Holdet 2022 SaB3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) John Larsen
Hold 2022 SaB3 (2h3g SaB3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 kriminalitet
Titel 2 økonomi og ulighed
Titel 3 Politik - Magt og tillid
Titel 4 Identitet, køn og migration

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 kriminalitet

Forløb omhandlende forskellige samfundsfaglige vinkler på kriminalitet - både sociologi, politik og økonomi.

Forløbet tager afsæt i forskellige sociologiske teorier om kriminalitet (hvorfor begår nogle kriminalitet?) Derpå der vi på straffens betydning. På offerteorier. Og på den retspolitiske vinkel.

LItteratur:
Flemming Balvig. Af "Kriminalitetsudviklingen", 2015 - heraf side 1-7
Anne Okkel: "Kriminalitet og Straf", 2011, heraf siderne: 6-10; 12-16; 20-22; 32-34; 48-52; 56-62.
Eva Smidt: Kriminalitet og retfærdighed: Heraf siderne 63-70
Systime, hjemmeside: : "retspolitik"

Andet materiale:
DR/DK: Nyhedsindslag - "bandekonflikt - ansigtsgenkendelse og hurtige domme"
Dokumentar: "Med døden til følge"
Video: Milgram-eksperimentet
Diverse Statistikker - Rigspolitiet, Kriminalforsorgen - (recidiv, offerundersøgelser)
Oplæg om Thomas Hobbes

vigtige begreber:
Aktør, struktur
Rationalitet
mikro-makro-mesoniveauer
recidivitet
baggrundsvariable
retsfølelse: Informeret, konkret, generel
retspolitik
(herunder: liberalisme, socialisme, konservatisme)
opportunitet, opvisningskriminalitet, oplevelseskriminalitet


Teoretikere: Sykes, Matsa, Durkheim, Marx, Foucault, Balvig


Faglige må i forløbet:

Eleverne skal kunne:
̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶
undersøge og dokumentere et politikområde,
̶
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 økonomi og ulighed

Forløb om økonomi og ulighed - fokus på Danmark og USA

Fra bogen : Boserup Skov mf. : "Samt på B-niveau", heraf siderne: 100-104, 197-204, 217-232, 234-237, 239-244, 260-265

Andet materiale
DR.DK: "Amerikanerne føler sig økonomisk pressede"
Vismandsspillet
Besøg på forsorgsmuseet
Film: USA - de glemte fattige
Besøg af Rosa Eriksen. - moderaterne
Økonomista: "Danskerne får flere penge mellem hænderne"

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

.......

Nogle af vigtige begreber:
Behov
økonomisk kredsløb
Finanspolitik - kontraktiv, ekspansiv
De økonomiske mål
inflation
arbejdsløshed
bæredygtighed
Statens budget
BNP
betalingsbalance
pengepolitik
markedsligevægt
planøkonomi
konjunkturer
produktivitet
ulighedsmål
Ginikoefficient
strukturpolitik
globalisering
korruption


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik - Magt og tillid

Forløb om politik, beslutningssprocesser og magt

Fra Boserup Skov m.fl: "Samf på B:
følgende sider: 85-94; 105-110; 117-123; 124-128

Desuden R: Stubager: "Borgernes politiske tillid" - magtudredningen .2.0 (2022) - heraf sider 1-8
Podcast: DR.Dk: Ubegribeligt, 2020 - Huxi Bach - om politisk tillid.

Arbejdsformer: Forløbet er planlagt med alminderlig klasseundervisning, gruppearbejde og et større projektarbejde. Eleverne har indsamlet og bearbejdet kvantitative og kvalitative data med fokus på begrebet "politisk tillid".

andre tekster og kilder:
Grundloven - udvalgte paragraffer
borgerforslag.dk
Surveybanken - arbejde med statistikker
www.freedomhouse.org
Vælgeradfærd USA: www.pbs.org
Besøg af rosa Eriksen, moderaterne
moderaternes hjemmeside
Gapminder.org - tillidsanalyser
www.freedomhouse.org
Facebook-opslag: Støjberg + Vanopslagh
Eurostat
nationalbankens undervisningsmateriale
Verdensbanken, statistikker,
Eurobaromenter:

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
̶
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Nogle vigtige begreber fra forløbet:
Magt
Input - output, outcome
fordelingspolitik - værdipolitik
legitimitet
demokratiformer
folketing - regering - domstole
magtens tredeling
parlamentarisk styringskæde
Politisk tillid
lovgivningsprocessen
aktør
lobbyisme
partiadfærd
vælgeradfærd
EU - institutioner, beslutningsprocesser


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identitet, køn og migration

Forløb om køn identitet og samfund:

Fra Boserup Skov m.flk:  "Samf på B" heraf siderne:
12-22, 28-43, 44-55, 74-84

Desuden:
Foredrag med lektor Claus Mathiensen (om krigen i Ukraine)
Film: Hacking Hate
Film: Andrew Tate: On women
film - reklame: Run like a girl
Statista: US Gender pay Gap
Hein de hass: Myter om migration
Vive: Lønstatistikker - køn
Integrationsbaromenter.dk


Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.




Nogle Vigtige fagbegreber:
Socialisering - primær, sekundær, tertiær
normer
sanktioner
internalisering
familietyper
Den bestemte anden - generaliserede anden
teoretikere: Giddens, Ziehe, Sennet, Hartmut Rosa, Sherry Turkle,  Mead,
Goffman,  Judith Butler, Axel Honneth, Bourdieu
(og deres repsektive begreber)
Formbarhed
aftraditionalisering
Refleksivitet
potensering
ontologisering
subjektivisering
acceleration
fleksibilitet
narrtiver
arbejdskultur
Sex - gender
køn,
socialkonstruktivisme
Integrations - migrationsteorier
pull-push
migration
anerkendelse

sociologer:
Giddens, Ziehe, Hartmut Rosa, Sennet, Judith Butler





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer