Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Lene Norbert Glyager
|
Hold
|
2024 sa-y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Forskelligt liv i Danmark
Formålet:
I dette grundforløb gives en introduktion til de samfundsfaglige områder.
Forskellige aspekter af livet i Danmark undersøges med fokus på identitetsdannelse og socialisering i det senmoderne samfund. Eleverne tilegner viden omkring Thomas Ziehes teori om kulturel frisættelse, formbarhed, potensering, ontologisering og subjektivisering samt Pierre Bourdieus teori om habitus, felter og kapitaler (økonomisk, social og kulturel kapital). Med kendskab til kvalitativ som kvantitativ metode samt viden om det senmoderne samfund samt ulighed gennemføres en selvstændig undersøgelse af nærområder, som analyseres i relation til forskelle i økonomi, boligforhold, fritidsaktiviteter, kulturelle tilbud, uddannelse, alder og erhverv. Eleverne har præsenteret deres undersøgelser mundtligt og har aktivt integreret Minervamodellen, Conzoom og AE's klassesamfund.
Gennem dette forløb har eleverne opnået viden om ulighed i økonomi og uddannelse i Danmark samt undersøgt forskellige ideologiske og politiske perspektiver. De har individuelt vurderet forskellige udsagn om fordelings- og værdipolitik og har diskuteret og forholdt sig til perspektiver og holdninger, der adskiller sig fra deres egne. Desuden har eleverne opnået en viden om de forskellige velfærdsmodeller samt den danske velfærdsstat, hvordan denne modul kan være medvirkende til forskellige liv i Danmark samt hvordan den danske velfærdsstat finansieres.
Eleverne skulle blev afslutningsvis introduceret til emnet "Køn og ligestilling" og diskuteret en række udsagn som netop sætter dette tema i relation til deres egen trivsel og ungdomsliv.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Primært kernestof:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
- ligestilling mellem kønnene
- sociale og kulturelle forskelle
Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Økonomi:
- politiske ideologier
Metode:
- kvantitativ og kvalitativ metode
Fagbegreber:
- Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
- Socialisering
- Normer og sanktioner
- Livsstile og segmentering
- Thomas Ziehes teori om kulturel frisættelse, formbarhed, potensering, ontologisering og subjektivisering
- Pierre Bourdieus teori om habitus, felter og kapitaler (økonomisk, kulturel og social)
- Kvalitativ og kvantitativ metode
- Social og økonomiske ulighed i Danmark
- Det danske klassesamfund anno 2023
- Politiske ideologier - socialismen, konservatismen og liberalismen
- Rød og blå bloks syn på ulighed
- De 3 velfærdsmodeller
- Sociale ydelser
Varighed:
11 moduler af 90 min
Primær litteratur:
Brøndum, P. & T. B. Hansen. Luk samfundet op, 3. udgave. Forlaget Columbus, s. 26-28, 30-38, 74-77, 93-98 og 101-110
Supplerende materiale:
- https://www.dr.dk/drtv/se/kender-du-typen_-med-pindsvin-og-vinkaelder_398066
- https://www.youtube.com/watch?v=NpkXu-qd5Rs
- https://www.ae.dk/analyse/2021-04-i-det-rigeste-lokalomraade-tjener-de-fem-gange-mere-end-bunden
- https://www.conzoom.dk/da/danmark/kort
- https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000128830&rnd12=5Lidt
- https://luksamfundetop.dk/kapitel-4/debatfilm
- https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/la-der-vil-altid-vaere-ulighed-heldigvis
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47605
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og medborgerskab
Undervisningsforløbet er opbygget således at eleverne til sidst i forløbet skulle kunne diskutere hvorvidt vores demokrati er i krise. For at eleverne skulle kunne dette, kræver det at eleverne ved hvad demokrati er og hvordan det kan defineres. At de har en viden om, hvad politik er, hvordan det danske politiske system er opbygget samt hvordan vi som borgere kan få indflydelse på politik. Endvidere har vi arbejdet med partiadfærd samt hvilke politiske deltagelsesmuligheder vi borger har og vores rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, således at vi ikke risikerer at vores demokrati kommer i krise.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Primært kernestof:
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
• kvantitativ og kvalitativ metode
Følgende begreber, og emner gennemgås samt anvendes til undersøgelse samt diskussion;
- Styreformer
- Forskellige definitioner af demokrati
- Demokratiformer
- Demokratiopfattelser
- Hvad er politik
- Magtens tredeling
- Den parlamentariske styringskæde
- Politiske systemer
- Kernevælger og marginal vælgere
- Lovgivningsprocessen
- De 3 klassiske ideologier
- De ideologiske forgreninger
- Partiadfærd
- Politiske deltagelse
- Statsborger, medborger og modborger
- Rettigheder og pligter
- Er demokratiet i krise?
Varighed:
10 moduler af 90 minutter.
Materialer:
Primær pensum:
• Dele af kapitel 5, 6 og 7 i Luk Samfundet Op! 3.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2017
Sekundær pensum:
- https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=freedom+map+of+the+world&ie=UTF-8&oe=UTF-8#vhid=Mm1RIKds12YSRM&vssid=_KWQsZ_XZGa-Sxc8PwrLioAk_33
- https://pages.eiu.com/rs/753-RIQ-438/images/Democracy-Index-2023-Final-report.pdf?version=0&mkt_tok=NzUzLVJJUS00MzgAAAGR0D8YtwXRzyzygYrOKAhXG8u2_wkQeIY7m2byU7Z9MunqhHO-U8BTxLVDBWZRKFWOD43LrMZY
- https://gron.luksamfundetop.dk/5/kapitel-5/debatfilm/
- https://www.youtube.com/watch?v=mXk6tWsJt5I
- https://www.dr.dk/drtv/program/prins-christian-_-en-kongelig-rejse_414212
- https://www.youtube.com/watch?v=V006cblFqlI
- https://www.tvsyd.dk/folketingsvalg-2022/valgforsker-forklarer-derfor-er-rekordmange-vaelgere-utro
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
- https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/tal-og-fakta-om-folketinget#A9402FE6326146E3B047E8623BD7808F
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2023/2023-03-08-flere-kvinder-i-Folketinget
- https://www.ft.dk/da/folkestyret/regeringen/saadan-dannes-en-regering
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2023/2023-03-08-flere-kvinder-i-Folketinget
- https://www.youtube.com/watch?v=037_iiZEqyg
- https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
- https://www.borgerforslag.dk/
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05-30-saadan-paavirker-eu-din-hverdag-fra-morgen-til-aften
- https://www.youtube.com/watch?v=qXwM7eMUPCs
- https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-03-10-sf-formand-er-klar-til-at-oege-forsvarsudgifter-og-se-paa-ny-krigsskat
- https://www.youtube.com/watch?v=6I5t7bFmrWc
- https://luksamfundetop.dk/kapitel-6/debatfilm
- https://www.information.dk/indland/2023/10/deprimerende-analyse-danskernes-tillid-politikerne-faldet-markant
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring samt. bogen "Luk samfundet op".
-
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! 3. udgave, Columbus; sider: 108-115, 118-123, 125-129, 132-133, 138-142, 147-158
-
Stop ved afsnit 6.4 Valg og vælgere.
-
Læs lektien med fokus på hvad magtens tredeling er?
-
Læs s. 130-131 samt afsnit 6.4 s. 133-135 i Luk samfundet op
-
Når I læser siderne, så fokuser på de ord, som er fremhævet i teksten.
-
Læsefokusspørgsmål:
-
Hvis I tænker at 30 min i dag ikke er tid nok til at blive færdig, så skal I lave noget derhjemme.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Har vi råd til velfærd?
Formål med forløbet:
I forløbet "Har vi råd til velfærd?" kommer eleverne igennem en række forskellige tilgange, hvor de gennemgår og øver centrale økonomiske begreber og teorier, som overordnet skal bruges til at diskutere velfærdsstatens tilstand samt om vi i Danmark har en velfærdsstat eller en konkurrencestat og om vi i sidste ende har råd til den velfærd som velfærdsstaten i Danmark lige nu tilbyder sine borgere.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Primært kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Køn og ligestilling
Metode
- kvantitativ metode
Følgende begreber, og emner gennemgås samt anvendes til undersøgelse og diskussion;
Definitioner af økonomi
Velstand vs. Velfærd
Ressourceknaphed
Marlows behovspyramide
Forskellige økonomier: markeds-, plan og blandingsøkonomi
Den danske model
Velfærdstrekanten
Velfærdsmodeller
Konkurrencestat
Mikroøkonomi:
- Marked
- Varer og tjenesteydelser
- Udbud og efterspørgsel
- Prismekanisme
- Markedsligevægt
Makroøkonomi:
- Det økonomiske kredsløb
- Konjunkturudsving
- De økonomiske mål
Økonomisk politik; finans-, penge-, og strukturpolitik.
Varighed:
Ca. 10 moduler af 90 minutter.
Pensum:
Primær litteratur:
- Kapitel 8 og 9 i Luk Samfundet Op! 3.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2017, s. 174-216
Sekundær litteratur:
- https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/instruktionsvideoer
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/forbrug/forbrugsundersoegelsen
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2019/2019-01-16-fakta-om-udgifter-til-velfaerd
- https://www.berlingske.dk/politik/overblik-her-er-hovedpunkterne-i-finansloven?gaa_at=eafs&gaa_n=AVINqTwVT6HAlnMsRlrj9JrbKp-z7WWadfTCr10lKDpA-5X4XS_4X-lgx7nBnKcsQv8%3D&gaa_ts=6790ebbc&gaa_sig=_D1a4u-0-D2TnTpguRrysHm5SKRoLfb7aDOtE3ioOLrq3fh6l4PuNcLIRO3HK49xpQSrmrOxO68bZ7-De6qknA%3D%3D
- https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Danmarksstatistik&ie=UTF-8&oe=UTF-8
- https://ec.europa.eu/eurostat
- https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/3225
- https://www.danskerhverv.dk
- https://infomedia.dk
- https://www.vucdigital.dk/samf_okokreds/okosystem.html
- https://www.information.dk/indland/2022/12/overblik-vigtigste-punkter-nye-regeringsgrundlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kriminalitet og straf
Formål med forløbet:
Vi undersøger forskellige aspekter af kriminalitet og straf i Danmark - primært ud fra en sociologisk vinkel, men vi inddrager også økonomiske og politiske aspekter. Formålet er, at eleverne arbejder indgående med en samfundsfaglig problemstilling fra flere forskellige perspektiver og bliver i stand til at redegøre for, undersøge og diskutere både omfang, årsager og konsekvenser i forhold til kriminalitet og straf.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Primært kernestof:
Sociologi:
• Identitetsdannelse og socialisering
• Sociale og kulturelle forskelle
Politik:
• Politiske partier og politiske ideologier
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
• kvantitativ og kvalitativ metode
Centrale spørgsmål, som vi gerne vil besvare:
- Hvad er kriminalitet?
- Hvor meget kriminalitet er der i Danmark, og hvordan har udviklingen været?
- Hvordan måler vi kriminalitet? (fejlkilder, mørketal)
- Hvorfor bliver man kriminel? (kriminalitetsteorier)
- Hvem bliver kriminel? (baggrundsfaktorer som køn, alder, socialbaggrund og etnicitet)
- Hvad er radikalisering og hvorfor bliver nogle radikaliseret? (Radikaliseringsfremmende faktorer og mulige konsekvenser)
- Hvad koster kriminalitet dem danske stat?
- Hvordan er det danske retssystem bygget på?
- Hvordan straffer vi? (forskellige former for straf)
- Hvorfor straffer vi?
- Virker det at straffe? (recidivitet)
- Hvad mener partierne on straf? (retspolitik, repetition af værdipolitik og ideologier)
- Hvad skal vi gøre for at undgå/minimere kriminalitet?
Varighed:
9 moduler af 90 minutter.
Materialer:
Primær pensum:
- Bjørnstrup, V., T. Matthiesen og O. B. Skov (2018). Fra drengestreger til bandekrig - perspektiver på kriminalitet. København: Forlaget Columbus, s. 11-18, 20-25
- Smith, Eva (2012). Kriminalitet og retfærdighed. København: Forlaget Columbus, s. 85-88
- Ravnkilde, Lise (2012). Ret og rimelighed, kapitel om "Retssystemet i Danmark", "Forskellige typer af straf" og "Straf og etik - formålet med straf"
Sekundær pensum:
- Andersen, Iver, Houmark "KRIMINALITET BEGYNDER I BØRNEVÆRELSET", Ugebrevet A4, 1. oktober 2007
- Hjemme hos Mathias - En bro's Erkendelse, Adam og Noah: https://www.youtube.com/watch?v=a1im8MI9pK4
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/kvinder-klarer-sig-bedre-end-maend-i-17-ud-af-23-centrale-livsbegivenheder-der-er
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/sociale-forhold/kriminalitet/doemte-personer
- Case Mohammed om radikalisering: https://www.youtube.com/watch?v=UIDbP7pzWu4&t=17s
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-08-otte-kriminelle-familier-har-kostet-kommune-en-kvart-milliard
- https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-3/
- https://www.dr.dk/drtv/se/kriminelt_-forsvarer-i-mia-sevn_sagen_406728
- https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/gravid-kvinde-blev-snydt-af-sine-veninder-fik-taesk-af-otte-personer
- Case Ayman: https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art9876401/Ayman-p%C3%A5-19-%C3%A5r-Der-skulle-et-knivstikkeri-til-at-v%C3%A6kke-mig-%E2%80%93-f%C3%A6ngslet-gjorde-det-ikke?utm_campaign=politiken-morgen&utm_content=26-04-2024&utm_medium=email&utm_source=newsletter_redaktionel
- Case Martin "Dømt til kriminalitet": https://www.information.dk/moti/2015/05/doemt-kriminalitet
- Partiets hjemmeside og retsordførernes facebooksider angående retspolitik
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-08-otte-kriminelle-familier-har-kostet-kommune-en-kvart-milliard
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64158347176",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64158347176",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64158347176"
}