Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Kragh Wendelbo
|
Hold
|
2022 if (2h3g if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturama
Formidling med digitale løsninger på museer
It-systemer, programmer og informatik
Computeren
Binære talsystem
Variable og kontrol-strukturer (sekvens, løkke, forgrening, funktion)
Introduktion til blokprogrammering af Micro:bit
Kort om eventHandler-funktioner
Rutediagrammer
Designprincipper
Iterative udviklingsmodel
Målgruppe og persona.
AI-genererede persona og interview med persona via sprogmodel.
Brainstorm (I klassen og AI-assisteret)
Kravsspecifikation
Prototype (lofi og hifi)
Brugertest
Projekt opgave: Du skal arbejde med en lo-fi prototype med Micro:bit til formidling på Naturama (naturhistorisk museum Svendborg). Brugertest af prototyper på Naturvidenskabsfestival.
Besøg på Naturama mhp. introduktion til deres formidling med digitale systemer.
Læst:
Mathiasen, K. "Informatik C" Praxis 2. udgave 2021 sider: 5-47, 58-62, 85-99
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
AI
Maskinlæring (machine learning) og neurale netværk
Data, model, vægte, træning, bias
Kunstig intelligens (AI)
Teachable Machine
Introduktion til Python (variable, sekvenser, forgreninger, løkker, funktioner)
Perceptron model i Word og i Python
Træning og test af modeller med forskellige data
Sprogmodeller (chatbots)
Prompt-teknikker
Turing-test
Regel- og databaseret model
Tests af sprogmodeller
Udfordringer og muligheder ved AI
Dataetik
Tilpasse simpel AI-agent
Trelags-arkitektur.
Databaser.
Simple E/R diagrammer.
SQL (oprette, hente, ændre, slette data)
SQL med AI-assistance.
SQL-injection
Besøg på SDU om Python
Læst:
Mathiasen, K. "Informatik C" Praxis 2. udgave 2021 sider: 115-116, 143-168
Zambach, Sine: "AI i gymnasiet" Praxis 1. udgave 2024 sider: 30-51
Dataetisk råd: "Om dataetik", https://dataetiskraad.dk/om-dataetik (senest læst 13.5.25)
Videoer om AI:
Machine learning (ML): https://youtu.be/KHbwOetbmbs
Bias (systematiske fejl): https://youtu.be/x2mRoFNm22g
Neurale netværk: https://youtu.be/JrXazCEACVo
Etik https://youtu.be/tJQSyzBUAew
Chatbots, https://youtu.be/X-AWdfSFCHQ
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Internet
Internettets oprindelse og struktur
Internet-adresser og URL
Server-klient arkitektur. Routere
Udarbejde et login-program i Python
Cookies og privatliv
Forskellige trusler mod cybersikkerhed
CIA
Phishing mail bl.a. vha sprogmodel.
Kryptering
Digital identitet
Brugervenlighed og interaktionsdesign
Brugergrænseflade
Designprincipper, farver, typografier og Gestalt love
Analyse af websider
HTML, CSS (style) og JavaScript.
Vigtige HTML tags
HTML og CSS udviklet med sprogmodel
Introduktion til JavaScript
kort om eventHandler funktioner
Strukturdiagrammer og wireframes
Personas
Innovation. Inkrementel og radikal.
4P modellen
Projekt: I skal lave et website, der kan fungere som et undervisnings escape game til en 1g klasse. Udseende kan udvikles med sprogmodel.
Besøg af IT-entusiast med projekt om model af et observatorium.
Læst:
Mathiasen, K. "Informatik C" Praxis 2. udgave 2021 sider: 49-74, 77-80, 83-112, 115-141
Just H. "Webdesign 1 -Hypertekster med HTML" 2018 (noter)
Opgaver i JavaScript v3.docx
Videoer om internettet:
https://www.youtube.com/watch?v=Dxcc6ycZ73M internettets struktur
https://www.youtube.com/watch?v=ZhEf7e4kopM bit og byte, medier
https://youtu.be/5o8CwafCxnU IP adresse, DNS
https://youtu.be/AYdF7b3nMto TCP, datapakker
https://youtu.be/kBXQZMmiA4s HTTP, HTML og TLS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397178",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397178",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397178"
}