Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag B
|
Lærer(e)
|
Louise Fiellau-Nikolajsen
|
Hold
|
2022 MeB1 (2h3g MeB1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilbage til mediefag
I dette forløb har vi samlet op på jeres viden fra mediefag C og genopfrisket begreber ved hjælp af klip, øvelser og en lille copycat produktion. Vi har desuden været i Odense og besøge OFF
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamensemne: Køn på film
Køn på film
I dette forløb har vi set på filmens fremstilling af (især kvinde )køn igennem tiden og arbejdet med feminismens fire bølger.
Filmklip:
Marilyn Monroe fra Lets make love, 1960
Klip fra Vertigo og Rear Window, Hitchcock, 1954 og 1958
Klip fra Bonnie and Clyde, Arthur Penn, 1968
Beyonce, klip fra Lemononade, 2016
SKAM, klip fra sæson 7 afsnit 3, NRK, 2015
"Boys don't cry", Kimberly Pierce,1999
FIlm:
Thelma and Louise, Ridley Scott, 1991
Barbie, Greta Gerwig, 2023
Tekster:
Laura Mulvey og den feministiske filmteori
Historiens grundpiller s. 20.22, Peter Harms Larsen 2003
Queer teori - fra celle til selfie, Ravn og Wolf, Colombus, 2015
Vreden, Gudinde, Besyng!, Simon Lund, Politiken, 2016
Who run the world, Retorikmagasinet nr 103, 2017
Åh at være SKAMfuld teenager, Katrine Arnfred, Kvinfo, 2017
"Greta Gerwig spidder patriarkatet", Freja Dam, Jyllands Posten, 2023
"As a feminist film..", Kyle Smith, New York Post, 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filmhistorisk forløb
I dette forløb har eleverne arbejdet projektorienteret med en udvalgt periode i filmhistorien, som skulle formidles til resten af holdet.
Grupperne dækkede perioden fra stumfilmsæraen over tysk ekspressionisme, fransk poetisk realisme og italiensk neorealisme, til film noir, fransk nybølge, dansk dogme og sluttelig blockbusterfilmen, som den ser ud i dag.
Som afslutning på forløbet har eleverne lavet en filmøvelse, hvor de fik udleveret en periode, hvis virkemidler de skulle prøve at imitere i filmatisering af en selvvalgt scene.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensemne: Christopher Nolan auteurforløb
I dette forløb har vi set på Christopher Nolan som auteur.
Vi startede med at se på og arbejde med tematikker og kendetegn i det tidligste Nolanske udtryk i kortfilmen:
Doodlebug, Christopher Nolan, 1997.
Derefter har vi set og arbejdet med:
Memento, Christopher Nolan, 2000
The Prestige, Christopher Nolan, 2006
Inception, Christopher Nolan, 2010
I forhold til auteurteorier har vi fokuseret på:
Det splittede selv
Tiden som begreb
Narrativets vildledende konstruktion
postmoderne træk og postmodernistisk teori
metafiktion og intertekstualitet
Tekster:
"Når fiktion peger fingre", Rune Brun Madsen, Kosmorama 2015
"Christopher Nolans filmiske univers", Tanja Mattrup, 16:9, 2012
Uv materiale på baggrund af "Postmodernisme - spøgelsets navn", Peter Schepelern, Kosmorama 1989
"Hjertefilm og hjernefilm", Jakob Isak Nielsen, 16:9, 2003
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensemne: Fakta - Familien Danmark 1
I dette forløb har vi kigget på familien Danmark og de forskellige dokumentariske underkategorier med særlig fokus på den poetiske dokumentar. VI har set på hvordan danskheden repræsenteres meget forskelligt i film og serier:
"Kandis for livet, Jesper Dalgaard, 2021
"På røven i Nakskov", Thomas Heurlin, Anne Eberhardt, 2015
"Balladen om kolonihaven", Gitte Sønderby, Majbrit Oddershede Bach, Lene Juul Bruun, 2023
Vi har set på public service kontrakten og kigget på målgrupper og segmenter med inddragelse af minervamodellen og diskuteret autencitetsmarkører, iscenesættelse, troværdighed og etik i forhold til dokumentargenren generelt.
Tekster:
DOX, Wolfhagen og Granild, 2016: Kapitel 2 og 4.
"Virkelighedskunst", Anna Ravn, Weekendavisen, 2022
"Jesper har brugt tre år på at følge Kandis..", Michelle Hoxer, dr.dk, 2021
"Balladen om kolonihaven, Kristian Ditlev Jensen, Ekko, 2023
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
eksamensproduktion
Eleverne har arbejdet med idéudvikling, manusskrivning, præproduktion, optagelse og redigering i længere tid sideløbende med SRP og SSO skrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensemne: Fakta - Familien Danmark 2
I dette forløb har vi kigget på familien Danmark og de forskellige dokumentariske underkategorier med særlig fokus på den poetiske dokumentar. VI har set på hvordan virkeligheden repræsenteres meget forskelligt i filmene:
"Verden i Danmark", Max Kestner, 2007
og "Kandis for livet, Jesper Dalgaard, 2021
Vi har studeret public service kontrakten og arbejdet med målgrupper og segmenter med inddragelse af minerva- og conzoom modellen og diskuteret autencitetsmarkører, iscenesættelse, troværdighed og etik i forhold til dokumentargenren generelt.
Tekster:
DOX, Wolfhagen og Granild, 2016: Kapitel 2 og 4.
"Sandheden er min", Max Kestner, Ekko, 2005
"Virkelighedskunst", Anna Ravn, Weekendavisen, 2022
"Jesper har brugt tre år på at følge Kandis..", Michelle Hoxer, dr.dk, 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397148",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397148",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397148"
}