Holdet 2024 fy-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Rasmus Thoft Pedersen
Hold 2024 fy-c (1c fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 00 - Om fysik C
Titel 2 01+02 - Fysikens grundbegreber og beregninger
Titel 3 03 - Energi
Titel 4 04 - Det Heliocentriske Verdensbillede
Titel 5 05 - Den nære Astronomi
Titel 6 06 - Bølger og lyd
Titel 7 08 - Bølger og lys
Titel 8 07 - Atomer og varme
Titel 9 09 - Universet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 00 - Om fysik C

I forløbet er bogen "BasisFysik C. Kernestoffet" anvendt: https://basisfysikckernestoffet-haase.praxis.dk/2

Der er i undervisningen mellem forskellige arbejdsformer, herunder tavleundervisning, brug af videoer (lavet af både underviser og andre relevante kilder), opgaveløsning, fremlæggelser for klasse og i grupper, formidlingsopgaver (herunder tegne-øvelser), øvelser i laboratorie, mv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 01+02 - Fysikens grundbegreber og beregninger

Begreber og emner der er arbejdet med:

-At stille naturvidenskabelige spørgsmål og finde naturvidenskabelige svar

-Størrelser: Det der kan måles

-Enheder: Det vi måler størrelserne med

-Meget store og meget små tal: 10-talspotenser

-Præfikser

-Om at omregne enheder.

Perspektiverende stof:

-Fermi-paradokset (og udregning af antal planeter i Mælkevejen).



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 03 - Energi

Begreber og teoretiske emner:

-Energi (måles i Joule)

-Energityper (Potentiel, kinetisk, (mekanisk), elektrisk, kemisk og termisk energi)

-Energibevarelse

-Energikæder

-Energikvalitet

-Effekt (måles i Watt=Joule/s)


Perspektiverende stof:

-Power to X og bioethanol

-Beregning af bremselængde for en bil


Eksperimentelt og undersøgende arbejde:

-Omdannelse af energi for skater på rampe (virtuelt undersøgelse)

-Nyttevirkning ved opvarmning af vand med elektrisk energi (elkedel, mikroovn, gryde på kogeplade).

-Nyttevirkning ved opvarmning med kemisk energi (afbrænding af peanut).



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04 - Det Heliocentriske Verdensbillede

Begreber og teoretiske emner:

-Det heliocentriske verdensbillede og det geocentriske verdensbillede.

-Mars´ retrograde bevægelse

-Udregninger af:
   -Jordens rotationshastighed ved ækvator og Danmark.
   -Jordens hastighed i sit kredsløb omkring solen
   -Solens hastighed i sit kredsløb i Mælkevejen.


Perspektiverende stof:

-Eratothenes opmåling af Jordens størrelse

-Filmen "Den Bevægede Jord"
-Herunder arbejde med historiske karakterer fra filmen og deres bidrag til henholdsvis det Heliocentriske og det Geocentriske verdensbillede

-Keplers love for planet (og komet)-bevægelse

-Tyngdekraften
Herunder udregning af tyngdekraften mellem genstande/planeter/stjerner.

Eksperimentelt og undersøgende arbejde:

-Fælles demonstration af en planet/komets ellipseformede bane vha. snor.

-Måling af Solens diameter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 05 - Den nære Astronomi

Begreber og teoretiske emner:

-Modeller og størrelsesforhold (udarbejdelse af model for solsystemet).

-Dagens og nattens længde over et år.

-Sommertid og vintertid

-Årstider for nordlig og sydlig halvkugle

-Sollysets indfaldsvinkel over et år.

-Polarcirkler og midnatssol

-Vendekredse og jævndøgn.

-Månens faser set fra Jorden.

-Måne- og solformørkelser.


Eksperimentelt og undersøgende arbejde:

-Udarbejdelse af "Model af solsystemet" i FAST skala (Hver gruppe elever beregnede størrelser og afstande for sol og udvalgte planeter, hvorefter dette samledes til en fælles model).

-Undersøgelse af lysets intensitet når afstand til stjerne/lyskilde varieres (afstandskvadratloven).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 06 - Bølger og lyd

Begreber og teoretiske emner:

-Om bølger generelt: Bølgelængde, frekvens, periode, hastighed og amplitude.

-Bølgeligningen

-Interferens mellem bølger

-Lydbølger er længdebølger og kan kun bevæge sig gennem stof/luft

-Menneskets hørelse: Frekvenser og lydstyrke (deciBell, dB).

-Fejlkilder og måleusikkerheder


Perspektiverende stof:

-Sådan virker øret


Eksperimentelt og undersøgende arbejde:

-Måling af lydens hastighed med stopur (udendørs).

-Måling af lydens hastighed med mikrofoner og elektronisk stopur (fælles i klassen).

-Hvilke frekvenser kan vi høre? Demonstration i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 08 - Bølger og lys

Begreber og teoretiske emner:

-Lysets hastighed

-Det elektromagnetiske spektrum

-Det synlige lys (farver og bølgelængder)

-Niels Bohrs atommodel, herunder:

    -Elektronskaller

    -Absorption og emission af fotoner ved elektronspring mellem skaller




Perspektiverende stof:

-Øjets tap- og stavceller (nattesyn- og farvesyn)

Eksperimentelt og undersøgende arbejde:

-Flammefarver: Efterprøvelse af hypotesen om at elektroner kan springe mellem skaller under absorption/emission af lys (fotoner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 07 - Atomer og varme

Begreber og teoretiske emner:

-Atomets partikler, opbygning og størrelse

-Densitet - herunder beregninger

-Varme og temperatur - herunder faseovergange mellem fast, flydende og gasform.


Perspektiverende stof:

-

Eksperimentelt og undersøgende arbejde:

-Hvor tykt er alu-folie? (tykkelse målt i mm og antal atomer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 09 - Universet

Begreber og teoretiske emner:

-Universets opbygning (galaxer -> stjerner -> planeter)

-Universet udvider sig (herunder Hubbles lov).

Kun bearbejdet med videogennemgang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer