Holdet 2024 1g mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Magnus Peter Kjersgaard
Hold 2024 1g mu (1g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori og musikanalyse
Titel 2 Soul (Særligt studeret område)
Titel 3 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikteori og musikanalyse

Toner:
- Toner, noder, G- og F-nøgle, nodesystem, fortegn
- Intervaller, intervallernes størrelse, intervaller med fortegn
- Skalaer (dur-, ren mol-, pentaton)
- Akkorder (treklange)
Melodiske bevægelser: fokus på hvilke toner og intervaller der synges. Hvilke intervaller er lette/svære at synge. Hvordan aflæses noden med udgangspunkt i ensstemmige fællessange fra højskolesangbogen.

Rytmer og nodeværdier:
"Groove", s. 82-91 i Rockmusik i tid og rum af Grønager m.fl.
Fokus: Aflæse, klappe og notere rytmer (puls, tempo, takt, taktart, swing, rytmenotation, synkope, bindebue og punktering, optakt,
betoning, trioler). Identificere taktart og tempo.
Grooveanalyse: hvilke rytmer spilles og hvordan varierer grooves? Trænes i grafisk og klingende musik og træne ordforråd om det rytmiske sammenspil. Eksempler "Rock around the clock", "Hound dog", "Honey, honey".

Form:
"Form" i Analyse af rytmisk musik, Jakob Jensen s. 1-3
Fokus: Hvad karakteriser de forskellige formled i pop/rock, funktion, takttal. Kendte formtyper: Rondo, strofisk form, AABA, pop/rock og udvidet pop/rock-form.

Musikudøvelse
Løbende praktiske aktiviteter, herunder både vokalt, instrumentalt og kropsligt.
Udvalgte fælles-, morgen-, højtid/årstids-sange fra højskolesangbogen (ensstemmigt)
"Waterfalls". TLC. (Flerstemmigt)
Gumboot variation 1-4 (Body-percussion/dans)
"This Love" - Maroon 5. Sammenspil.
"I Need A Dollar" - Aloe Blacc. Sammenspil.
Rytmerondo af Johannes Grønager

Særlige fokuspunkter:
Anvendelse af forskellige instrumenter. Basal spilleteknik på rytme-, bas- og akkordinstrumenter og grundlæggende stemmedannelse
Samarbejde om indstudering af musikstykker.

Musikanalyse:
Vivaldi: Fra "De 4 årstider", 1. sats af "Foråret"
- Fokus på form, instrumentation og dynamik, eksterne faktorer: Historiske kontekst: Hvem spiller og hvordan lyttede man til denne musik.
Lamb of God: "512"
- Fokus på instrumentation og dynamik, form, rytmik. Eksterne faktorer: Historiske kontekst: Hvem spiller og lytter til denne musik?
Yat-Kha: "Kozhamyk"
- Fokus på instrumentation, sound og rytmik. Eksterne faktorer: Musikkens globalisering og kulturmøder/hybrider. Musikdistribution og verdensmusik.
Britney Spears: "Opps, I Dit It Again".
- Fokus på form.
Gumboot level 1-6 - Rune Thorsteinsson
- Fokus på rytmik og udtryksform. Eksterne faktorer: Samfundsmæssige kontekst, musikkens funktion og distribution.
Saybia: The Day After Tomorrow
- Fokus på form og instrumentation
Oasis: Wonderwall
- Fokus på rytmik og groove.
Robert Johnson: Sweet Home Chicago
- Fokus på blå toner og blå intonation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Soul (Særligt studeret område)

Kernestof:
Jakob Jensen og Thomas Hammer: Soul
- Soulens rødder, s. 7-15
- Soul og 1960’erne, s. 18-22
- Sydstatssoul, s. 23-30
- Motown: The Sound of Young America, s. 82 + 88-98
- The Supremes, s. 101-102
James Brown: Say It Loud, I’m Black & I’m Proud (node)

Eksamenskendte numre:
• The Temptations (1965): My Girl
• Otis Redding: "I've been loving you too long"
Aretha Franklin: "Respect"
James Brown: "Say it loud, I'm black and I'm proud"
*

Supplerende:
Dokumentar: “The Motown Effect”

Eleverne har arbejdet historisk og analytisk med emnet soul med særligt fokus på sydstatssoul og Motown-produktioner. Det forventes, at der er opnået viden omkring Motown og Stax som pladeselskaber og organisationer samt en bevidsthed om særlige musikalske stiltræk ved sydstatssoul og Motown.
Gennem analyse af både grafisk og klingende gengivelse af musikken skal de kunne identificere forskellige musikalske analyseparametre i anvendelse af fagets terminologi og metoder. Desuden skal de kunne sætte analysen ind i en relevant samfundsmæssig kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer