Holdet 2022 re-m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sanna Høgh
Hold 2022 re-m (3m re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Civilreligion i USA
Titel 4 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

ISLAM-FORLØB

FOKUSPUNKTER:
Islams oprindelse, Troen, Søjlerne, klassisk og moderne sharia, Islams møde med Vesten

Derudover er der arbejdet med

Van Gennep model for overgangsritualer
Podemann Sørensen myte-ritual


OVERSIGT OVER PENSUM

GRUNDBOG
Madsen, L. m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime 2012
• s. 93-96: islams historie
• s. 97-103: Religiøs praksis
• s. 104-106: Helligsteder
• s. 108-109: islamiske forestillinger
• s. 253-256: Ritualer og myter (Van Gennep og Podemann Sørensen)
s. 257: Helligt og profant

Lindhardt, S. m.fl.: ”Kuplen, Muren, Graven”, Gyldendal 2002
• s. 215-216: Sharia

Følner og Lund, ’Fundamentalisme i kristendom og islam”, Systime 2008 • s. 120-122: modernisme, sekularisme, traditionalisme og fundamentalisme

TEKSTER Forman, J.: "Muslimernes religion - tro, praksis og sharia", Systime 2006-9

• Tekst 2: Koranen om Guds storhed

• Tekst 3: Guds egenskaber

• Tekst 6: Profetens himmelrejse

• Tekst 23: Bønnens udførelse

• Tekst 25: Fastens betydning


Zubair Butt Hussain: "Brev til profeten" (uddrag),  7. april 2006 Kristeligt Dagblad


Henegan, T. : ”Moskeplaner møder protester i Europa” Kristeligt Dagblad 08.08.07

Hvidberg-Hansen: "Hvad siger Koranen", Rosinante, 2006: "Vin og spiseforbud" s. 148-149

Koranen om påklædning: 33:59-60; 24:30-31; 7:26

Illustration af forskellige typer påklædning

Nielsen, N.G.: "Kæmpe lysskilt skal markere ramadan: Vigtigt det står på dansk", 09.03.2024 https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/kaempe-lysskilt-skal-markere-ramadan-vigtigt-det-staar-paa-dansk

Hjortkær, K.: "Historien om Tempelbjerget", 30.03.2011 https://www.religion.dk/viden/historien-om-tempelbjerget


HJEMMESIDER

Politiets information om tildækningsforbudet: https://politi.dk/tildaekningsforbud

Om Muhammedtegningerne: https://denstoredanske.lex.dk/Muhammed-tegningerne

http://islamsvar.dk/  (her har eleverne selv været på "opdagelse")


FILM

Film om islams opståen: https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo

· "Hajj" BBC 2001 (CFU)

· ”Sarahs Niqab-fængsel”, DR2, 2019 (CFU)

· “Holy Cribs: The Mosque” https://www.youtube.com/watch?v=VR69eWVggr0

· Mona Haydar ”Hijabi”: https://youtu.be/XOX9O_kVPeo (musikvideo)

DR "Hvorfor fejrer muslimerne ramadan?": https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/hvorfor-fejrer-muslimerne-ramadan#!/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom


FOKUS
Kristendommens jødiske udspring (Skabelse, profeterne, Jerusalem/Israel, Moseloven, Messias-forventning)

Jesus som karismabærer, reformator og Messias

Kristendommens udbredelse og hovedretninger (læreroplæg)
Kristendommens indflydelse i DK

Kort introduktion til kreationisme og Intelligent design

Med udgangspunkt i Smarts 7 dimensioner har vi arbejdet særligt med kristendommens mytiske, rituelle, dogmatiske og etiske dimension
MYTISK DIMENSION
Myters årsagsforklarende og belærende rolle i religioner (her er arbejdet med begreberne didaktisk, ætiologisk, antropogonisk, kosmogonisk, eskatologisk, theogonisk)
RITUEL DIMENSION
Podemann Sørensen: Myter og ritualer (dåb og nadver)
Van Gennep: Analysemodel for overgangsritualer
DOGMATISK DIMENSION
Trosbekendelse (skabelse, opstandelse, frelse)
Gudsopfattelse
ETISK DIMENSION
Det dobbelte kærlighedsbud
Næstekærlighedsbuddet
Jesu radikalisering af Loven – troen som frelse

OVERSIGT OVER PENSUM

GRUNDBØGER

Andreasen, E. m.fl.: ”Religion og kultur – en grundbog”, Systime 2002:

• s. 136-42: Kristendommens baggrund og historie (opsummeret i lærerproduceret film https://youtu.be/MYCL2b1v-Ts)

Madsen, L. m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime 2012

s. 59-62: De 3 hovedretninger
s. 79: Faktaboks om næstekærlighed
s. 267-268: Smarts 7 dimensioner

Wagner, H. m.fl.: ”Begrebsnøglen til religion”, Systime, 2017
• s. 43-44: Webers teori om karisma

ANDET MATERIALE

Den apostolske trosbekendelse

1 Mos 2,4b-3,24 (Adam og Eva + Syndefaldet)

2 Mos 35,1-3 (Overholdelse af sabbat)
3 Mos 11,1-8 (Loven om rene og urene dyr)

Luk 3,21- 4,44(Jesu dåb + fristelsen i ørkenen + Jesus som forkynder)
Mark 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
Mark 2, 23 – 3, 6 (Aksplukning på sabbat + helbredelsen af manden med den visne hånd)

Matt 5,21-30 +38-48 (Bjergprædikenen – uddrag)
Matt. 22,34-40 (Det største bud i loven)

Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)

Mark 14, 26-50;15,21-39; 16,1-20 (Jesu død og opstandelse)

Apostlenes gerninger kap. 2, v. 1-8, 12-15,22-24,29-33,36-47 (Pinsebegivenhederne)

Pedersen, A.R.: ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste”, www.kristendom.dk, 06.10.2015

Poulsen, M.L.: ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste” www.kristendom.dk, 09.10.2015

Hansen og Sindberg: "USA: historie, samfund, religion", Systime, 2015: s. 160-164m (Kreationisme og Intelligent design)

Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (tekst 6 i kristendom i nutid)

FILM

• ”5 skarpe om Jesus” DR.dk/undervisning, 2014 http://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe

• ”Natholdet” TV2, 28.10.2015: Om næstekærlighed https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw

• Relevante klip om nadver og dåb http://www.dr.dk/undervisning/religion/kristendom-0

HJEMMESIDER

Kreationismemuseet i Kentucky, USA: https://creationmuseum.org/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Civilreligion i USA

I forløbet har der været fokuseret på følgende

Introduktion til begrebet civilreligion
• Bellahs teori om civilreligion i USA
• Smarts 7 dimensioner (Hvad er en religion)

I analysearbejdet er der taget udgangspunkt i Bellahs teori og der har været særlig fokus på

GAMMELTESTAMENTLIG SYMBOLIK: Abrahams pagt med Gud, Det forjættede land, Moses som frelserskikkelse – perspektiveret til puritanerne, Thanksgiving og den amerikanske drøm

NYTESTAMENTLIG SYMBOLIK: Jesus’ offer, død og opstandelse – perspektiveret til den amerikanske borgerkrig , 11- september 2001 + Memorial Day (Lincoln: Gettysburgtalen – demokratiets fødsel ud af de dødes offer)

DET KARISMATISKE PRÆSIDENTEMBEDE:
Præsidenten som Guds udvalg
-karakteriseret vha. Webers teori om karisma og med perspektiv til Jesus som karismabærer

CIVILRELIGIØSE RITUALER
Ritualers funktion i civilreligion
Udvalgte ritualer er analyseret vha.
• Podemann Sørensens teori om kultdrama (myte-ritual)
• (Van Genneps model for overgangsritualer)
• Durkheims ritualteori (det kollektive og den fælles rus)

KOBLING TIL KRISTENDOMSFORLØB
Der er perspektiveret til følgende emner fra kristendomsforløbet
• Pagten mellem Abraham og Gud
• Moses og udvandringen fra Egypten
• Jesus som karismabærer

MATERIALER
Baggrundsviden

GADS religionsleksikon: Civilreligion

Begrebsnøglen s. 8-11 (Civilreligion)

Begrebsnøglen s. 34-35 (Karismatisk ledelse)

Tekster

Lincoln: Gettysburgtalen

Obama: Tiltrædelsestale, 2009

Statsborgerskabs-eden: “Naturalization Oath of Allegiance to the United States of America” Fra <https://www.uscis.gov/citizenship/learn-about-citizenship/the-naturalization-interview-and-test/naturalization-oath-of-allegiance-to-the-united-states-of-america>


KS-bogen s. 228-229 (Om puritanernes ankomst til USA)

Sange

Willie Nelsons "Living in the Promiseland" (1986) https://www.youtube.com/watch?v=G6lxpt8lzbo
'
Toby Keith: Courtesy of the Red, White and Blue (2002) https://www.youtube.com/watch?v=ruNrdmjcNTc

Lee Greenwoods "God Bless the USA" (1984)
Oprindelig video: https://www.youtube.com/watch?v=-KoXt9pZLGM
Brugt i Trumps  kampagne: https://www.youtube.com/watch?v=-GhKwhFwiA8


Billeder
Arlington National Cemetery (div. billeder)

Lincoln Memorial (div. billeder)

Amerikanske præsidenter (I situationer, hvor de fremstår karismatiske)

Filmklip

Nyhedsindslag fra Obamas indsættelse i 2009:
https://www.youtube.com/watch?v=1_UVZiPEM6o

Om statsborgerskabsceremonien:
https://www.youtube.com/watch?v=YuXwaK_4Saw
https://www.youtube.com/watch?v=kI4iPblnsU4

Super Bowl half time show 2002
https://www.youtube.com/watch?v=AWCWBcGQL_I
(se fra 04:25 - slut)

Bidens tale fra Memorial Day 2024
https://www.youtube.com/watch?v=kWgSF1Y0Y6I
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

HINDUISME

FOKUS

I forløbet har hovedfokus været på centrale forestillinger og ritualer i hinduismen herunder

• Filosofien om karma og genfødsel
• Kastesystemet
• Bhagavadgita – de tre frelsesveje
• Guderne og deres familie
• Tilbedelse af guderne
• Yoga og meditation
• Indien som helligt land og Benares som hellig by


MATERIALE

Poulsen, A.: ”Hinduismen”, Systime, 2012

Filosofien om karma og genfødsel: s. 29-34 + s. 121-126 (Tekst 1-5 )

Kastesystemet: s. 100-105 + s. 177-179 (Tekst 31+32 )

Bhagavadgita og de 3 frelsesveje: s. 35-39 + s. 126-132 (Tekst 6)

Guderne og tilbedelsen af dem: s. 40-42 , s. 56-60  + s. 148-149 (Tekst 16)

Yoga og meditation: s. 68-71

Indien som helligt land og Benares som hellig by: s. 61-67



FILM: 5 skarpe om hinduisme

FILM: uddrag fra tv-programmet "Sådan overlever du smerte" (32:42-46:00). (Filmen viser os nogle billeder fra Varanasi/Benares, og så møder vi også en hellig mand - en aghori sadhu - som har et helt særligt forhold til det med døden)

FILM: Uddrag fra programmet "Jordens hellige vidundere" (1:3) (minuttal 00:32:50 - 00:41:45), hvor man er på besøg i hindutemplet i London.

FILM: https://www.youtube.com/watch?v=H_YlHeRg_nc
(Kort guide til raja yoga)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer