Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
John Larsen
|
Hold
|
2022 SaB3 (2h3g SaB3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
kriminalitet
Forløb omhandlende forskellige samfundsfaglige vinkler på kriminalitet - både sociologi, politik og økonomi.
Forløbet tager afsæt i forskellige sociologiske teorier om kriminalitet (hvorfor begår nogle kriminalitet?) Derpå der vi på straffens betydning. På offerteorier. Og på den retspolitiske vinkel.
LItteratur:
Flemming Balvig. Af "Kriminalitetsudviklingen", 2015 - heraf side 1-7
Anne Okkel: "Kriminalitet og Straf", 2011, heraf siderne: 6-10; 12-16; 20-22; 32-34; 48-52; 56-62.
Eva Smidt: Kriminalitet og retfærdighed: Heraf siderne 63-70
Systime, hjemmeside: : "retspolitik"
Andet materiale:
DR/DK: Nyhedsindslag - "bandekonflikt - ansigtsgenkendelse og hurtige domme"
Dokumentar: "Med døden til følge"
Video: Milgram-eksperimentet
Diverse Statistikker - Rigspolitiet, Kriminalforsorgen - (recidiv, offerundersøgelser)
Oplæg om Thomas Hobbes
vigtige begreber:
Aktør, struktur
Rationalitet
mikro-makro-mesoniveauer
recidivitet
baggrundsvariable
retsfølelse: Informeret, konkret, generel
retspolitik
(herunder: liberalisme, socialisme, konservatisme)
opportunitet, opvisningskriminalitet, oplevelseskriminalitet
Teoretikere: Sykes, Matsa, Durkheim, Marx, Foucault, Balvig
Faglige må i forløbet:
Eleverne skal kunne:
̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶
undersøge og dokumentere et politikområde,
̶
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-bandekonflikt_-kraever-ansigtsgenkendelse-og-hurtige-domme_470678
-
Test - Factfulness Quiz
-
kriminalitetsudviklingen-1-7.pdf Hvordan har kriminaliteten udviklet sig hen over årene? Læs dagens lektie og fokuser på at forstå, hvad der menes med Mikro-, makro- og meso-niveau
-
Anne Okkels: Kriminalitet og straf, Gyldendal; sider: 6-10, 12-16, 20-22, 32-34, 48-52, 56-60
-
Denne time er knyttet til en lille lektie: Du skal læse 4 sider - Se ovenfor. Lektien for søger at forklare, hvorfor nogen begår kriminalitet. I timen afsættes yderligere tid til at læse lidt mere frem. Medbring bogen.
-
Dagens lektie giver nogle flere bud på, hvorfor vi begår kriminalitet. I sidste time så vi på det rationelle og det irrationelle.
-
CFU-login
-
Lektiespørgsmål: Fokuser på skemaet på side 21. Hvilke forskellige formål kan der være med hensyn til straf? Hvad tænker du selv er den primære? I timen skal I læse lidt mere, så medbring bogen.
-
Lydia : Oplæg Hobbes
-
Denne gang skal det handle om hvad der virker når vi taler om straf.
-
Ingen lektie for til dette modul - vi ser resten af filmen: Med døden til følge
-
Lektien til denne time finder du i vedhæftede pdf. Det handler om, i hvor høj grad kriminelle gentager deres kriminelle handlinger. kriminalitet - recidiv.pdf Du behøver ikke fokusere så meget på de enkelte statistikker - det gør vi i timen.
-
Nu flytter vi fokus! fra årsagerne til at borgere bliver kriminelle - til ofrene. Lektien handler om: hvem der bliver ofre? Lektieguide: hvad betyder viktimisering? Hvornår er der størst risiko for at blive offer for vold? ...og hvorfor?
-
Denne gang handler det om vores retsfølelse. Hvad tænker den almindelige borger om straf. Prøv at fokusere din læsning på de forskellige former for retsfølelse: generel, informeret og konkret. tabellen nederst på side 58 gennemgår vi i timen, så den
-
Retspolitik: Ultrakort lektie: læs vedhæftede dokument oom retspolitik. Det tager ca 120 sekunder at læse: Retspolitik.docx I timen afsættes tid til at arbejde med den skriftlige opgave. Her har du mulighed for at få vejledning.
-
Ingen lektie for til dette. modul. : Fremlæggelser af retspolitik.
-
evt lidt spilteori
-
Ingen lektie for til dette modul. Optakt til aftenens foredrag om verdenssituationen.
-
Vi mødes på Faaborgvej 44 et par minutter i kl. 19.00
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
økonomi og ulighed
Forløb om økonomi og ulighed - fokus på Danmark og USA
Fra bogen : Boserup Skov mf. : "Samt på B-niveau", heraf siderne: 100-104, 197-204, 217-232, 234-237, 239-244, 260-265
Andet materiale
DR.DK: "Amerikanerne føler sig økonomisk pressede"
Vismandsspillet
Besøg på forsorgsmuseet
Film: USA - de glemte fattige
Besøg af Rosa Eriksen. - moderaterne
Økonomista: "Danskerne får flere penge mellem hænderne"
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
.......
Nogle af vigtige begreber:
Behov
økonomisk kredsløb
Finanspolitik - kontraktiv, ekspansiv
De økonomiske mål
inflation
arbejdsløshed
bæredygtighed
Statens budget
BNP
betalingsbalance
pengepolitik
markedsligevægt
planøkonomi
konjunkturer
produktivitet
ulighedsmål
Ginikoefficient
strukturpolitik
globalisering
korruption
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi tager nu fat på et forløb om økonomi. Ideen er, at vi samtidig kobler til det forestående amerikanske valg. Lektien til dagen finder du på nedenstående link: Lektiespørgsmål: Hvorfor rummer amerikanernes opfattelse af den økonomiske situation et p
-
Ingen lektie for til modulet her. Opsamling på fællesarrangement. Introduktion til vismandsspillet.
-
USA i forhold til de økonomiske mål: BNP, arbejdsløshed, Betalingsbalance, statens budget, inflation.
-
Skov, Matthiesen og Bjørnstrup: Samf på B, 3. udgave, Columbus; sider: 100-104, 197-204, 217-232, 234-237, 239-244, 260-265
-
Afsnittet her er en slags repetionslæsning - dels af det økonomiske kredsløb, dels af spørgsmålet om konjunkturer. Vær særligt opmærksom på modeller på side 218 og 219. I timen skal vi forsøge at forstå, hvad der skabte inflation - både i Danmark og
-
Læs til side 226 - øverst. Vær særligt opmærksom på de målkonflikter, der kan være imellem de forskellige økonomiske mål. Vi skal også se på andre interessante begreber, f.eks. HDI-indekset. Samt de forskellige former for arbejdsløshed. Spørg dine fo
-
Gapminder
-
Dagens lektie repeterer nogle vælgeradfærdsmodeller og begreber - som optakt til valget i USA tirsdag. Her kommer nogle af de vigtige begreber: Partiidentifikation, Rational choice, den sociologiske model, Class-voting, kernevælger, marginalvælger og
-
Vi mødes 19.45 i lokale 100.
-
Opsamling på øvelser fra surveybanken (Se sidste time). Husk at færdiggøre disse - i form af hjemmearbejde.
-
Vi snupper lige de økonomiske mål i en lidt mere udvidet udgave: Fokuser på de begreber, som du er usikker på og glid lidt lettere hen over dem, som du kan. I timen dykker vi ned i ulighedsmålet: Gini.
-
Dagens lektie handler om magt. Dels den politiske, men også den magt, som er mere usynlig.
-
Gruppe 1
-
07.18
-
LÆs til første spalte - frem til "Pengepolitik - og dette afsnit skal du IKKE læse.
-
Unge på Sociale Medier
-
Gennemgang af opgaven: synopsis 2 - kast et blik på opgavebeskrivelsen.
-
Denne gang handler det om globalisering og internationalisering. Stil dig selv spørgsmålet: Kan Danmark klare sig i konkurrencen med andre lande. Hvad skal man se på, for at kunne besvare det spørgsmål? Vigtige begreber i lektien: outsourcing, multin
-
Test i økonomidelen. Læs dine noter og medbring bogen. Testen skrives i hånden - uden brug af computer.
-
oplæg: Lydia
-
Film: USA glemte fattige.
-
Moderaterne_PolitikProgram.pdf
-
socialpolitik, integration og indvandring, klima, ungdomsuddannelser, skat.
-
Besøg af Frederik Abildskov + Rosa fra Moderaterne.
-
Evaluering af undervisning i samfundsfag.
-
Hvad vil I gerne arbejde med i foråret. Plan for projektundervisning. Skriftligt arbejde. ....Hvad vi mangler.
-
Synopsis-2 retur
-
Film - + lidt quiz
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik - Magt og tillid
Forløb om politik, beslutningssprocesser og magt
Fra Boserup Skov m.fl: "Samf på B:
følgende sider: 85-94; 105-110; 117-123; 124-128
Desuden R: Stubager: "Borgernes politiske tillid" - magtudredningen .2.0 (2022) - heraf sider 1-8
Podcast: DR.Dk: Ubegribeligt, 2020 - Huxi Bach - om politisk tillid.
Arbejdsformer: Forløbet er planlagt med alminderlig klasseundervisning, gruppearbejde og et større projektarbejde. Eleverne har indsamlet og bearbejdet kvantitative og kvalitative data med fokus på begrebet "politisk tillid".
andre tekster og kilder:
Grundloven - udvalgte paragraffer
borgerforslag.dk
Surveybanken - arbejde med statistikker
www.freedomhouse.org
Vælgeradfærd USA: www.pbs.org
Besøg af rosa Eriksen, moderaterne
moderaternes hjemmeside
Gapminder.org - tillidsanalyser
www.freedomhouse.org
Facebook-opslag: Støjberg + Vanopslagh
Eurostat
nationalbankens undervisningsmateriale
Verdensbanken, statistikker,
Eurobaromenter:
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Nogle vigtige begreber fra forløbet:
Magt
Input - output, outcome
fordelingspolitik - værdipolitik
legitimitet
demokratiformer
folketing - regering - domstole
magtens tredeling
parlamentarisk styringskæde
Politisk tillid
lovgivningsprocessen
aktør
lobbyisme
partiadfærd
vælgeradfærd
EU - institutioner, beslutningsprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opsamling på undervisningsevaluering (se evalueringsmappe i notesbog.
-
Skov, Matthiesen og Bjørnstrup: Samf på B, 3. udgave, Columbus; sider: 85-94, 105-110, 117-128
-
Vi tager nu fat på et politisk emne. Vi vender lige for en stund tilbage til det grundlæggende spørgsmål: Hvad er magt? Læg særligt mærke til Eastons model i dagens lektie.
-
Dagens lektie er lidt kompleks, så her kommer en læseguide. Læs let hen over afsnit der handler om Grundloven (Den del tager vi i timen). til gengæld skal du naturligvis have styr på magtens tredeling og det lidt vanskelige begreb: Parlamentarisme. H
-
Spillet om Tillid
-
Essay_af_Rune_Stubager-2.pdf Læs frem til side 4 i den vedhæftede fil. Særlige fokuspunkter er: Hvad er "politisk tillid"? Hvorfor er den vigtig at undersøge? Hvordan er udviklingen på det område i Danmark.
-
Afrunding af grundloven + opgaver
-
Ingen lektie for her: Projektstart: Idegenerering + gruppedannelse. Evt. Forberedelse af undersøgelse. Eksempler
-
Lektien til timen her er resten af Stubagers tekst om politisk tillid: Altså fra side 5-8.
-
Essay_af_Rune_Stubager-2-2.pdf
-
Lektie: Lektien til denne gang er en podcast. Lyt til den og noter dig: Hvordan er den relevant i forhold til netop det fokus, som din projektgruppe har valgt. Skriv i en kommentar i jeres notesbog - husk at notere dit navn.
-
Til gruppen, der arbejder med tillid til politiet: https://www.dr.dk/nyheder/indland/josefine-kontaktede-politiet-12-gange-alligevel-lukkede-de-hendes-voldssag-med
-
Spørgeskema i FORMS + eventuelt interview-skabelon.
-
Indsamling af data: spørgeskemaundersøgelser ude i byen. Her møder I ikke ind til timen, men timen er afsat til dataindsamling. Arbejde med at få planlagt undersøgelsen til om fredagen - se planlægning i jeres notesbøger
-
Ingen lektie for til timen her. Efterbearbejning af data fra spørgeskemaundersøgelse + interviews.
-
vi kaster et blik på dagens nyheder. Husk at spørge om arrangement med filosof Anders Fogh Jensen
-
Rapportskrivning
-
Vi vender nu tilbage til det politiske system og selve lovgivningsprocessen. Hvordan træffes beslutninger - og ikke mindst: Hvordan bliver de egentlig ført ud i livet. vigtige begreber: initiativ, aktør, input - output, outcome,
-
Politik og medier
-
Afslutning af politikforløb - Vi afslutter med en lille test. Læs op på dine noter. Medbring grundbogen "Samf på B"
-
https://undervisning.nationalbanken.dk/finanskrise-paa-spil
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identitet, køn og migration
Forløb om køn identitet og samfund:
Fra Boserup Skov m.flk: "Samf på B" heraf siderne:
12-22, 28-43, 44-55, 74-84
Desuden:
Foredrag med lektor Claus Mathiensen (om krigen i Ukraine)
Film: Hacking Hate
Film: Andrew Tate: On women
film - reklame: Run like a girl
Statista: US Gender pay Gap
Hein de hass: Myter om migration
Vive: Lønstatistikker - køn
Integrationsbaromenter.dk
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Nogle Vigtige fagbegreber:
Socialisering - primær, sekundær, tertiær
normer
sanktioner
internalisering
familietyper
Den bestemte anden - generaliserede anden
teoretikere: Giddens, Ziehe, Sennet, Hartmut Rosa, Sherry Turkle, Mead,
Goffman, Judith Butler, Axel Honneth, Bourdieu
(og deres repsektive begreber)
Formbarhed
aftraditionalisering
Refleksivitet
potensering
ontologisering
subjektivisering
acceleration
fleksibilitet
narrtiver
arbejdskultur
Sex - gender
køn,
socialkonstruktivisme
Integrations - migrationsteorier
pull-push
migration
anerkendelse
sociologer:
Giddens, Ziehe, Hartmut Rosa, Sennet, Judith Butler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skov, Matthiesen og Bjørnstrup: Samf på B, 3. udgave, Columbus; sider: 14-22, 28-55, 74-84
-
Læs fra: "Senmoderniteten- design dig selv!" og frem til Richard Sennet. Du præsenteres for to vigtige teoretikere: Giddens og Ziehe. vær særligt opmærksom på de fede ord i teksten.
-
Husk: folkeuniversitetet tirsdag aften. Adresse. Aftaler om telefonisk kommunikation.
-
Skærmbillede 2025-02-18 kl. 07.44.00.png
-
Du skal møde ind 18.45 på Faaborg 44. Oplægget starter kl. 19.00 og varer til kl. 21.00. NB: Der er naturligvis mødepligt.
-
Kære samf-velever. Vi skal se filmen, der beskrives på nedenstående link. I skal derfor bruge en del af jeres spisepause på at transportere jer ned i Scala, Svendborg. Biograf: Scala: Jeg står klar ved indgangen.
-
Opsamling film: Hacking Hate.
-
Ingen lektie for til dette modul. MEN MEDBRING BOGEN.
-
Sociale medier - identitet - politiske skillelinjer. Underviser: Filip
-
Denne gang handler det om Sennet og Hartmut Rosa: Prøv at læse lektien med fokus på begrebet arbejdsliv. Hvad er det der driver vores identitet, således som den knytter sig til arbejdslivet? Og hvad er det, der kan påvirke vores oplevelse af, at "tin
-
Orientering om synopsis -3.
-
? - Øvelser?
-
Tema: Køn.
-
Vi er stadig i gang med sociologien. Denne gang handler det om køn. Hvad tænker du selv er afgørende for udviklingen af en kønsidentitet. Hvad er grundtanklen om kø'n hos Teoretikeren Judith Butler?
-
Kære alle. Jeg er hjemme med dårligt knæ. Brug tiden til at arbejde med årets næstsidste synopsis.
-
Denne gang handler det om anerkendelse. teoretikeren: Axel Honneth har nogle bud på, hvad vi skal forstå ved denne anerkendelse, og hvordan den påvirker vores identitet i samfundet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514396266",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514396266",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514396266"
}