Holdet 2022 BiB3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Peter Teglhøj
Hold 2022 BiB3 (3g BiB3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Celler, mikroorganismer og resistens
Titel 2 Forløb 2 DNA, proteiner og enzymer
Titel 3 Forløb 3 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
Titel 4 Forløb 4 Nervesystem og rusmidler
Titel 5 Forløb 5 Genetik og evolution
Titel 6 Forløb 6 Åndedræt, blodkredsløb og kondition
Titel 7 Forløb 7 Økologi - vandløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Celler, mikroorganismer og resistens

I forløbet arbejdes pro- og eukaryotes cellers generelle opbygning og transportprocesser over cellemembranen. Der arbejdes bakterier og vira opbygning og livscyklus (HIV). Fokus lægges på bakteriers vækst og resistensudvikling samt metoder til bestemmelse af vækst og påvisning af erhvervet resistens.


Eksperimentelt arbejde:

- undersøgelse af resistens ved agardiffusionsmetoden (J)
- osmose over vandpestcellemembran (J)

Kernestof:

- cellebiologi: opbygning af pro-og eukaryote celler, eukaryote celletyper og membranprocesser
- virus: opbygning og formering
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens


Perspektiverende/supplerende stof:

- Politiken 240322: "Vores vigtige tarmbakterier uddør" (2 sider)
- DR dokumentar "Det store svinerige"

Udadrettede aktiviteter:

-Foredrag 6/5 25: "Vil de resistente bakterier slå os ihjel?" (Århus Universitet, Ditlev Brodersen, Hans Jørn Kolmos)

Arbejdsformer: varierede

Læste sider: ca. 44 sider

-Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 1. udg, 1. opl. 2009): s. 7-15 (9 sider)
-L.A. Egebo "Mikroskopisk liv - biologi med fokus på mikroorganismer" (Nucleus, 1. udg. 1. opl. 2004): s. 8-14, 20-23, 35-38, 41-42, 78-82, (22 sider)
-L.A. Egebo "Mikrobiologibogen" (Nucleus, 1.udg, 1. opl. 2021): s. 27-28, 77-78, 80-81(5 sider)
- Politiken 240322: "Vores vigtige tarmbakterier uddør" (2 sider)
-Øvelsesvejledning - undersøgelse af resistens ved agardiffusionsmetoden (2 sider)
-Øvelsesvejledning - osmose over vandpestcellememebran (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 DNA, proteiner og enzymer

I forløbet arbejdes med makromolekylers opbygning og funktion. DNA og RNA sammenlignes strukturelt og eleverne arbejder med det centrale dogme, herunder proteinsyntesens transkription og translationsprocesser og betydningen af mutationer. Proteiners opbygning, strukturer og funktioner eksemplificeres bl.a. ved arbejdet med enzymers funktioner i forhold til fødevarefremstilling (juice).


Eksperimentelt arbejde:

- more juice from apples (J) (2 sider)

Kernestof:

- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, proteiner og DNA
- genetik og molekylærbiologi: proteinsyntese og mutationer
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Perspektiverende/supplerende stof:

-Aktuel Naturvidenskab, 3, 2008 "På enzymjagt i Ikka-søjlerne" (4 sider)


Udadrettede aktiviteter:

- Eleverne deltager i Naturvidenskabsfestival for folkeskoleelever d. 26/9 2024 hvor de underviser i mikroskopi og osmose.

Arbejdsformer: varierede

Læste sider: ca. 30 sider

-Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 1. udg, 1. opl. 2009): s. 69-79, 81-93 (24 sider)
-Aktuel Naturvidenskab, 3, 2008 "På enzymjagt i Ikka-søjlerne" (4 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer

I forløbet arbejdes med mandlig reproduktion og hormonforstyrrende stoffers effekter herpå. Fokus lægges på forskellige hormontyper, feedback mekanismer, kønshormoner og overordnede kønshormoner. Der arbejdes med udvalgte kemikalietyper der påvirker mandlig reproduktion og eksempler på effekter af sådanne stoffer i vandmiljøet.

Kernestof:

- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, hormonel regulering og forplantning

Eksperimentelt arbejde:

- Undersøgelse af ornesædcellers aktivitet (J)
- Zebrafisk, hormonforstyrrende stoffer og kønsskifte (J)

Udadrettede aktiviteter:

- Ekskursion til SDU/Biologisk Institut d. 13/11 24 hvor eleverne får oplæg om hormonforstyrrende stoffer og arbejder i laboratoriet med mikroskopi af væv fra zebrafisk eksponeret for androgent stof (trenbolon).

Perspektiverende/supplerende stof:

-  Sundhed, sygdom, medicin: DR1 dokumentar (2016) Hormonforstyrrende stoffer
-  Sundhed, sygdom, medicin: Aktuel naturvidenskab nr. 3 (2017) s. 12-17 Når mellemkødet sladrer om skadelige kemikalier (6 sider)
- Miljøbeskyttelse: Aktuel Naturvidenskab nr. 3 (2013) s. 38-42: Kønsforvirring (5 sider)

Arbejdsformer:

-varierede arbejdsformer

Læste sider: ca. 35 sider

-B.B. Bidstrup m.fl "Biologi i fokus" (Nucleus, 1.udg, 1.opl. 2009): s. 57-62 (6 sider)
-C.B. Jensen "Økotoksikologi - om PCB, bromerede flammehæmmere og klorerede opløsningsmidler" (Nucleus, 1. udg. 1. opl. 2008): s. 5-15, 17-21 (15 sider)
-Aktuel Naturvidenskab nr. 3 (2013) s. 38-42: Kønsforvirring (5 sider)
- Aktuel naturvidenskab nr. 3 (2017) s. 12-17 Når mellemkødet sladrer om skadelige kemikalier (6 sider)
- Øvelsesvejledning - Undersøgelse af ornesædcellers aktivitet (3 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Nervesystem og rusmidler

I forløbet fokuseres på nervesystemets opbygning og funktioner, herunder neuronets opretholdelse af stabilt indre miljø og mekanismer bag etablering af aktionspotentiale samt udbredelse af nerveimpulser. Rusmidlers indvirkning på nervesystemet eksemplificeres ved alkohol, herunder alkohols optagelse, omsætning og effekter på kort og lang sigt.

Kernestof:

- fysiologi: nervesystem

Eksperimentelt arbejde:

- Måling af nerveledningshastighed (J)
- Stroops test (J)
- Virkningen af alkohol (promillebriller) (J)

Supplerende/perspektiverende stof (sundhed, sygdom og medicin):

- sundhed, sygdom og medicin:  Ædru hjerneskade (DR2 dokumentar 13/1 2008)


Arbejdsformer:

- Varierede arbejdsformer

Læste sider: ca. 43 sider

H. Rindom "Rusmidlernes biologi - om hjernen, sprut og stoffer" (sundhedsstyrelsen, 3. udg. 2. opl. 2002): s.7-14, 16-24, 37-47, 49-55 (33 sider)
Øvelsesvejledning - Stoops test (4 sider)
Øvelsesvejledning - Måling af nerveledningshastighed (3 sider)
Øvelsesvejledning - Virkningen af alkohol (promillebriller) (3 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 Genetik og evolution

I forløbet arbejdes med den klassiske genetik, herunder Mendels love, nedarvningsmønstre, eksempler på kønsbundne og autosomalt nedarvede egenskaber , mutationstyper og celledelinger (mitose & meiose). Genteknologi, herunder gensplejsning og GMO belyses. Endelig arbejdes med evolutionsmekanismer og artsdannelse. Eleverne introduceres i forløbet til forskellige DNA-teknikker, herunder DNA-sekvensering, PCR og gelelektroforese.

Eksperimentelt arbejde:

- Bestemmelse af blodtype i ABO- og Rh-systemet (R) (6 sider)
- Forsøg over Mendels 2.lov med majs (J) (4 sider)


Kernestof:

- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, mutation, mitose, meiose, og genteknologi


Supplerende/Perspektiverende stof:

- Aktuel Naturvidenskab, 4, 2024, s. 36-39 "En guide til de mest almindelige misforståelser om evolution" (4 sider)
- Aktuel Naturvidenskab, 5, 2022, s.30-35 "CRISPR: Et genetisk værktøj mod sygdomme" (6 sider)


Arbejdsformer:

- Varierede arbejdsformer

Læste sider: ca. 76 sider

- Lone Als Egebo "Genetikbogen - genetik, genteknologi og evolution" (Nucleus 1. udg. 5. opl. 2008): s. 15-23, 27-35, 38-39, 51-52, 57-62, 70-72, 75-82, 95-101, 106-115 (54 sider)
- Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus 2. udg.): s. 16-17 (2 sider)
- Øvelsesvejledning: Bestemmelse af blodtype i ABO- og Rh-systemet (R) (6 sider)
- Øvelsesvejledning: Forsøg over Mendels 2.lov med majs (J) (4 sider)
- Aktuel Naturvidenskab, 4, 2024, s. 36-39 "En guide til de mest almindelige misforståelser om evolution" (4 sider)
- Aktuel Naturvidenskab, 5, 2022, s.30-35 "CRISPR: Et genetisk værktøj mod sygdomme" (6 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 Åndedræt, blodkredsløb og kondition

Eleverne arbejder med blodkredsløb og åndedrætssystemernes opbygning og funktion. Energifrigørelse under aerobt/anaerobt arbejde og respiratorisk kvotient (RQ) belyses. De kredsløbsmæssige og åndedrætsmæssige tilpasninger der sker som følge af længerevarende aerob træning eksemplificeres. Opbygning og funktion af kulhydrater inddrages og konditionsbegrebet bliver genstand for eksperimentel bestemmelse af kondital ved submaksimal 2-pkt. test.

Kernestof:

- biokemiske processer: respiration og gæring
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- fysiologi: åndedrætssystem og blodkredsløb
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af kuldhydrater og lipider

Eksperimentelt arbejde:

- Bestemmelse af kondital - 2-punkt test (J) (3 sider)
- Måling af vitalkapacitet (J) (2 sider)

Supplerende/perspektiverende stof:

- Aktuel Naturvidenskab, 2, 2009 s.16-19: Muskeltræthedens velbevarede hemmelighed (4 sider)

Læste sider: ca. 31 sider

- Troels Wolf & Jørn Hansen "B-for bedre idræt" (Gyldendal 1. udg. 3. opl. 2012): s. 68-79, 82-85, 92-98 (22 sider)
- Aktuel Naturvidenskab, 2, 2009 s.16-19: Muskeltræthedens velbevarede hemmelighed (4 sider)
- Øvelsesvejledning Bestemmelse af kondital - 2-punkt test (J) (3 sider)
- Øvelsesvejledning Måling af vitalkapacitet (J) (2 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7 Økologi - vandløbet

I forløbet arbejdes med økosystemers generelle opbygning, herunder biotiske og abiotiske faktorer. Eleverne introduceres til fødekæder/fødenet, begreberne brutto- og nettoproduktion samt fotosyntese og respiration. Vandets kredsløb og dyrs tilpasninger til livet i vand eksemplificeres gennem arbejde med vandløbet som økosystem, herunder undersøgelse af forureningsgraden af et lokalt vandløb. Endelig inddrages C- og N-kredsløb.

Kernestof:

- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet
- biokemiske processer: fotosyntese og respiration


Eksperimentelt arbejde:

- Økologisk vandkvalitet i vandløbet (makroindex) (J) (6 sider)
- Mikroskopi af læbeceller (J)  (1 side)

Udadrettede aktiviteter:

- ekskursion til og undersøgelse af nærliggende vandløb /2/5 2025)

Læste sider: ca. 40 sider

- Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Økologi - danske naturtyper" (Nucleus, 1 . udg. 2. opl. 2024): s. 9-17, 23-24, 36-40, 131-147 (17 sider)
- Bodil Blem Bidstrup m.fl. "Biologi i fokus" (Nucleus, 1.udg, 1.opl. 2009): s. 154-157 (4 sider)
- Økologisk vandkvalitet i vandløbet (makroindex) (J) (6 sider)
- Mikroskopi af læbeceller (J)  (1 side)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer