Holdet 2024 nf-q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anders Bøgh Størup, Jens Christian Rasmussen, Magnus Peter Kjersgaard
Hold 2024 nf-q (1q nf, 1q nf-bi, 1q nf-ge, 1q nf-ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand
Titel 2 Sundhed
Titel 3 Energiproduktion
Titel 4 Genetik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand

Eksperimenter:
Påvisning af fotosyntese og ånding (= respiration)
Vandløbsundersøgelse
Rensningsanlæg (teoretisk)

Fokus:
Cellers opbygning, Økosystem, respiration, fotosyntese, BPP = NPP+R, Næringsstoffer,
Fødekæder (fødenet): græsningsfødekæde, nedbryderfødekæde, iltning af vand, vandlevende dyr, vandløbsundersøgelse, Organiske stof i åen, rensningsanlæg, næringsfattig sø, næringsrig sø,
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sundhed

Eksperimenter:
Nedbrydning af protein
Eftervisning af spytamylase
Blodsukkerregulering


Fokus:
BMI, risikofaktorer ved fedme, kroppens energibalance, kroppens energiforbrug, kosten energiindhold, beregning af energi i et måltid. Opbygningen af: fedt, kulhydrat, protein
Fordøjelsessystemets opbygning, enzymer, blodsukkeret, insulin.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energiproduktion

Eksperimenter:
Gæring af æblejuice
Forsuring af verdenshavene og påvirker forsuring havdyr (samlet eksperiment)
Biodiversitets - indsamling af dyr
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Genetik

Eksperiment:
Er dit liv bittert - Test for smagen af bitterstof
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer