Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf-n - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Mette Lise Gade Nielsen, Mona Tykgaard Mortensen, Susanne Quist Sckerl
Hold
2024 nf-n (
1n nf
,
1n nf-bi
,
1n nf-ge
,
1n nf-ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Havhave mv
Titel 2
Kost og sundhed
Titel 3
Klimaudfordringen og vandmiljø
Titel 4
Forløb#4 - repetition og eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Havhave mv
Kemifagligt indhold:
Stoffer og blandinger, adskillelse af stoffer, ioner og ionforbindelser herunder simple og sammensatte ioner, navngivning af ioner og ionfiorbindelser, afstemning af reaktionsskemaer, masse procent , opløselighed, opløsningsreaktioner, fældningsreaktioner,
Syrer, baser, syrebasereaktioner, pH, pH indikator
Materiale: Kend Kemien 1 2. udgave: s. 20-22, 29-31, 61-65, 66-67 (indtil Krystalvand), 69-76, 184-185
Elevforsøg:
Saltindhold i havvand v. inddampning. Havvandet var fra havhaven.
Bestemmelse af kalk i muslinger v syre tilsætning og observationer af vægtændring pga gasudvikling, Forsøg med BTB i vand efter at man har pustet med et sugerør i vandet.
Demoforsøg:
Heptan, diiod og vand
Ekskursion til havhaven sammen med biologi og NG 2 gange, her indsamles havvand og muslinger
Afleveringer:
Saltindhold i havvandet journal - 1 elevtime
Indhold af kalk i muslinger bestemt v syretilsætning rapport - 3 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Tang og muslinger.docx læs dokumentet og svar på spørgsmålene nederst på siden
Kend Kemien 1; sider: 20-22
wwf_opdag_havet_undervisning.pdf download den her.
Arbejdsspørgsmål til Økosystemers opbygning s.docx
Afsnit
Kend Kemien s. 29-31. Det vigtigste er at forstå hvad metoderne inddampning, ekstraktion og filtrering går ud på
Kend Kemien s. 61-65
Kristiansen, Kjær og Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 3. udg., GO; sider: 234-242
Vejr og klima fra vores verden 3.pdf
wwf_opdag_havet_undervisning.pdf
læs side 13-15 der hvor der står fotosynteseøvelse.
Vi samler op på portfolier og laver grupperapport vedr. besøg i havhave.
Kend Kemien s.66-67 (indtil "Krystalvand") 69-70,
3.2 Mennesket påvirker temperaturen
Fotosyntese øvelse forb.
I skal læse om energistrømme 3.3 side 17-20 og bruge dette arbejdspapir til lektienArbejdspapir til dagens lektie.docx
Læs Kend kemien s. 71-76
wwf opdag havet undervisning.pdf
Portfolio fra sidste modul
Havdyrs skeletter.pdf
wwf_opdag_havet_undervisning (2).pdf
Lektie er s 20-21 kulstofs kredsløb - brug tid på figur 4.1
Vi samler op på fotosynteseøvelsen og lærer om mikroskop og planteceller
Blåmusling (dissektion)
vi skal lave dissektion af blåmusling, kigge på plankton og lave demoforsøg med muslingers filtration og skrive rapport om blåmuslingers vækst i både 1. og 4. modul så lektie er at se filmen og vejledninger fra side 87- 95 i opdag havet
Arbejdsgrupper i dag.docx
samme lektie som i 1. modul
Kend Kemien 1 2. udgave s. 184 og 185
Læs side 14-15 i Biologi til tiden. besvar disse spørgsmål, når du læser lektien Arbejdsspørgsmål til biologi til tiden.docx
Kig på alle tidligere kemi portfolier. Udfyld så meget du kan af det, der evt mangler. Særligt den fra sidst nr 10 er vigtig.
Den termohaline cirkulation
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
biodiversitet i havhaven
30-08-2024
Saltindhold v inddampning
02-09-2024
Påvisning af CO2's betydning for temperaturen
20-09-2024
1nfotosyntese og respiration
27-09-2024
Dissektion af blåmusling
01-10-2024
muslingevækst
01-10-2024
Kalk i muslinger
08-10-2024
Projekt 1
05-11-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og sundhed
Kemifagligt indhold:
Vi har arbejdet med
- Periodesystemets opbygning
- Mængdeberegninger, atommasse, molarmasse, masse og stofmængde, beregninger på kemiske reaktioner
- atomets opbygning, og isotoper, periodesystemet,
- molekyler: elektronparbindinger og navngivning
elektronegativitet og bindingstyper
- alkaner, alkener, fedtsoffer og alkojoler - opbygning og egenskaber
koncentration, volume, diffusion, fortynding
- forbrændingsreaktioner herunder redox
Elevforsøg:
Fedt i chips (grupperapport)
Fortynding af saftevand (portfolio)
Opvarmning af magnesium (rapport)
Materialer fra Kend Kemien 1 2. udgave s.
84-86; 89-92; 104-110; 121-123; 125; 151-155; 169-179; 203-205; 223-225;
Afleveringer:
Fedt i chips (grupperapport) 3 elevtimer
Kemiopgaver (individuelt) 2 elevtimer
Opvarmning af magnesium (gruppe video aflevering) 3 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel. Lektie er at se denne film hjemme.
I modulet skal vi arbejde i laboratoriet med osmose og vi skal
Termohaline Cirkulation
I andre: Der skal laves kommentarspor til jeres videooptagelser fra fredag før ferien (forsøg med salt- og ferskvand samt koldt og varmt vand). Undersøg hvordan man kan tale hen over en video,.
Se disse to videoer og besvar lektiespørgsmålene
Stofmængde introduktion
Indholdet i videoen kan også læses i bogen hvis I hellere vil det: Kend Kemien s. 104-106
Osmose og diffusion – Biologividen
Vi arbejder videre med osmose og skriver portfolier
I skal læse Hvad er en mikroorganisme på side 142 og så skal I læse Den prokaryote celle på side 15. begge dele er i Biologibogen.
Mikroskopi – Biologividen, læs den her vejledning
I dette modul laver vi osmosejournal færdig og genbesvarer en opgave
Opgaver til 'arbejd selv modul'. Besvarelse skal ske i din egen del af notesbogen under 'portfolio'
Opgaver til besvarelse i modulet
vi afslutter cellebiologien og havhaven.
Mikroskopi – Biologividen
Ingen lektier
Kristiansen, Kjær og Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 3. udg., GO; sider: 104, 301-303
Se film og besvar spørgsmål - det er lektien
DRTV - Hvordan bliver jeg gravid?: Hvorfor kan vi ikke få børn?
Hvordan er livet på Afrikas Horn?
modul 1: Er befolkningsvæksten en udfordring på Afrikas Horn
Kend Kemien 1 2. udgave s. 151-155 og 223-225Vigtigste ting: Strukturformler for alkaner og opbygningen af fedtstoffer= triglycerider
Den demografiske transition
Den demografiske transition (tekst)
Befolkningspyramider
Demografiske Transition
Fedt i chips - med rapportvejledning -HF.docx
Husk kemibog og evt høretelefoner
Kend Kemien 1 2. udgave:
Hvad lever befolkingen på Afrikas Horn af.pdf
Vi skal i gang med kost og sundhed, læs side 19-23 (kroppens energibalance) i Biologi til tiden og tag bogen med.
Husk kemibog og evt høretelefoner hvis du lavede forsøg sidste gang.
læs s. 22-24 (de 8 kostråd)
Læs Kend Kemien 1 2. udgave
Besvar disse spørgsmål til lektien.docx Læs side 24 Fordøjelse til bord + fig på side 25.
Vi starter i S1, Lektie er at læse om kulhydrater, fedtstoffer og proteiner s.26-28.
Hvad lever de af på Afrikas Horn
ingen lektier
Er jordene på Afrikas Horn gode til dyrkning
Er jorden god at opdyrke
Spørgsmål til lektien
læs Motion og blodkredsløb s. 35-38 se også nedenstående film som lektie
biologi til tiden figurer - Søg Videoer
Samme lektie som til mandag. Læs og svar på spørgsmål til teksten
Video med demonstration af erosion i jord
Danmark og istiderne
Kend Kemien 1 s. 203-205 midt + s. 169-170 Afsnittet, der hedder "Omsætning i kroppen"Lektiespørgsmål, lav så mange i kan hjemme:Hvad betyder oxidation? Hvad betyder reduktion? Hvad er det, der overføres i en redoxreaktion? Prøv at skrive et reaktion
S 39.docx Læs side 38-40 i biologi til tiden, det handler om blodkredsløb og lunger. Brug disse spørgsmål når du læser lektien.S 39.docx
Anders Grosen, Lotte Jacobsen, Annemette Vestergaard Witt: NF-grundbogen, Lindhardt og Ringhof; sider: 66-69
nedbør NF-grundbogen.pdf
Kend Kemien s. 104-110 (indtil "Gasser"). Vigtige ord: stofmænge, mol, molarmasse, masse. Vigtigt eksempel, du skal sætte dig ind I selv der hjemme: Eksempel 6-2.
læs side 41-44 kondition og brug disse arbejdsspørgsmål
Geodetektiven OCR Klima .pdf
Færdiggør portfolio 22 fra sidst
læs side 44-46 om kondition i Biologi til tiden, medbring bog
Den video som I lavede i sidste modul, placeres under modulet d. 16/1 under fanen elevfeedback
læs faktasiderne om kulhydrater, proteiner og fedt s. 26-29
Afleveringsopgave skal afleveres til Susanne senest i dag i timen.
Der bliver ikke tid i timen til at arbejde på afleveringsopgaven
Der er ikke andre lektier end afleveringsopgaven til i dag.
2.1 Opgave om forbrænding og motion.docx prøv at løse denne opgave.
Hvor kommer vinden fra?
I skal læse fra s. 29 til side 34 (blodsukker og Diabetes)
Hvad spiser de på Afrikas Horn
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
planteplankton og muslingefiltration
21-10-2024
Video-aflevering
22-10-2024
arbejdsspørgsmål
28-10-2024
Osmose journal
04-11-2024
Cellebilleder med forklaring
11-11-2024
små øvelser i forb m. fordøjelse
17-12-2024
Fedt indhold i chips
18-12-2024
Rapport - teksturanalyse
20-01-2025
Kemi afleveringsopgave januar
27-01-2025
Test din Sundhed
04-02-2025
NF Projekt opgave 2
19-02-2025
Videoaflevering om opvarmning af Mg
28-02-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Klimaudfordringen og vandmiljø
Kemifagligt indhold:
Opløsning og fældning
Opløselighed
reaktionser med sofformler og ionreaktionsskemaer
Syre base reaktioner
hydroner, oxoinum og hydroxid
aktuel og formel koncentration
definition på pH, beregning af pH for en stærk syre, pH skalaen
organiske molekyler: aklaner, alkener, alkoholer, carboxylsyrer, aminer, fedtstoffer, aminosyrer, peptidbinding
fordururing af havene pga carbondioxid i luften, kulsyre
forbrændingsreaktioner
global opvarmning, drivhusgasser, CO2 fangst, Power to X
Elevforsøg:
Fældning med phosphat som vandrensning (portfolio)
Opvarmning af natron og ammoniumcarbonat - vægt observation uden mængdeberegninger (portfolio)
Materialer:
Kend Kemien 1 2. udgave s. 69-70, 75-76; 186-190
Isis - Global Opvarmning opslag 16
Videoer om Power to X og CO2 fangst:
https://www.youtube.com/watch?v=QpFItD8UY5I
https://www.youtube.com/watch?v=OpFxYXAaRWE
https://www.youtube.com/watch?v=nnFuTYzD67U
https://www.youtube.com/watch?v=qXt1m6vqZoc
Afleveringer:
Kemi afleveringsopgaver 1,5 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Teskt fra onenote om syrer og baser.pdf
Den globale opvarmning - Jordens klima
vi skal lige have et sidste organsystem og det bliver lungerne, så lektie er side 40 og 41 i Biologi til tiden - husk bogen.
Olie og gas dannelse
7.5 Dannelse af gas og olie | NaturgeografiGrundbogen C
Læs side 101-105 i Biologi til tiden, medbring bog
Se denne video om ionforbindelser, den varer 8 min
lektie 106-107 - vi skal repetere genetik og MN gennemgår proteinsyntesen før I skal læse den hjemme.
Øjenfarve genotype og fænotype.docx
styr på dominant/ recessiv, genotype/fænotype. homozygot/heterozygot.
ingen lektier
Lektie er siden150-153 i Biologi til tiden - tag bogen med.
Kristiansen, Kjær og Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 3. udg., GO; sider: 191-194, 269-276, 285-290
Fokusspørgsmål til lektien
2.1.2-Illustrationsforsoeg-Se-dit-eget-DNA-elever.pdf
Vi skal repetere genetik og proteinsyntese - Vigtigt I medbringer bog fordi vi sammen skal læse om fødevare produktion og landbrug. Lektie er ovenstående vejledning.
Kend Kemien 2 s. 186 til 190. Den grå kasse om kulsyre og boblebad er frivillig. Det vigtigste er 1) Hvad sker der i en syre base reaktion 2) Hvilke ioner er der flest af I en sur opløsning.3) Hvordan beregner man pH
Vi skal i gang med landbruget og repetere det vi har lært i genetikken medbring jeres bog læs side 163-167
øv dig på det kemi, du synes er svært, du får en kemiprøve i dag.
Kend Kemien s. 191-194
I skal læse fra side 169 - 172 fremtidens globale fødevare forsyning.
Hansen_Skovene skal beskyttes. I Geografisk Orientering, Juni 2024.pdf
global opvarmning ISIS nr 16 om CO2 den vigtigste drivhusgas.pdf
Tag gerne høre telefoner med for I skal se og høre videoer i timen
lektie er s. 172 fremtidens globale fødevare forsyning til og med side 175. læs også mutationer på side 162
Stop læsning ved afsnit: geografisk variation
www.biotechacademy.dk
læs ovenstående link ( til øvelser i klassen) og besvar mine arbejdsspørgsmål, som er vedhæftet her.
Arbejdsspørgsmål til GMO i landbruget.docx
www.dr.dk
Færdiggør opgaven: "Vand er en livsnødvendighed" fra sidste modul.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 - repetition og eksamen
Indhold
Kernestof:
Blodsukkermålinger og lille gruppejournal, Vi har arbejdet med stoffet, men medbring bog og læs side 29-34 igen se gerne i onenote under styr på blodsukkeret
Tabel til blodsukkermålinger.docx
Det her modul er omlagt skriftlighed, så hvis I har afleveret de 2 rapporter der ligger under opgaver - behøver I ikke komme - jeg kommer under alle omstændigheder. - jer der ikke var der sidst kom og få hjælp. _ skriv en lectiobesked på vegne af hel
Ingen lektier
Kom jeg giver kaffe og kage - og vi snakker eksamenstræning, altså jeres studievejleder, som lige vil give jer nogle ord med på vejen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64098781529", "T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64098781529", "H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64098781529" }