Holdet 2024 1g dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Clemme Wolsing Kjær
Hold 2024 1g dr (1g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det episke teater og Brecht
Titel 2 Jens Arentzens skuespillerteknik og monologer
Titel 3 Devising

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det episke teater og Brecht

Forløbsbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Jens Arentzens skuespillerteknik og monologer

Ultrakort introduktion til Jens Arentzen

På baggrund af nedenstående tenikker, har eleverne hver især lavet en kort monolog, som er blevet fremvist for holdet.

Vi har i dette forløb kort arbejdet med følgende begreber
- at berette en karakter
- den dobbelte motorvej
- de tre konfliktniveauer

"Blikretninger fra dramatik - en grundbog"
- kommunikationsblikket
- drømmeblikket
- erkendelsesblikket
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Devising

Introduktion til devised teater og til forskelle mellem traditionel/realistisk teater og devised teater.  Arbejde med forskellige faser i devisingprocessen (idéfase, generering af materiale, komposition, iscenesættelse)

Vi har arbejdet med følgende begreber:
Kreativitet, montage og performanceteater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde