Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sanna Høgh
|
Hold
|
2023 re-m (2m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam
ISLAM-FORLØB
FOKUSPUNKTER:
Islams oprindelse, Troen, Søjlerne, klassisk og moderne sharia, Islams møde med Vesten
Derudover er der arbejdet med
Van Gennep model for overgangsritualer
Podemann Sørensen myte-ritual
OVERSIGT OVER PENSUM
GRUNDBOG
Madsen, L. m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime 2012
• s. 93-96: islams historie
• s. 97-103: Religiøs praksis
• s. 104-106: Helligsteder
• s. 108-109: islamiske forestillinger
• s. 253-256: Ritualer og myter (Van Gennep og Podemann Sørensen)
s. 257: Helligt og profant
Lindhardt, S. m.fl.: ”Kuplen, Muren, Graven”, Gyldendal 2002
• s. 215-216: Sharia
Følner og Lund, ’Fundamentalisme i kristendom og islam”, Systime 2008 • s. 120-122: modernisme, sekularisme, traditionalisme og fundamentalisme
TEKSTER Forman, J.: "Muslimernes religion - tro, praksis og sharia", Systime 2006-9
• Tekst 2: Koranen om Guds storhed
• Tekst 3: Guds egenskaber
• Tekst 6: Profetens himmelrejse
• Tekst 23: Bønnens udførelse
• Tekst 25: Fastens betydning
Zubair Butt Hussain: "Brev til profeten" (uddrag), 7. april 2006 Kristeligt Dagblad
Henegan, T. : ”Moskeplaner møder protester i Europa” Kristeligt Dagblad 08.08.07
Hvidberg-Hansen: "Hvad siger Koranen", Rosinante, 2006: "Vin og spiseforbud" s. 148-149
Koranen om påklædning: 33:59-60; 24:30-31; 7:26
Illustration af forskellige typer påklædning
Støjberg, I.: ”Nu er det ramadan, og jeg vil gerne slå tre ting fast” B.T. Blogs, 21. maj 2018
Foldager, C.: ”Opgør om ramadanregler: »Jeg er forundret over, at et dansk gymnasium har valgt at implementere et religiøst regelsæt«” 2. september 2022, Berlingske
HJEMMESIDER
Politiets information om tildækningsforbudet: https://politi.dk/tildaekningsforbud
Om Muhammedtegningerne: https://denstoredanske.lex.dk/Muhammed-tegningerne
http://islamsvar.dk/ (her har eleverne selv været på "opdagelse")
FILM
Film om islams opståen: https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
· "Hajj" BBC 2001 (CFU)
· ”Sarahs Niqab-fængsel”, DR2, 2019 (CFU)
· “Holy Cribs: The Mosque” https://www.youtube.com/watch?v=VR69eWVggr0
· Mona Haydar ”Hijabi”: https://youtu.be/XOX9O_kVPeo (musikvideo)
DR "Hvorfor fejrer muslimerne ramadan?": https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/hvorfor-fejrer-muslimerne-ramadan#!/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Civilreligion i USA
I forløbet har der været fokuseret på følgende
Introduktion til begrebet civilreligion
• Bellahs teori om civilreligion i USA
• Smarts 7 dimensioner (Hvad er en religion)
I analysearbejdet er der taget udgangspunkt i Bellahs teori og der har været særlig fokus på
GAMMELTESTAMENTLIG SYMBOLIK: Abrahams pagt med Gud, Det forjættede land, Moses som frelserskikkelse – perspektiveret til puritanerne, Thanksgiving og den amerikanske drøm
NYTESTAMENTLIG SYMBOLIK: Jesus’ offer, død og opstandelse – perspektiveret til den amerikanske borgerkrig + 11- september 2001 (Lincoln: Gettysburgtalen – demokratiets fødsel ud af de dødes offer)
DET KARISMATISKE PRÆSIDENTEMBEDE:
Præsidenten som Guds udvalg
-karakteriseret vha. Webers teori om karisma og med perspektiv til Jesus som karismabærer
CIVILRELIGIØSE RITUALER
Ritualers funktion i civilreligion
Udvalgte ritualer er analyseret vha.
• Podemann Sørensens teori om kultdrama (myte-ritual)
• (Van Genneps model for overgangsritualer)
• Durkheims ritualteori (det kollektive og den fælles rus)
MATERIALER
Baggrundsviden
GADS religionsleksion: Civilreligion
Begrebsnøglen s. 8-11 (Civilreligion)
Begrebsnøglen s. 34-35 (Karismatisk ledelse)
Tekster
1, Mosebog kap. 17,1-27 (pagten mellem Abraham og Gud)
2. Mosebog kapitel 19 (udvandringen fra Egypten)
Lukas-evangeliet kap. 3 v. 21-22 og kap. 4 v.1-15 + v. 31-37 (Jesus som karismabærer)
Lincoln: Gettysburgtalen
Obama: Tiltrædelsestale, 2009
Statsborgerskabs-eden: “Naturalization Oath of Allegiance to the United States of America” Fra <https://www.uscis.gov/citizenship/learn-about-citizenship/the-naturalization-interview-and-test/naturalization-oath-of-allegiance-to-the-united-states-of-america>
Sange
Willie Nelsons "Living in the Promiseland"
Billeder
Arlington National Cemetery (div. billeder)
Lincoln Memorial (div. billeder)
Amerikanske præsidenter (I situationer, hvor de fremstår karismatiske)
Filmklip
Nyhedsindslag fra Obamas indsættelse i 2009:
https://www.youtube.com/watch?v=1_UVZiPEM6o
Om statsborgerskabsceremonien:
https://www.youtube.com/watch?v=YuXwaK_4Saw
https://www.youtube.com/watch?v=kI4iPblnsU4
Super Bowl half time show 2002
https://www.youtube.com/watch?v=AWCWBcGQL_I
(se fra 04:25 - slut)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
FOKUS
Kristendommens jødiske udspring (Skabelse, profeterne, Jerusalem/Israel, Moseloven, Messias-forventning)
Jesus som karismabærer, reformator og Messias
Kristendommens udbredelse og hovedretninger (læreroplæg)
Kristendommens indflydelse i DK
Kort introduktion til kreationisme og Intelligent design
Med udgangspunkt i Smarts 7 dimensioner har vi arbejdet særligt med kristendommens mytiske, rituelle, dogmatiske og etiske dimension
MYTISK DIMENSION
Myters årsagsforklarende og belærende rolle i religioner (her er arbejdet med begreberne didaktisk, ætiologisk, antropogonisk, kosmogonisk, eskatologisk, theogonisk)
RITUEL DIMENSION
Podemann Sørensen: Myter og ritualer (dåb og nadver)
Van Gennep: Analysemodel for overgangsritualer
DOGMATISK DIMENSION
Trosbekendelse (skabelse, opstandelse, frelse)
Gudsopfattelse
ETISK DIMENSION
Det dobbelte kærlighedsbud
Næstekærlighedsbuddet
Jesu radikalisering af Loven – troen som frelse
OVERSIGT OVER PENSUM
GRUNDBØGER
Andreasen, E. m.fl.: ”Religion og kultur – en grundbog”, Systime 2002:
• s. 136-42: Kristendommens baggrund og historie (opsummeret i lærerproduceret film https://youtu.be/MYCL2b1v-Ts)
Madsen, L. m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime 2012
s. 59-62: De 3 hovedretninger
s. 79: Faktaboks om næstekærlighed
s. 267-268: Smarts 7 dimensioner
ANDET MATERIALE
Den apostolske trosbekendelse
1 Mos 2,4b-3,24 (Adam og Eva + Syndefaldet)
2 Mos 35,1-3 (Overholdelse af sabbat)
3 Mos 11,1-8 (Loven om rene og urene dyr)
Luk 3,21- 4,15 (Jesu dåb, fristelsen i ørkenen)
Mark 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
Mark 2, 23 – 3, 6 (Aksplukning på sabbat + helbredelsen af manden med den visne hånd)
Matt 5,21-30 +38-48 (Bjergprædikenen – uddrag)
Matt. 22,34-40 (Det største bud i loven)
Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Mark 14, 26-50;15,21-39; 16,1-20 (Jesu død og opstandelse)
Pedersen, A.R.: ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste”, www.kristendom.dk, 06.10.2015
Poulsen, M.L.: ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste” www.kristendom.dk, 09.10.2015
Baltsen og Rickers: ”DF's Mikkel Bjørn kritiserer præst for 'inshallah'-gudstjeneste” 18.03.2025
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dfs-mikkel-bjoern-kritiserer-praest-inshallah-gudstjeneste
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (tekst 6 i kristendom i nutid)
FILM
• ”Natholdet” TV2, 28.10.2015: Om næstekærlighed https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
• Relevante klip om nadver og dåb http://www.dr.dk/undervisning/religion/kristendom-0
HJEMMESIDER
https://lex.dk/kreationisme (læs frem til afsnittet "Intelligent Design")
Kreationismemuseet i Kentucky, USA: https://creationmuseum.org/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
FOKUS: Med udgangspunkt i Smarts 7 dimensioner har vi arbejdet særligt med buddhismens mytiske, rituelle, dogmatiske, etiske og sociale dimension
MYTISK DIMENSION
Buddha-legenden
RITUEL DIMENSION
Munkeindvielsesritualet
Meditationsritualet
Her er inddraget
Podemann Sørensen: Myter og ritualer
Van Gennep: Analysemodel for overgangsritualer
DOGMATISK DIMENSION
De 3 juveler
De 4 ædle sandheder
De 5 skandhaer
ETISK DIMENSION
De 5 forskrifter
Regler for munke
SOCIAL DIMENSION
Forholdet ml munke og lægfolk
Samsara – karma som afgørende for ens position
Der er arbejdet med buddhismens forskellige praksisformer; nirvanisk, karmisk og apotropæisk. Der er desuden arbejdet med buddhismens rolle i en dansk kontekst, hvor der er fokuseret på konvertitbuddhisme.
MATERIALE
Madsen, L m.fl: "Grundbogen til religion C", Systime, 2012 (1. udgave):
s. 148-149: Buddhismens historiske udvikling
s. 150-155: Religiøs praksis
s. 156-157: Buddhistiske forestillinger
s. 158-160m: Det buddhistiske livshjul
Andreasen, E. m.fl. ”Mennesket og magterne – en grundbog”, Gyldendal, 1992:
s. 150-151 (Sangha og etik)
fra Andreasen, E. m.fl. ”Mennesket og magterne – en tekstsamling”, Gyldendal, 1992
4: Benarestalen
13: Optagelse i munkeordenen
14: Munke og lægfolk
"Nydahls møde med lamaerne" (Tekst 8 i"Danske verdensreligioner - Buddhisme" s. 48-49)
FILM
”Buddhas liv”, BBC, 2003 (fra Buddhas budbringere 00:02:41 - 00:51:00), DR2, 2010 ligger på CFU
3 små film om Livshjulet https://vimeo.com/godkarma?fbclid=IwAR2SEIz1GRDuhEPZISjgalLo2aTL5uwJWuap0icfyHj3k3_zNgX9Egugz4w&mibextid=xfxF2i
”Den danske lama” (fra Buddhas budbringere 00:54:54 - 01:12:03), DR2, 2010 ligger på CFU
Munkindvielsesritual: https://www.youtube.com/watch?v=4cnsbp-XD10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63686490237",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63686490237",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63686490237"
}