Holdet 2023 SaB1-h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Niels Becher Johannesen
Hold 2023 SaB1-h (2h SaB1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Socialisering i det senmoderne samfund
Titel 2 Politik, magt og meningsdannelse i DK og USA
Titel 3 Økonomi og velfærd, Er den danske model under pres
Titel 4 Kriminalitet, hvorfor...?
Titel 5 EU i en Verden i forandring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Socialisering i det senmoderne samfund

TEMA:
Vi har i dette tema arbejdet med grundlæggende sociologi, hvor vi har set på forskellige teoretikeres bud på socialisering i det senmoderne samfund. I forbindelse med arbejde med ulighed har vi fx kigget på ulighed i sundhedssystemet.
Desuden har vi arbejdet videre fra det overordnede blik på socialisering med undertemaet ”Unge og trivsel”.

Vi har inddraget følgende teorier og begreber:
Socialisering, normer, værdier, sanktioner, sociale roller, rollekonflikter, arenaer og social kontrol. Primær, sekundær og tertiær socialisering. Referencegruppe, dobbeltsocialisering, Sommerfuglemodellen. Familietyper. Jeg´et og mig´et, og selvet, Mead og den bestemte og generaliserede anden. Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Myren, sneglen og kamæleonen/blæksprutten. Tönnies og Gemeinschaft og Gesellschaft. Simmels teori om storbymennesket. Giddens: Valgmuligheder, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, refleksivitet og ontologisk usikkerhed. Ziehe: Øget refleksivitet, formbarhed, individualisering, kulturel frisættelse, subjektivisering, potensering og emblematisering. Sennett: Flesibilitetens indvirkning på individet. Rosa: fremmedgørelse i accelerationssamfundet. Turkle om brugen af sociale medier: Alene sammen. Goffman: Frontstage og backstage.

Materiale: (Omfang: 59 + 20 sider = 79 sider)
Primært materiale: (59 sider)
Bjørnstrup, Victor, m.fl.: Samf på B. Columbus, 2019, 3. udg. s. 13-55
Supplerende materiale: (20 sider)
https://www.berlingske.dk/samfund/uddannelse-gaar-i-arv-hver-anden-ung-gaar-i-fars-eller-mors-fodspor
https://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/selfiekulturen-truer-unges-selv
https://www.tv2fyn.dk/langt-fra-lige/langt-fra-lige-koenskvoter-er-en-usexet-panikloesning-men-kan-vaere-noedvendig
https://www.berlingske.dk/samfund/er-det-karakterraes-der-goer-de-unge-kvinder-syge-eller-noget-helt-andet-svaret?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYPquXAsU1rIER4HDA4PDZwL56Rc9gwWJoozmmOsq9V24Tcl7tY4YmppIe5nrlY%3D&gaa_ts=6824eb1b&gaa_sig=69tl5ff8-CwFrftvvFhGe_8wfDstWnp6Q1ev2U293Y5ah5tKe4DB5FFxbZSie70kg9iXAPhLpwQCMvhpnXKx9g%3D%3D
https://politiken.dk/kultur/art8161115/Hvorfor-er-det-ikke-g%C3%A5et-v%C3%A6rre
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tjekker-beskeder-hvert-5-minut-mobilen-stresser-unge-piger

Kernestof:
Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik, magt og meningsdannelse i DK og USA

TEMA:
Vi har i dette tema arbejdet med magt og styreformer med særligt fokus på demokratiformer og magtens fordeling i Danmark og i USA. Den amerikanske valgkamp og resultatet heraf har været et løbende fokuspunkt

Vi har bl.a. arbejdet med følgende begreber: direkte, indirekte og bevidsthedskontrollerende magt. Pluralistisk og elitistisk magtopfattelse. Fordelings- og værdipolitik. Eastons politikmodel. Forskellige styreformer, konkurrence-, deltagelses- og deliberalt demokrati. Medborgerskab. Repræsentativt demokrati, magtens tredeling, præsidentialisme, parlamentarisme, den parlamentariske styringskæde, valgmetoder. Lovgivningsprocessen. Medierne som den fjerde statmagt, kanyle-, opinionsleder- og markedsteorien. Polarisering, spin, priming, framing, shitstorm. Ideologierne socialisme, socialdemokratisme, konservatisme og liberalisme. Progressiv, legitimerende, regressiv. Stat, marked, civilsamfund. Målrationel eller værdirationel handlen. System- og livsverden, koloniseringstesen

Materiale: (94 + 32 = 126 sider)
Primært materiale:  (94 sider)
Bjørnstrup, Victor, m.fl.: Samf på B. Columbus, 2019, 3. udg. s. 85-116,124-128, 147-158, 184-210
Supplerende materiale: (32 sider)
Film: Kongekabale
https://politiken.dk/debat/art9878490/Amerikansk-sociolog-Trump-vinder-%E2%80%93-og-det-vil-%C3%A6ndre-alt?srsltid=AfmBOooyM7sC1_erJgY5ybN1dSOoNuOfMnIZUREoawThvdlDC4v7Uk1x
https://www.information.dk/moti/2020/11/usas-skaeve-valgsystem-sikrede-trump-sejren-2016-kan-goere-igen
https://politiken.dk/internationalt/art10134980/Latinamerikansk-megastjerne-st%C3%B8tter-Harris-oven-p%C3%A5-Trump-v%C3%A6lgerm%C3%B8de-%C2%BBGod-timing%C2%AB
https://politiken.dk/kultur/medier/art10134309/%C2%BBEt-dolkest%C3%B8d-i-ryggen%C2%AB-The-Washington-Post-vil-ikke-st%C3%B8tte-Kamala-Harris?srsltid=AfmBOoohjNehJ4KV9q2CUbqzpko4TdLpj9jw0dNZFOJmlCe4vWMM0uZ3
https://politiken.dk/internationalt/art10151706/Demokraterne-ville-ikke-lytte-til-v%C3%A6lgerne
https://www.altinget.dk/artikel/vaelgervandringer-viser-svm-regeringens-strategiske-problem
https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/partier/om-politiske-partier/tal-og-fakta-om-partier/partiernes-medlemstal-fra-1960.pdf

Kernestof:
Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Metode
-  komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsistræning sociologi 23-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og velfærd, Er den danske model under pres

TEMA:
Vi har i dette forløb arbejdet med grundlæggende økonomisk viden med henblik på at se på, hvad der driver og kan påvirke en økonomi som den danske og at se på Danmarks placering i et europæisk økonomisk samarbejde samt i en globaliseret verden. Derudover har vi arbejdet med de forskellige velfærdsmodeller med særligt fokus på den universelle model (den danske) og denne models muligheder og udfordringer i fremtiden.
Vi har bl.a. behandlet følgende begreber og teorier: Det økonomiske kredsløb og konjunkturbølger, Markedsligevægt: Udbud og efterspørgsel. Markedsøkonomi, planøkonomi. Samfundsøkonomiske mål: vækst, beskæftigelse, lav inflation, betalingsbalance, balance på off. Finanser (omfordeling, bæredygtighed). Gini-koefficient. Økonomiske politikker: Finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik, strukturpolitik, Arbejdsmarkedspolitik, Skattepolitik. EU og valuta-, penge- og finanspolitik. Den offentlige sektors opgaver og finanser.
Globaliseringen: Interdependens, outsourcing, international arbejdsdeling. Pris- og kvalitetskonkurrenceevne. Globaliseringsoptimister og pessimister
De tre velfærdsmodeller, idealtyper, velfærdstrekanten, omfordeling, behovsprincip, individorienteret, forsikringskasser, progressiv skat, universel, konkurrencestat, koloniseringstesen, mål- og værdirationel, rationalitetens irrationalitet. Interne og eksterne klemmer, individualiserings- og forventningsklemmen, krævermentalitet og rettighedstænkning. Den demografiske udvikling, ældrebyrde, integrationsbyrden, omkostningsklemmen, globaliseringsklemmen, outsourcing. Brain drain og brain gain, EU-klemmen.

Materiale: (92 +35 = 127 sider)

Primært materiale: (92 sider)
Bjørnstrup, Victor, m.fl.: Samf på B. Columbus, 2019, 3. udg. s. 159-183, 211-265

Supplerende materiale: (35 sider)
https://www.dr.dk/nyheder/penge/store-overenskomst-forhandlinger-skudt-i-gang-med-en-advarsel-vi-kan-ikke-redde-dem-0
Med et år til kommunalvalget: Mange partier har svært ved at finde kandidater | Politik | DR
https://www.dr.dk/nyheder/udland/danmark-kan-vaere-paa-vej-til-en-opsigtsvaekkende-sejr-eu-skal-ikke-blande-sig
https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
https://www.dr.dk/nyheder/penge/tredje-gang-i-aar-den-europaeiske-centralbank-saenker-renten
https://www.dr.dk/nyheder/politik/troels-lund-poulsen-forsvaret-skal-have-endnu-flere-penge
https://companiesmarketcap.com/
https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2023/6/imd-danmark-er-i-top-pa-global-konkurrenceevne/
https://www.eifo.dk/viden/videnshub/globalisering-er-en-kaempe-fordel-for-dansk-oekonomi/
https://fagbladet3f.dk/artikel/flertal-se-paa-danskernes-pensionsalder

Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- det økonomiske kredsløb
- økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsistræning Politik 12-01-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kriminalitet, hvorfor...?

Forløbet beskrevet:
I dette forløb arbejdede vi med en række teoretiske forklaringer på, hvad der kan forklare, hvorfor der opstår kriminalitet. Disse har vi anvendt på forskellige cases.
Vi har desuden set på forskellige forklaringer på, hvilke grupper der er overrepræsenterede i kriminalitetsstatistikkerne med særligt fokus på indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige. Dette blev sat i kontekst til teorier om integration og udfordringer med dette.
Vi har inden et besøg i Svendborg Ret med overværelse af en retssag arbejdet med, hvordan retssystemet fungerer.
Vi sluttede forløbet af med at se på, hvordan de forskellige politiske partier ser på kriminalitet og straf, og om denne profil kan forklares med deres ideologiske placering på den værdipolitiske akse.
Faglige begreber og teorier:
Kriminalitetsteorier af Zimbardo (rationalitet), teori om irrationalitet, Milgram (situationen), Sykes og Matza (fordi vi er sammen med andre mennesker, Bauman og marxisme (det skyldes strukturer og samfundet). Merton, Sutherland (indlæring) og Hirschi (social kontrol), Cohen, Durkheim (syndebuksteori).
Desuden Honneths anderkendelser, Marx: Klassesamfundet. Formel lighed, chancelighed og resultatlighed. Bourdieu: Habitus, social, kulturel og økonomisk kapital. Rawls og retfærdighedsprincipper. Social arv og social mobilitet. Max Webers, Hobbes og Foucaults syn på straf.
Kriminalisering og legalisering, rehabilitering og recidivitet, mørketal.
Primær og sekundær socialisering, internalisering og imitation, social indlæring, livsstilskriminel, overlevelseskriminel, oplevelseskriminel, organiseret kriminalitet.
Magtens tredeling og domstolenes rolle og opbygning.
Partiernes ideologiske placering på værdiaksen eksemplificeret med kriminalitet og straf

Materiale: (omfang: 90 + 28 = 118 sider)
Primært materiale: (90 sider)
Bjørnstrup, Victor, m.fl.: Fra drengestreger til bandekriminalitet. Columbus, 2017. s. 11-37, 77-98
Bjørnstrup, Victor, m.fl.: Samf på B. Columbus, 2019, 3. udg. s. 56-69, 74-84

Supplerende materiale: (28 sider)
TV2-dokumentar ”Født til fængsel” fra 2017, afsnit 1
https://www.information.dk/indland/leder/2022/03/ny-undersoegelse-dokumenterer-politiet-forskelsbehandler-maa-handles
https://www.da.dk/politik-og-analyser/integration/2023/arbejdsgiverforening-saadan-goeres-indvandreres-kaempe-jobsucces-endnu-stoerre/
https://www.altinget.dk/artikel/peter-skaarup-som-lovgivere-maa-vi-have-en-holdning-til-domsfaeldelser
https://politiken.dk/indland/art8071662/Politikerne-blander-sig-for-meget-i-dommernes-arbejde

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EU i en Verden i forandring

Forløbet beskrevet:
Med udgangspunkt i aktuelle diskussioner om krigen mellem Rusland og Ukraine samt de økonomiske tvister med USA grundet deres annoncerede toldsatser på resten af Verden har vi arbejdet med EU´s position i dette.
Vi arbejdede med EU´s historiske grundlag og udvikling samt EU´s institutioner, magtdeling og beslutningsproces.
Vi arbejdede kort med EU som et økonomisk samarbejde i relation til den nye virkelighed med Trumps varslede toldsatser samt EU´s potentielle opgave med i endnu højere grad at skulle være et forsvarssamarbejde, der kan garantere europæisk sikkerhed eventuelt udenom NATO.

Faglige begreber og teorier:
- Formål: Fred og fri bevægelighed
- Fællesmarked og toldunion
- EØS, ØMU, RIA og Schengen
- Københavnerkriterierne
- Eastons model
- Det Europæiske Råd
- Kommissionen
- Ministerrådet
- EU-Parlamentet
- EU-Domstolen
- Mellem- og overstatsligt-samarbejde
- Formel og reel suverænitet
- Den almindelige beslutningsprocedure
- Direktiv og forordning
- Blød og hård EU-skepsis
- Det nationale kompromis og de danske forbehold
- Majone: Output legitimitet
- Moravcsik: Indirekte input-legitimitet
- Hix og Føllesdal: Direkte input-legitimitet
- FUSP og PESCO
- Strategisk autonomi
- Kapabiliteter

Materialer: (omfang: 83 + 21 = 104 sider)
Primært materiale: (83 sider)
Frederiksen, Lars: EU´s udfordringer. Columbus, 2020. s. 13-70, 173-184

Supplerende materiale: (21 sider)
https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/3215
https://www.altinget.dk/eu/artikel/hvis-eu-vil-frigoere-sig-fra-trump-maa-de-goere-som-trump
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/ny-undersoegelse-kaarer-danskerne-til-eus-varmeste-tilhaengere
https://www.altinget.dk/eu/artikel/schaldemose-eu-har-ikke-et-demokratisk-underskud
https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-forholdet-mellem-europa-og-usa-er-doedt-men-ingen-er-parat-til-underskrive
https://politiken.dk/danmark/politik/art10284784/Nu-opruster-Danmark-i-hast.-Men-to-europ%C3%A6iske-lande-har-taget-hul-p%C3%A5-opgaven-for-l%C3%A6nge-siden
https://politiken.dk/internationalt/art10373705/EU-er-ved-at-l%C3%A6gge-sporene-til-en-ny-verdensorden

Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
- arbejdsmarkedsforhold.
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer