Holdet 2022 BiB1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Peter Storkholm
Hold 2022 BiB1 (3g BiB1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01. Celler
Titel 2 02. Energi til arbejdet
Titel 3 03. Nervesystemet
Titel 4 04. Biodiversitet og naturpleje
Titel 5 05. Hormoner
Titel 6 06. Proteiner
Titel 7 07. DNA-Livets opskrift
Titel 8 08. Genteknologi i praksis
Titel 9 09. Evolution, arv og miljø
Titel 10 10. Naturen i grundtræk
Titel 11 11. Immunforsvaret

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01. Celler

Teori:
Bidstrup B. B. et al., 2011. Biologi i fokus. 1. udg. 2. oplag. Nucleus. Side 7-15

Øvelser:
- Mikroskopi af celler
- Osmose i kartoffel


Fokuspunkter:
Introduktion til faget, Pro- og eukaryote celler, Cellers opbygning, Cellemembranen, Transport over cellemembraner, Cellevæg, Organeller
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02. Energi til arbejdet

Bidstrup B. B. et al., 2011. Biologi i fokus. 1. udg. 2. oplag. Nucleus. Side 21 + 24-41


Øvelse
- Blodsukker


Kulhydrater, Blodglukose og glykæmisk indeks, Fordøjelsen, Fedtstoffer,
Energistofskiftet, Glykolysen, Citronsyrecyklus, Elektrontransportkæden, Respiration af fedt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 03. Nervesystemet

Bidstrup, B., B., et al., 2011. Biologi i fokus. Nucleus, 1. udgave, 2. oplag. Side 43-54

Rindom, H., 1999. Rusmidlernes biologi. 1. udg. 1. opl. Sundhedsstyrelsen. Side 7-32.

Det medicinerede menneske. Sundhedsstyrelsen. Side 196-198. https://pharmaschool.ku.dk/dokumenter/dokumenter-2018/dmm/dmm_kap._10_narko.pdf

I forlængelse af teorien om nervesystemet, har vi lavet et projektarbejde om rusmidler: Alkohol, Hash, Opioider, De centralstimulerende stoffer, Ecstacy (MDMA) og hallucinogener. Eleverne arbejde med hvert deres delemne, og vi sluttede af med en matrixgruppefremlæggelse.

Øvelser:
- Nerveimpulsens hastighed
- Alkohols virkning


Nervesystemets opdeling, Nervecellers opbygning, Nervecellers
iongennemtrængelighed, Nerveimpulsen, Myelinisering og saltatorisk ledning, Transmitterstoffer, Fremmende og hæmmende synapser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04. Biodiversitet og naturpleje

Danmarks biodiversitet, Borgertopmøde, Odense, 28. januar 2012. Miljøministeriet, Naturstyrelsen. Side 1-17. Biodiversitet_debatmagasin.pdf

Naturpleje - Hvorfor er det nødvendigt, hvad er effekten, og hvad er målet? bilag-3-faktaark-naturpleje.pdf

Arvedlund, M., Ravnsted-Larsen L. og Vire, A.-M., 2015. Økologibogen. 1. udg. 3. opl., Nucleus. Side 54-57

Frøsig, M., et al., 2017. Biologi i udvikling B-niveau, 1. udg. 1. opl. Nucleus. side115-117


Ekskursion til det fredede overdrev Rødme Svinehaver og de omkringliggende Egebjerg Bakker
Demonstration af anvendelsen af Raunkiær-cirkler til bestemmelse af artsdiversitet og til overvågning af naturudviklingen.

Øvelse:
- Fugletælling omkring Svendborg Gymnasium

Biodiversitet, Påvirkning af naturen: dræning, tilgroning, tilførsel af næringsstoffer, opfyldning af søer og vandhuller, fældning af gammel skov, manglende afgræsning og høslæt, Biodiversitetskonventionen, Rødlistede arter, Det åbne land, Naturpleje, Vandmiljøplaner, Succession, Klimakssamfund, Rekreative værdier, Naturbeskyttelseslovens §3, Økosystemer, Bestemmelse af en population i felten, Direkte tælling, Indirekte tælling, Vegetationsanalyser, Cirkelmetoden (Raunkiær-cirkler), Linjetaksering, Frekvensanalyse, Fangst-genfangst.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 05. Hormoner

Bidstrup, B., B., et al., 2011. Biologi i fokus. Nucleus, 1. udgave, 2. oplag. Side 57-67

Øvelser:
- Teoretisk øvelse om menstruationscyklus
- Ægløsningstest
- Graviditetstest


Kommunikation mellem kroppens celler, Regulering af kroppens hormonproduktion,
Hormonernes virkning på målcellerne, Menstruationscyklus, Fedtopløselige
hormoner, Vandopløselige hormoner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 06. Proteiner

Bidstrup, B., B., et al., 2011. Biologi i fokus. Nucleus, 1. udgave, 2. oplag. Side 69-80

Film: Enzymet fra isfjorden. Viden Om - DR2, 8. april 2008.
Film: Miraklet på Broad Street. DR2, 7. august 2014

Øvelse:
- Bromelin i ananas


Proteiners opbygning, Proteiners struktur og strukturniveauer, Enzymer, Cofaktorer, Enzymaktivitet og faktorer som påvirker denne.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 07. DNA-Livets opskrift

Bidstrup, B., B., et al., 2011. Biologi i fokus. Nucleus, 1. udgave, 3. oplag. Side 81-94 samt 129-130

Øvelser:
- Oprensning af DNA fra tomat
- Teoretisk øvelse om transskription, translation og proteinsyntese ("Genleg")
- Teoretisk øvelse om mutationer

DNA-molekylets byggesten, DNA-replikation og celledelinger, Mitosen og meiosen, Proteinsyntese, RNA, Genregulering, Genmutationer, Det centrale dogme vakler. Kromosommutationer

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 08. Genteknologi i praksis

Bidstrup, B., B., et al., 2011. Biologi i fokus. Nucleus, 1. udgave, 3. oplag. Side 95-107

Øvelse:
- Tørforsøg med gensplejsning
- Transformation med RFP


Kromosomanalyser, Enkelt-gen sygdomme, DNA-diagnostik for cystisk fibrose, PCR, gelelektroforese, DNA-sekventering, DNA-hybridisering, Ægsortering, Donorbørn, Designerbørn, DNA-profilanalyse, Gensplejsning.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 09. Evolution, arv og miljø

Bidstrup, B. B., et al., 2011. Biologi i fokus 1. udg. 3. opl. Nucleus. s107-115 + 118-129

Arbejdet med klassisk genetik er suppleret med Etisk Råds hjemmeside: http://www.etiskraad.dk/undervisning/etik-og-livets-byggeklodser-for-gymnasieskolen/alt-om-dna/1-klassisk-genetik

Øvelser:
- Bestrålede majsfrø
- Påvisning af selektionseffekt
- Blodtypebestemmelse
- Gelelektroforese af farvestoffer

Genetisk variation, Selektion, Formering og genetisk variation hos bakterier, Transformation, Konjugation, Transduktion, Livets opståen, Stromatolitter, Liv uden og med ilt, Endosymbiontteorien, Mutualisme, Kommensalisme, Parasitisme, Udvikling af arter, Analoge træk, Homologe træk, Undersøgelse af beslægtethed, DNA-hybridisering, Evolution og arv, Autosomer, Kønskromosomer, Homologe kromosomer, Alleler, Homozygot, Heterozygot, Dominante- og recessive træk, Genotype, Fænotype, Co-dominans, Manglende dominans, Rene linjer, Parentalgeneration, Filial-generation (F-generation), Udspaltningsforhold, Koblede gener, Epistasi





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Naturen i grundtræk

Bidstrup, B. B., et al., 2011. Biologi i fokus 1. udg. 3. opl. Nucleus. s131-158

Øvelse:
- Fotosyntese og respiration

Økosystem, Organiske- og uorganiske stoffer, Biotiske faktorer, Abiotiske faktorer, Biotop, Interspecifik- og intraspecifik konkurrence, Planters opbygning, Fotosyntesen, Epidermis, Kutikula, Spalteåbninger, Mesofylvæv, Transport i planten, Vedkar, Sikar, Planters formering, Kloroplaster, Thylakoid, Grana, Fotosyntesepigmenter, Lysblade, Skyggeblade, Lysmætningspunkt, Lyskompensationspunkt, Lysprocesserne, Fotofosforylering, Mørkeprocesserne, Calvins cyklus, Rubisco, Planternes respiration, Næringsstoffer, Makronæringsstoffer, Mikronæringsstoffer, Optagelse af næringssalte, Mineralisering, Mykorrhiza, Energi og produktion, Autotrofe, Fotoautotrofe, Kemoautotrofe, Heterotrofe, Fødekæder, Fødenet, Græsningsfødekæde, Nedbryderfødekæde, Primærproduktion, Bruttoprimærproduktion, Nettoprimærproduktion, Begrænsende faktor, Sekundærproduktion, Økologisk effektivitet, Måling af primærproduktion, Stofkredsløb, Kvælstofkredsløbet, Ammonifikation, Nitrifikation, Denitrifikation, Kvælstoffiksering (=nitrogenfiksering), Kulstofkredsløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Immunforsvaret

Frøsig, M., et al., 2017. Biologi i udvikling B-niveau. 1. udg. 2. opl. Nucleus. Side 37-63

Skydesgaard, M. A., 2014. Store opdagelser: Kokopper og vaccination. Videnskab.dk

Miraklet på Broad Street. DR2, 2008

Øvelse: ELISA test for Covid19

Det ydre forsvar, Det uspecifikke forsvar, Fagocytter, Granulocytter, Makrofager, Dendritceller, Mastceller, Komplementsystem, Inflammation, Cytokiner, Det specifikke forsvar, B-lymfocytter/B-celler, T-lymfocytter/T-celler, Plasmaceller, T-hjælpeceller, CD4-receptorer, T-dræberceller, CD8-receptorer, Hukommelsesceller, Immunitet, Virus, Infektion med influenza, Aktivering af T-hjælpeceller, Antigener, T-cellereceptor (TCR), Aktivering af B-celler, Likvidering af egne celler, Feber, Immunitet, Antigen-antistof-reaktion, Antistoffers opbygning, Antistofklasser, Gener koder for antistoffer, Antistof-switch fra IgM til igG, Antistoftests, ELISA-test, Det blinde vindue, Semikvantitativ metode, Vaccination, Hiv og AIDS
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer