Holdet 2024 nf-p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Christian Maaløv Andreasen, Jan Birk-Jørgensen, Lene Brink Magnussen
Hold 2024 nf-p (1p nf, 1p nf-bi, 1p nf-ge, 1p nf-ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1- Det vigtige vand - NF-biologi
Titel 2 UVB Geografi
Titel 3 Tema 2 - Kost, motion og sundhed - NF-Biologi
Titel 4 Sex og hormoner - Særfagligt biologiforløb
Titel 5 Tema 3 - Energi og Klima - NF-Biologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1- Det vigtige vand - NF-biologi

I dette forløb blev de grundlæggende fagtermer i økologien gennemgået.
Økosystemers opbygning og primærproducenternes rolle i økosystemet blev gennemgået, herunder planternes opbygning og fotosyntese.
Vi så på vækst og konkurrence, samt eutrofiering og iltsvind.
Der var et besøg på et rensningsanlæg, som en tværfaglig aktivitet.


Materialer:
Biologi til Tiden 2. udgave: side 21, 119-124, 126-129, 137-39

NF-grundbogen, Lindhardt og Ringhof: side 87-91


Eksperimenter:
Dyreceller forsøg
Planteceller forsøg
Læbeceller forsøg
Fotosyntese og respiration
Ekskursion til et økosystem (skoven)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese og respiration 27-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 UVB Geografi

Undervisningsbeskrivelse


Termin Maj-juni 2014/25
Institution Svendborg Gymnasium
Uddannelse HF
Fag og niveau Naturvidenskabelige faggruppe – Geografi C
Lærer(e) Jan Birk-Jørgensen (JBJ)
Hold 1P


Oversigt over gennemførte undervisningsforløb i faget
Forløb 1 Det vigtige vand – Fedtemøg
Forløb 2 Kost og sundhed - Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Forløb 3 Energi og Klima



Forløb 1 - Det vigtige vand – Fedtemøg
Forløbets indhold og fokus
I geografi arbejder vi med problemstillingen. Er der andet end min badetur, der bliver ødelagt af fedtemøg og iltsvind - og hvad kan vi gøre for at forhindre eller mindske problemet?

Forløb med fokus på det hydrologiske kredsløb og dets betydning for transporten af næringsstoffer til det nære havmiljø og problematikkerne i forhold til fedtemøg og iltsvind.

Særligt fokus på:
- Relativ og absolut luftfugtighed
- Nedbørsdannelse og de tre nedbørstyper.
- Globale og lokale nedbørsforhold
- Flodens landskab (fluvialmorfologi)
- Vandløbets tre stadier
- Erosion, transport og aflejring
- Den menneskeskabte flod
- Vandløbsundersøgelse.
- Landbruget påvirkning af vandløbet.
- Kvælstofkredsløbet.
- Grundvandsdannelse og drikkevand




Faglige mål
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra geografi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Indsamle, vurdere og anvende geografifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.

Kernestof
Fællesfagligt
- Naturvidenskab i elevernes hverdag
- Miljø og bæredygtighed
- Stoffer, materialer og produkter.
Geograf
- Vejrforhold og vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
- Natur- og menneskeskabte stofkredsløb


Anvendt materiale.
Kernestof.
NaturGeografi C - Kapitel 4 - Hydrologi - Side 83 til 84 tilpasset
Hvorfor regner det - NF grundbogen side 66-69
Grundvandstekst og grundvandsforurening fra vandetsvej.dk - 5 normalsider
Hvordan påvirker landbruget Danske åer?  - 3,5 normalsider
Det fluviale landskab - Naturgeografi C - side 116-119
Naturgeografi grundbogen C - 4.5 Beskyttelse og udnyttelse af vandressourcen. 4 normalsider.

Video.
Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare? DRtv.

Supplerende stof.
Klar til sommer-dukkerten_ Fedtemøg breder sig langs de åbne kyster _ Indland _ DR.pdf   -  2 normalsider.
Den naturvidenskabelige metode  - 1,5 normalsider

Omfang samlet: 22,5 sider
Omfang tid: 11 moduler = 17,4 timer

Arbejdsformer Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, GIS analyser, forsøg mm.

Øvelser:
Beregning af skyhøjde
Beregn dit vandforbrug
Kortanalyser (GEUS) - Hvordan er grundvandet i vores område?
Kortanalyser (GEUS) – Hvor kan der findes lavbundsjorder til udtagning lokalt?
Undersøgelse af Water footprint

Forsøg:
Permeabilitets forsøg
Undersøgelse af et vandløbs processer i sand


Forløb 2
Mad og Sundhed – Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Forløbets indhold og fokus
I geografi arbejder vi med problemstillingen. Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Forløb med fokus på demografi, og sultproblemer på Afrikas Horn. Der undersøges årsager indenfor følgende områder; klimatiske, demografiske, erhvervsmæssige forhold, nedbørsforhold, jordbundsforhold, klimaændringers betydning.


Særligt fokus på:
- befolkningsforhold og demografisk transition
- befolkningstilvækst
- lokaliteten på Afrikas Horn i form af topografi, klima og jordbundsforhold
- erhvervsformer og dominerende erhverv
- landbrugssystemer på Afrikas Horn
- jordbund og forvitring
- jordforringelse
- nedbørsforhold og dannelse på Afrikas Horn
- atmosfærisk tryks betydning på nedbørsdannelse
- klimazoner på Afrikas Horn
- den intertropiske konvergenszone (ITK) og solens zenitbane
- tørtid og regntid
- klimatilpasning og resilliens



Faglige mål
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra geografi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Indsamle, vurdere og anvende geografifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.

Kernestof
Fællesfagligt
- Naturvidenskab i elevernes hverdag
- Sundhed og levevilkår
- Miljø og bæredygtighed
- Stoffer, materialer og produkter.
Geograf
- vejrforhold, klima, klimaændringer
- Jordens og landskabernes processer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden


Anvendt materiale.
Kernestof.
"Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?", S. 178- 196 + 200-205 i GEOdetektiven
Demografiske transitionsmodel - Naturgeografi - Vores verden - Side 306-310

Supplerende stof.
Videoer.
1) Globalt udviklingsmål: Adgang til nærende mad https://www.youtube.com/watch?v=03JAHTe6Mio&ab_channel=VerdenidineH%C3%A6nder
2) Globalt udviklingsmål: Anstændige jobs og økonomisk vækst: https://www.youtube.com/watch?v=8ps6yr2IQjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
3) Overpopulation: https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
Globalt udviklingsmål: Livet på land https://www.youtube.com/watch?v=-ZbMirEktjA&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
4) Er Jordene gode til dyrkning? https://www.youtube.com/watch?v=K3MqsmrF17k&ab_channel=CasparleFevreNielsen
5) Erosionsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=im4HVXMGI68&ab_channel=funsciencedemos
6) Globalt udviklingsmål: Rent vand og sanitet https://www.youtube.com/watch?v=ln_XaxNJ764&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling
7) Globalt udviklingsmål: Klimaindsats https://www.youtube.com/watch?v=p4L_yIKhN9I&ab_channel=Verdensm%C3%A5leneforb%C3%A6redygtigudvikling

Omfang samlet: 25 sider
Omfang tid: 9 moduler = 14,2 timer

Arbejdsformer Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, GIS analyser, forsøg mm.

Øvelser:
- Øvelser med befolkningspyramider.
- Jordforringelse og skovrydning på Afrikas Horn
- Klima og vegetation på Afrikas Horn.
- Er klimaforandringerne skyld i, at de sulter på Afrikas Horn?

Forsøg/undersøgelser:
- Hvad lever man af i andre land rundt om i Verden?
- Erosions analyse af beplantet og ubeplantet jorder.
- Høj- og lavtryk i en flaske.
- Luftcirkulation
- Undersøgelse af sedimentprøver fra Danmark og Somalia.


Forløb 3 - Energi og Klima
Forløbets indhold og fokus
I geografi arbejder vi med problemstillingen. Hvordan påvirker vores energiforbrug klimaet og hvad kan vi gøre for at mindske vores påvirkning.

Forløb med fokus på energiløsninger og deres påvirkning af klimaet.


Særligt fokus på:
- Fortidens og fremtidens klima
- Strålingsbalancen
- Drivhusgasser og drivhuseffekten
- Figurtegning, Figurforståelse og figurfremlæggelser
- Albedo og solindstrålingsvinklen
- Det nuværende energiforbrug
- Kulstofkredsløbet
- Dannelse af gas og olie indvending
- Klimamål og bæredygtighed
- Plastik
- Vedvarende energi og CCS
- Hvorfor smelter isen i Arktis og
- Havstrømme og dybhavspumper



Faglige mål
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra geografi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Indsamle, vurdere og anvende geografifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.


Kernestof
Fællesfagligt
- Naturvidenskab i elevernes hverdag
- Miljø og bæredygtighed
- Ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
- Stoffer, materialer og produkter.
Geograf
- klimaændringer
- Jordens og landskabernes processer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed



Anvendt materiale.
Kernestof.
- NaturgeografiGrundbogen C
o 3.1. Fortidens og fremtidens klima
o 3.2 Mennesket påvirker temperaturen
o 7.1 Det nuværende energiforbrug
o 7.2 Begrænsede oliereserver
o 7.3 Problemet ved fossil energi
o 7.5 Dannelse af gas og olie
o
- Hvorfor smelter isen i Arktis? – GEOdetektiven – side 63-67
- Bæredygtighed – Mennesket og naturvidenskaben – side 82-89
- https://klimaleksikon.dk/opslag/albedo
- https://drive.google.com/file/d/1zWtEfI1OdU2DkYGOyEj3jRUYFiA6jfHB/view
- https://faktalink.dk/emner/baeredygtighed-og-gron-omstilling#introduktion
Videoer
- https://youtu.be/QDofDdH-aUI

Supplerende stof.
- NaturgeografiGrundbogen C
o 7.7 Solenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=554
o 7.8 Vandenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=577
o 7.10 Vindenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=579
o 7.11 Geotermi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=581
o 7.12 Bioenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=580
Programmer.
- https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/greenhouse/latest/greenhouse.html

Omfang samlet: 42,5 sider
Omfang tid: 14 moduler = 22,1 timer

Arbejdsformer Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, fremlæggelser, forsøg mm.

Øvelser:
- Globale klimaændringer data undersøgelse
- Figurtræning
- Beregning af energikilder og kuldioxidudledning.
- Undersøgelse af sæsonvariationer af CO2 indholdet i atmosfæren
- Klimamål og bæredygtighed
- undersøgelse af olie i hverdagen.

Forsøg:
- Bestemmelse af den aktuelle strålingsbalance
- Solindstrålingsvinkel og albedo
- Olies migration i sand og vand
- Indvinding af olie fra kalk
- Dybhavspumpe forsøg + Densitet og salinitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2 - Kost, motion og sundhed - NF-Biologi

I dette forløb så vi på kostens sammensætning og dets betydning for ens sundhed.
Enzymernes rolle i fordøjelsen blev gennemgået og hormoner blev introduceret som reguleringsmekanisme for blodsukkerniveauet.
Cellens energiproduktion (respiration) blev også gennemgået og i den forbindelse så vi på blodkredsløbet og gasudveksling i lungerne.

Materiale:

Biologi til Tiden 2. udgave side 22-50

Forsøg:
Nedbrydning af stivelse
Dissektion af svinehjerte
Måling af blodtryk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
alkoholers opløselighed 14-11-2024
Motion, træning og et sundt hjerte 12-01-2025
Modul 7 - Forsøg 28-01-2025
Fællesfagligt projekt tema 2. 31-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Sex og hormoner - Særfagligt biologiforløb

I dette forløb blev fordele og ulemper ved hhv kønnet og ukønnet formering præsenteret.
Vi arbejdede med kønskarakteristika og kønshormoner og vi så på hormonel regulering og feedback-mekanismer.
Forskellige præventionsformer blev også behandlet.

Materiale:
Biologi til Tiden 2. udgave. Side 63-85
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Tema 3 - Energi og Klima - NF-Biologi

I dette forløb så vi på konsekvenserne af CO2-udledning på miljøet.
Som forsøg på at mindske konsekvenserne af vores energiforbrug så vi på hvordan bioethanol fremstilles. Som en del af dette så vi på mikroorganismers energiproduktion og vækst under forskellige betingelser og på enzymers generelle opbygning og funktion.
Gensplejsning og GMO som optimering af enzymproduktion blev også inddraget.


Materiale: Biologi til Tiden: Side 144-149 + 154-157 + 172-181


Eksperimenter:
Gensplejsning på papir
Produktion af bioethanol
Destillation af bioethanol
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af Modul 4 - forsøg om Solindstrålingsv 12-03-2025
Forsøg: Indvinding af olie fra kalk 09-04-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde