Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Oliver Flensted Urup
|
Hold
|
2024 sa-z (1z sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb: Identitet, ulighed og liv i Danmark
Grundforløbet har haft fokus på identitet og socialisation samt forskellige livsstile og levevilkår i Danmark.
Eleverne har arbejdet med begreber som socialisering, sanktioner og normer, livsstile og Minervamodellen samt to forskellige teoretiske perspektiver på identitetsdannelsen i det senmoderne samfund nemlig Thomas Ziehes teori om kulturel frisættelse, formbarhed, potensering, ontologisering og subjektivisering, samt Pierre Bourdieus teori om habitus, felter og kapitaler (økonomisk, social og kulturel kapital).
Eleverne har med baggrund i ovenstående lavet et selvstændigt feltarbejde, hvor de har undersøgt deres eget lokalområde med udgangspunkt i oplysninger fra conzoom.dk. Eleverne undersøgte ex. boligforhold, kulturelle tilbud, ferieformer, fritidsinteresser og indkomst. Produktet var en videoreportage med lyd og billeder/video.
I forbindelse med forberedelserne til feltarbejdet har eleverne arbejdet med samfundsfaglig metode - kvalitativ og kvantitativ.
Endvidere har der været fokus på ulighed - social og økonomisk ulighed. Vi har set nærmere på social arv inden for uddannelse og indkomst samt geografiske uligheder. Eleverne er desuden blevet introduceret for geni-koefficienten.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- kvantitativ og kvalitativ metode
Primær litteratur:
Luk samfundet op, 3. udgave, Columbus s. 26-28, 30-44 (herunder dele som læreroplæg), 74-77, 93-104, 150-154
Supplerende materiale:
Conzoom.dk
https://www.information.dk/debat/2022/01/unge-laases-fast-identitet-murer-frisoer-uanset-loen-jobsikkerhed
https://www.ae.dk/analyse/2021-04-i-det-rigeste-lokalomraade-tjener-de-fem-gange-mere-end-bunden
https://sogn.dk
Unges lave valgdeltagelse, Søren Hviid Pedersen: Debatfilm - Luk Samfundet Op
Partifilm om demokrati og medborgerskab: https://luksamfundetop.dk/kapitel-6/partifilm-om-demokrati-og-medborgerskab
Social arv i uddannelse: https://www.youtube.com/watch?v=m81LjsvnvHE&t=20s
Social arv i uddannelse: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2012/2012-08-07-unge-uden-uddannelse
Gini-koefficienten Danmark: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og deltagelse
Formål med forløbet:
Undervisningsforløbet er opbygget således at eleverne til sidst i forløbet skulle kunne diskutere hvorvidt vores demokrati er i krise. For at eleverne skulle kunne dette, kræver det at eleverne ved hvad demokrati er og hvordan det kan defineres. At de har en viden om, hvad politik er, hvordan det danske politiske system er opbygget samt hvordan vi som borgere kan få indflydelse på politik. Endvidere har vi arbejdet med partiadfærd samt hvilke politiske deltagelsesmuligheder vi borger har og vores rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, således at vi ikke risikerer at vores demokrati kommer i krise.
Primært kernestof:
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
• kvantitativ og kvalitativ metode
Følgende begreber, og emner gennemgås samt anvendes til undersøgelse samt diskussion;
- Styreformer
- Forskellige definitioner af demokrati
- Demokratiformer
- Demokratiopfattelser
- Hvad er politik
- Magtens tredeling
- Den parlamentariske styringskæde
- Politiske systemer
- Kernevælger og marginal vælgere
- Lovgivningsprocessen
- De 3 klassiske ideologier
- De ideologiske forgreninger
- Partiadfærd
- Politiske deltagelse
- Statsborger, medborger og modborger
- Rettigheder og pligter
Varighed:
10 moduler af 90 minutter.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Primær pensum:
• Dele af kapitel 5, 6 og 7 i Luk Samfundet Op! 3.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2017
Sekundær pensum:
• https://www.dr.dk/drtv/program/prins-christian-_-en-kongelig-rejse_414212
• https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
• https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
• https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/tal-og-fakta-om-folketinget#A9402FE6326146E3B047E8623BD7808F
• https://www.borgerforslag.dk/
• https://vimeo.com/563198697
• https://www.youtube.com/watch?v=6I5t7bFmrWc
• https://luksamfundetop.dk/kapitel-6/debatfilm
• https://www.information.dk/indland/2023/10/deprimerende-analyse-danskernes-tillid-politikerne-faldet-markant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kriminalitet
Formål:
Formålet er at eleverne skal have en forståelse af hvordan retssystemet fungerer i Danmark, eleverne skal også have en indsigt i hvilke sociologiske faktorer der kan bruges til at forklare kriminel adfærd. Eleverne skal kunne argumentere for hvordan man som samfund skal behandle kriminelle på et ideologisk plan.
Indhold:
Kernestof:
Sociologi:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle
Politik:
- Politiske partier og politiske ideologier
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Eleverne skal lære begreberne: Straffeloven, Indbrudskriminalitet, voldskriminalitet, hærværk, Engangslovovertrædere, Livsstilskriminel, Primær og sekundær socialisering, Økonomisk kapital, Social kapital, Kulturel kapital, Habitus, nyttig straf, retfærdig straf, resocialisering. Samt tre teorier om hvorfor individet begår kriminalitet: Kulturteorien, Motivations og Kontrol teorien.
Metode:
Forløbet vil afsluttes med en skriftlig opgave.
Materialer:
Primær pensum:
Bjørnstrup, V., T. Matthiesen og O. B. Skov (2018). Fra drengestreger til bandekrig - perspektiver på kriminalitet. København: Forlaget Columbus, s. 11-18, 20-25
Sekundær pensum:
Ravnkilde, L., 2012, ”Ret og rimelighed”, Systime, Tilgængelig: https://ret.systime.dk/?id=55
Kapitel 2.4, 2.6, 3.1.
Andersen, Iver, Houmark "KRIMINALITET BEGYNDER I BØRNEVÆRELSET", Ugebrevet A4, 1. oktober 2007
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/sociale-forhold/kriminalitet/doemte-personer
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-08-otte-kriminelle-familier-har-kostet-kommune-en-kvart-milliard
Fængslet i Grønland: https://www.dr.dk/drtv/se/kriminelt_-i-faengsel-i-groenland_406729
Case Martin "Dømt til kriminalitet": https://www.information.dk/moti/2015/05/doemt-kriminalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstaten
Formål med forløbet:
I forløbet "Økonomi: Har vi råd til velfærd?" kommer eleverne igennem en række forskellige tilgange, hvor de gennemgår og øver centrale økonomiske begreber og teorier, som overordnet er blevet brugt til at diskutere velfærdsstatens tilstand samt om vi i Danmark har en velfærdsstat eller en konkurrencestat.
Primært kernestof:
Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metode
- kvantitativ metode
Følgende begreber, og emner gennemgås samt anvendes til undersøgelse samt diskussion;
Definitioner af økonomi, Velstand vs. Velfærd, Ressourceknaphed, Marlows behovspyramide, Forskellige økonomier: markeds-, plan og blandingsøkonomi, Velfærdstrekanten, Velfærdsmodeller, Konkurrencestat, Økonomisk politik; finans-, penge-, og strukturpolitik.
Mikroøkonomi:
- Marked
- Varer og tjenesteydelser
- Udbud og efterspørgsel
- Prismekanisme
- Markedsligevægt
Makroøkonomi:
- Det økonomiske kredsløb
- Konjunkturudsving
- De økonomiske mål
Varighed:
Ca. 7 moduler af 90 minutter.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Pensum:
Primær litteratur:
- Kapitel 8 og 9 i Luk Samfundet Op! 3.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2017
Sekundær litteratur:
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2021/2021-07-07-hver-ottende-har-ikke-raad-til-at-rejse-paa-ferie
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-12-02-krisen-rammer-boern-fra-fattige-familier-haardt-maa-undvaere-maaltider-og-medicin
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-01-16-fakta-om-udgifter-til-velfaerd
- https://www.altinget.dk/artikel/269067-overblik-her-er-hovedpunkterne-i-finansloven-for-2023
- https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
- https://www.dst.dk/da/
- https://nyheder.tv2.dk/2011-04-06-her-er-velfaerdsydelserne
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47605
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64157988934",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64157988934",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64157988934"
}