Holdet 2022 if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Rasmus Kragh Wendelbo
Hold 2022 if (2h3g if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturama
Titel 2 AI
Titel 3 Internet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturama

Formidling med digitale løsninger på museer

It-systemer, programmer og informatik
Computeren
Binære talsystem
Variable og kontrol-strukturer (sekvens, løkke, forgrening, funktion)
Introduktion til blokprogrammering af Micro:bit
Kort om eventHandler-funktioner
Rutediagrammer
Designprincipper
Iterative udviklingsmodel
Målgruppe og persona.
AI-genererede persona og interview med persona via sprogmodel.
Brainstorm (I klassen og AI-assisteret)
Kravsspecifikation
Prototype (lofi og hifi)
Brugertest

Projekt opgave: Du skal arbejde med en lo-fi prototype med Micro:bit til formidling på Naturama (naturhistorisk museum Svendborg). Brugertest af prototyper på Naturvidenskabsfestival.

Besøg på Naturama mhp. introduktion til deres formidling med digitale systemer.

Læst:
Mathiasen, K. "Informatik C" Praxis 2. udgave 2021 sider: 5-47, 58-62, 85-99


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 AI

Maskinlæring (machine learning) og neurale netværk
Data, model, vægte, træning, bias
Kunstig intelligens (AI)
Teachable Machine
Introduktion til Python (variable, sekvenser, forgreninger, løkker, funktioner)
Perceptron model i Word og i Python
Træning og test af modeller med forskellige data

Sprogmodeller (chatbots)
Prompt-teknikker
Turing-test
Regel- og databaseret model
Tests af sprogmodeller
Udfordringer og muligheder ved AI
Dataetik
Tilpasse simpel AI-agent

Trelags-arkitektur.
Databaser.
Simple E/R diagrammer.
SQL (oprette, hente, ændre, slette data)
SQL med AI-assistance.
SQL-injection

Besøg på SDU om Python

Læst:
Mathiasen, K. "Informatik C" Praxis 2. udgave 2021 sider: 115-116, 143-168
Zambach, Sine: "AI i gymnasiet" Praxis 1. udgave 2024 sider: 30-51
Dataetisk råd: "Om dataetik", https://dataetiskraad.dk/om-dataetik (senest læst 13.5.25)
Videoer om AI:
Machine learning (ML): https://youtu.be/KHbwOetbmbs
Bias (systematiske fejl): https://youtu.be/x2mRoFNm22g
Neurale netværk: https://youtu.be/JrXazCEACVo
Etik https://youtu.be/tJQSyzBUAew
Chatbots, https://youtu.be/X-AWdfSFCHQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Internet

Internettets oprindelse og struktur
Internet-adresser og URL
Server-klient arkitektur. Routere
Udarbejde et login-program i Python
Cookies og privatliv
Forskellige trusler mod cybersikkerhed
CIA
Phishing mail bl.a. vha sprogmodel.
Kryptering
Digital identitet

Brugervenlighed og interaktionsdesign
Brugergrænseflade
Designprincipper, farver, typografier og Gestalt love
Analyse af websider
HTML, CSS (style) og JavaScript.
Vigtige HTML tags
HTML og CSS udviklet med sprogmodel
Introduktion til JavaScript
kort om eventHandler funktioner
Strukturdiagrammer og wireframes
Personas
Innovation. Inkrementel og radikal.
4P modellen

Projekt: I skal lave et website, der kan fungere som et undervisnings escape game til en 1g klasse. Udseende kan udvikles med sprogmodel.

Besøg af IT-entusiast med projekt om model af et observatorium.

Læst:
Mathiasen, K. "Informatik C" Praxis 2. udgave 2021 sider: 49-74, 77-80, 83-112, 115-141
Just H. "Webdesign 1 -Hypertekster med HTML" 2018  (noter)
Opgaver i JavaScript v3.docx
Videoer om internettet:
https://www.youtube.com/watch?v=Dxcc6ycZ73M internettets struktur
https://www.youtube.com/watch?v=ZhEf7e4kopM  bit og byte, medier
https://youtu.be/5o8CwafCxnU   IP adresse, DNS
https://youtu.be/AYdF7b3nMto  TCP, datapakker
https://youtu.be/kBXQZMmiA4s  HTTP, HTML og TLS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer