Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Lene Norbert Glyager
|
Hold
|
2022 IdB2 (3g IdB2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro modul
Eleverne blev introduceret idræt på b-niveau ift. krav, forventninger og hvad de kunne regne med at skulle igennem.
Derefter lavede de forskellige teambuilding øvelser, for at ryste eleverne lidt bedre sammen, da eleverne på dette hold, kommer fra 7 forskellige klasser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Træningsprojekt
Eleverne skal udarbejde og gennemføre træningsprojekt med fokus på konditionel udvikling.
De skal opnå grundlæggende teoretisk viden om træningsplanlægning (variation, intensitet, mængde, progression og restitution) samt gennemføre fysiologiske tests, såsom bip-test og cooper-test (udholdenhedstest). Sideløbende tilegner eleverne sig viden om aerob og anaerob energiomsætning, som skal bringes i spil i træningsplanlægning samt i den afsluttende træningsrapport om forløbet med refleksioner over eget program og resultater.
Praktisk arbejder eleverne med deres egen planlagte træning i idrætsmodulerne, hvor de skal sætte intensitet, tid og øvelser i spil. Desuden bliver eleverne præsenteret for forskellige aktiviteter såsom 10-20-30, aerobe og anaerobe løbeformer samt cirkeltræning ude og indenfor. Desuden afprøver eleverne træningsmetoder som udbydes udenfor skolen fx en tur i TFW.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og
teoriområder
- udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og
livsstilens betydning for sundheden
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske
og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne artikel om forskellen på direkte og inddirekte test: Testing: Har jeg brug for det?
-
Medbring gode sko at løbe i, vandflaske, pulsur (hvis man har sådan et, telefon samt computer.
-
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt 3. udgave (Blå), Systime; sider: 127-131, 151-153
-
Læs fra nederst s. 151 fra "Træningsplanlægning og ....." til og med s. 153.
-
Før modulet skal I have planlagt (hvilken aktivitet, ved hvilken intensitet, tidsangivelse) om I vil træne jeres primære fokus eller sekundære fokus, hvis det er der omhandler styrketræning. Den planlagte trænings skal have en varighed af ca. 25 min.
-
Læs Beskrivelse af 10-20-30 træning.docx.pdf
-
Før modulet skal I have planlagt (hvilken aktivitet, ved hvilken intensitet, tidsangivelse) om I vil træne jeres primære fokus eller sekundære fokus. Den planlagte trænings skal have en varighed af ca. 25 min. Det skal skrives ind i jeres træningspla
-
Læs hvad en Cooper-test:
-
Før modulet skal I have planlagt (hvilken aktivitet, ved hvilken intensitet, tidsangivelse) om I vil træne jeres primære fokus eller sekundære fokus. Den planlagte trænings skal have en varighed af ca. 20 min. Det skal skrives ind i jeres træningspla
-
Vi laver inuitgames i salene den første halvdel af undervisningen.I skal forberede selvtræning til den sidste halve time.
-
HUSK JERES logbøger.
-
Før modulet skal I have planlagt (hvilken aktivitet, ved hvilken intensitet, tidsangivelse) om I vil træne jeres primære fokus eller sekundære fokus. Den planlagte trænings skal have en varighed af ca. 35 min. Det skal skrives ind i jeres træningspla
-
Før modulet skal I have planlagt (hvilken aktivitet, ved hvilken intensitet, tidsangivelse) om I vil træne jeres primære fokus eller sekundære fokus. Den planlagte trænings skal have en varighed af ca. 30 min. Det skal skrives ind i jeres træningspla
-
Medbring tøj til indenfor + sko, men også til udenfor hvis I skal ud og løbe en tur efter læreaktiviteten.
-
Dem som ikke løb bip-test i tirsdag (Mathilde, Laura, Nika og Eylül) tager tøj med til at kunne løbe bip-test i starten af modulet.
-
Der er nogle, som ikke har fået skrevet deres resultater ind for den afsluttende bip-test eller ro-test (Christoffer, Karl Emil, Marcus S., Noah, Oliver og Oskar). Få det skrevet ind her: Sluttest (Webvisning )
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsrapport
|
14-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold og aerobe processer
Formål:
I dette forløb skal eleverne arbejde med basale færdigheder i fodbold og kunne sætte disse basale færdigheder i spil i småspils-øvelser og andre spilnære situationer. Eleverne skal i grupper udarbejde øvelser med fokus på aerob kapacitet og effekt (udholdenhed og kondital) og præsentere og introducere de andre fra holdet i disse øvelser, hvorefter øvelserne skal evalueres af resten af holdet. I dette forløb er der ikke fokus på det færdige spil, men derimod primært på læringen af basale tekniske færdigheder, såsom driblinger, tæmninger, indersideafleveringer, afleveringer i bevægelse og afslutninger samt taktiske færdigheder såsom bevægelse uden bold, hvor det smartes at jeg spiller bolden hen, sammenspil og kommunikation.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
Hvad skal jeg som elev kunne:
- Beherskelse af grundlæggende tekniske færdigheder såsom indersideafleveringer og -tæmninger
- Rimelig beherskelse af driblinger, tæmninger, afleveringer og afslutninger
- Taktiske færdigheder: bevægelse uden bold/forståelse for placering på banen samt betydningen af kommunikation
- Træningsmæssige færdigheder: i grupper kunne plan lægge og gennemføre øvelser med bold i forhold til træning af aerobe processer
- Kunne lave en arbejdskravsanalyse af hvad det kræver at spille fodbold på højere niveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arbejdsfysiologi
Formålet:
Teoriforløbet "Arbejdsfysiologi" er koblet til de praktiske forløb, træningsprojekt og fodbold. Vi kommer til at arbejde med en naturvidenskabelig - fysiologisk - tilgang til fodbold samt træningsprojekt i praksis, og på den måde skabe en forståelse for, hvordan man arbejder med at forbedre præstationsevnen gennem forbedring af den fysiske kapacitet. Hovedfokus er på, hvordan aerob og anaerob træning anvendes og tilrettelægges. Desuden bliver eleverne præsenteret for metoderne arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse.
Fokus på centrale begreber:
- Ilttransportkæden og kredsløbet, herunder minutvolumen, slagvolumen, maksimal iltoptagelse og kondital
- De forskellige former for energiomsætning - resyntese af ATP: aerob forbrænding og anaerob spaltning
- Aerob og anaerob træning - dvs. specifik træningsfokus. Herunder har vi talt om træning af udholdenhed og maksimal iltoptagelse, iltdeficit, staedy state samt anaerob kapacitet og effekt.
- Vi skal også tale om intervaltræning kontra kontinuerlig træning, træningsadaptationer, træningsintensitet, arbejdskrav og træningsplanlægning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Anatomi og bevægelseslære
Formål med forløbet:
I det teoretiske forløb "Anatomi og bevægelseslære" (bevægelsesanalyse) skal eleverne arbejde med den naturvidenskabelig - anatomisk og fysiologisk - tilgang for i sidste ende at få en forståelse af, hvordan et styrketræningsprogram skal planlægges for at en given case-person for en præstationsfremgang/forbedring af en given fysisk kapacitet. For at kunne tilrettelægge et styrketræningsprogram er det nødvendigt at få en fysiologisk viden om musklerne, bevægelsesmuligheder, styrke samt styrketræningsformer. Den opnåede faglige viden anvendes i en rapport, hvor resultaterne fra ekskursionen til SDU analyseres og diskuteres.
Centrale begreber:
Anatomi:
- underekstremiteterne (benenes anatomi). Musklernes navne og funktion
- bevægelsesanalyse: Led, funktion (agonist, synergist, antagonist) og arbejdsform (statisk, dynamisk: koncentrisk, excentrisk)
Fysiologi:
- Musklernes opbygning
- Kontraktion (tværbrodannelsen)
- En muskels styrke
Styrketræning:
- Maksimal styrke, eksplosiv styrke, spændstighed og muskeludholdenhed
- 1RM - maksimal styrke
- Belastning, antal gentagelser, antal sæt, pause mellem sættene
- Træningsadaptationer
- Power
- Bevægelighedens begrænsninger
Faglige mål:
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske
og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring idrætstøj og frokost, dog er der mulighed for at købe frokost.
-
Kort over SDU.pdf
-
Kør I god tid, da det kan være svært at finde en parkeringsplads.
-
Mit telefonnr er 60143140, hvis I ikke kan finde det.
-
Medbring computer.
-
Læs grundigt s. 41 fra Muskler til 43. Skimt s. 56-61 angående hvilke muskler der er i benets anatomi og hvor de sidder henne.
-
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt 3. udgave (Blå), Systime; sider: 56-61, 66, 107-126
-
3. Muscle contraction detail Concept Cell Biology
-
Skimt s. 111-120 og orienter dig om hvilke faktorer der er medvirkende til at muskler kan udvikle kraft.
-
Færdiggør fremlæggelser til modulet, om den faktorer, som I har fået tildelt, som har betydning for hvor meget kraft en muskel kan udvikle. :
-
Når I læser lektien er læsefokus på de 4 styrketræningsformer, hvilken evne træner man, hvordan trænes den og hvad er træningsadaptationerne ved træningsformen.
-
Medbring idræt b bogen.
-
Udfyld og aflever videoafleveringer (individuelt), se OneNote --> Spring --> 8. modul.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sportens mentale del
Formålet:
I det teoretiske forløb "Sportens mentale del" arbejdes der ud fra et humanistisk perspektiv, da eleverne skal beskæftige sig med dele af sportspsykologien herunder præstationspsykologien. I første modul defineres det, hvad der ligger i mental styrke, hvorefter eleverne arbejder med Team Danmarks sportspsykologiske filosofi samt den sportspsykologiske model omhandlende forskellige redskaber til hvordan atleter kan arbejde og fremme deres mentale styrke. Desuden prøve eleverne at reflektere over deres egen mental styrke og hvordan de kan arbejde med den i forskellige henseende. Eleverne skal anvende deres teoretiske viden på dokumentaren "Sarah Mahfoud - champ eller fiasko?" og foredraget med Anne-Marie Ringdom hvor de skal anvende fyrtårnet/det mentale kompas til at identificere hvordan de handler mentalt stærkt under pres. Ydermere skal eleverne arbejde med at se på sammenhængen mellem spænding og præstation og hvilke teknikker der kan anvendes for at få styr på sit spændingsniveau. Slutteligt diskuterer eleverne hvorfor det er vigtigt at arbejde med atleters mentale sundhed samt trivsel.
Centrale begreber:
- Sportspsykologi
- Mental styrke
○ Ydre problemer
○ Indre problemer
- Team Danmarks sportspsykologiske filosofi
- Den sportspsykologiske mode
○ Det nederste lag: Atletens personlige identitet og drivkraft
○ Det mellemste lag: Livet som eliteatlet
○ Det øverste lag: Det mentale hjul
- 3R-modellen og de 7 centrale færdigheder
□ Gået i dybden med visualisering, målsætninger og Game plan (fyrtårnet/det mentale kompas)
- Normative og non-normative transitioner
- Eksterne/interne ressourcer
- Visualisering
- Sammenhængen mellem spænding og præstation
- Mental sundhed og udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Aerobic og step-aerobic
Formål:
Gennem dette forløb vil eleverne blive præsenteret for både aerobic og step-aerobic med lige meget vægtning på dem. Forløbet vil indeholde workshops, hvor elevernes kreativitet kan få lov at blomstre. I step-aerobic vil der desuden blive arbejdet med og afprøvet forskellige højder af step-bænken samt køre serier til forskellige BPM og derigennem erfare hvilken effekt det har på kondition og udholdenhed. Eleverne vil både i aerobic og step-aerobic delen blive præsenteret for en serie, som de skal arbejde videre, eleverne skal desuden blive i stand til selv at sammensætte små koreografier i både aerobic og step-aerobic
Fokus vil være på at eleverne får arbejdet med deres:
- Koordination
- rytmiske forståelse
- kropslige udtryk og korrekt teknik (rank kropsholdning, store bevægelser, strakte ben og arme og i step hele foden på step-bænken)
- kondition og udholdenhed
I modulerne vil vi fokusere på:
- At fastholde et flow (dvs. forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og
mere på)
- At opnå træningseffekt og snakke kontinuerligt vs. intervalarbejde (aerob træning)
- At nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først)
- At træne den rytmiske forståelse og koordinationen
- At lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og
teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sundhed i det senmoderne
Formålet:
I forløbet "Sundhed i det senmoderne" skal vi se på forskellige måder at definere sundhed på, og hvad KRAM-faktorerne egentlig er og deres betydning for middellevealderen. Eleverne skal desuden arbejder med sundhed i et naturvidenskabeligt (biologisk) perspektiv, hvor eleverne tager udgangspunkt i det metaboliske syndrom samt livsstilssygdommene. Ydermere skal eleverne arbejde med hvilket effekter fysisk aktivitet har i forbindelse med at forebygge og helbrede blandet andet livsstilssygdomme. Desuden skal eleverne arbejde med den mentale del, grundet at der i det senmoderne er kommet et øget fokus på mentale sundhed.
Ydermere skal eleverne se på danskernes idrætsdeltagelsen fra 1960'erne og frem til i dag samt snakket om organisationsformerne (organiseret og uorganiseret idrætter), hvilket er det samfundsvidenskabeligt perspektiv indenfor idrætsområdet. Sociologisk skal eleverne forsøge at bruge Bourdieus habitusbegreb som forklaring på, hvorfor nogle dyrker idræt og er sunde samt har en bestemt livsstil, hvor andre derimod er inaktive og usunde. Vi har også snuset til Giddens' karakteristik af de mange valg, der præger den enkelte i det senmoderne samfund. Afslutningsvis har vi set på, hvorvidt der er ulighed i sundhed og hvilke muligheder der er, for at mindske uligheden i sundhed.
Centrale begreber:
- Sundhedsdefinitioner
- Faktorer som kan være med til at bestemme sundhed - BMI, hofte-taljemål, hvilepuls, fedtprocent og kondital
- KRAM-faktorer - deres indvirkning på sundhed, KRAM-venlig livsstil
- Det metaboliske syndrom, herunder: hjertekarsygdomme, Type 2-diabetes, knogleskørhed, kræft og mental sundhed
- Bourdieu og habitus
- Giddens, mange valg, brud med traditioner og risikovurdering
- Danske befolknings idrætsadfærd, herunder organiseringsformer ulighed i idrætsdeltagelse
- Ulighed i sundhed, hvilke parametre er med til at skabe ulighed i sundhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pickleball
Formålet med forløbet i pickleball er at eleverne får en Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Gennem undervisningen skal eleverne tilegne sig tekniske og taktiske færdigheder således at de kan anvende disse færdigheder i kamp til sidst.
Tekniske færdigheder:
• Kunne beherske et korrekt greb
• Batføring at kunne beherske i rimelig grad diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob samt smash med særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling
• At kunne sammensætte i rimelig grad forskellige slagserier med den rigtige teknik bag de anvendte slag
Taktiske færdigheder:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden i double når der spilles forsvar og angreb
- Kunne beherske reglerne i forhold til double bounce og the kitchen
- Tælle korrekt point og skifte af serv
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig
- I rimelig grad at beherske slagserier
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og
teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet nye og klassiske idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Spring
Formålet med forløbet er at få kendskab til de basale teknikker i springgymnastik samt forskellige deløvelser frem mod det færdige spring: kraftspring, araberspring og salto. Forløb i gymnastik har fokus på at træne og forsøge opnå udvikling indenfor de fysiske springgymnastiske færdigheder gennem mange gentagelser. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, håndstand og rulle, som tilpasses den enkeltes niveau. Forløbet afholdes i den lokale springforening - SG Huset - således at eleverne samtidig med præsenteres for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises samt filmes og evalueres. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.
Hvad skal jeg kunne?
- Have godt styr på kropsspænding og vise øvelser, hvor kropsspænding er vigtig fx hovedstand, håndstand (evt. med modtagning) og vejrmølle
- Ophop i trampolin
- Kunne vise nogle af deløvelserne (fx forlæns og baglæns rulle) frem mod de færdige spring
- Have kendskab til de færdige spring: kraftspring, araberspring og salto
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og
teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volley
Formål med forløbet:
I dette praktiske forløb skal eleverne arbejde med volley, hvor der er stor fokus på de tekniske og taktiske elementer samt på at lære det færdige spil. Fokus vil primært være på grundslagene - finger- og baggerslag - da disse færdigheder er altafgørende for at det færdige spil, kan spilles på et nogenlunde niveau og der kommer reelt spil ud af det. Der vil hovedsageligt blive spillet 3 mod 3 eller 4 mod 4, grundet at de basale færdigheder bedst trænes via mange gentagelser/boldberøringer. I de første moduler vil der primært være fokus på grundslagene (finger- og baggerslag samt serv), hvorefter færdighederne udvides til også at indbefatte smash og blokade samt forskellige sammensatte øvelser. I de sidste moduler vil fokus ydermere være på samspillet og det taktiske i volleyspillet.
Hvad skal jeg som elev kunne:
- Grundslag: fingerslag, baggerslag og serv
○ Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
○ Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for "hæveren" at spille bolden
○ Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Timingen i at komme op og blokere
- Kommunikation og placering på banen under modtagning og spil
- Forståelse for regler og rotationssystem ved 6 mod 6 spil
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og
teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet nye og klassiske idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hiphop og bevægelseslære
Formål med forløbet:
Forløbet udforsker hiphoppens karakteristiske udtryk og stil med det formål at styrke elevernes bevægelseskompetencer og grundlæggende forståelse af genren.
Eleverne vil blive udfordret i deres musik- og rytmeforståelse, samtidig med at de skal udvikle et autentisk bevægelsesudtryk og koreografisk kreativitet. Der lægges vægt på at opbygge bevægelsesfærdigheder og at fremhæve bevægelseskvalitet, så eleverne kan udtrykke sig autentisk gennem deres krop.
Målet er, at eleverne skaber deres egen "bevægelsesbank" og opnår tryghed i at præsentere koreografi, dette opnås bl.a. gennem mange gentagelser og formativ feedback. Gennem inspiration af bl.a. Rudolf Labans bevægelseslære opnås en teoretisk forståelse, som kobles direkte til udviklingen af hiphopkoreografi.
Elever samt en erfaren gæsteinstruktør inddrages i undervisningen i ønsket om at udvide hiphoppen alsidige bevægelser, samt belyse dans uden for skoleregi, og forhåbentlig skabe øget motivation og interesse for bevægelse.
Faglige mål (viden):
- At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
- At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop.
- At eleverne kan anvende og redegøre for udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt argumentere for
udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
Faglige mål (færdigheder):
- At eleverne kan følge rytmen i hiphopmusikken – herunder bl.a. at starte sekvenser på 1-slaget.
- At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
- At eleverne kan udføre basistrin, og koreografier med mange gentagelser, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
- I tillæg skal eleverne kunne indgå konstruktivt i et gruppesamarbejde på tværs af deres forudsætninger og udvikle egen showcase med koblinger til BESS-konceptet og tildelte
fokuspunkter.
- At eleverne kender til og kan forevise bevægelseskvalitet i;
- Større og langsomme bevægelser vs. mindre og hurtige bevægelser
- ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop
- isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele
- forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse
- forskellige freezes, isoleret og i kombination med koreografi
- six step, isoleret og i kombination med koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition og lanciers
I det praktiske blev de 6 eksamensforløb repeteret samt de forskellige eksamensgrupper udarbejdede drejebøger til de 6 forløb. Udøver repetition øvede eleverne Lanciers, som de skulle danse til Galla festen d. 9 maj.
I det teoretiske afleverede eleverne en mundtlig besvarelse af en eksamenscase derudover arbejdede eleverne i par med besvarelser af eksamenslignende cases, som de fremlagde for et andet par.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Caseaflevering
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Afslutning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514396197",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514396197",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514396197"
}