Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Andreas Bech
|
Hold
|
2022 ol-m (3m ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Drama: Medea
Basistekst: Euripides: Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech, Hans Reitzels Forlag 2016)
Temaer i læsningen:
- kønsroller
- barbari >< kultur
I alt ca. 70 siders kernestof læst
Perspektivering
- Jean Anouilh "Medea" et fransk skuespil oversat til dansk 1946, s. 49-55.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos: Odysseen
Basistekster:
"Homers Odyssé". Oversat af Otto Steen Due, Gyldendal 2002.
- I.1-110,
- VI.1-331
- IX.1-479
Perspektivmateriale:
- ”O Brother, Where art Though?” (brødrene Coen, 2000)
- Tegneserie om Odysseus af Ivar Gjørup + Disney/Anders And, ”Odyssands eventyr”
Tema:
Eposgenren (epiteter, patronymika, homeriske lignelser etc.).
Heltebegrebet.
Xenia-begrebet om gæstevenskabet.
Kultur vs. barbari
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
Arkaisk tid:
- Heratemplet i Pæstum (ca. 560 f.Kr.)
- Aphaiatemplet på Aigina (ca. 500 f.Kr.)
Højklassisk tid:
- Parthenon på Akropolis i Athen
- Niketemplet på Akropolis i Athen
- Erechtaion på Akropolis i Athen
Romersk tid:
- Colosseum
- Portunus-templet
- Pantheon
Perspektivering:
-Københavns byret
-Vor Frue Kirke
-Værnedamsvej 1, Frederiksberg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicismen
I dette forløb fokuserer vi på den stoiske etik, som den kommer til udtryk i Senecas breve til Lucilius. I læsningen taler vi om dyder og laster, det gode og onde, ligegyldigheder, synet på døden, rigdom og status. Vi arbejder med det stoiske syn på fællesskabet, guder og mennesker, om det naturlige og unaturlige. I perspektiveringen diskuterer vi, hvad stoicismen kan bidrage med i vores tid.
Kernetekster:
- Senecas breve oversat af Kell Commerau Madsen og Hans Gregersen
Brev 13, 47, 63, 82 (afsnit 5-14)
Perspektivtekster:
- Uddrag fra Martin Luther Kings tale "I have a Dream"
- Uddrag fra Svend Brinkmanns bog Stå Fast – et opgør med tidens udviklingstvang fra 2014, s. 7-8.
Øvrigt materiale:
- Dokumentar: Seneca om vrede fa CFU
- Dilemmaer til 'Den Stoiske Brevkasse' hentet fra Stine Pilgaards roman "Meter i sekundet" fra 2020.
- Stoisk filosofi med Niels Overgaard: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=3WyQzQMYQbQ&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Myter
Forløbet har haft fokus på mytens funktion og formål. Myterne er læst med fokus på sproglige virkemidler, karakteristik af personer og guder.
Basistekster:
Fra: "Ovids Forvandlinger", på danske vers af Otto Steen Due. Otto Steen Due og centrum 1989, 2.
udgave, 1. oplag 1996
- Verdensaldermyten (1. sang, vers 89-150)
- Apollo og Dafne (1. sang, vers 441-567)
- Ekko og Narcissus (3. sang, vers 390-510)
- Daedalus, Icarus, Perdix (8. sang, vers183-259)
- Erysichthon (8. sang, vers 738-878)
Perspektivtekster:
- Emily Cullen, Daphne's riposte 2019
Begreber:
-antropologi
-teologi
-kosmologi
-ætiologi
-deskriptiv
-normativ
-hybris og nemesis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64064966593",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64064966593",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64064966593"
}