemi C, s. 7-26
Eksperimentelt arbejde:
Hjortetaksalt - et kemisk hævemiddel (J)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Salte og deres egenskaber (Ionforbindelser)
I dette forløb er der arbejdet med iondannelse og ionforbindelsers navngivning og deres egenskaber. Specielt har der været fokus på hvordan opløsnings- og fældningsreaktioner kan opskrives og afstemmes.
Materiale:
Basiskemi C, s. 31-50
Eksperimentelt arbejde:
Find det gule salt (J)
Fældningsreaktioner og opløselighed (J)
Reaktion mellem kobber og dibrom (R)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Snacks - del 1 (Molekylforbindelser)
I dette forløb er der arbejdet med molekylers opbygning, navngivning og egenskaber - herunder elektronegativitet, polaritet og blandbarhed.
Materiale:
Basiskemi C, s. 53-64, 67-75
Eksperimentelt arbejde:
Polære og upolære opløsningsmidler (J)
Fedt i chips (R)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Reaktion mellem kobber og dibrom(mikro)
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kemisk mængdeberegning
I dette forløb er der arbejdet med princippet i kemisk mængdeberegning, beregningsskemaet samt idealgasloven.
Materiale:
Basiskemi C, s. 82-87, 89-93, 96-98
Eksperimentelt arbejde:
Natron (R)
Molarmasse af lightergas (J)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Fedt i chips
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Snacks - del 2 (Blandinger og koncentration)
I dette forløb var der fokus på koncentrationsbegrebet (stofmængdekoncentration og aktuel koncentration) samt på titreranalyse.
Materiale:
Basiskemi C, s.101-107, 109-114
Eksperimentelt arbejde:
NaCl i chips (mikroskala) (R)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Natron
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hverdagens kemi
I dette forløb er der arbejdet med syrer og baser. Fokus har været på korresponderende syre-basepar, hydronolysegrad, pH-begrebet, syre-baseindikatorer, neutralisation, syre-basetitrering.
Materiale:
Basiskemi C, s. 153-170
Eksperimentelt arbejde:
Potentiometrisk titrering af HCl med NaOH (D)
Eddikeanalyse (J)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Simple C-forbindelsernes kemi
I dette forløb blev der arbejdet med alkaner og alkener og deres kemiske egenskaber. Forløbet har primært været eksperimentelt.
Materiale:
Basiskemi C, s. 118-138
Eksperimentelt arbejde:
Reaktioner med carbonhydrider (R)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Redoxkemi - hvad er det?
Der er arbejdet med indledende redoxkemi, hvor fokus har været på anvendelsen af metallernes spændingsrække.
Materiale:
Basiskemi C, s. 173-181
Eksperimentelt arbejde:
Bygning af batteri (D)
Spændingsrækken (J)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685279338",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685279338",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63685279338"
}