Holdet 2023 ps5-h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mikkel Uhre Rasmussen
Hold 2023 ps5-h (2h ps5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Udvikling, omsorg og sårbarhed
Titel 3 Det lærende menneske
Titel 4 Det kulturelle og gruppesøgende menneske
Titel 5 Det senmoderne menneske
Titel 6 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Introduktionstema til psykologi på c-niveau. Temaet har introduceret til psykologifagets flere søjler med fokus på psykologi c som temabaseret undervisning samt en introduktion til metode.

Fokuspunkter i undervisningen samt metodekrav:
- Psykologi C - metoder. Herunder gennemløbende psykologisk metode i holdets fire eksamenstemaer (Kvalitativ og kvantitativ metode samt interview, observation, spørgeskema & eksperimentets tre typer), repræsentativitetsbegrebet, etik.
- Introduktion til udviklings-, social-, personligheds og kognitionspsykologi.

Materiale:
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje:
14-18, 20, 75 & 309-310.
- Jensen, Charlotte & Katrine Quorning: Forskningsmetoder i psykologi:
8-10.
- Eksempler på undersøgelser.
- www.ordnet.dk

Undervisningsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, fremlæggelser, refleksionsskrivning, quiz, mm.

Estimat = 12 sider.

Temaet opgives ikke til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Udvikling, omsorg og sårbarhed

Dette tema arbejder med menneskets udvikling, herunder med blik på omsorg og sårbarhed. Fokus er menneskets tidlige udvikling og tilknytning i de tidlige år. I temaet har der ligeledes været fokus på risikofaktorer, som mennesket møder i barndommen og resiliensfaktorer og dets betydning for en "normal" udvikling. Derudover har eleverne i temaet haft besøg af sundhedsplejersker fra Svendborg Kommune, der dagligt arbejder med nybagte forældre i kommunen.

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Fokuspunkter i undervisningen:
- Harlows abeforsøg
- Bowlbys tilknytningsfaser samt tryghedscirklen
- Ainsworths tilknytningstyper
- Stern (fokus har været fornemmelse af et begyndende selv, fornemmelse af kerneselv samt ansigtsduetter)
- Risiko og resiliens (Kauai-undersøgelsen)
- Podcast: At gå over broen fra Per S. Jørgensen
- Omsorgssvigt
- Opdragelsesstile

Materiale i psykologiens veje 4. udgave, 2024 (fysisk eksemplar): s. 81-87, 97-103, 117-118, 123-124, 130-132, 157-160

Supplerende stof:
- Case: Preben og Tobias i parken, Anvendt Psykologi 2005
- Cases m. Jacob i afsnittet om Stern i Psykologiens veje
- Case m. Jimmy og julehjælp fra God Aften Danmark
- Case: Jeg blev allerede barn som voksen, Ude & Hjemme 2015
- Case: Jeg ville ønske, jeg var født som mine plejeforældres eget barn, Kristeligt Dagblad 2012
- Dokumentar: Den perfekte opdragelse, afsnit 1 på tv2, 2017.
- Dokumentar: Hvorfor vil du ikke passe dine egne børn? Dr, 2014 - afsnit 1.
-  https://mortenmunster.com/podcast-saadan-goer-du-dine-boern-robuste-med-professor-per-schultz-joergensen/
-  https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
-  https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc
-  https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg / eksamensøvelser / gruppearbejde / matrixarbejde / kreativt arbejde / dokumentarfilm / podcast / pararbejde / mm.

Estimat =  50 sider

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det lærende menneske

Dette tema undersøger overordnet "det lærende menneske", hvor fokuspunkterne er brugt til at undersøge dels, hvordan læringen finder sted, og dels til at undersøge, hvordan mennesket har en brik i egen læring. Der er også undersøgt faktorer, som kan øge eller forrige læringen.

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Stereotyper, fordomme og diskrimination

Fokuspunkter i undervisningen:
- Vygotsky og zonen for nærmeste udvikling
- Dwecks mindsetteori (fixed og growth)
- Skumfidustesten
- Atkinsons hukommelsesmodel
- Rosenthal-effekten
- Halo-effekten
- Kahnemanns system 1 og 2
- Motivation (indre og ydre faktorer)
- Howard Gardners forskellige intelligenser
- Evolutionspsykologisk perspektiv på skærme

Materiale i Psykologiens veje 4. udgave, 2024 (fysisk eksemplar), Ole Larsen: s. 174-175, 187-190, 230-232, 234-236

Supplerende stof:
- https://psykveje.systime.dk/?id=5089#c11136 - om Skumfidusundersøgelsen
- https://psykveje.systime.dk/?id=5350 - om De syv intelligenser
- PsykC (Riisager, 2021), s. 133-134 - om System 1 og 2
- Fra Celle til Selfie, Wolf, Troels & Flemming Ravn. Afsnit om stereotyper, Halo- & Rosenthaleffekten.
- Artikel: Pisa eller Skumfidustesten (uddrag), Højskolebladet af Ove Korsgaard, 2014
- Artikel: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-10-30-seks-nemme-trick-saadan-traener-professor-sin-hjerne - tricks til at træne hukommelse
- Artikel: https://www.folkeskolen.dk/didaktik-paedagogik-undervisning/laereres-forventninger-til-eleverne-er-altafgorende-for-deres-succes/1863969 - lærerens rolle og forventningens betydning
- Artikel: Den digitale verden belønner vores hjerne (uddrag), Fenger, 2020.
- Case: "Eleverne er så bange for at fejle, at de ikke lærer noget." - Allan Bech, 10. maj 2016, Information
- https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=56s&ab_channel=DanielSimons - opmærksomhed
- Undersøgelse: ”Sådan bliver elever motiveret i skolen” - uddrag, fra Videnskab.dk, 19 august 2015. Af Marie Barse - https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-bliver-elever-motiveret-i-skolen/
- Carol Dweck: The power of believing that you can improve - Carol Dweck og mindset
- The Marshmallow Test | Igniter Media | Church Video - Skumfidustesten
- The Power of Positivity | Brain Games - The power of positivity/Rosenthaleffekten
- Diverse billeder/modeller som hjælp, f.eks. Zonen for nærmeste udvikling, forskellige intelligenser mm.

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg / gruppearbejde / pararbejde / kreativt arbejde / CL-learning / matrixarbejde / eksamensøvelse / mm.

Estimat =  35 sider

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det kulturelle og gruppesøgende menneske

Temaet "Det kulturelle og gruppesøgende menneske" undersøger menneskets adfærd ud fra samspil i kulturelle- og gruppefokuseret regi, hvor fokus især har været på kultures og gruppers påvirkning af individers handlemønstre. I temaet har der ligeledes været et par nedslag i, hvordan konflikter opstår og brydes grupper imellem. Under temaet havde skolen oplæg fra Deniz Serinci, der fortalte om opvækst i et tvangsægtekab.

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelse
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologik viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- Stereotyper, fordomme og diskrimination

Fokuspunkter i undervisningen:
- Kulturbegrebet
- Kulturerelativisme og etnocentriske syn på kultur
- Majoritet og minoritet
- Individualistisk og kollektivistisk kultur
- Konflikt i værts- og hjemkulturen
- Tilpasningstrategier (assimilation, integration & segregation)
- Stereotyper
- Kontaktteori
- Individualistisk og kollektivistisk kultur
- Konflikt i værts- og hjemkulturen
- Rollebegrebet (intrarollekonflikt, interrollekonflikt, rolleforventninger, rolleoplevelsen, rolleaccept, rolledistance & rolleudførsel)
- Aschs stregforsøg og gruppepres
- Robbers Cave

Materiale:
- Psykologiens Veje, Ole Larsen. 2024, 4. udgave. s. 376-378, 385-386, 390-393, 406-408, 413-414, 416-417, 418-421 og 422-424.
- Case: "Fra en præmieperkers dagbog.", Politiken 2007, af Güzel Turan.
- Case: Lene & Noah i Billeder på integration, 2012.
- Case: "Det største chok kom, da de så mit tørklæde." - Uddrag fra Kristeligt Dagblad. Af Frederik Fogde, 2019.
- Artikel: Forskere før Özlems TED-talk: Dialogkaffe nedbryder fordomme. Fra Videnskab.dk, 2018 (uddrag).
- Dokumentar: Sådan er danskerne, afsnit 1 - 2014 (https://www.dr.dk/drtv/se/saadan-er-danskerne_-en-sloev-krop-og-en-traet-sjael_241490)
- Dokumentar: Forenet med Fjenden, afsnit 2 (indvandrere vs. nationalister)
- Tabel om oplevet diskrimination. Fra Institut for menneskerettigheder, 2024.
- Dokumentar: Flokdyr eller egotripper? Afsnit 3, sæson 1 fra dr.dk.
- https://www.youtube.com/watch?v=dHY_zQujuzE - Danske ordsprog
- https://www.youtube.com/watch?v=BjNwetJfqgI - Når Mohammed kommer for sent
- https://www.youtube.com/watch?v=7KU5u75J8VU - Robbers Cave


Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg / gruppearbejde / eksamensøvelser / pararbejde / individuelt arbejde / CL-learning / pararbejde / matrixarbejde / mm.

Estimat = 55-60 sider

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,50 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det senmoderne menneske

Temaet "Det senmoderne liv" arbejder overordnet med en række af de udfordringer og muligheder, som mennesket - herunder unge - møder i det senmoderne samfund.
Temaet "Livet som ung" omhandler et nuanceret fokus på at undersøge, hvilke problemstillinger og udfordringer, som ungdommen i det senmoderne samfund møder på forskellig vis. I temaet har vi blandt andet kigget på udvikling af identitet og personlighed, mobiltelefoners rolle, stress samt en diskussion af muligheder, som unge møder.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur

Fokuspunkter i undervisningen:
- Det senmoderne samfund
- Giddens og identitetsudvikling
- Femfaktormodellen
- Arv og miljø
- Bourdies kapitaler og habitusbegrebet
- Sartre/eksistentialisme
- Kognitiv Dissonans
- Stress (Akut og kronisk, Holmes/Rahes stress-undersøgelse & OAS)
- Coping (Problemfokuseret og emotionsfokuseret)

- Psykologiens Veje, Ole Larsen. 2024, 4. udgave. S. 288-289, 318-320, 406-408, 431-437, 440-441 & 447-449,
- PsykC - Grundbog til psykologi på C-niveau, 2021, s. 51-53, 145-149
- https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/
- https://www.youtube.com/watch?v=GqK8asIZFug
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/arv-eller-miljoe-hvad-bestemmer-vores-personlighed/
- Artikel: Internettet skaber unges identitet - Berlinske, 2009
- Case: Fester giver unge identitet (uddrag)
- Case: Martin vil flytte til København
- Case: Sara Norn fra Psyk C
- Case: Lider jeg af stress? Netdoktor.dk, 2007 (Fra Psykologiens Veje)
- Artikel: Når det hele koger over - hver fjerde unge føler sig stresset (uddrag).
- Artikel: Stor undersøgelse om stress, TV2 - 2017.
- Dokumentar om stress: https://www.dr.dk/drtv/se/superhjerner-_-med-peter-lund-madsen_-stress_73379

Væsentligste arbejdsformer:


Estimat = 40-45 sider

Eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer