Titel
3
|
Økonomi og velfærd, Er den danske model under pres
TEMA:
Vi har i dette forløb arbejdet med grundlæggende økonomisk viden med henblik på at se på, hvad der driver og kan påvirke en økonomi som den danske og at se på Danmarks placering i et europæisk økonomisk samarbejde samt i en globaliseret verden. Derudover har vi arbejdet med de forskellige velfærdsmodeller med særligt fokus på den universelle model (den danske) og denne models muligheder og udfordringer i fremtiden.
Vi har bl.a. behandlet følgende begreber og teorier: Det økonomiske kredsløb og konjunkturbølger, Markedsligevægt: Udbud og efterspørgsel. Markedsøkonomi, planøkonomi. Samfundsøkonomiske mål: vækst, beskæftigelse, lav inflation, betalingsbalance, balance på off. Finanser (omfordeling, bæredygtighed). Gini-koefficient. Økonomiske politikker: Finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik, strukturpolitik, Arbejdsmarkedspolitik, Skattepolitik. EU og valuta-, penge- og finanspolitik. Den offentlige sektors opgaver og finanser.
Globaliseringen: Interdependens, outsourcing, international arbejdsdeling. Pris- og kvalitetskonkurrenceevne. Globaliseringsoptimister og pessimister
De tre velfærdsmodeller, idealtyper, velfærdstrekanten, omfordeling, behovsprincip, individorienteret, forsikringskasser, progressiv skat, universel, konkurrencestat, koloniseringstesen, mål- og værdirationel, rationalitetens irrationalitet. Interne og eksterne klemmer, individualiserings- og forventningsklemmen, krævermentalitet og rettighedstænkning. Den demografiske udvikling, ældrebyrde, integrationsbyrden, omkostningsklemmen, globaliseringsklemmen, outsourcing. Brain drain og brain gain, EU-klemmen.
Materiale: (92 +35 = 127 sider)
Primært materiale: (92 sider)
Bjørnstrup, Victor, m.fl.: Samf på B. Columbus, 2019, 3. udg. s. 159-183, 211-265
Supplerende materiale: (35 sider)
https://www.dr.dk/nyheder/penge/store-overenskomst-forhandlinger-skudt-i-gang-med-en-advarsel-vi-kan-ikke-redde-dem-0
Med et år til kommunalvalget: Mange partier har svært ved at finde kandidater | Politik | DR
https://www.dr.dk/nyheder/udland/danmark-kan-vaere-paa-vej-til-en-opsigtsvaekkende-sejr-eu-skal-ikke-blande-sig
https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
https://www.dr.dk/nyheder/penge/tredje-gang-i-aar-den-europaeiske-centralbank-saenker-renten
https://www.dr.dk/nyheder/politik/troels-lund-poulsen-forsvaret-skal-have-endnu-flere-penge
https://companiesmarketcap.com/
https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2023/6/imd-danmark-er-i-top-pa-global-konkurrenceevne/
https://www.eifo.dk/viden/videnshub/globalisering-er-en-kaempe-fordel-for-dansk-oekonomi/
https://fagbladet3f.dk/artikel/flertal-se-paa-danskernes-pensionsalder
Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- det økonomiske kredsløb
- økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|