Holdet 2023 SaB2-h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jesper Rex Brokmose
Hold 2023 SaB2-h (2h SaB2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 (Ungdoms)sociologi og social ulighed
Titel 2 Dansk politik og politiske forhold
Titel 3 Den danske økonomi, mål og midler
Titel 4 Velfærd er jo  et spørgsmål om ideologi og politik
Titel 5 EU og alt det andet udenom Danmark
Titel 6 Kriminalitet i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 (Ungdoms)sociologi og social ulighed

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
Sociologi
identitetsdannelse og socialisering
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

TEMA:
Vi har i dette tema arbejdet med grundlæggende sociologi, hvor vi har set på forskellige teoretikeres bud på socialisering i det senmoderne samfund. I forbindelse med arbejde med ulighed har vi fx kigget på ulighed i sundhedssystemet.
Desuden har vi arbejdet videre fra det overordnede blik på socialisering med undertemaet ”Indvandring og integration”.
Vi har inddraget følgende teorier og begreber:
Socialisering, normer, værdier, sanktioner, sociale roller, rollekonflikter, arenaer og social kontrol. Primær, sekundær og tertiær socialisering. Referencegruppe, dobbeltsocialisering, Sommerfuglemodellen. Familietyper. Jeg´et og mig´et, og selvet, Mead og den bestemte og generaliserede anden. Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Muren, sneglen og kamæleonen/blæksprutten. Tönnies og Gemeinschaft og Gesellschaft. Simmels teori om storbymennesket. Giddens: Valgmuligheder, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, refleksivitet og ontologisk usikkerhed. Ziehe: Øget refleksivitet, formbarhed, individualisering, kulturel frisættelse, subjektivisering, potensering og emblematisering. Sennett: Flesibilitetens indvirkning på individet. Rosa: fremmedgørelse i accelerationssamfundet. Turkle om brugen af sociale medier: Alene sammen. Goffman: Frontstage og backstage. Marx: Klassesamfundet. Formel lighed, chancelighed og resultatlighed. Bourdieu: Habitus, social, kulturel og økonomisk kapital. Rawls og retfærdighedsprincipper. Social arv og social mobilitet.
Indvandring og integration: Migranter, flygtninge og efterkommere. Push og pull. Integration, assimilation og segregation. Bourdieu og symbolsk vold. Honneths tre anerkendelsesformer

Primære kilder:
Skov, O. Boserup m.fl. ”Samf på B – Din grundbog om sociologi, politik og økonomi.2, 2. udgave, 2. oplag, 2019, Columbus. Siderne: 7-82. i alt 75
Arbo-Bahr. M.fl. Samfundsstatistik 2021. 1. udgave, 1. oplagt, Columbus 2021, udvalgte statistikker fra kap 2 og 3. (elevvalgte),  i alt ca 5 sider.


Sekundær litteratur:
- ELEVFUNDNE BILLEDER OG TEKSTER OM DE FORSKELLIGE SAMFUNDSTYPER.
- https://luksamfundetop.dk/kapitel-3/debatfilm
- https://www.berlingske.dk/samfund/uddannelse-gaar-i-arv-hver-anden-ung-gaar-i-fars-eller-mors-fodspor
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/selfiekulturen-truer-unges-selv
- https://politiken.dk/oekonomi/gloekonomi/art5834580/Er-vi-alle-freelancere-om-10-20-%C3%A5r
- Sæt tempoet ned - Hartmut Rosa, Det Accelererende Samfund
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/dickpics-og-billeder-af-stoffer-er-tikket-ind-paa-kristines-mobil-i-flere-aar-det
- <<Velfærdsstatens udfordringer Svendborg.pptx>> AE’s PPT om velfærdsstatens udfordringer. Opdateres løbende.
-
- https://klassesamfund.dk/hvilken-klasse-tilhoerer-du
- https://ftfa.dk/din-situation/barsel/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1NK4BhAwEiwAVUHPUOOQfJq6BYizzK0kKbgJ6T9dH9cxHVGkp-z1vFhcExEQgwUcg3oppRoC0A4QAvD_BwE

- Elevfundne artikler via infomedia om unge og trivsel.

- Elevfundne artikler om indvandring og ulighed.

Tv-dokumentar: blok på Bistand, DR, november 2014.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-hele-jimmis-familie-er-paa-overfoerselsindkomst


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Dansk politik og politiske forhold

Faglige mål Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande.
-  og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde,
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer.
med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Buzzwords:
Ideologi og velfærd, politiske værdier, stat, marked, regressiv, progressiv og legitimerende, liberalisme, laissez faire, usynlige hånd, nyliberalisme,
Konservatisme, familie og stærk autoritet, socialisme, lighed, solidaritet, reformistisk socialisme, stor stat, socialliberalisme, blandingsøkonomi,
Fordelingspolitik, værdipolitik, inputs, outputs, legimitet, feedback,
Eastons model, tillid til politikere, demokratiformer,
Dahls demokratiteser
Partier i forandring, værdipolitisk skillelinie, fordelingspolitisk skillelinie, partifunktion, partiers opståen, løsgænger, partityper, massepartier, klassepartier, pragmatiske parti, catch-all-parti, issue-enkeltsagsparti, markedsparti.
Demokrati, konkurrencedemokrati, repræsentativt demokrati, Alf Ross, Hal Koch, deltagelsesdemokrati
Deliberativt demokrati, medborgerskab, identitet og tilhørsforhold,


MAGT, magtformer, direkte magt, indirekte magt, bevidsthedskontrollerende magt, strukturelt magt, diskurs, hegemoni, pluralistisk magtopfattelse, elitistiske magtopfattelse,
Folketinget, dets rolle, parlamentarisk styringskæde, parlamentarisme, magtens tre-deling, checks- and balances, folketingets arbejde, regeringens arbejde,
Flertalsvalg i enkeltmandskredse, forholdstalsvalg, spærregrænse, retssystemet,
Lovgivningsproces, medier, 4. statsmagt, interesseorganisationer, lobbyisme, græsrodsbevægelse, beslutsfase, hvem laver hvad i det offentlige, finansudvalg, Europaudvalg, indflydelse,
Medier, politisk meningsdannelse, medialisering, kanyleteori, opinionslederteori, markedsteori, personificering, spin, spindoktorsociale medier, priming, framing,
Medianvælger, officeseeking, policyseeking, voteseeking, Molins adfærdsmodel

Primær litteratur:
Skov, O. Boserup m.fl. ”Samf på B – Din grundbog om sociologi, politik og økonomi.2, 3. udgave, 2. oplag, 2019, Columbus. Siderne: 85-128, 147-158, 184-191 i alt 61 sider.

Sekundær litteratur:
i. Arbo-Bahr. M.fl. Samfundsstatistik 2021. 1. udgave, 1. oplagt, Columbus 2021, tabel 2, figur 2. 9.5, 8.14, 8.12, Figur 4.14., Figur 4.15., Tabel 10.1.
Links:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/detektor-forstaa-det-amerikanske-valgsystem
Electing a US President in Plain English
https://www.dr.dk/nyheder/udland/grafik-saadan-minder-de-danske-partier-om-republikanerne-og-demokraterne
https://www.dr.dk/nyheder/udland/grafik-saadan-minder-de-danske-partier-om-republikanerne-og-demokraterne
https://www.veed.io/
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-af-patienter-paa-populaer-novo-medicin-risikerer-miste-offentligt-tilskud
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/syv-politiske-kovendinger
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/partier-har-stor-magt-over-vaelgernes-holdninger
Se partiernes holdninger til 13 temaer - Folketingsvalg 2022 (tv2.dk)
https://nyheder.tv2.dk/folketingsvalg/partier
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/partiportraetter
https://www.venstre.dk/partiet/om-venstre
selvfundne kilder om politiske partier.
Socialdemokraterne - Valg Video 2015
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-er-usas-demokrati-truet_348609
https://www.information.dk/udland/2012/10/udaekket-check-kan-koste-stemmeretten
https://pov.international/usa-2024-reepublikanske-forsog-sabotere-valget/
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite#7
https://www.fagbladetfoa.dk/politik/mona-striib-er-en-af-landets-mest-magtfulde-se-hvorfor-foa-lander-i-toppen-paa-vigtig-liste/
https://danwatch.dk/nyhedsoverblik/valget-er-afgjort-her-er-de-magtfulde-mennesker-vi-ikke-kunne-stemme-om/      
https://dagensmedicin.dk/magtens-top-100-her-er-sundhedsvaesenets-mest-magtfulde-2023/
https://estatemedia.dk/dk/2023/05/04/magthaverne-2023-her-er-de-mest-magtfulde/  
https://politiken.dk/udland/art9305229/Margrethe-Vestager-rykker-ind-p%C3%A5-liste-over-verdens-100-mest-indflydelsesrige-personer>
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/overblik-trump-eller-harris-her-er-status-paa-valgresultaterne-i-usa
https://www.dr.dk/drtv/se/trumps-usa_-vejen-til-sejr_484909
https://www.dr.dk/drtv/se/valg-i-usa_-trump-bliver-igen-praesident-i-usa_484624
Dit Demokrati: Undervisningsfilm / Folketinget (ft.dk)  
Leksikon / Folketinget
https://www.dr.dk/drtv/tv-guide
https://politiken.dk/kultur/art6943919/Briterne-ved-ikke-hvorn%C3%A5r-influencere-er-betalte-for-at-reklamere
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm/bag-om-vm-i-qatar/qatar-lokker-danske-influencere-med-gratis-fodbold-fly-og-bolig
https://politiken.dk/tag/main/Influencere
https://www.altinget.dk/kultur/artikel/medieforsker-alternative-nyhedsmedier-skaber-ikke-demokratisk-skadelige-ekkokamre-som-flere-frygter





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Den danske økonomi, mål og midler

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere på det.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Eleverne skal kunne:
Økonomi: det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
Metode: komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Buzzwords:
Hvad er økonomi, udbud og efterspørgsel, markedsøkonomi, markedsmekanismer, freerider,
Det simple økonomiske kredsløb, det udvidede økonomiske kredsløb, konjunkturer, højkonjunktur, lavkonjunktur, økonomisk vækst, produktivitet, Samfundsøkonomiske mål, økonomisk vækst, BNP, bæredygtig udvikling, arbejdsløshed, beskæftigelse, arbejdsløshedsformer, Balance på de offentlige finanser, ligelig fordeling af goder, stabil inflation, balance på betalingsbalancen, Økonomisk politik, finanspolitik, ekspansiv, kontraktiv, multiplikatoreffekt, Pengepolitik, valutapolitik, Strukturpolitik, økonomiske skoler, Keynes, neoklassiske teori, monetarister, Arbejdsmarkedspolitik, overenskomst, trepartsforhandlinger, stramningsstrategier, opkvalificeringsstrategi, skattepolitik, Den offentlige sektor, stat, regioner, kommuner, offentliges indtægter, Offentlige udgifter, omfordeling, vertikal omfordeling, horisontal omfordeling, offentlig sektor.

Primære kilder:
- Skov, O. Boserup m.fl. ”Samf på B – Din grundbog om sociologi, politik og økonomi.2, 3. udgave, 2. oplag, 2019, Columbus. Siderne:     211-246, 251-259   i alt 43 sider.
- Arbo-Bahr. M.fl. Samfundsstatistik 2021. 1. udgave, 1. oplagt, Columbus 2021, siderne 104-107. i alt 4 sider.

Sekundære kilder:
- https://skat.dk/hjaelp/satser
- https://www.dr.dk/drtv/episode/hm-kongens-nytaarstale_496091
- https://www.dr.dk/drtv/episode/statsministerens-nytaarstale_496088
-   https://www.dr.dk/lyd/oversigt
- Udbud og efterspørgsel | Markedsmekanismen
- Fortsat højt inflationspres kræver stram økonomisk politik (nationalbanken.dk)  
- Elevfundne artikler om økonomiske mål
- Multiplikatoreffekt og finanspolitik
- https://www.euroinvestor.dk/nyheder/boligredaktoer-derfor-boer-trump-give-danske-boligejere-nervoese?gaa_at=eafs&gaa_n=AVINqTya-jLz6kixPb2yYkVJpXnK_FECqOIXN67zWjEvMkIdhq2UjzPDMY9RTjvd_T4%3D&gaa_ts=67921407&gaa_sig=m7DzYTnY8awKOEgYAy7cPS_Dm9DibIP9yg3aW_U08Sb2i0I7yBa-Yd1FQkQ9W0S3a4naTldPa51O8C4LwEIDnQ%3D%3D
- https://dors.dk/vismandsrapporter/dansk-oekonomi-foraar-2024/kapitel-ii-konjunktur-offentlige-finanser
- https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2024/10/danmark-har-reelt-ikke-handelsoverskud-overfor-usa/>
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/ved-du-hvad-strukturpolitik-er/
- https://www.dr.dk/drtv/episode/21-soendag_-omstridt-politimetode-krigsfrygt-i-panama-dobbeltgaengeren_501155
- https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-er-danmark-klar-til-trump_501088
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=49418
- https://www.berlingske.dk/synspunkter/fagbevaegelsen-raser-over-ny-beskaeftigelsesindsats-regeringens
- Elev selvvalgte statistikker om økonomisk politik.
- Fagbevægelsen raser over ny beskæftigelsesindsats: »Regeringens eksperter vil slukke en brand ved at hælde benzin på den«,  24. juni 2024 Berlingske.dk Nanna Højlund.
- Metode afsnit fra SamfNU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Velfærd er jo et spørgsmål om ideologi og politik

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå behandle problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere og påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Politik
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
Metode
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Primær litteratur:
- Skov, O. Boserup m.fl. ”Samf på B – Din grundbog om sociologi, politik og økonomi.2, 3. udgave, 2. oplag, 2019, Columbus. Siderne:  159-183, 192-210       i alt 42 sider.
- Arbo-Bahr. M.fl. Samfundsstatistik 2021. 1. udgave, 1. oplag, Columbus 2021, figur 6.7, 6.8. figur 6.9, figur 6.10 og figur 6.11 og figur 6.12.
Sekundær litteratur:
- Filmen: Jeg, Daniel Blake, af Ken Loach, Storbritannien, 2016.
- ”Behovet for julehjælp større end nogensinde før”, Per Schultz-Knudsen, Randers Onsdag, 23. nov 2023.
- ”Lokale Tom Wade fortæller om Storbritanniens udfordringer”, af Marie Hoffmann, Skive Folkeblad, 11. nov 2022.
- The Nordic social welfare model
- The Welfare State has a Future!
- https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/rektor-faerre-danskere-vil-loese-velfaerdsopgaver-hvis-unge-vaelger-erhvervsuddannelserne
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/flytninger/ind-og-udvandring
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervsliv/internationale-virksomheder/outsourcing
- Se alle skattesatser for i år og de forudgående år | skat.dk
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/statsminister-med-50-milliarder-kroner-til-forsvarschef-koeb-koeb-koeb
- https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-10-13-flere-unge-mistrives-hvad-vil-politikerne-konkret-goere
-

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EU og alt det andet udenom Danmark

EU og alt det andet udenom Danmark.
Fra vejledningen:
”anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå”
- ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger”
”sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre”
”Demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
”formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere ”
”påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler”
”formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi” - ”på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.”
”undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå”
”undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold”

Buzzwords:
EU, institutioner, beslutningsproces, EU historie, integration i bredden og dybden, forordning, direktiv, hvem gør hvad i EU, overstatsligt samarbejde, mellemstatsligt samarbejde, Det europæiske råd, ministerrådet, Europa-parlamentet, traktater, almindlelige lovgivningsproces, Europa-kommissionen, EU-domstolen, beslutningsprocedure, neofunktionalisme, intergovermentalisme, demokratisk underskud, føderation, MR, globalisering, økonomisk, politisk, kulturel, interdependens, optimister, pessimister, MR universelle eller relative? EU og økonomisk politik, ØMU, ECB, valutapolitik og EU, Pengepolitik og EU, finanspolitik og EU, outscourcing, globaliserede handelsmønster, multinationale koncerner, globalisering og DK, produktivitet, konkurrenceevne,
Primær litteratur:
- Skov, O. Boserup m.fl. ”Samf på B – Din grundbog om sociologi, politik og økonomi.2022, 3. udgave, 2. oplag, 2022, Columbus. Siderne: 129-146, 247-250, 260-265
- I alt sider: 25 sider.
- Arbo-Bahr. M.fl. Samfundsstatistik 2020. 1. udgave, 1. oplagt, Columbus 2021, Siderne om EU, 93-96 og siderne om globalisering/udenrigshandel side 91-92, 108-113.  i alt 12 sider.
-
-
Sekundær litteratur:
Links:
- https://www.altinget.dk/artikel/maaling-klima-og-miljoe-er-vigtigst-for-danskerne-op-til-ep-valget?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=forsiden-middag-220224&utm_campaign=Altinget.dk&utm_content=Forsiden%20middag%20220224&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev
- https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- https://www.berlingske.dk/business/business-overblik-handelskrig-for-fuldt-blus-eu-slaar-haardt-igen?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNJnIja-G4sZSuM77_DDJQDF7J8jAATeI7ndnaxQDuEFBA9GOPO8FpkKagdqr8%3D&gaa_ts=67d42b76&gaa_sig=w6Bep-fC-kLkb_82qQzFHYo1MmwkyjY99KX0_DBTijU2q0ExNcMb9EqrwEnQsFFZRDzPhSIyrbb93gFPouRIPw%3D%3D
- Flertalsberegner / Folketingets EU-Oplysning
- https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold#C10FA15B960C462CBD7B6DE7B2BE6E4A
-
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/resultater/folkeafstemning
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/folkeafstemning/test
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/folkeafstemning/et-forbehold-blev-stemt-vaek-et-blev-uaktuelt-men-de-sidste-kan-leve
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringspartier-vil-fjerne-alle-eu-forbeholdene-afstemningen-rykker-taettere-og
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/globaliseringen-gaar-op-og-ned-men-altid-videre.
- FNs verdenserklæring om menneskerettigheder -
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/emmas-voldtaegtssag-kom-ikke-retten-nu-afkraever-menneskerettighedsdomstol-svar-fra
- https://www.morningstar.dk/dk/news/259471/hvor-mange-gange-vil-ecb-s%C3%A6nke-renten-i-2025.aspx
- https://www.altinget.dk/artikel/niels-fuglsang-eus-globale-vaerdipolitik-er-tilbage-paa-tre-fronter
Andet:

- DR serie om vin og EU i 6 afsnit.: https://www.dr.dk/drtv/episode/skaal-for-europa_-bobler-og-brexit_86351
- Tv2 optagelse, EU i den nye verdensorden, Hvor er EU på vej hen? DK4 25.11.2021.
- https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005946/eu-i-den-nye-verdensorden  ELLER VIA CFU.

- Indsamling af data ifm holdninger til EU.
- Egen elevfundne kilder til NGOer, IGOer og MNS og EU-institutioner.
- SA/EN-arrangement, Det Amerikanske Valg ved Niels Bjerre Poulsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kriminalitet i Danmark

Faglige mål: Eleverne skal kunne:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Buzzwords:
Hvorfor begår vi kriminalitet, Fordi det er rationelt, irrationelt, hæmninger, nærhed, situationen, anonymitet, omgivelsernes forventning, status, subkultur, Samfund og struktur, værdier, normer, marxixtisk perspektiv, Bauman samfundsskabt, Kriminalisering og legalisering, Formål med straf, Fra legalisering til kriminalisering, gengældelse, afskrækkelse, uskadeliggørelse, resocialisering, forebyggelse uden straf, Durkheim, Neomarxistisk teori, Foucault, normalisering, (parti og politikere om straf.), Hvad virker og hvad virker ikke, Hvordan ved vi, at det virker?, Overvågning, fængsling, social overdrivelse og social kapital, giver det mening at tale om politik, Overvågning, fængsling, social overdrivelse og social kapital, giver det mening at tale om politik, Ofre for kriminalitet, Hvem, hvor mange og i hvilke situationer, Det uskyldige offer, reviktimisering, sekundær viktimisering, Retsfølelse, Derfor vil vi have mere straf,
Primær litteratur:
- Okkels, A. Kriminalitet og straf,1. udgave, 1. oplag, Gyldendal, 2007. Side 6-75. I alt 69 sider.
- - Arbo-Bahr. M.fl. Samfundsstatistik 2021. 1. udgave, 1. oplagt, Columbus 2021, tabel . i alt ½ side.
Sekundær litteratur:
- Elevfundne statistikker rom kriminalitet, da det er et projektforløb.
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/det-mener-partierne-om-haardere-straffe-til-kriminelle
- https://dkr.dk/nyheder/2025/feb/debatten-om-strengere-straf-er-blevet-sort-hvid


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer