Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Nina Thomsen
|
Hold
|
2024 1g bk3 (1g bk3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Krop og køn
Formål og indhold:
Forløbet har handlet om kroppens udseende, udtryk og betydning i udvalgte perioder og stilarter. Forløbet har været tredelt, og de tre områder er: klassisk krop, abstrakt krop og samtidskrop.
Underforløbet om klassisk krop har haft renæssancekroppen som omdrejningspunkt, og eleverne har stiftet bekendtskab med renæssancens karakteristika med særligt fokus på de klassiske skønhedsidealer, herunder det idealnaturalistiske udtryk. Eleverne har arbejdet med forskellen på ”ideal” og ”realistisk”, og de har lavet skulpturanalyse, men fokus på formanalyse, Michelangelos ”David” og Polyklets ”Spydbæreren”, og de har selv skullet udforme en mimetisk kropsskulptur i rødler, hvor de har skullet overveje realistiske og idealistiske mål.
Underforløbet om abstrakt krop har haft surrealismens karakteristika som fokus. ”Abstrakt” har her været forstået som modsætningen til den ikke mimetiske gengivet krop, men eleverne er også opmærksomme på, abstraktion er relativt.
Eleverne har arbejdet med værker af Dalí og lavet en form- og indholdsanalyse af ”The Great Mastubator”. Derefter har eleverne arbejdet med kunstneren Rita Kern og et udvalg af hendes værker, og eleverne har lavet forsøg med de surrealistiske metoder: automattegning og execuitise corpse.
I underforløbet om samtidskrop har fokusset været samtidskunstens karakteristika, herunder nye genrer som performances og installationer, og eleverne har afslutningsvist lavet et stort kropskort (med udgangspunkt i excuisite corpse-metoden), hvor de har skullet demonstrere.
Kernestof:
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
- o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
- o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
Eleverne kan:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Evaluering: Eleverne har afleveret form- og indholdsanalyser af udvalgte værker som afslutningsøvelser på de forskellige underforløb. Eleverne har – som tidligere nævnt - i grupper lavet store Excuisite Corpse-værker, hvor de har skullet illustrere og reflektere over forskellige kropstendenser som afslutningsprojekt.
Materialer:
- Klassisk æstetik, s. 147-160 i ”TAP” (Porse og Andersen) (8 sider)
- Om surrealisme i ”Billedkunstbogen” (Busk), 2024 (2 sider)
- Kunstneren Kathrine Ærtebjerg fra ”Kvinder i kunsthistorien” (4 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier til i dag.
-
Billedkunstnotesbog:
-
Læs s. 147-150 i dokumentet om "klassisk æstetik":
-
Klassisk æstetik fra TAP (2021) Andersen og Porse.pdf
-
Undgå hvidt/lyst tøj!
-
Til dette modul skal I læse den vedhæftede tekst fra grundforløbet. I har læst den før, så der bør ringe et par klokker. Skriv 10 stikord til teksten, som du synes, hjælper dig med at forklare, hvad surrealisme er:
-
Dokument om surrealisme:
-
Lektien til i dag er, at I alle er færdige med jeres analyse (form, indhold og kontekst) af "The Great Mastubator". Den færdige analyse skal være i jeres OneNote-portfolio under "Den abstrakte krop".
-
Dagens notesbog
-
Understreg 10-20 pointer fra teksten, mens I læser og giv evt. hvert afsnit en overskrift:
-
Til dette modul skal I gå på nettet og finde en beskrivelse af hvad samtidskunst er + hvilken rolle kroppen spiller i samtidskunsten. Jeg kan anbefale jer at spørge ChatGPT (ja, I må faktisk godt). Tag jeres svar med til timen.
-
I skal sende jeres formalanalyse af performancen "Rhythm 0" senest torsdag aften kl 22. Send til NiT på Lectio.
-
I skal have lavet analysen af "Lunch" af Kirsten Justesen til i dag. Fokus er at træne formanalyse, indholdsanalyse og kontekstanalyse. Læg jeres analyse i OneNote-portfolio inden timens start. Analyse af Kirsten Justesens Lunch.docx
-
Modul 10
-
Husk at tage flere fotos og/eller blade med til jeres collage.
-
Afsnit
-
Dagens noteside
-
Læs om kunstneren Kathrine Ærtebjerg til i dag:
-
Din portfolio skal være færdigopdateret til i dag og se Ninas besked på Lectio om fotodokument, som skal sendes.
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Byen
Formål og indhold:
Kernestof:
Eleverne kan:
Evaluering:
Materialer:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt
Formål og indhold:
Eksamensprojektet har handlet om det grønlandsk-danske forhold, og eleverne har arbejdet med problemstillingen: Hvordan kan kunst være med til at udfordre og/eller ændre en forestilling om det dansk-grønlandske forhold?
Eleverne er blevet præsenteret for underområderne (kun til inspiration).
Underområde 1: Den ældre grønlandske kunstarv – i et nyt perspektiv?
Underområde 2: Den danske uvidenhed
Underområde 3: Et nyt Rigsfællesskab?
Eleverne har læst og er blevet undervist i postkolonialisme, som er projektets centrale teori. Projektets reelle arbejdstid er fem moduler, hvor eleverne har researchet i to moduler.
Eleverne har set på værker og fået inspiration fra:
Aron fra Kangeq
Hans Lynge
Ivínguak’ Stork Høegh
Emanuel A. Petersen
Gukki Nuka
Julie Edel Hardenberg
Gudrun Hasle
Eleverne har afleveret emnekontrakt og afleveret en endelig eksamensprojektbeskrivelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64166122763",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64166122763",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64166122763"
}