Holdet 2022 ReB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Line Vest
Hold 2022 ReB (3g ReB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Senmoderne religion
Titel 2 Dødsritualer i verdensreligionerne
Titel 3 Religiøs fundamentalisme
Titel 4 Hinduisme
Titel 5 Projekt
Titel 6 Værklæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Senmoderne religion

Et forløb med fokus på religion i det senmoderne samfund, herunder hvordan det senmoderne samfund defineres og hvordan religion kommer til udtryk, hvordan det senmoderne menneskes forhold til religion karakteriseres (Giddens) hvorfor mennesker bliver religiøse (sociologiske teorier om religion) om konversion som et senmoderne fænomen (Lewis Rambo + Lofland og Stark)
Dertil er der arbejdet med Hare Krishna og Scientology som eksempel på senmoderne religion (og minoritetsreligion) samt et udblik til jødedommen.
Særlige aktiviteter: Forløbet blev afsluttet med ekskursion til København, hvor vi netop besøgte Hare Krishna, Scientology og den jødiske synagoge. der blev efterfølgende udarbejdet en feltrapport over et af de pågældende besøg.

Teorier:
- Teori om religion i det senmoderne samfund (Giddens)
- Religionssociologi (4 sociologiske forklaringer på religiøsitet; deprivationsteori, socialisationsteori, teorien om det rationelle valg og teorien om søgen efter mening og tilknytning)
- teorier om konversion (Rambo, Lofland+Stark)
- Ninian Smarts 7 dimensioner

Centrale begreber
• Globalisering
• Refleksivitet
• Traditionernes ændrede rolle
• Selvidentitet
• Sekularisering
• Pluralisme
• Multireligiøsitet
• Affortryllelse
• Genfortryllelse
• Institutionaliseret religion
• Ikke institutionaliseret religion
• Autonomi
Eklekticism

Materiale:
Andersen, B. m.fl.: ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, Systime 2008 s. 7–15 (16-22; 39-41)
Birk, Trine: "Thomas blev jøde og lagde sit liv om: Jeg havde såret mennesker voldsomt", DRDK, 6. aug 2019
Fenger-Grøndahl, Malene: "Jeg var fysisk nedbrudt og alene i en skovhytte, da Gud talte til mig", Kristelig Dagblad 19.10.20
Lykke-Kjeldsen, C. m.fl.: ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode”, Systime 2016-17 (2. udgave): s. 20-21; 58-61; 102-103; 140-141
Madsen, C.F.: ”Den kosmiske bolsjepose” Jyllands-Posten 22.03.06
Madsen, L.: ”Grundbog til religion c”, Systime 2012: s. 249-50 (5 fiktive cases om religiøsitet)
Madsen, Astrid Korsbæk: "Omvendelse i Bibelen", Kristendom.dk 12. maj 2014
Mogensen, M.S. "Når danskerne skifter tro", Unitas Forlag 2005, s. 69-78 (afsnittet: Omvendelse i tal)
Motzfeldt, ”Religion - teori, fænomenologi og metode”, Systime 2010, 139-137
Nygaard, Else Marie: "Komikeren Casper Christensen efter dåb: For mig er Jesus som en vejviser og storebror", Kristelig Dagblad 09.10.2020
Nørhøj, Henning: "Vigtigste ting at vide om jødedommen", Kristelig Dagblad 05.01.18
Pedersen, Ida Kragh: "17-årig valgte at blive døbt: ”Kristendommen har givet mig svar på nogle spørgsmål, der ikke gav mening før” Kristelig Dagblad 16.06.20
Rothstein, Mikael: 'ISKCON' fra "Minoritetsreligioner i DK, religionssociologisk set", Columbus 1991
Røndal, Marianne Luna: "Xinxin blev kristen efter at have studeret alle verdensreligioner" Kristelig Dagblad 20.01.2014
Schnabel L.E.: ,”MUNKELIV: Hare Krishna er min nye familie”, Kristeligt Dagblad 04.07.2009  (forkortet udgave)
Stadil, Christian:
Søndergaard, Ann Steendahl: "Hvad er Hare Krishna?", Religion.dk19. juni 2009 og "De 10 vigtigste ting om Scientology", Religion.dk. 09.03.09

Korte tekstuddrag om jødedom:
- Tekst 1 – Thue Kjærhus: Assimilationen
- Tekst 2 – Bent Lexner: Dobbelt kultur er en styrke
- Tekst 3 – Martin Selsøe Sørensen: Forsvinder de danske jøder?

Film og video
"Ta' selv tro", afsnittet "Sjæl og krop", DR2 2013 (om skuespiller og massageterapeut Marie Louise Maegaard der søger inderlighed i både buddhismen, den katolske kirke og det alternative, som et supplement til folkekirken)
Video fra YouTube: MAHA MANTRAS :- HARE KRISHNA HARE RAMA | VERY BEAUTIFUL - POPULAR KRISHNA BHAJANS ( FULL SONGS )
FILM: ’Himlen over Danmark - en sang for Krishna" DR2 26.12.2006 (ligger på dr.dk/gymnasium)
"Mit hemmelige liv i Scientology" https://www.dr.dk/drtv/se/mit-hemmelige-liv-i-scientology_-mit-hemmelige-liv-i-scientology_284807
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dødsritualer i verdensreligionerne

Forløbets fokus har været på forskellige opfattelser og forståelse af døden og på hvordan denne afspejles i ritualerne i forbindelse med død. Der været fokus på teorier omkring døden, på ritualernes funktioner, ritualanalyse, forholdet mellem myte og ritual, og et særligt fokus på døden i dansk kontekst, hertil har der været udblik til dødsritualer i verdensreligionerne, herunder den tibetanske himmelbegravelse, Ainuernes begravelsesritual, græsk-ortodoks begavelsesritual og indonesisk-kristent ritual.
Eleverne har udarbejdet projekter om forestillinger om død og ritualer i henholdsvis islam, buddhisme, hinduisme og jødedom (projekter i grupper med fremlæggelser)
Forløbet afsluttedes med et fokus på hvordan døden håndteres i kristendommen med særlig fokus på dansk folkekirkelig kontekst, og inkluderede besøg i den lokale folkekirke, samtale med præsten, samt besøg på den lokale Assistens-kirkegård, kapel og krematorium

Særlige aktiviteter
Feltarbejde: A: besøg på den lokale Assistens-kirkegård, kapel og krematorium, B Besøg i den lokale kirke Skt. Jørgens kirke inkl. samtale med præsten. Hertil udarbejdede eleverne en projektrapport.
Eleverne har desuden forestået skolens årlige 'Religionernes Dag' - taget imod gæster og sørget for praktik.

Fokus:
Overgangsriter (van Gennep)
Tilføjelse til liminalfasen (Victor Turner)
Forholdet mellem myte og rite (Podeman Sørensen)
Ritualets funktion (Durkheim)
Helligt og profant (Durkheim)
Ninian Smart
Ritualanalyse og -teori
Feltarbejde

Centrale begreber
Do ut des
Den liminale fase
‘betwict and between’
Helligt/Profant
Myte
Ritual
Religiøs ekspert
Kaos/Kosmos
Sakralisering

Materialer
Auken og Rendtorff (red): ”Livet efter døden – i de store verdensreligioner”, ALFA 2006 ( islam)
Hauge,N.: "Bibelen om liv og død", Kristendom.dk, 05.11.2007, https://www.kristendom.dk/hvad-st%C3%A5r-der-i-bibelen-om.../bibelen-om-liv-og-d%C3%B8d
Højholt, Lene: ”Buddhas lære”, Munksgaard 1993: Tekst 11: Fra den tibetanske dødebog
Lykke-Kjeldsen, C. m.fl.: ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode”, Systime 2016-17 (2. udgave): s. 128-129, 131
Lebech, Karen: "Det sidste farvel: 8 måder vi har sagt farvel til vores døde" DR DK https://www.dr.dk/historie/webfeature/farvel
Motzfeldt, ”Religion - teori, fænomenologi og metode”, Systime 2010, s. 33 – 53
Podemann Sørensen (red): ’Skriftløse folks religioner’, Gad 1998 s. 67 – 69 (ritualeksempel til analyse) Tekst 3.3 "Begravelsesritualer"
”Dødsforestillinger i buddhismen”, Religion.dk, 05.04.05: https://www.religion.dk/undervisning/ddsforestillinger-i-buddhismen
Muslimsk begravelsesvejledning hentet fra http://www.janazah.dk/
Buddhistisk (tibetansk) vejledning til de efterladte + pjece om bisættelse hentet fra https://phendeling.dk/wp/om-phendeling/livsceremonier/




Film og videoer
"Tibetan Sky Burial: How does it Work? A Window to the Tibetan Culture" Tibet Travel https://www.youtube.com/watch?v=je8cGS1JCaI
"Here, Living With Dead Bodies for Weeks—Or Years—Is Tradition" | National Geographic https://www.youtube.com/watch?v=hCKDsjLt_qU (indonesisk kristent ritual)
"Why Greeks are exhuming their parents" BBC (græsk-otodoks ritual) https://www.bbc.com/news/magazine-34920068




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Religiøs fundamentalisme

E forløb om funda­mentalis­tiske bevægelser inden for kristendommen og med perspektiver til islam ud fra følgende fokus; definition af fundamentalismen som religionsfagligt begreb, fundamentalistisk kristendom i USA, sekularisering og modernitet som forudsætninger for fænomenet fundamentalisme, fundamentalisme i Danmark i kristen kontekst samt fundamentalistisk islam i den sunnimuslimske verden.

Centrale begreber til fundamentalisme
Enklave, Guldalder, Symbiose, Dualisme, Arvegods, Vendepunkt, Fjende (nær/fjern), Separation, Selektiv, Krise, Kontrast, Highlighting, Adfærdskrav,  Kampmotiv, Ufejlbarlighed, Overlevelse, Udvikling, Normer, Antivestlig, Farlig/Ufarlig videnskab, Autoritær ledelse, Karismatisk ledelse, Kampformer: Fredelig, voldelig, terror

Hertil har vi arbejdet med amerikansk religionshistorie og begreberne puritanismen, de store vækkelser, "Wall of separation", evangelikal og mainline protestantisme, millenialisme, postmillenialisme og præmillenialisme, ny-evangelikalisme,  tele-evangelisme, biblicisme, Trump og det kristne højre, kreationisme og Intelligent design, Eskatologi, 'Vågne Kristne', fundamentalistisk islam; 1., 2., og 3. bølge

Materialer

Følner og Lund: ”Fundamentalisme i Kristendom og Islam. Frontkæmpere for Gud” Systime 2008
Falwell, Jerry: "Vort budskab, vor mission og vision" fra Følner og Lund: ”Fundamentalisme i Kristendom og Islam. Frontkæmpere for Gud” Systime 2008
Falwell, Jerry: "Ronald Reagan ærede Gud" fra Følner og Lund: ”Fundamentalisme i Kristendom og Islam. Frontkæmpere for Gud” Systime 2008
Hansen, Thor Banke og Sinnberg, Andreas Bonne: "Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj", "Religion i Amerika og amerikansk religionshistorie", "Fra fundamentalisme til ny-evangelikalisme" "Kreationisme og intelligent design" fra "USA - Historie, Samfund og Religion", Systime 2015
Johansen, Tobias Stern: "Hvide højre-kristne har sikret Trump et stærkt valg – igen" Kristelig Dagblad 2020 https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/hvide-hoejrekristne-sikrede-trump-et-staerkt-valg-igen
Hein, Niels: "De tror, satan står bag nedlukninger og vacciner. Nu forbereder ”Vågne Kristne” sig på dommedag i Nordjylland", Kristelig Dagblad 2025
Hein, Niels: "De Vågne Kristne repræsenterer ny radikal fløj i kirkelivet", Kristeligt Dagblad 2025
Khokhar, Phillip: "Gud er ikke færdig med Trump", DR DK 2024 https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-gud-er-ikke-faerdig-med-trump
Satirebillede af Trump
"Jordens alder"
Mawdudi, ""Teodemokrati"
Osama bin Laden "Advarsel til USA fra Osama bin Laden"
Qutb, Sayid, "Befaling om jihad – trin for trin"

Johannes Åbenbaringen 12 1-18
Bjergprædiken, Matt. 5 38-48

Jihad i Koranen
- sura 9 vers 24
- sura 22 vers 78
- sura 25 vers 52
- sura 60 vers 1
- sura 4 vers 29
- sura 4 vers 92
De såkaldte sværdvers og sværdversenes modsætninger
- Sura 9 vers 5
- Sura 9 vers 29
- Sura 2 vers 190
- Sura 60 vers 8

Film og videoer
Film "I Guds navn", Originaltitel: ”God´s next Army”, optaget i 2005, sendt på TV2 i 2009
"Fundamentalisme, vold og religion: en kort introduktion" https://www.youtube.com/watch?v=qf7HcLOfn3s
Video om Jehovas Vidner https://www.jw.org/da/bibliotek/film/#da/mediaitems/BJF/pub-pk_22_VIDEO
Robert Smith, Moral Majority: https://www.youtube.com/watch?v=uAtX44GJiaQ
Video fra Trumps indsættelse https://news.sky.com/video/trump-said-he-was-saved-by-god-during-assassination-attempt-13293195
Video: Evangelical Leaders in Prayer over President

Hjemmesider:
https://arkencounter.com
https://creationmuseum.org
"Vågne Kristnes hjemmeside" http://www.vågnekristne.dk/ fbclid=IwY2xjawIG0EpleHRuA2FlbQIxMAABHUzgK7BmGAe9jmdc8adv4jWnAZGSU86BX4l3JZ7z8vg6FQRp9MN7dRylKg_aem_k5jHzdMTItxQurddm-4SAg

Podcast: 'What is Ramadan' (I anledningen af Ramadan, repetition) Let's talk about religion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

I forløbet har fokus været på centrale forestillinger og ritualer i hinduismen, herunder, filosofien om karma og genfødsel, Kastesystemet, Guderne og deres familie, Tilbedelse af guderne, Dharma - at leve som hindu, Varanasi og Bhagavadgita og de tre frelsesveje. Vi har arbejdet med puja og bryllupsritualet, samt aghori sadhu, Indiens hellige mænd.
Det teoretiske fokus har været de teorier, som vi har været igennem i løbet af året (myte og ritual, senmodernitet, Ninian Smart og konversion)

Materiale
Kjærgaard, Hanne "Ritualer i hinduismen", Kristendom.dk 2005
Poulsen, A.: ”Hinduismen”, Systime, 2012: s. 29-50; 56-73; 100-108; 126-132 (tekst 6) 147-148 (tekst 16), 174-175 (tekst 29)
Tekster fra "Hinduismen"
1: Maitrayaniya-Upanishad: Krop og forgængelighed
2: Maitrayaniya-Upanishad: Karma
3: Brihadaranyaka-Upanishad: Atman
4: Brihadaranyaka-Upanishad: Karma, samsara, moksha
5: Vishwanathan: Reinkarnation forklaret for børn
16: Puja for gudinden
Rindom, Isak Orry: "Hinduistisk sekt spiser afføring og mediterer på lig for at efterleve sin filosofi",
Risager, Miriam: "Sadhuer - Indiens hellige mænd", Religion.dk 2013

Purusha-hymnen Fra Peter B. Andersen: Hinduisme – en splittet tradition. Gjellerup & Gad, København 1989. (Oversættelse fra
sanskrit: Klara Preben-Hansen).

https://www.religion.dk/hinduisme/kastesystemet-hinduisme

Film og videoer
"5 skarpe om hinduisme"  DRKultur, 2014
'This is karma' https://vimeo.com/7413005
"What is Pūjā?" https://www.youtube.com/watch?v=QoxorSVu-z8
"Vi er ikke urørlige - stop kastediskrimination nu!" https://www.youtube.com/watch?v=4VM-sWPBGWU
"Bryllup i farver" DR1 2013
"The Bhagavad Gita | Book Summary" https://www.youtube.com/watch?v=uqYMoo2BG1I
"Sådan overvinder du smerte" TV-program, uddrag (32:42-46:00).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projekt

Individuelt arbejde med projekter. Løbende vejledning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Værklæsning

Værklæsning: Bhagavad Gita
I forlængelse af hinduisme-forløbet læser vi Bhagavad Gita i uddrag (35 sider udleveret hæfte)
Optakt fra hinduisme-forløb og læsning (og præsentationer) af udvalgte temaer.

Fokus på hinduismens grundlæggende terminologi: dharma, karma, atman, kaste, osv.
Flere veje (margaerne eller yogaerne) til moksha
Tekstanalyse
Rammesat analyse, fænomenologisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer