Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Andreas Bech
|
Hold
|
2022 la2 (3g la2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Catul: Romersk poesi
I dette forløb har vi arbejdet med den romerske digter Catul som et eksempel på neoterikernes individualiserede digtning. Vi har analyseret Catuls digte med fokus på sproglige virkemidler, epikuræisk filosofi og invektiv.
Kernetekster læst på latin:
Digt: 5, 8, 43, 51
Perspektivtekst læst i oversættelse:
Sappho 31 i Karsten Friis Johansens og Carlskov og Søndergaards oversættelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
På latin er der to datidsformer: perfektum og imperfektum (ba-tid). Brug 2-7 minutter med Chatbotten, og få den til at forklare jer, hvad forskellen mellem de to former er. I begyndelsen af modulet vil vi bruge jeres resultater til at lave en fælles
-
Salvete omnes - Husk jeres latin-ting!
-
Vi starter modulet med at gennemgå teksten Epistula a Lucio ad amicum, som vi læste i mandags (Exordium Pars VIII, s. 7). Hvis ikke man nåede at blive færdig sidst, kan man altså med fordel lave det færdigt til i dag.
-
Vi samler op på Catul-digtet, så hvis ikke man nåede at læse det færdigt, kan man med fordel gøre det til i dag.
-
I dag starter vi med at gennemgå den epikuræiske filosofi. Læs derfor gerne 'Romersk poesi del 2' s. 2-3, hvis ikke I nåede det sidst. Jeg har lagt et par ekstra eksemplarer op i mit dueslag, og ellers kan man finde det i holdnotesbogen.
-
Memrise
-
De er jer, der var fraværende i fredags, bør gå ind i holdnotesbogen og finde i sektionen "Romersk poesi" siden "Pars III - Catul 8". Nederst s. 3 i dette hæfte er der en opgave, hvor 6 verber skal formbestemmes ved hjælp af den gule flap. Det vil væ
-
Afsnit
-
Vi starter med at gennemgå vers 6-11 i Catuls digt 8 (s. 5 i kompendiet). Hvis ikke man nåede at blive færdig sidst, kan man med fordel gøre det til i dag.
-
Vi starter modulet med at tale om invektiv og gennemgå digt 43 i 'Romersk poesi del IV'.
-
Som introduktion til vores forløb om de puniske krig har vi set YT-videoen fra OverSimplified (ca. 27 minutter). Det er første del om den første puniske krig. Hvis ikke man var der sidst, bør man se den til i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ærkepoeten: vagantviser
I dette forløb har vi læst et uddrag af Ærkepoetens Confessio fra codex Carmina Burana. Vi har arbejdet med vaganviser som genre og som et eksempel på latinens betydning op gennem middelalderen. Vores fokus har været på sangens komposition, og vi har arbejdet med de stærke tematiske kontraster (det jordbundne vs. det religiøse; det ironiske vs. det alvorlige; menneskets svaghed vs. menneskets religiøse forpligtigelser etc.)
Kernetekster læst på latin:
Archipoeta, Confessio 7-12
Perspektiv:
Mozart, 'Requiem' (læst i oversættelse)
Carl Orff, 'O Fortuna' (Første strofe læst kursorisk på latin)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397263",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397263",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514397263"
}