Titel
1
|
Træningsprojekt & Træningsfysiologi
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Praktisk disciplin: Træningsprojekt
Teori: Fysiologi, energiprocesser
Beskrivelse
Eleven skal udarbejde og gennemføre træningsprojekt med primær fokus på enten konditionel eller styrkemæssig udvikling.
Teoriforløbet "Træningsfysiologi" er koblet til de praktiske forløb, Træningsprojektet. Fokus har været på den naturvidenskabelige, fysiologiske tilgang til særligt træningsprojektet i praksis, og på den måde skabe en forståelse for, hvordan man arbejder med at forbedre præstationsevnen gennem forbedring af den fysiske kapacitet. Hovedfokus er på, hvordan aerob og anaerob træning foregår i praksis, tilrettelægges og afvikles. En del af forløbet på testning, herunder start-, midtvejs-, og sluttest, i styrke- som konditionsprægede tests.
Eleverne har endvidere afleveret to opgaver som har været knyttet til den teoretiske og praktiske del af træningsprojektet, og træningsfysiologi.
Begreber i fokus:
• Ilttransportkæden og kredsløbet, herunder minutvolumen, slagvolumen, maksimal iltoptagelse og kondital
• De forskellige former for energiomsætning, anaerob og aerob, - resyntese af ATP: aerob forbrænding og anaerob spaltning
• Aerob og anaerob træning:
Forskellige typer af aerob træning. Træning af udholdenhed og maksimal iltoptagelse, iltdeficit, staedy state samt anaerob kapacitet og effekt. intervaltræning kontra kontinuerlig træning, træningsadaptationer, træningsintensitet, arbejdskrav og træningsplanlægning.
Forskellige typer af styrketræning. Maksimal styrke, RFD Eksplosiv, udholdenhedstræning, spændstighed.
Teoretisk
Eleven skal opnå grundlæggende teoretisk viden om træningsplanlægning (variation, intensitet, mængde, progression og restitution) samt gennemføre en fysiologisk test - bip-test - udholdenhedstest, samt styrketests. Sideløbende vil du tilegne dig viden om aerob og anaerob energiomsætning og træning, som skal bringes i spil i den afsluttende træningsrapport om forløbet med refleksioner over eget program og resultater.
Praktisk
Praktisk arbejder du med din egen planlagte træning minimum én gang om ugen ud over din normale træning, hvor du arbejder målrettet og kobler teori og praksis, eks. ved at sætte intensitet, tid og øvelser i spil. Undervejs i forløbet tilegner du dig viden, som gør dig i stand til at ændre i din træningsplanlægning, således at din træning optimeres.
Faglige mål
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: nye, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof
Kernestoffet er:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der træner kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- centralt arbejdsfysiologisk stof
- aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
- natur- og sundhedsvidenskabeligt stof om fysisk aktivitet
- de for undervisningen relevante digitale redskaber de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Primær litteratur
T. Wolf & J. Hansen. "B - for bedre idræt." 3. udgave
Siderne 67-92, 94-106, 121-130, 145-153
Sekundær litteratur
https://www.facebook.com/watch/?v=501529580939846
https://www.dif.dk/media/df0fpxgw/fysisk-træning-hæfte.pdf
https://www.dif.dk/raadgivning-og-stoette/udgivelser/traening/styrketraening
|