Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Jesper Schaarup
|
Hold
|
2022 mu (2h3g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Musikalske analyseparametre
Introducerende arbejde med de musikalske analyseparametre.
Mål: Eleverne introduceres til
- skelnen mellem internt-musikalsk og eksternt-musikalsk genredefinition
- følgende parametre berøres i den forbindelse: Form, klang/instrumentation/sound, rytme og dynamik
- instrumenternes roller: Forgrund, baggrund, melodi, akkompagnement, rytmisk
- tid-rum-skalaen
- at sætte et musikstykke ind i en samfundsmæssig sammenhæng
De analyserede numre:
- Lamb of God: "512" (fra Sturm und Drang, 2015)
- Mozart: "Confutatis" (fra Requiem, 1791)
- Slam: "Catacoustics" i Gary Beck-remix (2016)
I tilknytning til værkerne er læst:
- Espen Fyhrie: "Heavy metal", iBureauet/Dagbladet Information, 2008 (https://faktalink.dk/titelliste/meta?print=yes&no_img=yes [30.05.2017])
- Uddrag af Johannes Grønager et al: Rockmusik i tid og rum (Systime), afsnit om tid og rum
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Musikudøvelse
Enstemmig sang
Et bredt udvalg af nye og ældre enstemmige sange fra ind- og udland, overvejende hentet i Højskolesangbogen og Wilhelm Hansens "Sangbogen"-serie.
Flerstemmig sang og sammenspil
- Eric Clapton: "Let it Grow" (to lige stemmer + guitar/bas/klaver/trommer)
- Bill Withers: "Lean on Me" (to lige stemmer)
- Helle Hansen: "Let it Rain" (trestemmigt + guitar/bas/klaver/trommer) - nummeret er fremført ved morgensamling sammen med skolens øvrige musikhold
- Østkyst Hustlers: "Han får for lidt" (trestemmigt rytmekor)
- Lars H.U.G.: "Backwards" (SB + klaver og percussion)
Integreret med rytmelære har holdet endvidere arbejdet med bodypercussion, stomp og online trommemaskine (Drumbit, https://drumbit.app/), og integreret med nodelære har holdet arbejdet med små øvelser i par eller trioer ved klaver. Der er endvidere arbejdet med basal stemmebrug og kendskab til rytmegruppens instrumenter.
Gruppesammenspil
Eleverne har i mindre grupper samarbejdet om indstudering og fremførelse af sammenspilsnumre. Der har undervejs været fokus på både proces og produkt. Der er arbejdet med:
- Bob Dylan: "Knockin' on Heaven's Door"
- Mary Mary: "Shackles"
- 4 Non Blondes: "What's Up?"
- George Michael/Wham: "Last Christmas"
- Sam Sparro: "Black and Gold"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rockanalyse
Gennemgang af rockanalyse-parametre med udgangspunkt i Johs. Grønager et al: Rockmusik i tid og rum (Systime 2000): Tid og rum; hook, break & gimmick ; form (skelnen mellem struktur og funktion) og standardformtyper (strofisk, AABA, popform, udvidet popform); groove.
Værker analyseret i forløbet:
Undervejs er der hørt brudstykker af mange forskellige sange. Følgende numre er behandlet som fulde analyser:
- Nirvana: "Lithium" fra Nevermind (1991)
- Bonnie Rait: "I Can't Make You Love Me" (1991)
Coverversioner er inddraget som udgangspunkt for - ud fra auditiv analyse - at drøfte ligheder og forskelle og derved indkredse centrale musikalske parametre.
Yderligere tekstmateriale:
- H. Marstal/M. Jæger: Hitskabelonen (s. 98 - 101)
- Lærerpowerpint om groove-analyse
Supplerende aktiviteter:
Undervejs i forløbet har klassen besøgt den lokale forening Rytmisk Råstof, hvor de hørte om foreningens aktiviteter, bl.a. om hvad det vil sige at drive netværksspillestedet Harders. Holdet har også været til koncert med Barselona.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Barok
Forløbet indledtes med en barok-web quest: Hvordan afgrænses barokken tidsmæssigt? Hvad er karakteristisk for barok arkitektur (fx Peterskirken i Rom, Versailles-slottet, Vinterpaladset), billedkunst (fx Velasquez' "Las Meninas") og samfundsstruktur (enevælde)?
Analyserede værker:
- G.F. Händel: "Hallelujah" og "For Unto Us A Child Is Born" fra Messias (1741). Fokuspunkter: Homofoni og polyfoni; instrumentation, herunder basso continuo
- J.S. Bach: Violinkoncert i E-dur (BWV 1042, o. 1720), 3. sats. Fokuspunkter: Rondo-form; ritornel og episoder; tutti og solo
Læst tekst:
Uddrag af "Barokmusik" fra Jørgen Mortensens "10 klassikere" (https://10klassikere.systime.dk)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Særligt studeret emne: Superstjerner i 1980'erne
Som særligt studeret emne har holdet valgt "Superstjerner i 1980'erne". Der er taget udgangspunkt i Per Reinholdt Nielsens Rebel & Remix (Systime), hvor følgende afsnit er læst som musik- og kulturhistorisk baggrundmateriale:
- "1950'erne - Rock'n'roll og rebeller" (side 10-11)
- "1960'erne - Revolution i hovedet" (side 40-41)
- "1970'erne - musikalsk mangfoldighed" (side 90-91)
- "1980'erne - den ansvarlige rockstjerne" (side 150-154)
- "Globale superstjerner" (side 170 - 183) + illustration af Michael Jackson, Prince, Madonna og Bruce Springsteens rolle som superstjerner på side 196
- "Musikflimmer døgnet rundt" (side 163-64)
Analyserede værker i forløbet:
- Michael Jacksons "Billie Jean" (fra Thriller, 1982),
- Princes "Kiss" (fra Parade, 1986) og
- Madonnas "Like a Prayer" (fra Like a Prayer, 1989)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514395920",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514395920",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514395920"
}