Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Julie la Cour Østberg
|
Hold
|
2023 ps3-h (2h ps3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Psykologi som fag
Hvad er videnskabelig psykologi
Intro til klassenotesbogen
Forhåndsviden = begrebsleg (få en anden til at gætte et psykologisk begreb du allerede kender)
Forskning/metodebegreber:
• Undersøgelseseffekten (=Hawthorne-effekten)
• Selvrapportering
• Pygmalion-effekten
• Repræsentativitet
• Undersøgelsesrammer
• Validitet
• Reliabilitet
Kvalitativ og kvantitativ data
Faglige mål:
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
Omfang ca.10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Omsorg og sårbarhed
Fokus har været på hvad der skaber den gode omsorg for det lille barn. Teoretisk fokus har været på , John Bowlbys tilkytningsteori, Mary Ainsworth tilkytningsstile, Harry Harlows abeforsøg og Daniel Stern om selvets udvikling (2.-3.fase), Per Schultz Jørgensen om robuste børn, Kari Killen om omsorgssvigt, Diane baumrind om opdragelsesstile, resiliens, the still face eksperiment
*Casearbejde med Preben og Tobias og deres mødre, om Brønderslevsagen mv.
*Model over Circle of Security ift. Bowlbys teori om tilknytnings/udfordskningsadfærd.
*Klasserumsøvelse ift. formidling af følelser
* Forskellige udsendelser om børns trivsel, pasning og svigt
Blokdag 23/9-25 med besøg af sundhedsplejersker om børns trivsel og behov.
Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi:
- kommunikation i sociale sammenhænge
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Omfang ca. 52 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Læring og motivation
Fokus har været på områderne opmærksomhed, hukommelse, mindset, motivation, selvdisciplin og selvkontrol/behovsudsættelse.
Diverse videoer, udsendelser og artikler er blevet brugt til at understøtte undervisningen, og der har været arbejdet både individuelt, parvis, gruppevis samt klassevis. Der har været lavet flere klasserumsøvelser og spillet et perceptionsspil.
Faglige mål:
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske prob
vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi:
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Kognition og læring:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Omfang ca. 36 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Menneskelig samspil og ekstremisme
Fokus har været på hvilke relationelle faktorer der kan øve indflydelse på et menneskes adfærd, herunder bla. hvordan roller, kommunikation, konformitet og kulturel forskellighed kan være medvirkende faktorer. Derudover har der været fokus på hvordan kønsopfattelser kan være ekstreme - incelbevægelsen og manosfærer har været omdrejeningspunkter ift. dette.
Desuden deltagelse i et psykologifagligt fællesarrangement med Deniz Serini om tvangsægteskaber, æresdrab og social kontrol.
I undervisningen har været inddraget cases, udsendelser, satireklip, klasserumsøvelser, forskningsartikler mm.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Omfang ca.59 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Identitet, køn og trivsel
Fokus har været på hvad der karakteriserer det at være mand/kvinde i voers samtid og hvordan køn kan opfattes forskelligt afhængigt af perspektivet.
Derudover et fokus på ungdommen i dag, identitetsbegrebet, de mange arenaer, unges trivsel/mistrivsel, stress og coping.
Forløbet blev afsluttet med 3 x eksamensforberedelse.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Omfang ca. 58 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tilladte hjælpemidler
OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
Systime Psykologiens veje I-bog, Onenote, you-tubeklip og andet der er anvendt i undervisningen må tilgås i forberedelsen, men intet andet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514395711",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514395711",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514395711"
}