Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Mads Fjeldvig Gammeltoft
|
Hold
|
2024 ma-n (1n ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger og lineære sammenhænge
Materialer
Matema10k, 3.udgave s. 35+116-118
+ egne noter
+ tavlenoter i klassenotesbogen
Indhold
Punkter i koordinatsystemet
Hvad er en graf?
y=ax+b og dens graf
funktionsbegrebet
betydningen af a og b
Forskrift ud fra to punkter + bevis
Lineære modeller, fortolkning af a og b
Lineær regression
Principper for ligningsløsning
Løse ligninger i hånden (førstegradsligninger, uden og med parentes)
Gange ind i parenteser
Anvendelse af ligninger til problemløsning
Løse ligninger grafisk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procentregning og renter
Materialer
Matema10k, 3.udgave
s. 50-71
Indhold
Regning med procent
Fremskrivningsfaktoren
At udregne procentændringer ved hjælp af fremskrivningsfaktor
Procentændring fra kort til lang periode - og omvendt
Gennemsnitlig procentvis ændring - forskellige procenter
Renters rente
Beregninger med kapitalfremskrivning
Mere om at udregne n i formlen for kapitalfremskrivning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielfunktioner
Materialer
Matema10k, 3.udgave s.137+141-152
+ Tavlenoter i notesbogen
Indhold:
Eksponentielle funktioner
Sammenhæng med Kapitalformlen
Regneforskriften
Beregning af a og b
Grafer for eksponentielle funktioner
Mere om fremskrivningsfaktoren
Fordoblingskonstant
Halveringskonstant
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv Statistik
Materialer
Matema10k, 3.udgave
s.244-251, uddrag af s.252-261
+ Tavlenoter i notesbogen
Indhold:
U-grupperet og grupperet datasæt
Middelværdi
Nedre kvartil, Median og øvre kvartil (kvartilsæt)
Kvartilbredde og variationsbredde
Outliers
Boksplot
Sumkurve og aflæsning af kvartilsæt (grupperet datasæt)
Boksplot og deskriptorer i Geogebra
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Geometri
Materialer
Matema10k, 3.udgave s.83-86, 103-104
+ Tavlenoter i notesbogen
Indhold
Ensvinklede trekanter
Retvinklede trekanter: Pythagoras sætning, Areal, Formlerne med sin(v), cos(v) og tan(v)
Vilkårlige trekanter, fem trekantstilfælde
Konstruktion i Geogebra
Enhedscirklen og sin(v) og cos(v)
cos(v)=hos/hyp og sin(v)=mod/hyp
Sinusrelationerne + Arealformlen med sinus + Cosinusrelationerne
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning
Materialer
Matema10k, 3.udgave s.269-280
+Tavlenoter i notesbogen
Indhold
Sandsynlighed = antal gunstige / antal mulige
Kast med terninger
Udfaldsrum, sandsynlighedstabel og sandsynlighedsfelt
"Både-og" princippet og "Enten-eller" princippet
Kombinationer
K(n,r) beregning med formel + anvendelse af Pascals trekant
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træning til Skriftlig eksamen
Træning individuelt og i par, via tidligere eksamenssæt + Abacus
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2. grads polynomier
Materialer
Egne noter
+ Tavlenoter i klassenotesbogen
Indhold
2. gradsfunktionen og parablen
Koefficienternes betydning for grafens udseende
Diskriminantens betydning for antal rødder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træning til Mundtlig eksamen
Individuel og gruppe træning på eksamens spørgsmål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64098693238",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64098693238",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64098693238"
}