Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Thoft Pedersen
|
Hold
|
2024 fy-c (1c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
00 - Om fysik C
I forløbet er bogen "BasisFysik C. Kernestoffet" anvendt: https://basisfysikckernestoffet-haase.praxis.dk/2
Der er i undervisningen mellem forskellige arbejdsformer, herunder tavleundervisning, brug af videoer (lavet af både underviser og andre relevante kilder), opgaveløsning, fremlæggelser for klasse og i grupper, formidlingsopgaver (herunder tegne-øvelser), øvelser i laboratorie, mv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
01+02 - Fysikens grundbegreber og beregninger
Begreber og emner der er arbejdet med:
-At stille naturvidenskabelige spørgsmål og finde naturvidenskabelige svar
-Størrelser: Det der kan måles
-Enheder: Det vi måler størrelserne med
-Meget store og meget små tal: 10-talspotenser
-Præfikser
-Om at omregne enheder.
Perspektiverende stof:
-Fermi-paradokset (og udregning af antal planeter i Mælkevejen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03 - Energi
Begreber og teoretiske emner:
-Energi (måles i Joule)
-Energityper (Potentiel, kinetisk, (mekanisk), elektrisk, kemisk og termisk energi)
-Energibevarelse
-Energikæder
-Energikvalitet
-Effekt (måles i Watt=Joule/s)
Perspektiverende stof:
-Power to X og bioethanol
-Beregning af bremselængde for en bil
Eksperimentelt og undersøgende arbejde:
-Omdannelse af energi for skater på rampe (virtuelt undersøgelse)
-Nyttevirkning ved opvarmning af vand med elektrisk energi (elkedel, mikroovn, gryde på kogeplade).
-Nyttevirkning ved opvarmning med kemisk energi (afbrænding af peanut).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04 - Det Heliocentriske Verdensbillede
Begreber og teoretiske emner:
-Det heliocentriske verdensbillede og det geocentriske verdensbillede.
-Mars´ retrograde bevægelse
-Udregninger af:
-Jordens rotationshastighed ved ækvator og Danmark.
-Jordens hastighed i sit kredsløb omkring solen
-Solens hastighed i sit kredsløb i Mælkevejen.
Perspektiverende stof:
-Eratothenes opmåling af Jordens størrelse
-Filmen "Den Bevægede Jord"
-Herunder arbejde med historiske karakterer fra filmen og deres bidrag til henholdsvis det Heliocentriske og det Geocentriske verdensbillede
-Keplers love for planet (og komet)-bevægelse
-Tyngdekraften
Herunder udregning af tyngdekraften mellem genstande/planeter/stjerner.
Eksperimentelt og undersøgende arbejde:
-Fælles demonstration af en planet/komets ellipseformede bane vha. snor.
-Måling af Solens diameter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05 - Den nære Astronomi
Begreber og teoretiske emner:
-Modeller og størrelsesforhold (udarbejdelse af model for solsystemet).
-Dagens og nattens længde over et år.
-Sommertid og vintertid
-Årstider for nordlig og sydlig halvkugle
-Sollysets indfaldsvinkel over et år.
-Polarcirkler og midnatssol
-Vendekredse og jævndøgn.
-Månens faser set fra Jorden.
-Måne- og solformørkelser.
Eksperimentelt og undersøgende arbejde:
-Udarbejdelse af "Model af solsystemet" i FAST skala (Hver gruppe elever beregnede størrelser og afstande for sol og udvalgte planeter, hvorefter dette samledes til en fælles model).
-Undersøgelse af lysets intensitet når afstand til stjerne/lyskilde varieres (afstandskvadratloven).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06 - Bølger og lyd
Begreber og teoretiske emner:
-Om bølger generelt: Bølgelængde, frekvens, periode, hastighed og amplitude.
-Bølgeligningen
-Interferens mellem bølger
-Lydbølger er længdebølger og kan kun bevæge sig gennem stof/luft
-Menneskets hørelse: Frekvenser og lydstyrke (deciBell, dB).
-Fejlkilder og måleusikkerheder
Perspektiverende stof:
-Sådan virker øret
Eksperimentelt og undersøgende arbejde:
-Måling af lydens hastighed med stopur (udendørs).
-Måling af lydens hastighed med mikrofoner og elektronisk stopur (fælles i klassen).
-Hvilke frekvenser kan vi høre? Demonstration i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
08 - Bølger og lys
Begreber og teoretiske emner:
-Lysets hastighed
-Det elektromagnetiske spektrum
-Det synlige lys (farver og bølgelængder)
-Niels Bohrs atommodel, herunder:
-Elektronskaller
-Absorption og emission af fotoner ved elektronspring mellem skaller
Perspektiverende stof:
-Øjets tap- og stavceller (nattesyn- og farvesyn)
Eksperimentelt og undersøgende arbejde:
-Flammefarver: Efterprøvelse af hypotesen om at elektroner kan springe mellem skaller under absorption/emission af lys (fotoner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
07 - Atomer og varme
Begreber og teoretiske emner:
-Atomets partikler, opbygning og størrelse
-Densitet - herunder beregninger
-Varme og temperatur - herunder faseovergange mellem fast, flydende og gasform.
Perspektiverende stof:
-
Eksperimentelt og undersøgende arbejde:
-Hvor tykt er alu-folie? (tykkelse målt i mm og antal atomer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
09 - Universet
Begreber og teoretiske emner:
-Universets opbygning (galaxer -> stjerner -> planeter)
-Universet udvider sig (herunder Hubbles lov).
Kun bearbejdet med videogennemgang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64101078026",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64101078026",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64101078026"
}