Holdet 2022 SaB4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jacob Snogdal
Hold 2022 SaB4 (2h3g SaB4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i det senmoderne samfund
Titel 2 Demokrati, magt og politisk kommunikation
Titel 3 Kultur, kriminalitet og straf i vores samfund
Titel 4 EU og demokratiet
Titel 5 Velfærdsstatens udfordringer og muligheder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i det senmoderne samfund

Beskrivelse:
Eleverne har tilegnet, undersøgt og diskuteret forskellige mål for ulighed, hvor de har koblet netop disse til en række eksempler/empiri. Derudover har de stiftet bekendtskab med en række sociologer som beskriver tendenser i det senmoderne samfund, samt økonomer og politiske filosoffer perspektiver og diskussioner af økonomiens indretning og retfærdighed i danske samfund.
Afsluttende har eleverne blevet introduceret til metoder i samfund, og på baggrund af forløbets tema lave en videoaflevering omhandlende Ulighed i det senmoderne samfund.


Begreber i fokus:
Fattigdomsdefinitioner; relativ, absolut
Ulighedsmål:
• indkomst - gini, laffer, kvintiler og deciler,
• formue
• Boligmarkedet
• Social mobilitet, uddannelse/kulturel
• Sundhed
• Diskrimination

Karl Marx:
Kapitalhaver
Lønarbejder
Merværdi/profit (Surplus Value):
Udbytning (Exploitation):
Klassemodsætning (Class Conflict):

Lighedsbegreber:
• Formel lighed
• Chancelighed
• Resultatlighed

Bourdieu:
Kapitaler
Habitus
Felt

Lars Olesen:
Ressourcebeholdere

Forholdet mellem aktør og strukturteorier

John Rawls:
• Frihedsprincippet
• Differensprincippet
• (Mulighedsprincippet)

Progressiv beskatning

Hartmut Rosa:
Højhastighedssamfundet,
Hamsterhjul,
Fremmedgørelse,
De tre accelerationsformer
Konkurrencelogik
Social kappestrid


Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og diskutere løsninger herpå behandle problemstillinger i samspil med andre fag

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
identitetsdannelse og socialisering  
”social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”

politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.

kvantitativ og kvalitativ metode.

Primær litteratur:
Skov, Matthhiesen & Bjørnstrup 2022, 3. udgave. Siderne 31-36, 38-43, 56-61, 61-69

Sekundær litteratur:

https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed


  https://www.ae.dk/tema/2024-05-den-rigeste-procent-ejer-en-fjerdedel-af-formuen-trods-fald

https://finansdanmark.dk/tal-og-data/boligstatistik/boligmarkedsstatistikken/

https://bvc.dk/media/1838/demografisociooekonomiboligstrukturdanskekommuner.pdf
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling

https://menneskeret.dk/nyheder/politiet-sigter-oftere-etniske-minoriteter-uden-foerer-faeldende-afgoerelser

https://globalis.dk/Statistik?country=41747


https://www.zetland.dk/historie/sO9kEdGQ-mO9kP7Gr-16452

http://www.allanolsen.dk/disko.php?mode=viewsong&s=68&a=14

https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20En%20syg%20forskel&orderby=title&SearchID=9daf3c59-e624-4de6-9922-5bad109a362b&index=1


https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=e9ea97e9

  https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/beskaeftigelse-og-arbejdsloeshed/arbejdsloese


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Demokrati, magt og politisk kommunikation

Forløb:
Demokrati, magt og politisk kommunikation


Beskrivelse:
Det amerikanske præsidentvalg har fungeret som den primære aktualitet og referenceramme i forløbet. Med denne reference har elever tilegne sig en række begreber til at forstå, undersøge og diskutere aktuelle samfundsfaglige problemstillinger med relevans i USA og DK. Eleverne har derfor arbejdet en række sammenligninger mellem Danmark og USA, og blandt andet diskuteret forskelle og ligheder mellem politiske systemer, sammenhængskraft, politiske værdier, vælgeradfærd, partiadfærd, og politisk kommunikation. Eleverne har overværet et foredrag af en forsker i amerikanske studier, deltaget til et valgarrangement på selve præsidentvalgaftenen, og således oplevet interessen og hvilken begivenhed og betydning valget har for hele verden. Eleverne har arbejdet selvstændigt, i par og i grupper med større eller mindre projekter i emnet ´Demokrati, magt og politisk kommunikation'.

Begreber i fokus:
Politiske skillelinjer
Politiske partiers værdier, skiftende dagsordener
Styreformer
Demokratiformer
Magtens tredeling
Politiske systemer: parlamentarisme og præsidentialisme
Den parlamentariske/præsidentielle styringskæde, ideel og reel
Dahls demokratikriterier, ideelle
Eastons definition af politik
Eastons model over det politiske system
Demokratiopfattelser: konkurrence-, og deltagelsesdemokrati
Magtformer, direkte, indirekte, bevidsthedskontrollerende og institutionel
De klassiske ideologier (+ få eksempler på afarter).
Populisme
Partiadfærd; Medianvælger, Strøm og Molins model
Vælgeradfærd; parti identifikation, rationel choice, sociologisk model.
Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Politisk kommunikation


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og USA og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Komparativ og kvantitativ metode.

Primær litteratur:
Skov, Matthhiesen & Bjørnstrup 2022, 3. udgave.
85-95
100-110
150-158
184-205

Sekundær litteratur:
https://www.270towin.com/2024-presidential-election-polls/

https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE17536035/den-politiske-vold-lurer-under-overfladen-i-usa/

https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=ea705253

https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-10-09-i-skyggen-af-praesidentkandidater-opererer-hvad-ekspert-kalder-et-oligarki

https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2024

https://www.tryghed.dk/viden/tryghedsmaalinger/download-tryghedsmaaling-2024

https://www.pewresearch.org/politics/2024/06/24/public-trust-in-government-1958-2024/

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-05-28-her-er-landets-mest-magtfulde-personer

WATCH: The FINAL Campaign Ads By Kamala, Trump

Donald Trump's Madison Square Rally Full of Racist Slurs against Kamala Harris | Firstpost America

Election 2024 latest: Harris, Trump rallies; Biden ‘garbage’ comments

https://www.zetland.dk/historie/seg6zRbW-mO9kP7Gr-30c2b

https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/partier/om-politiske-partier/tal-og-fakta-om-partier/partiernes-medlemstal-fra-1960.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Kultur, kriminalitet og straf i vores samfund

Beskrivelse:
I dette forløb undersøger vi kriminalitet og straf fra forskellige perspektiver. Vi starter med at definere begrebet kriminalitet og ser på udviklingen over tid – herunder mørketal og ungdomskriminalitet. Vi diskuterer, hvilke baggrundsvariable der kan påvirke en persons vej ind i kriminalitet, og inddrager sociologiske teorier om, hvorfor man bliver kriminel – herunder teorier af Bourdieu, Goffman og Honneths tre sfærer for anerkendelse.
Eleverne har desuden deltaget i et kriminalitets-escaperoom, hvor de – bl.a. på baggrund af oplæg om statistiske beregninger – konkurrerede i grupper om først at slippe ud af et (fiktivt) fængsel.
Vi ser også nærmere på bandekriminalitet og de samfundsøkonomiske omkostninger ved kriminalitet, før vi dykker ned i, hvordan retssystemet fungerer, og hvorfor staten straffer. Derudover inddrager vi politiske perspektiver og undersøger, hvad der virker i bekæmpelsen af kriminalitet.
Forløbet tog udgangspunkt i et besøg ved Svendborg Byret i november, hvor vi overværede en straffesag om en bombetrussel. Retssagen fungerer som case og reference i forløbet og gav eleverne en virkelighedsnær oplevelse af retssystemet: Hvordan fungerer retsprocessen i praksis? Stemmer den overens med elevernes forventninger? Hvilke overvejelser gør de sig om straf og retfærdighed, efter at have set en sag udspille sig i virkeligheden?
Som tillæg afsluttes forløbet med at undersøge kulturelle forskelle i mødet med forskellige kulturer, og hvordan indvandring påvirker det danske samfund. Sociologiske teorier og begreber om anerkendelse (Honneth) og ulighed (Bourdieu, Olesen) kom i spil, og gav eleverne ord for forskellige perspektiver på disse udfordringer, som aktører og samfundet kan opleve i integrationen/kulturmødet.

Faglige mål:
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Komparativ metode

Primær litteratur:
Columbus, Fra drengestreger til bandekrig,
- afsnit 1.1, 1.2, 1.4, 1.5, s. 11-26
- afsnit 2.2-2.5, s. 30-37
- Afsnit 4.2
- Kap. 7, s. 88-98

Columbus, Luk samfundet op 2017
- s. 44-50

Sekundær litteratur
https://www.dr.dk/nyheder/indland/antallet-af-butikstyverier-paa-sit-hoejeste-i-over-tyve-aar-vi-har-et-kaempe-problem

https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/selectvarval/define.asp?PLanguage=0&subword=tabsel&MainTable=STRAF11&PXSId=146191&tablestyle=&ST=SD&buttons=0

www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2023/08/Udvikling-i-boerne-og-ungdomskriminalitet-2013-2022_webtilgaengel.-D2920551.pdf

https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20This%20is%20England&orderby=title&SearchID=55bfcf29-676b-4daa-8ee4-573a5a7876e1&index=1

https://kriminalforsorgen.dk/wp-content/uploads/2024/09/kriminalforsorgens-statistik-2023-hjemmesiden.pdf

https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022-01-01-00-00-11

https://www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2020/02/virkninger_af_straf_over_for_gerningsmaend_befolkning_of_ofre_-_et_litteraturstudie.pdf

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/langt-faerre-indsatte-uddannes-antallet-af-indsatteder-uddanner-sig-er-halveret-paa-bare

https://www.dr.dk/nyheder/udland/el-salvador-aabner-megafaengsel-med-plads-til-40000-efter-haard-kurs-har-sendt

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/langt-faerre-indsatte-uddannes-antallet-af-indsatteder-uddanner-sig-er-halveret-paa-bare

https://www.dr.dk/nyheder/udland/el-salvador-aabner-megafaengsel-med-plads-til-40000-efter-haard-kurs-har-sendt

Louis C.K. - Oh My God - If Murder Was Legal

https://www.unhcr.org/neu/dk/data-nogletal-ressourcer

https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/INTEGRATION-STATUS-OG-UDVIKLING

Social sammenhængskraft - Luk samfundet

Parallelsamfund og kulturelle forskelle - Luk samfundet op!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 EU og demokratiet

Indhold:

Forløbet sætter fokus på demokratiet og EU som over- og mellemstatsligt samarbejde.  Eleverne skal undersøge danske folkevalgte EU politikere undervejs i forløbet, iht. demokratiets tilstand i forholdet mellem Danmark og EU. Aktuelle emner omkring flygtninge, global opvarmning, krig i Europa,  højredrejning og en ny amerikansk præsident, sættes i relation til EU.

Med viden omkring centrale demokratiske begreber skal eleverne således forholde sig til den demokratiske situation i EU, og diskutere og koble viden fra et tidligere forløb omkring politisk kommunikation til interessen og opbakningen til EU.  

Eleverne skal grundlæggende tilegne sig viden om og forholde sig til gennem deres egne erfaringer, interagerende øvelser og undersøgende opgaver, der har til formål at afdække, hvordan EU påvirker dansk politik, og hvordan danskerne forholder sig til det mellem- og overstatslige samarbejde.  

Følgende begreber, koncepter, har været i fokus:

EU's formål, udvikling,  

EU's institutioner og deres roller

EU's beslutningsproces, lovgivning/retsakter(forordninger, direktiver)

EU parlamentsvalget

Demokrati

Den parlamentariske styringskæde

Demokratiopfattelser; deltagelses- og konkurrencedemokrati

Integrationsteorier; neofunktionalisme, intergovernmentalisme, føderalisme  

Integration i bredden og dybden

Nærhedsprincippet

Demokratisk underskud

Anvendelse og analyse af meningsmålinger

Velfærdsturisme

Social dumping

Aktuelle EU eksempler, som ovenstående kan kobles til og give mening.

Eks. eksempler og viden om EU's udfordringer,  

Om populisme, højredrejningen i EU

Om flygtninge/migrationssituationen  

Om opbakningen til/interessen for EU blandt medlemslandene.


Faglige mål:

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå  
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og  
diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
behandle problemstillinger i samspil med andre fag  
demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere  
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler  
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi  
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.  



Kernestof:

politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd  

demokratiopfattelser  

politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i EU.  

globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og  

arbejdsmarkedsforhold.  



Primær litteratur:

Forlaget Columbus (2018) Samf på B, 2. udgave. 87-92, 127-135


Sekundær litteratur:

Sider i EU på kryds og tværs

Folketinget (2024) EU på kryds og Tværs, eleverne har læst sporadiske dele/ hele af kapitaler i bogen.

Why Socrates Hated Democracy

https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-bruxelles-kan-ingen-hoere-dig-skrige-mange-danskere-ved-ikke-hvem-partiernes-ep

Nu er Europa-Parlamentet på TikTok. Kan de lave en Vanopslagh?  Politiken, 6/3-24

Kan man vinde valget på TikTok?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Velfærdsstatens udfordringer og muligheder

Beskrivelse:
Et introducerende økonomi forløb, som har givet eleverne relevante mikro- og makroøkonomiske begreber og en generel forståelse for hvilke interne og eksterne udfordringer som velfærdsstaten står overfor, samt hvilke redskaber/løsninger regeringer har og kan anvende til at løse disse udfordringer. Eleverne har således arbejdet med en række forskellige pædagogisk, og didaktiske planlagte sekvenser med at analysere og diskutere mere eller mindre aktuelle økonomiske tal og begivenheder med relevans for Danmarks økonomi.
Note: De sidste fire ud af 11 lektioner har eleverne arbejdet med opsamling på pensum, de forskellige forløb, trænet synopsisgenren med en prøveeksamen i eksamensgrupper for underviseren.

Fagbegreber begreber, koncepter i fokus:
- Ideologi, menneskesyn, samfundsopfattelse, statens rolle, Politiske skillelinjer; fordelingspolitik, værdipolitik.
- De klassiske ideologier. Marlows behovspyramide - mangel og vækstbehov.
- Velfærdsmodeller, velfærdstrekanten.
- Mikroøkonomi, markedsøkonomi, markedsmekanisme, konkurrence, udbud/efterspørgsel, profit, produktionsomkostninger, blandingsøkonomi, planøkonomi.
- Makroøkonomi, De økonomiske mål, Det økonomiske kredsløb, Økonomiske konjunkturer.
- Økonomisk politik; Finanspolitik - kontraktiv, ekspansiv; Pengepolitik - kontraktiv, ekspansiv; Strukturpolitik - reformer, Arbejdsmarkedspolitik - opkvalificeringsstrategien, stramningsstrategien.
- Velfærdsstatens udfordringer, interne udfordringer: den demografiske udvikling, individualisering/borgernes forventninger; Eksterne udfordringer - globalisering, immigration. Løsninger, nedskæringsstrategier(udlicitering, øget brugerbetaling, empowerment) vs. udvidelsesstrategier(udenlandsk arbejdskraft, danskere hurtigere ud og længere tid på arbejdsmarkedet).

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.”

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU”
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund”
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt”
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode

Primær litteratur:

Columbus, Vores samfund, 2024
- Siderne 171-207

Columbus, Luk samfundet op, 2017
- Siderne 201-220


Sekundær litteratur:

https://news.sky.com/video/its-the-economy-stupid-the-issue-that-won-trump-the-election-13249339

GDP of Economic Powerhouse -USA, EU and China #thebeautyofdata

https://danskebank.com/da/news-og-insights/nyhedsarkiv/insights/2024/11032024

https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=ea8fe8c1

https://markedsspillet.dk

Økonomienbogens videoer:
- Efterspørgsel
- Udbud

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_F._Kennedy%27s_remarks_at_the_University_of_Kansas

https://www.globalis.dk/Statistik/bnp-per-indbygger

https://www.vucdigital.dk/samf_okokreds/okosystem.html

https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031209112030

https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=%C3%98konomi%20for%20dummies&orderby=title&SearchID=012d9248-dad7-4984-8d27-80934d9a454e&index=6

https://www.nationalbanken.dk/da/vores-arbejde/stabile-priser-pengepolitik-og-dansk-oekonomi/explainer-fastkurspolitik

https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/nyt/GetPdf.aspx?cid=48827

https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/presse/arkiv/2025/dansk-oekonomi-i-balance-trods-usikre-tider-19-03-2025

Robert Nielsen i Aftenshowet med Joakim B. Olsen

https://fm.dk/media/sf5bwus0/faktaark_udviklingen-i-offentlig-gaeld-og-formue.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde