Titel
3
|
3. tema: Klimaudfordringen
BIOLOGI. Holdet har arbejdet med:
Cellers opbygning, struktur og celledelinger. Reproduktion, ukønnet og kønnet. Menneskets kønsorganers opbygning og funktion. Præventionsformer. Klamydia.
DNA, gener, kromosomer. Proteinsyntese og mutationer.
Genetiske grundbegreber. Forædling og genmodificering af afgrøder, crispr.
Vejledninger til journaler og rapporter:
Mitoser i rødløg
Mikroskopering af celler
Ekstraktion af DNA i jordbær
Proteinsyntese, tørforsøg
Forsøg med majs
Kernestof og supplerende stof:
Biologi til tiden: 13-15, 63-65n, 72-73, 75, 78-82, 85, 101-103, 106-107, 150-153
Bioteknologi A, bind 2, Nucleus 2018, side 310-311, 315-317, 326-327
https://grundbogibioteknologi1stx.systime.dk/?id=227 (Bønner)
https://grundbogibioteknologi1stx.systime.dk/?id=226 (Kartofler)
Biologi til tiden, side 179 (Cassava)
Relevante sider om prævention fra sexogsamfund.dk, samt BiotechAcademy.dk
TV-dokumentar: ”Kærlighedens mirakel” ligger på mitCFU.dk
Relevante dele af Sexogsamfund.dk
KEMI
Indhold:
Alkaner og deres opbygning, navngivning af alkaner, strukturisomeri, forbrændingsreaktioner, alkoholer og deres opbygning, bestemmelse og sammenligning af energiindhold i alkaner og bioethanol.
Kernestof:
H. Parbo mfl., 151-156, 160-162, 167-170
Anders Grosen mfl., NF-grundbogen, Lindhardt og Ringhof, 2014, s. 163-169.
Kim R. Kristiansen, G Cederberg, AURUM Kemi for Gymnesiet 1,L&R uddannelse, s. 154-156
Eksperimentelt arbejde:
Energi fra forbrænding (R)
Forbrændingsreaktioner med fossile brændsler (D)
Anvendte videoer/Supplerende stof:
Alkaner-simple carbonhydrider https://www.youtube.com/watch?v=ZPTwJVrZuK8&t=31s
Hvad er problemet (global opvarmning) https://www.youtube.com/watch?v=X5M9NXzhKz4
Bioetehanol - CO2 neutralitet https://www.youtube.com/watch?v=9uH1eNT-8Cs
Forbrændingsrektioner https://www.youtube.com/watch?v=kMHynGq_lwM
CO2-fangst https://www.youtube.com/watch?v=OpFxYXAaRWE
Hvad er Power to X https://www.youtube.com/watch?v=qXt1m6vqZoc
Geografi.
Forløb 3 - Energi og Klima
Forløbets indhold og fokus
I geografi arbejder vi med problemstillingen. Hvordan påvirker vores energiforbrug klimaet og hvad kan vi gøre for at mindske vores påvirkning.
Forløb med fokus på energiløsninger og deres påvirkning af klimaet.
Særligt fokus på:
- Fortidens og fremtidens klima
- Strålingsbalancen
- Drivhusgasser og drivhuseffekten
- Figurtegning, Figurforståelse og figurfremlæggelser
- Albedo og solindstrålingsvinklen
- Det nuværende energiforbrug
- Kulstofkredsløbet
- Dannelse af gas og olie indvending
- Klimamål og bæredygtighed
- Plastik
- Vedvarende energi og CCS
- Hvorfor smelter isen i Arktis og
- Havstrømme og dybhavspumper
Faglige mål
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra geografi.
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- Indsamle, vurdere og anvende geografifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Kernestof
Fællesfagligt
- Naturvidenskab i elevernes hverdag
- Miljø og bæredygtighed
- Ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
- Stoffer, materialer og produkter.
Geograf
- klimaændringer
- Jordens og landskabernes processer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Anvendt materiale.
Kernestof.
- NaturgeografiGrundbogen C
o 3.1. Fortidens og fremtidens klima
o 3.2 Mennesket påvirker temperaturen
o 7.1 Det nuværende energiforbrug
o 7.2 Begrænsede oliereserver
o 7.3 Problemet ved fossil energi
o 7.5 Dannelse af gas og olie
o
- Hvorfor smelter isen i Arktis? – GEOdetektiven – side 63-67
- Bæredygtighed – Mennesket og naturvidenskaben – side 82-89
- https://klimaleksikon.dk/opslag/albedo
- https://drive.google.com/file/d/1zWtEfI1OdU2DkYGOyEj3jRUYFiA6jfHB/view
- https://faktalink.dk/emner/baeredygtighed-og-gron-omstilling#introduktion
Videoer
- https://youtu.be/QDofDdH-aUI
Supplerende stof.
- NaturgeografiGrundbogen C
o 7.7 Solenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=554
o 7.8 Vandenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=577
o 7.10 Vindenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=579
o 7.11 Geotermi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=581
o 7.12 Bioenergi - https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=580
Programmer.
- https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/greenhouse/latest/greenhouse.html
Omfang samlet: 42,5 sider
Omfang tid: 14 moduler = 22,1 timer
Arbejdsformer
Der er i løbet af forløbet anvendt forskellige arbejdsformer; klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, data indsamling, fremlæggelser, forsøg mm.
Øvelser:
- Globale klimaændringer data undersøgelse
- Figurtræning
- Beregning af energikilder og kuldioxidudledning.
- Undersøgelse af sæsonvariationer af CO2 indholdet i atmosfæren
- Klimamål og bæredygtighed
- undersøgelse af olie i hverdagen.
Forsøg:
- Bestemmelse af den aktuelle strålingsbalance
- Solindstrålingsvinkel og albedo
- Olies migration i sand og vand
- Indvinding af olie fra kalk
- Dybhavspumpe forsøg + Densitet og salinitet.
|