Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Susanne Quist Sckerl
|
Hold
|
2023 fy-x (2x fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nyttig energi
I dette forløb har vi beskæftiget os med begreberne: Densitet, Nyttevirkning, effekt, indre energi, varmekapacitet, absolut temperatur, energikæde, Kinetisk energi, Potentiel energi, Kemisk energi og Strålingsenergi.
Materiale:
Aktiv Fysik C: 8-12 + 75-77
Elevforsøg:
Undersøgelse af energiforbrug i hjemmet
Nyttevirkning ved kogning af vand (induktivt rapportforsøg uden vejledning)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikrapport om nyttevirkning
|
25-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Faseovergange
I dette forløb har vi beskæftiget os med de tre tilstandsformers fast, flydende og gas, hvordan molekylerne bevæger sig og hvor tæt de er på hinanden, hvad overgangene mellem tilstandsformerne hedder, og med begreberne smeltevarme, fordampningsvarme og absolut temperatur.
Materiale:
Aktiv Fysik C: 21-23 + 77-79
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi og fremsyn
I dette forløb har vi beskæftiget os med disse begreber: vedvarende energi, fossile brændsler, kemisk energi, kerneenergi, brændværdi. Vi har også repeteret disse: atom, isotop, kemisk reaktion, molekyle. Vi har sammenlignet energiforbrug og industri i Brasillien og Danmark for at udvikle elevernes globale kompetencer indenfor fysik og naturvidenskab. Vi har også fået et indblik i hvordan fysik kan bruges i klimamodeller.
Vi har haft besøg af virksomheden Algicel, der bruger overskuds carbondioxid fra andre producenter til at fremstille fx fiskeoliekapsler
Materiale:
Aktiv Fysik C: 43-46. 53-55, 76-77, 82-83
Undervisningsmaterialer fra Globale Gymnasiers hjemmeside:
http://globalegymnasier.dk/fysik-baeredygtigt-energiforbrug-i-brasilien-og-danmark/
Podcasts:
https://www.zetland.dk/historie/s8q17qZE-m8q1B5QK-dc4f3 Concitus bud på et Danmark i fremtiden. Der arbejdes med et nyt BNP begreb.
https://www.ted.com/talks/kim_stanley_robinson_remembering_climate_change_a_message_from_the_year_2071?subtitle=en. Scifi historie, der ser tilbage på vors tid fra 2071.
Elevforsøg:
Brændværdi af peanut (videoaflevering med gennemgang af forsøg og beregninger)
Film:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/virksomhederiundervisningen/dmi_film.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering - peanuts forsøg
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd og bølger
I dette forløb så vi på basale bølgebegreber: frekvens, bølgelængde, svingningstid, udbredelseshastighed, brydning, refleksion, stående bølger og interferens. Vi så også på lydens fart, udbredelse, længdebølger og toner.
Materiale:
http://www.musikipedia.dk/lyd afsnit 1,2 og 3.
http://www.musikipedia.dk/interferens afsnit 1.
Aktiv Fysik C: 144-145, 133-135(indtil "Interferens") og 137(midt)-138
Elevforsøg:
- Praktisk træning i bølger om små optikforsøg og simpel bølgeforsøg med slinky, målebånd og tov
- Lydens fart m. klaptræ og målebånd (videoaflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lyd og bølger
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Laserlys
I dette forløb så vi på konstruktiv og destruktiv interferens, optisk gitter, og gitterligningen
Materiale: Aktiv Fysik C: 135-137
Elevforsøg: Bestemmelse af bølgelængde for laserlys (grupperapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikrapport om laserlys
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Atomer og Universet
I dette forløb så vi på ideen om atomet, periodesystemet, røntgenstråling, radioaktivitet, elektronen, atomets kerne, Bohrs atommodel, isotoper, protoner, schrødinger ligningen, neutronen, kvarker.
Vi har set på udviklingen af vores verdensopfattelse, herunder: solsytemet som det ser ud efter vores nuværende opfattelse, vandrestjerner, retrograd bevægelse, parallakse måling, geocentriske modeller, heliocentriske modeller, epicykler, Tycho Brahe, Kepler, Ptolommæus, Aristoteles og Keplers love,
Vi har også set på:
årstider, solhverv, jævndøgn, solformørkelse, måneformørkelse, månens fase og tidevand, på måling af afstande i universet, det kosmologiske princip, rødfoskydning, universets udvidelse, hubbles lov, universets dannelse og dets historie
Materiale:
Aktiv Fysik C: kap 3.1 s. 147-151
Aktiv Fysik C kap 2 s.139-141
Aktiv Fysik C: kap 3.4 s. 162-166 om årstidernes gang
Aktiv Fysik C: kap 3.6 og s. 173-177 om historien om vores verdensopfattelse
Aktiv Fysik C: kap 3 s..201-203 om solsystemet, keplers love
Aktiv Fysik C: s. 190-193 om universets udvidelse og s. 205-209
Filmen "Den bevægede Jord",
Film: From the big bang to the present day. https://www.youtube.com/watch?v=4eKIjkk0NV
Videoer om opdagelsen af atomets kerne:
https://www.youtube.com/watch?v=_uEFKG122dA
https://www.youtube.com/watch?v=XBqHkraf8iE
Naturvidenskab for alle: Astrobiologi- fra big bang til DNA s. 1-5
Elevforsøg:
Lysets fingeraftryk - identifikation af spektre til spektrallamper (portfolio)
Tyngdekraft (portfolio)
Tellurie øvelse (arbejdsark)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63705671652",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63705671652",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63705671652"
}